Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Oversikt av WLTP rekkevidder m.m. oppdatert mar 2024

Startet av Finnøy (Arne Johan Larsen), onsdag 09. august 2017, klokken 23:38

« forrige - neste »

Finnøy (Arne Johan Larsen)

#240
Sitat fra: Speeder på fredag 16. oktober 2020, klokken 17:56
.... Hva med en kolonne med rekkevidde/pris? Epa og wltp?

Tar utfordringen; på den måten at jeg legger med et øyeblikksbilde av WLTP rekkevidde i forhold til pris (da er det pris levert forhandler på Østlandet inkl vrakpant og ikke kortvarige kampanjepriser).

Jpeg bildet er selve grafen, PDF filen har datagrunnlaget.

Speeder

Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

Mateusz

Prisen for leaf 40 og leaf e+ er uaktuell. Pris gikk ned forrige uke
Leaf 30 og Evalia 24, Ryobi batterigressklipper :)
Før:Partner Teppe El, I-miev, Kona ev, Leaf 24, Think, Saxo ev, Peugeot 407sw, Punto, Mazda 323f, 626sw, 6 sw, Sirion 4wd, Honda H-rv

Finnøy (Arne Johan Larsen)

#243
Sitat fra: Matheus på søndag 18. oktober 2020, klokken 10:17
Prisen for leaf 40 og leaf e+ er uaktuell. Pris gikk ned forrige uke

Prisen for Leaf 40kWh er identisk med den nye prislisten fra 1.10. For e-Plus introduserte de Acenta modellvariant som er en lavere utstyrt modell en N-Connecta som var billigste e+ modell tidligere. Gir et lite hopp for e+, uendret for 40kWh utgaven. Vil oppdatere tabellen senere i dag.

Mateusz

Nissan leaf 2 40kwh står i tabellen din med pris 300300kr.
Nissan har kampanje leaf e+ fra 299900kr.
Nissan leaf 2 40kwh koster fra 244 900kr.
Det er betydelig forskjell.
https://www.nissan.no/biler/nye-biler/leaf/tilbud.html
Leaf 30 og Evalia 24, Ryobi batterigressklipper :)
Før:Partner Teppe El, I-miev, Kona ev, Leaf 24, Think, Saxo ev, Peugeot 407sw, Punto, Mazda 323f, 626sw, 6 sw, Sirion 4wd, Honda H-rv

Speeder

Han skriver jo at prisene er listepriser, ikke kampanjepriser.
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: Speeder på søndag 18. oktober 2020, klokken 13:25
Han skriver jo at prisene er listepriser, ikke kampanjepriser.

Det stemmer. Jeg hadde dette som forutsetning da oversikten ble lagt ut.
Sitat..pris levert forhandler på Østlandet inkl vrakpant og ikke kortvarige kampanjepriser).

Kortvarige kampanjepriser er OK for å selge ut utgående modeller, eller andre kortvarige begivenheter som et jubileum etc. Hvis man bruker "kampanjepriser" over lengre tid, så er det villedende markedsføring og lureri overfor forbruker. Jeg vil ikke være med på evt. lureri overfor andre elbilkjøpere; dermed bruker jeg prinsipielt bare listepris.



Finnøy (Arne Johan Larsen)

Oppdaterer utfordringen fra bruker Speeder med å lage oversikt over oppgitt WLTP kombinert rekkevidde i forhold til pris og har valgt å løse dette ved å bruke lavest prisede utgave av ulike modeller og får et et øyeblikksbilde av WLTP rekkevidde i forhold til pris (da er det pris en kjøper må betale levert forhandler på Østlandet inkl vrakpant og ikke kortvarige kampanjepriser).

Hvis noen listepriser eller oppgitt WLTP kombinert rekkevidde for den aktuelt prisede modellen skulle være feil, ønsker jeg å få tilbakemelding på dette slik at feilen kan rettes (gjelder ikke kampanjepriser).

JPEG bildet er selve grafen, PDF filen har datagrunnlaget (husk at pris skal være inkl engangsavgift på kr 2400 som ofte er veldig utydelig om den er inkludert eller ikke på mange prislister).

Finnøy (Arne Johan Larsen)

WLTP typegodkjent rekkevidde

Det er nå 3 år siden EU innførte WLTP som erstatning for NEDC ved typegodkjenning av nye biler. En typegodkjenning som også støttes av Norge, Island, Sveits og Storbritannia.

Selv om hovedhensikten er å få et sammenliknbart resultat for utslipp og forbruk for ICE biler, brukes samme testmetodikk også for elbiler.

For elbiler betyr det at man må gjennom 4 ulike testsykluser som til sammen tilsvarer en strekning på 23,5km (mot NEDC sine 11) i en temperatur på 23 grader uten bruk av varme-/klimaanlegg.

Det kombinerte WLTP testresultatet blir brukt til å beregne en teoretisk rekkevidde på en elbil uten at man faktisk har prøvd å kjøre den tom fra strøm fra full til null kapasitet.

Dessverre synes noen markedsførere og importører at det typegodkjente WLTP kombinerte tallet er for lavt for «sine elbiler» og bruker delresultat fra én av syklusene som «oppgitt WLTP rekkevidde». Personlig synes jeg dette er bevisst villedende markedsføring som burde blitt slått hardt ned på fra Forbrukerrådet og forbrukerorganisasjoner.

Hva er egentlig rekkevidden til en elbil?
- Er det hvor langt du kan trille bilen fra batteriet er helt fullt fram til bilen ikke går videre?
- Eller er det så langt elbilen normalt kan kjøres i trafikken med varme/klima på og fortsatt ha en liten reserve igjen?

Det brukes flere beskrivelser på rekkevidde, bl.a.: Teoretisk, effektiv, faktisk og praktisk rekkevidde

Teoretisk er grei: NEDC, WLTP og EPA er alle bare teoretiske rekkevidde basert på en gitt målesyklus.

Effektiv synes ofte å beskrive den rekkevidden noen klarte å kjøre i vanlig trafikk fra fullt batteri og til det er tomt og bilen stopper.

Faktisk mener jeg bør være den rekkevidden man oppnår ved å kjøre i vanlig trafikk med varme/klima fram til man har min 5% igjen; den status da «skilpaddemodus» eller redusert effektmodus slår til. Kjører man videre så er det en fare for egen og andres trafikksikkerhet. De testene «TeslaBjørn» utfører i sin 90km/t test og stort sett fram til han avslutter for å lade er nær en faktisk rekkevidde.

Praktisk mener jeg er den korteste normalrekkevidden man må påregne uten å få «rekkeviddeangst»; altså hvor kort faktisk rekkevidde man har sommer og vinter. Dette gir en realistisk forventning som selvfølgelig lett kan overgås på en god dag, men selv for «fanboys» et er greit å ha en realistisk forventing også til en dårligere dag mhp vær, temperatur og topografi.

Øystein Hermansen

Input til regneark/oversikt i Google.  Synes dette er veldig bra og oversiktlig men dersom dere låser øverste linje, men med år/merke/model + mye mer, så blir det enda enklere å benytte.

Klarer dere det?

Takker

Electric cars in Norway


Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: Øystein Hermansen på søndag 31. januar 2021, klokken 10:15
Input til regneark/oversikt i Google.  Synes dette er veldig bra og oversiktlig men dersom dere låser øverste linje, men med år/merke/model + mye mer, så blir det enda enklere å benytte.

Klarer dere det?

Takker

Hei!
Originaldokumentet jeg laget har egentlig låst toppraden samt fram til og med kolonne D + at det er filter i kolonner i toppraden. Her trenger jeg gode innspill til hvordan visningskopien kan få de samme egenskapene.

Barfot

Mulig jeg ikke ser det, men hvordan kan jeg f.eks. filtrere vekk alle med kjørelengde under f.eks. 350 eller 400 km ?

Ikke fikk jeg kopiert over i Excel heller.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

#253
Sitat fra: Barfot på tirsdag 16. februar 2021, klokken 07:51
Mulig jeg ikke ser det, men hvordan kan jeg f.eks. filtrere vekk alle med kjørelengde under f.eks. 350 eller 400 km ?

Ikke fikk jeg kopiert over i Excel heller.


Originaldokumentet jeg laget har egentlig låst toppraden + kolonner fram til og med kolonne D kombinert med at det er er filter i kolonner i toppraden. Her trenger jeg gode innspill til hvordan Google visningskopien kan få de samme egenskapene.

Når det gjelder å kopiere til Excel:
1) kopier alt fra Google arket (ctrl-A) og lim det inn i Excel.
2) Rad 18 og kolonne F blir tomme og indikerer hvor visning var frosset i Google dokumentet, dermed kan disse slettes.
3) Kolonne A og rad 1-15 er egentlig henvisninger til arkfaner i google dokumentet og kan også slettes.

Nå kan du bruke alle Excel funksjoner i et eget "øyeblikksbilde" av dette rekkeviddearket.
Eks: Marker rad 1 og 2 (gjerne bare i kolonne A-Y) og aktiver filter.
Eller du kan sortere radene i rekkefølge i henhold til en eller flere kolonner.


PS! Av nysgjerrighet; hvilken av rekkeviddetallene var du mest på jakt etter?

Barfot

#254
Nja, for min del ville jeg satt et skille mellom reell rekkevidde på en tabell på 350 km og på 400 km, sommerstid.
Ser det kan bli noen interessante valg, ikke minst prismessig å vurdere mellom de 2. Men hadde vært greit å fått "rydde lista" :-)

Har 360 km til hytta, fra Bergensområdet mot Valdres på E16 og det blir nok 6-8 turer på "tørt" føre, så må man vurdere diesel-bilen eller ladestopp på vinter.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA