Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: WLTP + EPA rekkevidde for elbiler i Norge (pr 17.okt - 2020)  (Lest 125440 ganger)

Finnøy (Arne Johan Larsen)

• Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • Elbilentusiast
    • Vis profil
Sv: WLTP + EPA rekkevidde for elbiler i Norge.
« Svar #210 på: Fredag 11. Oktober 2019, klokken 13:43 »
Det står en fotnote ved 500km uten at jeg kan finne et sted hvor tallet er forklart.... men leser på DinSide at dette er ved jevne 60km/t under «gunstige forhold». Altså en slags testsykel de har funnet på selv. Burde være ulovlig å markedsføre slik
Det er tragisk at man finner på slikt, og er helt enig. Håper importør tar selvkritikk og korrigerer dette som nå er villedende markedsføring.

I 2019 er det bare WLTP kombinert rekkevidde vi burde forvente å se brukt av seriøse aktører.

« Siste redigering: Lørdag 12. Oktober 2019, klokken 13:43 av Finnøy (Arne Johan Larsen) »

• Gold Member
  • Elbilentusiast
    • Vis profil
« Svar #211 på: Lørdag 19. Oktober 2019, klokken 17:03 »
Da er nye oppdateringer av WLTP på plass etter nye drypp av informasjon.

Dere finner oppdaterte WLTP tall for kombinert rekkevidde her:
- Alle WLTP tall + EPA tall for biler i salg. Nye oppdateringer mhp rekkevidde etter WLTP/EPA kommer etter hvert som de lanseres.

Shanks

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
« Svar #212 på: Tirsdag 19. November 2019, klokken 10:06 »
Noen som kan svare en amatør på hvorfor MG har kortere WLTP rekkevidde enn Leaf 40. Når batteriet er større på MG og forbruket er lavere?

• Gold Member
  • Elbilentusiast
    • Vis profil
« Svar #213 på: Tirsdag 19. November 2019, klokken 10:36 »
Noen som kan svare en amatør på hvorfor MG har kortere WLTP rekkevidde enn Leaf 40. Når batteriet er større på MG og forbruket er lavere?

God observasjon :+1:

Mysteriet er avklart etter at MG Motor (dvs SAIC Europe) har blitt mer spesifikk på hvilken målestandard som ble lagt til grunn; 18,6 kWh/100km var basert på NEDC...: https://mgmotor.eu/nn-NO/model

Dermed kan vi fastslå at MG ZS EV er mindre effektiv enn Leaf 40 etter både WLTP og NEDC målestandarder.

Shanks

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
« Svar #214 på: Torsdag 21. November 2019, klokken 12:43 »

God observasjon :+1:

Mysteriet er avklart etter at MG Motor (dvs SAIC Europe) har blitt mer spesifikk på hvilken målestandard som ble lagt til grunn; 18,6 kWh/100km var basert på NEDC...: https://mgmotor.eu/nn-NO/model

Dermed kan vi fastslå at MG ZS EV er mindre effektiv enn Leaf 40 etter både WLTP og NEDC målestandarder.

Da fikk vi svaret på det  :+1:

• Gold Member
  • Elbilentusiast
    • Vis profil
« Svar #215 på: Torsdag 21. November 2019, klokken 23:13 »
Da er nye oppdateringer av WLTP på plass etter nye drypp av informasjon.

1) Skuffende å se at Audi aktivt bruker WLTP tall for bykjøring i sin første markedsføring av e-tron Sportback og ikke WLTP tall for kombinert kjøring. Forbedring i rekkevidde er dermed "bare" 440km vs 431km for "SUV" vs Sportback for 55 utgaven (og tilsvarende for 50 utgaven). 

2) Ser også at RSA fortsatt markedsfører Chery Arrizo 5e med 500km "makismal rekkevidde" etter en ukjent syklus selv om de har fått flere henvendelser om at dette er totalt misvisende for potensielle kjøpere.

- Alle WLTP tall + EPA tall for biler i salg. Nye oppdateringer mhp rekkevidde etter WLTP/EPA kommer etter hvert som de lanseres.

Electric cars in Norway

• Gold Member
  • Helt elektrisk
    • Vis profil
    • Min YouTube kanal
« Svar #216 på: Torsdag 28. November 2019, klokken 19:48 »
Ny oversikt fra nettavisen i dagens nyhet med overskrift:

Stor oversikt: Pris og rekkevidde på elbiler

https://www.nettavisen.no/livsstil/stor-oversikt-pris-og-rekkevidde-pa-elbiler/3423885296.html
« Siste redigering: Torsdag 28. November 2019, klokken 19:51 av Electric cars in Norway »

turfsurf

• Gold Member
  • For en elektrisk fremtid.
    • Vis profil
« Svar #217 på: Torsdag 28. November 2019, klokken 20:47 »
Savnet Polestar 2 der.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

• Gold Member
  • Elbilentusiast
    • Vis profil
« Svar #218 på: ſøndag 01. Desember 2019, klokken 23:29 »
Ny oversikt fra nettavisen i dagens nyhet med overskrift:

Stor oversikt: Pris og rekkevidde på elbiler
..

Gode intensjoner, men en del unøyaktigheter på rekkevidde for e-Niro, I-Pace, Model 3 SR, e-Tron 50.

Det er også lettvint å hente "skatteprisene" fra OFV, men det er billigste pris levert kunde (dvs inkl leveringsomkostninger etc) som bør brukes for reell sammenlikning. Det krever gjennomgang av alle prislister/konfiguratorer for hver enkelt som er mye mer tidkrevende (og det vet jeg altfor godt ;))

• Gold Member
  • Elbilentusiast
    • Vis profil
« Svar #219 på: Fredag 20. Desember 2019, klokken 16:54 »
Da er nye oppdateringer av WLTP på plass etter stadig nye drypp av informasjon på tampen av året.

• Gold Member
  • Elbilentusiast
    • Vis profil
« Svar #220 på: Lørdag 21. Desember 2019, klokken 03:38 »
Da var turen kommet til oppdateringer av EPA inkludert estimering av "pendlerrekkevidde" sommer og vinter. Her er det ikke "hypemiling" og nedoverbakke rekkevidde, men heller en reell rekkevidde en dag med typisk vestlandsvær + at det skal være minst 5% kapasitet igjen.

Dere finner oppdaterte EPA tall for kombinert rekkevidde her:

elektro

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #221 på: Lørdag 25. Januar 2020, klokken 00:42 »
Idioti at EU ikke implementerte EPA standarden her også. Den er mer nøyaktig.

Dette er jeg helt uenig i. Problemet med EPA er at det av en eller annen grunn bare er Tesla som scorer bra der. Som regel ganske likt med WLTP eller bedre. Dette skaper en masse usikkerhet i elbilmarkedet, spesielt i USA, men også her til lands. InsideEVs og en drøss lignende sider står veldig sterkt, og selv en meget dyktig og frittalende Teslabjørn er ikke veldig opptatt av å undersøke dette.. Noe som bidrar til å forsinke overgangen til elektrisk, fordi mange tror det er lite å velge i.

En X90D har ifølge EPA 55 miles (88,5 km) lenger rekkevidde enn 2019 e-tron 55 quattro f.eks. Jeg skal like å se den gå 88,5 km. lenger dersom man kjører i følge.. Antakelig kommer de like langt. At Model S 75D skal gå 58 miles (93 km) lenger enn Taycan, som du får 14-15 kWh mer batteri ut av, og som har samme ytre mål og lavere luftmotstand, finner jeg kanskje enda mer merkelig.

Noe annet som skurret, er at Model X SR Raven hadde 255 miles EPA mot 233 miles WLTP. Model X LR Raven har også lengre EPA rekkevidde en WLTP. Hva er greia med det?

Hadde det ikke vært for I-Pace scoren, ville jeg sagt at WLTP er dønn solid, selv om den gir en slags best case rekkevidde. Fordi tallene er sammenlignbare fra produsent til produsendt og modell til modell. Tyske ADAC sin Ecotest er også bra.
2019 mod. e-tron 55 quattro Fast Track, levert 19/3/2019
2016 mod Model S 75D facelift AP1 uncorked, SOLGT
2015 mod. e-Golf m/VP, levert 19/5/2015

• Gold Member
  • Elbilentusiast
    • Vis profil
« Svar #222 på: Lørdag 25. Januar 2020, klokken 09:47 »

Dette er jeg helt uenig i. Problemet med EPA er at det av en eller annen grunn bare er Tesla som scorer bra der. Som regel ganske likt med WLTP eller bedre. Dette skaper en masse usikkerhet i elbilmarkedet, spesielt i USA, men også her til lands. InsideEVs og en drøss lignende sider står veldig sterkt, og selv en meget dyktig og frittalende Teslabjørn er ikke veldig opptatt av å undersøke dette.. Noe som bidrar til å forsinke overgangen til elektrisk, fordi mange tror det er lite å velge i.

En X90D har ifølge EPA 55 miles (88,5 km) lenger rekkevidde enn 2019 e-tron 55 quattro f.eks. Jeg skal like å se den gå 88,5 km. lenger dersom man kjører i følge.. Antakelig kommer de like langt. At Model S 75D skal gå 58 miles (93 km) lenger enn Taycan, som du får 14-15 kWh mer batteri ut av, og som har samme ytre mål og lavere luftmotstand, finner jeg kanskje enda mer merkelig.

...
Hadde det ikke vært for I-Pace scoren, ville jeg sagt at WLTP er dønn solid, selv om den gir en slags best case rekkevidde. Fordi tallene er sammenlignbare fra produsent til produsendt og modell til modell. Tyske ADAC sin Ecotest er også bra.

Hensikten med en målemetode må vel være å gi et realistisk resultat ikke bare best score?
Som du selv skriver: WLTP gir gir en slags best case rekkevidde, men for sluttbruker er det vel bedre å vite at jeg kommer fram til destinasjonen også om det regner eller er motvind i stedet for at det er kun den ene dagen med 20gr, medvind og hjemlengsel rekkevidden oppnås.

Det betyr at vi må være flinke til å gi kred til de som er mest mulige ærlige om rekkevidde, ikke bare fokusere på at modell A går 12 km lengre enn modell B etter denne testen.

En produsent kan selv velge å fremlegge et lavere resultat enn det beste caset de oppnår ihht målemetode.

Jeg er 100% enig med Amatøren i at det var idioti at ikke EU innførte EPA (eller en modifisert utgave av EPA) standarden i Europa. Her var det den europeiske bilindustrien som pushet sine egne lands myndigheter til å få en "snillere" standard fordi alle visste at utslippskravene kom fra 2020 - uansett hvilken målemetode man brukte i bunn.

Et annet viktig detalj med EPA i USA er at bilprodusenter kan saksøkes dersom EPA vedier ikke er mulig å oppnå; dette har f.eks. Ford fått erfare for noen få år siden. Det betyr at noen produsenter heller er mer konservativ og oppgir et lavere tall for å være på den sikre siden.

Om du er uenig i om bil A burde gått lengre enn bil B så vil jeg anbefale at du prøver å få til en nøytral test og se hva virkeligheten viser.

elektro

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #223 på: Mandag 27. Januar 2020, klokken 10:12 »

...

Hensikten med en målemetode må vel være å gi et realistisk resultat ikke bare best score?
Som du selv skriver: WLTP gir gir en slags best case rekkevidde, men for sluttbruker er det vel bedre å vite at jeg kommer fram til destinasjonen også om det regner eller er motvind i stedet for at det er kun den ene dagen med 20gr, medvind og hjemlengsel rekkevidden oppnås.

Det betyr at vi må være flinke til å gi kred til de som er mest mulige ærlige om rekkevidde, ikke bare fokusere på at modell A går 12 km lengre enn modell B etter denne testen.

En produsent kan selv velge å fremlegge et lavere resultat enn det beste caset de oppnår ihht målemetode.

Jeg er 100% enig med Amatøren i at det var idioti at ikke EU innførte EPA (eller en modifisert utgave av EPA) standarden i Europa. Her var det den europeiske bilindustrien som pushet sine egne lands myndigheter til å få en "snillere" standard fordi alle visste at utslippskravene kom fra 2020 - uansett hvilken målemetode man brukte i bunn.

Et annet viktig detalj med EPA i USA er at bilprodusenter kan saksøkes dersom EPA vedier ikke er mulig å oppnå; dette har f.eks. Ford fått erfare for noen få år siden. Det betyr at noen produsenter heller er mer konservativ og oppgir et lavere tall for å være på den sikre siden.

Om du er uenig i om bil A burde gått lengre enn bil B så vil jeg anbefale at du prøver å få til en nøytral test og se hva virkeligheten viser.

Hensikten med en målemetode må være å gi et bilde av hvor langt bilen går i forhold til andre biler, spør du meg. At resultatet er sammenlignbart. Hvor langt en bil går er jo umulig å si uansett, fordi ingen kjørtur er lik. Hva er hensikten med en målemetode hvis man selv må foreta en nøytral test av bil A og B for å se hva virkeligheten viser?

Jeg gjetter at du kjører Tesla selv, eller gjerne kunne tenke deg en, fordi du er overbevist om at de ligger lysår foran alle andre.. ;) I et slikt verdensbilde passer jo EPA best inn. Men hvis WLTP er så urealistisk, er det ikke rart at flere Tesla modeller som nevnt scorer bedre i EPA enn i WLTP? Kommentar på det? Er WLTP faktisk strengere og mer realistisk enn EPA likevel? Eller er det rett og slett noe som skurrer?

Finansavisen har kjørt Porsche Taycan fint vintervær, men med minusgrader underveis, mye motorvei 110 km/t, snø/isdekke siste del og 750 høydemeter stigning.

Resultat: 74% forbrukt på 270 km. Det gir et forbruk på 229 Wh/km. som er helt på linje med Model S. Jeg har nemlig kjørt samme strekning mange ganger selv, med forskjellige Model S. Flest ganger med S75D. Med den tilsvarer dette forbruket en rekkevidde på 187 miles (72% av EPA på 259 miles) og med Taycan 227 miles (113% av EPA på 201 miles).

Hvordan skal man som forbruker forholde seg til dette? EPA bør avskaffes (og Tesla bør få bøter jfr. det du skriver).

Situasjonen er tilsvarende med Audi e-tron quattro vs. Model X, og de fleste biler vs. Tesla egentlig. Det er konkurransehenmende, forbrukerfiendlig og skaper usikkerhet om elbiler generelt. Det er få elbiler som har vært direkte sammenlignbare med Tesla, så det har ikke vært lett å se dette før nå. Regner med at sannheten kommer for en dag etterhvert som flere Taycan og e-tron begynner å komme på veien, spesielt i USA. Det blir sikkert det samme med Polestar 2 og ID3 vs. Model 3.. Biler med samme form/størrelse/bruksområde og like stort batteri bør ha relativt lik rekkevidde. Jeg sier ikke at det ikke finnes forskjeller, men jeg tror likevel folk vil innse at det i stor grad er fysikken som avgjør, og se mer og mer på WLTP. Synd I-Pace resultatet ødela for standardens rykte innledningsvis, men WLTP er mye mer konsistent enn EPA.

https://youtu.be/k_Oraa-DitU
« Siste redigering: Mandag 27. Januar 2020, klokken 12:10 av elektro »
2019 mod. e-tron 55 quattro Fast Track, levert 19/3/2019
2016 mod Model S 75D facelift AP1 uncorked, SOLGT
2015 mod. e-Golf m/VP, levert 19/5/2015

Hansi

• Medlem i Elbilforeningen siden 2015
  • Hero Member
    • Vis profil
Sv: WLTP + EPA rekkevidde for elbiler i Norge (pr 22.feb-2020)
« Svar #224 på: Fredag 28. Februar 2020, klokken 18:29 »
Tusen takk for veldig fin oversikt Finnøy (Arne Johan Larsen) :)

Jeg har et spørsmål.. Hva betyr bokstavene under kolonnen "Aktiv" i Google regnearket? Antar det betyr aktiv temperaturstyring av batteripakken, og at X betyr at bilen har aktiv temperaturstyring? Men hva betyr de andre bokstavene (U og K?)?
Buskerud
Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV