Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Oversikt av WLTP rekkevidder m.m. oppdatert mar 2024

Startet av Finnøy (Arne Johan Larsen), onsdag 09. august 2017, klokken 23:38

« forrige - neste »

turfsurf

Hm, WLTP tallene for X(P)100 blir litt rare når de er større enn X LR, som skal gå ca 10% lengre.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 07. mai 2019, klokken 10:03
Hm, WLTP tallene for X(P)100 blir litt rare når de er større enn X LR, som skal gå ca 10% lengre.

Godt poeng!
Estimering var som følger: EPA for ulike MS eller MX multiplisert med WLTP verdi for M3 LR AWD dividert på EPA for M3 LR AWD fratrukket 3% toleranse.
Skal lage nytt estimat basert på de nye WLTP tallene for MS og MX. Dette er alltid faren med estimering dessverre.



turfsurf

Sitat fra: Finnøy (Arne Johan Larsen) på tirsdag 07. mai 2019, klokken 10:27
Skal lage nytt estimat basert på de nye WLTP tallene for MS og MX. Dette er alltid faren med estimering dessverre.
Det er jo litt spesielt for S og X LR da, som har lavere WLTP enn EPA. Kanskje det er midlertidige litt konservative tall?
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 07. mai 2019, klokken 12:21
Sitat fra: Finnøy (Arne Johan Larsen) på tirsdag 07. mai 2019, klokken 10:27
Skal lage nytt estimat basert på de nye WLTP tallene for MS og MX. Dette er alltid faren med estimering dessverre.
Det er jo litt spesielt for S og X LR da, som har lavere WLTP enn EPA. Kanskje det er midlertidige litt konservative tall?
Mest sannsynlig, men da får jeg justere opp igjen hvis dette endrer seg.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

WLTP tallene for den nye utgaven av Renault Zoe  + Peugeot e-2008 ble egentlig lagt inn for noen dager siden :)

WLTP tabellene er delt i:
- biler man kan skrive kontrakt på i dag
- biler som kommer

- Alle WLTP tall + EPA tall for biler i salg. Nye oppdateringer mhp rekkevidde etter WLTP/EPA kommer etter hvert som de lanseres.


Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: magnetic på torsdag 11. juli 2019, klokken 13:17
en fersk test av WLTP på populære EL biler https://www.motor.no/artikler/elbil-overrasker-i-rekkeviddetest/

Ordkløveri: Strengt tatt ikke en test av WLTP som sådan, da måtte de kjørt identisk som en WLTP testrunde(r): Heller ikke en måte å kjøre på som er å anbefale da man er avhengig av en bergingsbil + at elbilene ikke har gått av å bli kjørt tomme:)
Men forsåvidt en pekepinn på rekkevidde på elbiler som blir kjørt helt tomme sammenliknet med det produsent oppgir i henhold til WLTP-typegodkjenning.

En viktig detalj jeg savner informasjon om fra denne NAF testen er hvilke hjuldimensjoner som er på de respektive kjøretøyene, og om de har brukt lufttrykk som anbefalt av produsent. Dette kan ha stor påvirkning for utfallet.

Rosstopher

Sitat fra: magnetic på torsdag 11. juli 2019, klokken 13:17
en fersk test av WLTP på populære EL biler https://www.motor.no/artikler/elbil-overrasker-i-rekkeviddetest/

Kom noen få avsnitt inn i artikkelen og orket ikke å lese etter dette:
SitatMer overraskende:
Flere av bilene går vesentlig lengre enn oppgitt WLTP-rekkevidde.

Stort sjokk! Det går faktisk an å kjøre mer økonomisk enn WLTP-tallene tilsier. Ja, selvfølgelig gjør det det. Det går også an å kjøre mindre økonomisk. Det sier mer om kjørestil enn om bilene.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: Rosstopher på torsdag 11. juli 2019, klokken 17:17
..Stort sjokk! Det går faktisk an å kjøre mer økonomisk enn WLTP-tallene tilsier. Ja, selvfølgelig gjør det det. Det går også an å kjøre mindre økonomisk. Det sier mer om kjørestil enn om bilene.
:+1:

Finnøy (Arne Johan Larsen)


Finnøy (Arne Johan Larsen)

#205
Da er nye oppdateringer av WLTP på plass etter IAA og andre opp- og nedjusteringer.

En ting som forundrer meg etter rundtur på nettet hos diverse importører/bilmerker: dag er hva i all verden RSA tenker på når de på Chery.no presenterer at Chery Arrizo 5e har 500km rekkevidde. På samme nettside står det at NEDC er oppgitt til 401km og WLTP til 372km.
Hvordan har de klart å få til 500km; nedoverbakke, medvind og hjemlengsel i en optimal kombinasjon?


Jeg har tidligere vært negativ til Renault sin 400km NEDC rekkevidde reklame for Zoe ZE40 eller VW med 300km
NEDC rekkevidde reklame på for e-Golf (og Nissan Leaf før den tid), men hva med en importør som markedsfører en bil med rekkevidde enda mer optimistisk enn NEDC; har de "tatt for mye Möllers Tran" eller er dette en merkelig form for humor??

Er det fritt fram for alle importører å finne på fantasifulle verdier?

Jeg vil være ekstremt skeptisk til en importør som er så "kreativ" med alternative sannheter; for neste spørsmål blir fort: hva annet er det vi ikke kan stole på her??


Ellers finner dere oppdaterte WLTP tall (og forhåpentligvis ikke tulletall) for kombinert rekkevidde her:
- Alle WLTP tall + EPA tall for biler i salg. Nye oppdateringer mhp rekkevidde etter WLTP/EPA kommer etter hvert som de lanseres.

Magnus Hansen

Det står en fotnote ved 500km uten at jeg kan finne et sted hvor tallet er forklart.... men leser på DinSide at dette er ved jevne 60km/t under «gunstige forhold». Altså en slags testsykel de har funnet på selv. Burde være ulovlig å markedsføre slik

Finnøy (Arne Johan Larsen)

#207
Sitat fra: Magnus Hansen på fredag 11. oktober 2019, klokken 08:34
Det står en fotnote ved 500km uten at jeg kan finne et sted hvor tallet er forklart.... men leser på DinSide at dette er ved jevne 60km/t under «gunstige forhold». Altså en slags testsykel de har funnet på selv. Burde være ulovlig å markedsføre slik
Det er tragisk at man finner på slikt, og er helt enig. Håper importør tar selvkritikk og korrigerer dette som nå er villedende markedsføring.

I 2019 er det bare WLTP kombinert rekkevidde vi burde forvente å se brukt av seriøse aktører.


Finnøy (Arne Johan Larsen)

Da er nye oppdateringer av WLTP på plass etter nye drypp av informasjon.

Dere finner oppdaterte WLTP tall for kombinert rekkevidde her:
- Alle WLTP tall + EPA tall for biler i salg. Nye oppdateringer mhp rekkevidde etter WLTP/EPA kommer etter hvert som de lanseres.

Shanks

Noen som kan svare en amatør på hvorfor MG har kortere WLTP rekkevidde enn Leaf 40. Når batteriet er større på MG og forbruket er lavere?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA