Skrevet av Emne: WLTP + EPA rekkevidde for elbiler i Norge.  (Lest 99007 ganger)

turfsurf

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 5278
  • For en elektrisk fremtid.
    • Vis profil
Sv: WLTP + EPA rekkevidde for elbiler i Norge.
« Svar #195 på: tirsdag 07. mai 2019, klokken 06:38 »
Da er de foreløpige EPA og WLTP tallene for nye Tesla Model S og X lagt inn.
Du har en oppføring for Tesla Model S SR+ som vel skal være for Model 3.
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Perl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Perl White S 85 2013 (Beta)

Finnøy (Arne Johan Larsen)

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1546
  • Elbilentusiast
    • Vis profil
Sv: WLTP + EPA rekkevidde for elbiler i Norge.
« Svar #196 på: tirsdag 07. mai 2019, klokken 06:54 »
Da er de foreløpige EPA og WLTP tallene for nye Tesla Model S og X lagt inn.
Du har en oppføring for Tesla Model S SR+ som vel skal være for Model 3.

Du har selvfølgelig helt rett og "Butikkutvalget" i Norge per  5.mai 2019" er korrigert :)

Har kilden i et stort Excel ark som blir kopiert til Google regneark og derfra kopiert til Notepad ++ for "code" tabell formatering. For kjappe korreksjoner tar jeg av og til en snarvei og oppdaterer direkte i "code" tabellen; men da oppstår lett slike feil som du helt riktig korrigerte meg på :+1:

Thomas Parsli

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 3497
    • Vis profil
Sv: WLTP + EPA rekkevidde for elbiler i Norge.
« Svar #197 på: tirsdag 07. mai 2019, klokken 09:20 »
Da er de WLTP tallene for nye MB EQC lagt inn.

Selv med med 80kWh netto tilgjengelig batterikapasitet på EQC er lavere enn 95kWh brutto og antatt 86kWh netto på Audi e-Tron 55 så matcher de målte WLTP tallene matcher fra EQC tilsvarende fra e-Tron.

EQC har mindre batteri og høyere luftmotstand, spennende...
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

turfsurf

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 5278
  • For en elektrisk fremtid.
    • Vis profil
Sv: WLTP + EPA rekkevidde for elbiler i Norge.
« Svar #198 på: tirsdag 07. mai 2019, klokken 10:03 »
Hm, WLTP tallene for X(P)100 blir litt rare når de er større enn X LR, som skal gå ca 10% lengre.
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Perl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Perl White S 85 2013 (Beta)

Finnøy (Arne Johan Larsen)

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1546
  • Elbilentusiast
    • Vis profil
Sv: WLTP + EPA rekkevidde for elbiler i Norge.
« Svar #199 på: tirsdag 07. mai 2019, klokken 10:27 »
Hm, WLTP tallene for X(P)100 blir litt rare når de er større enn X LR, som skal gå ca 10% lengre.

Godt poeng!
Estimering var som følger: EPA for ulike MS eller MX multiplisert med WLTP verdi for M3 LR AWD dividert på EPA for M3 LR AWD fratrukket 3% toleranse.
Skal lage nytt estimat basert på de nye WLTP tallene for MS og MX. Dette er alltid faren med estimering dessverre.



turfsurf

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 5278
  • For en elektrisk fremtid.
    • Vis profil
Sv: WLTP + EPA rekkevidde for elbiler i Norge.
« Svar #200 på: tirsdag 07. mai 2019, klokken 12:21 »
Skal lage nytt estimat basert på de nye WLTP tallene for MS og MX. Dette er alltid faren med estimering dessverre.
Det er jo litt spesielt for S og X LR da, som har lavere WLTP enn EPA. Kanskje det er midlertidige litt konservative tall?
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Perl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Perl White S 85 2013 (Beta)

Finnøy (Arne Johan Larsen)

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1546
  • Elbilentusiast
    • Vis profil
Sv: WLTP + EPA rekkevidde for elbiler i Norge.
« Svar #201 på: tirsdag 07. mai 2019, klokken 22:45 »
Skal lage nytt estimat basert på de nye WLTP tallene for MS og MX. Dette er alltid faren med estimering dessverre.
Det er jo litt spesielt for S og X LR da, som har lavere WLTP enn EPA. Kanskje det er midlertidige litt konservative tall?
Mest sannsynlig, men da får jeg justere opp igjen hvis dette endrer seg.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1546
  • Elbilentusiast
    • Vis profil
Sv: WLTP + EPA rekkevidde for elbiler i Norge.
« Svar #202 på: søndag 23. juni 2019, klokken 12:57 »
WLTP tallene for den nye utgaven av Renault Zoe  + Peugeot e-2008 ble egentlig lagt inn for noen dager siden :)

WLTP tabellene er delt i:
- biler man kan skrive kontrakt på i dag
- biler som kommer

- Alle WLTP tall + EPA tall for biler i salg. Nye oppdateringer mhp rekkevidde etter WLTP/EPA kommer etter hvert som de lanseres.

magnetic

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 272
    • Vis profil
Sv: WLTP + EPA rekkevidde for elbiler i Norge.
« Svar #203 på: torsdag 11. juli 2019, klokken 13:17 »
en fersk test av WLTP på populære EL biler https://www.motor.no/artikler/elbil-overrasker-i-rekkeviddetest/

Finnøy (Arne Johan Larsen)

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1546
  • Elbilentusiast
    • Vis profil
Sv: WLTP + EPA rekkevidde for elbiler i Norge.
« Svar #204 på: torsdag 11. juli 2019, klokken 16:55 »
en fersk test av WLTP på populære EL biler https://www.motor.no/artikler/elbil-overrasker-i-rekkeviddetest/

Ordkløveri: Strengt tatt ikke en test av WLTP som sådan, da måtte de kjørt identisk som en WLTP testrunde(r): Heller ikke en måte å kjøre på som er å anbefale da man er avhengig av en bergingsbil + at elbilene ikke har gått av å bli kjørt tomme:)
Men forsåvidt en pekepinn på rekkevidde på elbiler som blir kjørt helt tomme sammenliknet med det produsent oppgir i henhold til WLTP-typegodkjenning.

En viktig detalj jeg savner informasjon om fra denne NAF testen er hvilke hjuldimensjoner som er på de respektive kjøretøyene, og om de har brukt lufttrykk som anbefalt av produsent. Dette kan ha stor påvirkning for utfallet.

Rosstopher

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 384
    • Vis profil
Sv: WLTP + EPA rekkevidde for elbiler i Norge.
« Svar #205 på: torsdag 11. juli 2019, klokken 17:17 »
en fersk test av WLTP på populære EL biler https://www.motor.no/artikler/elbil-overrasker-i-rekkeviddetest/

Kom noen få avsnitt inn i artikkelen og orket ikke å lese etter dette:
Sitat
Mer overraskende:
Flere av bilene går vesentlig lengre enn oppgitt WLTP-rekkevidde.

Stort sjokk! Det går faktisk an å kjøre mer økonomisk enn WLTP-tallene tilsier. Ja, selvfølgelig gjør det det. Det går også an å kjøre mindre økonomisk. Det sier mer om kjørestil enn om bilene.
2016 Tesla Model S 90D

Finnøy (Arne Johan Larsen)

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1546
  • Elbilentusiast
    • Vis profil
Sv: WLTP + EPA rekkevidde for elbiler i Norge.
« Svar #206 på: fredag 12. juli 2019, klokken 11:28 »
..Stort sjokk! Det går faktisk an å kjøre mer økonomisk enn WLTP-tallene tilsier. Ja, selvfølgelig gjør det det. Det går også an å kjøre mindre økonomisk. Det sier mer om kjørestil enn om bilene.
:+1:

Finnøy (Arne Johan Larsen)

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1546
  • Elbilentusiast
    • Vis profil
Sv: WLTP + EPA rekkevidde for elbiler i Norge.
« Svar #207 på: torsdag 29. august 2019, klokken 23:53 »
Da er de siste opp- og nedjusteringer lagt inn inkludert Ioniq 38, e-Tron 50 & 55, Model 3 SR+ ++

- Alle WLTP tall + EPA tall for biler i salg. Nye oppdateringer mhp rekkevidde etter WLTP/EPA kommer etter hvert som de lanseres.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1546
  • Elbilentusiast
    • Vis profil
Sv: WLTP + EPA rekkevidde for elbiler i Norge.
« Svar #208 på: torsdag 10. oktober 2019, klokken 23:25 »
Da er nye oppdateringer av WLTP på plass etter IAA og andre opp- og nedjusteringer.

En ting som forundrer meg etter rundtur på nettet hos diverse importører/bilmerker: dag er hva i all verden RSA tenker på når de på Chery.no presenterer at Chery Arrizo 5e har 500km rekkevidde. På samme nettside står det at NEDC er oppgitt til 401km og WLTP til 372km.
Hvordan har de klart å få til 500km; nedoverbakke, medvind og hjemlengsel i en optimal kombinasjon?


Jeg har tidligere vært negativ til Renault sin 400km NEDC rekkevidde reklame for Zoe ZE40 eller VW med 300km
NEDC rekkevidde reklame på for e-Golf (og Nissan Leaf før den tid), men hva med en importør som markedsfører en bil med rekkevidde enda mer optimistisk enn NEDC; har de "tatt for mye Möllers Tran" eller er dette en merkelig form for humor??

Er det fritt fram for alle importører å finne på fantasifulle verdier?

Jeg vil være ekstremt skeptisk til en importør som er så "kreativ" med alternative sannheter; for neste spørsmål blir fort: hva annet er det vi ikke kan stole på her??


Ellers finner dere oppdaterte WLTP tall (og forhåpentligvis ikke tulletall) for kombinert rekkevidde her:
- Alle WLTP tall + EPA tall for biler i salg. Nye oppdateringer mhp rekkevidde etter WLTP/EPA kommer etter hvert som de lanseres.
« Siste redigering: fredag 11. oktober 2019, klokken 08:10 av Finnøy (Arne Johan Larsen) »

Magnus Hansen

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1043
    • Vis profil
Sv: WLTP + EPA rekkevidde for elbiler i Norge.
« Svar #209 på: fredag 11. oktober 2019, klokken 08:34 »
Det står en fotnote ved 500km uten at jeg kan finne et sted hvor tallet er forklart.... men leser på DinSide at dette er ved jevne 60km/t under «gunstige forhold». Altså en slags testsykel de har funnet på selv. Burde være ulovlig å markedsføre slik