Skrevet av Emne: WLTP + EPA rekkevidde for elbiler i Norge.  (Lest 74008 ganger)

Finnøy (Arne Johan Larsen)

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1461
  • Elbilentusiast
    • Vis profil
Sv: WLTP + EPA rekkevidde for elbiler i Norge.
« Svar #180 på: Onsdag 27. Februar 2019, klokken 10:58 »
..Ikke misforstå meg, det er utrolig bra om produsentene blir mer redelige med rekkevidde.

Veldig enig! Etter at NEDC skrytekonkurransen løp helt løpsk ser det ut til at det er blitt mye mer edruelighet rundt WLTP tallene  :+1:

Bare en britisk villkatt som fortsatt virker til å ha tatt litt for mye Møllers Tran når det gjelder beregning av WLTP :) Flott bil som er god å kjøre, den går bare ikke fullt så langt😉
« Siste redigering: Tirsdag 19. Mars 2019, klokken 21:31 av Finnøy (Arne Johan Larsen) »

Amatøren

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1717
    • Vis profil
Sv: WLTP + EPA rekkevidde for elbiler i Norge.
« Svar #181 på: Onsdag 27. Februar 2019, klokken 11:08 »
Idioti at EU ikke implementerte EPA standarden her også. Den er mer nøyaktig.

Bilfabrikantenes forbannede makt over EU byråkratiet.
VW e-up! 09.2017 - Puffen
VW e-Golf 08.2018 - Lynet
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW Polo 2009 - (For øvelseskjøring)
---------------------------------------------------------
Venter på I.D. BUZZ

Finnøy (Arne Johan Larsen)

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1461
  • Elbilentusiast
    • Vis profil
Sv: WLTP + EPA rekkevidde for elbiler i Norge.
« Svar #182 på: Onsdag 27. Februar 2019, klokken 12:30 »
Idioti at EU ikke implementerte EPA standarden her også. Den er mer nøyaktig.

Bilfabrikantenes forbannede makt over EU byråkratiet.
Veldig enig. Ser på høringsnotatet fra EU kommisjonen at det var spriket mellom EPA og NEDC som førte til arbeidet med WLTP, men spesielt de tyske bilprodusentene fikk mye innflytelse på sluttresultatet.
Men 1 positiv ting kom med WLTP; man må vise konsekvenser av ulike utstyrsvarianter som ulike dekk/felg kombinasjoner.


Lepet65

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 130
    • Vis profil
Sv: WLTP + EPA rekkevidde for elbiler i Norge.
« Svar #183 på: Onsdag 27. Februar 2019, klokken 14:22 »
PoleStar2 reveal i dag; 78 kWt og 500 km (WLTP)
BMW X3
Venter på X3i, iX3, X35edrive, i5 eller noe lignende

Finnøy (Arne Johan Larsen)

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1461
  • Elbilentusiast
    • Vis profil
Sv: WLTP + EPA rekkevidde for elbiler i Norge.
« Svar #184 på: Torsdag 28. Februar 2019, klokken 14:08 »

Finnøy (Arne Johan Larsen)

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1461
  • Elbilentusiast
    • Vis profil
Sv: WLTP + EPA rekkevidde for elbiler i Norge.
« Svar #185 på: Lørdag 02. Mars 2019, klokken 09:42 »
Har nå lagt inn WLTP estimater for andre elbiler som blir solgt i dag og som enda ikke har fått offisiell WLTP pluss de kommende elbiler hvor det har vært antydet enten EPA eller WLTP som de mener vil bli tilnærmet lik offisiell EPA/WLTP. Inkludert er også alle Model 3 variantene.

- Alle WLTP tall + EPA tall for biler i salg. Nye oppdateringer mhp rekkevidde etter WLTP/EPA kommer etter hvert som de lanseres.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1461
  • Elbilentusiast
    • Vis profil

Speeder

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 269
    • Vis profil
Sv: WLTP + EPA rekkevidde for elbiler i Norge.
« Svar #187 på: Fredag 15. Mars 2019, klokken 14:58 »
Supert, meget bra jobb å holde dette oppdatert.
Zoe 43kW

Finnøy (Arne Johan Larsen)

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1461
  • Elbilentusiast
    • Vis profil
Sv: WLTP + EPA rekkevidde for elbiler i Norge.
« Svar #188 på: Fredag 15. Mars 2019, klokken 22:47 »
Supert, meget bra jobb å holde dette oppdatert.
Tusen takk :)

Finnøy (Arne Johan Larsen)

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1461
  • Elbilentusiast
    • Vis profil
Sv: WLTP + EPA rekkevidde for elbiler i Norge.
« Svar #189 på: Tirsdag 19. Mars 2019, klokken 20:20 »
EPA tall for Nissan Leaf 62kWh er noe nedjustert for de amerikanske SV/SL utstyrsvariantene som er motstykket til de N-Connecta og Tekna variantene her på berget. I forhold til basisutgaven har disse bl.a. 17" hjul i stedet for 16". Er det starten på at produsentene også skiller på hjul/utstyrsnivå på EPA målinger i Nordamerika slik det er pålagt med WLTP i Europa?

- Alle WLTP tall + EPA tall for biler i salg. Nye oppdateringer mhp rekkevidde etter WLTP/EPA kommer etter hvert som de lanseres.
« Siste redigering: Mandag 15. April 2019, klokken 09:09 av Finnøy (Arne Johan Larsen) »

Finnøy (Arne Johan Larsen)

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1461
  • Elbilentusiast
    • Vis profil
Sv: WLTP + EPA rekkevidde for elbiler i Norge.
« Svar #190 på: Mandag 15. April 2019, klokken 09:10 »
Etter inspirasjon fra Jaguar har jeg tatt med begrepene TEL og TEH for WLTP tallene.
Ved WLTP testing skal produsenten inkludere ulike konfigurasjoner som leveres som standard, men dessverre uten hensyn til bruk av varme/klima.

Resultatene skal presenteres som TEL (Test Energi Lav) og TEH (Test Energi Høy).
- TEL refererer til den mest energiøkonomiske konfigurasjonen (ofte minste felgdiameter).
- TEH refererer til den minst energiøkonomiske konfigurasjonen (ofte større felgdiameter og høyere vekt pga utstyr).

WLTP regelverket sier at hvis differanse mellom TEL og TEH er liten, så skal kun TEH brukes.

Merk at det for WLTP forbruk skal regnes med ladetap og ikke bare selve energiforbruket.
Eksempel: man har kjørt 100km og forbrukt 14 kWh. Når man lader bilen trekker man kanskje 15kWh hvorav 1kWh går tapt i varmgang og netto tilført batteriet er 14 kWh.
WLTP forbruket skal da regnes som 15kWh/100km selv om bilen netto bare brukte 14kWh på kjøreturen. Grunnen til dette er at man som forbruker tross alt betaler for 15kWh.

- Alle WLTP tall + EPA tall for biler i salg. Nye oppdateringer mhp rekkevidde etter WLTP/EPA kommer etter hvert som de lanseres.