Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Oversikt av WLTP rekkevidder m.m. oppdatert mar 2024

Startet av Finnøy (Arne Johan Larsen), onsdag 09. august 2017, klokken 23:38

« forrige - neste »

nojac

Sitat fra: Finnøy (Arne Johan Larsen) på torsdag 26. juli 2018, klokken 09:03
Sitat fra: nojac på onsdag 25. juli 2018, klokken 23:56
De siste WLTP-tallene for Ionic (204) og eGolf (219) virker vel urimelig lave i forhold til f.eks. Leaf med 285 (16")?  De sammenligningstester jeg har sett gir jo et helt annet bilde av forholdet mellom disse bilene.
Evt at Nissan oppgir litt i overkant optimistiske verdier for WLTP?

I USA har de respektive produsentene målt sine biler etter EPA syklus og oppgir 200km (Ioniq), 201km (eGolf) og 243km (Leaf -40).

Ja, det er tallene fra  EPA og  NEDC som sammen med diverse uavhengige tester gjør meg skeptisk til disse resultatene for Ionic og eGolf.. At WLTP er nesten like lave som EPA for disse to, men mye høyere for  Leaf og i3 (WLTP 255 mot EPA 183)   virker merkelig, jeg hadde forventet 250-260...   

Uansett vil jo en syklus med mye start og stopp favorisere de små og lette bilene, som i3, mens mye motorvei vil favorisere de aerodynamiske, som Ionic..

Jeg hadde et håp om at vi med WLTP hadde fått en fornuftig målemetode med udiskutable og realistiske resultater, men de foreløpige tallene har ikke overbevist meg.
2018 e-Golf

Finnøy (Arne Johan Larsen)

#121
Sitat fra: nojac på fredag 27. juli 2018, klokken 00:37
...
Ja, det er tallene fra  EPA og  NEDC som sammen med diverse uavhengige tester gjør meg skeptisk til disse resultatene for Ionic og eGolf.. At WLTP er nesten like lave som EPA for disse to, men mye høyere for  Leaf og i3 (WLTP 255 mot EPA 183)   virker merkelig, jeg hadde forventet 250-260...   

Uansett vil jo en syklus med mye start og stopp favorisere de små og lette bilene, som i3, mens mye motorvei vil favorisere de aerodynamiske, som Ionic..

Jeg hadde et håp om at vi med WLTP hadde fått en fornuftig målemetode med udiskutable og realistiske resultater, men de foreløpige tallene har ikke overbevist meg.
Jeg er enig mhp WLTP.
NEDC har jeg gitt opp for lenge siden. For meg er EPA det som passer best en rekkevidde som alle kan oppnå: for meg er det viktigere enn rekkevidde man kun oppnår med hypermiling.

Counterpointer

Er helt enig i at realistiske tall som EPA er det beste. Det er på vinter en ser hvordan en bil egentlig presterer her i Norge.

Det er en viss akademisk interesse å se hvor langt en bil kommer med hypermiling og også i autobahn fart, men dette er lite anvendelig i hverdagen.

Problemet er at faktorer som type sjåfør, vær, dekk, høydemeter, last osv spiller kraftig inn og gjør variasjonene store.

Er nok nødt til å bruke standarder som EPA og WLTP, men filtrert gjennom erfaringer og kunnskap om egne forutsettninger.

La oss håpe at om ti års tid så er faststoffbatterier eller noe lignende kommet som gjør at vi kan smile av disse diskusjonene

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: knut.aulie på fredag 27. juli 2018, klokken 10:45
......
La oss håpe at om ti års tid så er faststoffbatterier eller noe lignende kommet som gjør at vi kan smile av disse diskusjonene
:+1:

magenuss

Eks: 97 RS125; 98 CB600F; 92 MX5; 07 A4 Cab S-line 1.8T; 02 R1150RT; 12 Leaf
Nå: 19 Tesla Model 3 LR AWD+, blå/hvit <3, hengerfeste, HW 3.0, Acceleration boost 504,3 hk / 564 Nm.


magenuss

Eks: 97 RS125; 98 CB600F; 92 MX5; 07 A4 Cab S-line 1.8T; 02 R1150RT; 12 Leaf
Nå: 19 Tesla Model 3 LR AWD+, blå/hvit <3, hengerfeste, HW 3.0, Acceleration boost 504,3 hk / 564 Nm.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: magenuss på tirsdag 31. juli 2018, klokken 07:36
Ai, sorry  :D
Det er bra at du kommer med gode innspill, men denne gangen var innspillet kommet tidligere  ;)
Kanskje du kommer med første tips neste gang :+1:

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Veldig bra at Renault legger til følgende beskrivelse på sin Zoe:
SitatDet nye Z.E. 40-batteriet har en reell rekkevidde på inntil 300 km på sommerstid (avhengig av kjørestil, temperatur, topografi osv.).
Sjekk: https://renault.no/elbil/zoe
Dvs samme resultat som de har ihht WLTP for 15" dekk. Kunne bare vært enda mere tydelig på dette med WLTP rekkevidde p+å sine hjemmesider + tekniske spesifikasjoner :). En annen tiing Renault bør gjøre noe med før de får påpakning fra Forbrukerrådet er at de i minst to år har kjørt på "kampanjepriser" for sine elbiler som Zoe uten at det ser ut til å ha en ende. Dvs: dette er INGEN kampanjepris, men faktisk ordinær pris. Ved å kalle det "kampanjepris" villeder de forbrukerene til å tro at dette er et tidsbegrenset tilbud - noe det absolutt ikke er!

Synd ikke VW kan være mer sannferdige med sin e-Golf; de hevder fortsatt hardnakket på "elbil med lang rekkevidde" selv om både de og andre som har kjørt elbil en del vet at disse utopiske 300km NEDC kan de pakke ned.
WLTP tall ser ut til å gi 219km rekkevidde kombinert; de kunne muligens fokusert på lavt forbruk  - men ikke lang rekkevidde i 2018! Jeg synes det er synd at VW etter #Dieselgate fortsatt prøver å lure forbrukere i stedet for å være mer oppriktige.


Orbit

2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Finnøy (Arne Johan Larsen)

#130
Sitat fra: Orbit på onsdag 08. august 2018, klokken 14:28
@Finnøy: Jaguar har nå gått ned til 470km WLTP på i-Pace

Takk for info @Orbit; fikk selv også e-post fra Jaguar i dag om dette.
Synes det er veldig bra av Jaguar at de streber etter mer realistisk verdi.

Tabellene i denne posten er oppdatert :)


________________________________________
Alle WLTP tall + EPA tall for biler i salg er i post 1:
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=34844.0
Nye oppdateringer mhp rekkevidde etter WLTP/EPA kommer etter hvert som de lanseres.
Kommende biler + offisielt energiforbruk for alle kjente
post 3

"Lanseringskalender" for kommende elbiler (når de er forventet å komme på norske veier) er her.
Prisen er i Norge vs Nederland; gir en indikasjon på importørs avanse i Norge.

magenuss

Eks: 97 RS125; 98 CB600F; 92 MX5; 07 A4 Cab S-line 1.8T; 02 R1150RT; 12 Leaf
Nå: 19 Tesla Model 3 LR AWD+, blå/hvit <3, hengerfeste, HW 3.0, Acceleration boost 504,3 hk / 564 Nm.

Tellus

Da slo den Chevy Bolt/Ampera E med 3 miles. Ampera-E har 255 miles  :)

Hadde kanskje ventet litt lengre rekkevidde med Kona, men for all del. Mye elbilrekkevidde for pengene dette.

Counterpointer

Sitat fra: Tellus på tirsdag 21. august 2018, klokken 09:45
Da slo den Chevy Bolt/Ampera E med 3 miles. Ampera-E har 255 miles  :)

Hadde kanskje ventet litt lengre rekkevidde med Kona, men for all del. Mye elbilrekkevidde for pengene dette.
De er nok ganske jevne på sommer, men tipper det blir større (mye større) forskjell på vinterrekkevidde.

Tellus

Ja, Ampera-E på sommertid har helt fantiask rekkevidde. Med AC avslått, 22 grader ut og jevne 90 km/t er 50 mil uproblematisk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA