Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Oversikt av WLTP rekkevidder m.m. oppdatert mar 2024

Startet av Finnøy (Arne Johan Larsen), onsdag 09. august 2017, klokken 23:38

« forrige - neste »

Tellus

WLTP vs EPA har ingen ting med snillhet å gjøre. I EPA er to av 5 sykluser 'utført' under ekstreme temperaturer. Tanken er sannsynligvis at EPA skal gi et realistisk gjennomsnitt. Frem til nå er ikke disse to testene blitt utført. Istedet har resultatet blitt estimert ved å multiplisere de tre syklusene som faktisk er testet med en faktor. Leste for en tid tilbake at det har blitt ferdigstilt et kuldekammer til bruk for formålet. Det kan bety at det etterhvert blir gjort tester under reell kulde. EPA tallene bør typisk være oppnåelig i Norge både vår og høst. Om sommeren bør de kunne slås.

WLTP kjøres ikke under ekstreme temperaturer. Det betyr bare at tallene som kommer ut er tall man kan forvente å nå om sommeren i Norge.

Vanskeligere enn dette er det ikke.

Det jeg virkelig kunne ønske meg var realistiske tester i kulden. Det er om vinteren vi har de største utfordringene i Norge. Slik det er i dag gir verken WLTP eller EPA noen som helst hjelp til å benchmarke biler mot hverandre. Ingen av testene tar f.eks. hensyn til størrelse på kupe, isoloasjon av kupe og batteri samt
effekten av eventuell varmepumpe.

Det testene gir oss er effekten av luftmotstand, rullemotstand, hvor effektivt drivverket og hvor stort batteriet er (netto).
Det er vel omtrent det hele.


Tesla

Wellus :-) well said ! Ser vi for oss at EPA vil gi folk flest realistisk rekkevidde ? Bottom line, folks kjøremønster varierer, som det alltid har gjort, det samme vil reflekteres ifht "registrert" rekkevidde. Innen de neste 10 årene vil nye batteriteknologi endre alt, i slik grad at slike debatter blir uten særlig interesse. Elefanten i dette, når vil elbiler bli rimeligere i produksjon, noe som vil skje innen de neste 5 til 10 årene (avhengig av produsent), straks det sjer vil alle kjøre elbil !

Finnøy (Arne Johan Larsen)

#92
Hvis noen kan komme med et enda bedre måte og presentere realistiske, praktiske sammenliknbare verdier som også kan brukes til å omfatte vinterforbruk ved ulike temperaturer og topografiske forhold, så vær så snill og kom med de gode innspillene   :+1: ;)

Ekstra krevende for et sammenlikningsgrunnlag for vinterforbruk er for eksempel Ola som bor i innlandet og har vintrer hvor temperaturen ofte kryper ned mot -20 og for eksempel varmepumpe ikke vil gi noe bidrag i forhold til Kari som bor ved kysten på Vestlandet med snittemperatur på +5 om vinteren og veldig positivt bidrag fra varmepumpe. Ola opplever også at batteriet har redusert kapasitet på det kaldeste, mens Kari knapt merker noen reduksjon pga mild vinter.

Inntil videre er tester som Elbilforeningen utførte i samarbeide med TU sist vinter kombinert med egne erfaringer fra de som bruker elbil om vinteren være det som man må kalibrere mot de resultater fra de ulike målemetodene.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Ser at også TEK.no endelig bruker noe annet enn NEDC for å vise til rekkvidde i sin artikkel "Disse elbilene gir mest rekkevidde for pengene"

https://www.tek.no/artikler/disse-elbilene-gir-mest-rekkevidde-for-pengene/436710

Liknende sammenlikning kom her på Elbilforum allerede i august  i fjor https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=34844.msg599957#msg599957, men jeg applauderer selvfølgelig alle medier og publikasjoner som velger å presentere EPA evt WLTP tall i stedet for den urealistiske NEDC.

Ser at noen aviser dessverre sverger til å bare henvise NEDC selv for nye, kommende elbiler som egentlig presenterer WLTP i sine pressemeldinger.

Ellers er det ingen tvil om at forhandlere av fossilbiler synes NEDC er "snillere" enn den noe mer realistiske WLTP; tros alt er bilavgifter for fossilbiler basert på tallene fra denne type målinger og dette kan selvfølgelig slå ut på pris når mer reell forbruksverdier også gir høyere utslippsverdier som igjen påvirker avgiftene slik de er i dag. https://www.tv2.no/broom/9862114/.




elekTrond

@Finnøy & Co: Vet dere hvem som eier tek.no nå? I kommentarfeltet til "testen" av pelletsgrill (med 230V tilkobling) spør en oppgitt leser om tek.no har blitt heelt dinside.no. (tek.no tester jo vaffeljern og alt anna nå ...) Da opplyser en eller annen at det er *dun dun DUUUN* VG.no som står til rors på tek.no-skuta for tiden.  :o Om jeg ikke husker helt ordfeil.  :police:
'13 Mjau

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: elekTrond på fredag 25. mai 2018, klokken 01:38
@Finnøy & Co: Vet dere hvem som eier tek.no nå? I kommentarfeltet til "testen" av pelletsgrill (med 230V tilkobling) spør en oppgitt leser om tek.no har blitt heelt dinside.no. (tek.no tester jo vaffeljern og alt anna nå ...) Da opplyser en eller annen at det er *dun dun DUUUN* VG.no som står til rors på tek.no-skuta for tiden.  :o Om jeg ikke husker helt ordfeil.  :police:
https://www.tu.no/artikler/tu-selger-tek-no-til-vg/382628
Ser ut som det et VG.no (Schibsted) som nå eier TEK.no

turfsurf

Hvordan kan X75 være billigere pr km rekkevidde enn S75 når den er dyrere og har kortere rekkevidde?
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Finnøy (Arne Johan Larsen)

#97
Sitat fra: turfsurf på onsdag 13. juni 2018, klokken 22:16
Hvordan kan X75 være billigere pr km rekkevidde enn S75 når den er dyrere og har kortere rekkevidde?
Tusen takk for at du gjorde meg oppmerksom på dette. Høres ut som jeg har byttet om data på disse to ;) sjekker opp mår jeg er tilbake på PC.
Edit: Slettet opprinnelig post som du kommenterte og la til ny med korrekte data; kan dessverre ikke redigere poster med bilder før forumet igjen tillater denne type funksjonalitet.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Etter at prisene på Hyundai Kona electric er blitt offentligjort er det ingen tvil om at Kona el inntar førsteplassen med "mest rekkevidde for pengene" blant elbilene.

Mens de fleste konkurrente opererer med grunnmodeller som er litt enklere utstyrt, har Kona electric inkludert veldig mye utstyr i basisprisen noe som gjør at man får veldig mye elbil for pengene i tillegg til veldig god rekkevidde..

Viser graf basert på EPA, men Kona electric kommer best ut uansett om man ser på NEDC, WLTP eller EPA.
Alle priser er offisielle startpriser inkl vrakpant, kampanjepriser blir ignorert.

Rekkevidde pr kr

Oversikt over modeller, rekkevidde og prisgrunnlag ligger her:
Rekkevidde pr kr


Edit: Siden bilder ikke kan redigeres på forumet er opprinnelig post slettet og erstattet med denne etter at turfsurf oppdaget feil i data.

pofeet

Veldig bra statisitkk. Kia Niro kommer vel til å komme inn på topp 3(?) lista litt senere i år.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: pofeet på torsdag 14. juni 2018, klokken 12:04
Veldig bra statisitkk. Kia Niro kommer vel til å komme inn på topp 3(?) lista litt senere i år.
Ingen tvil om at Niro EV burde ha gode forutsetninger for å komme inn på topp 3  ;)

Disqusor

år   Merke      Modell                   |     Rekkevidde    |   forbruk Wh/km   |   merknad       merknad
                                         | EPA  NEDC  WLTP   |  EPA  NEDC  WLTP  |   EPA           WLTP   
_________________________________________|___________________|___________________|_______________________________
2013 BMW        i3 (60Ah) 19"            | 130   190         |  16,8  12,7       |   -               
2017 BMW        i3 (94Ah) 19"            | 183   300  255    |  18,0        13,1 |   -               
2017 BMW        i3s (94Ah) 20"           | 172   280  234    |  18,6        14,3 |   -               

Mine tall er mer i retning NEDC, noe jeg ikke hadde forestilt med, snitt, vanlig bytrafikk, på ca 11 kwh

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: Disqusor på onsdag 04. juli 2018, klokken 08:42
år   Merke      Modell                   |     Rekkevidde    |   forbruk Wh/km   |   merknad       merknad
                                         | EPA  NEDC  WLTP   |  EPA  NEDC  WLTP  |   EPA           WLTP   
_________________________________________|___________________|___________________|_______________________________
2013 BMW        i3 (60Ah) 19"            | 130   190         |  16,8  12,7       |   -               
2017 BMW        i3 (94Ah) 19"            | 183   300  255    |  18,0        13,1 |   -               
2017 BMW        i3s (94Ah) 20"           | 172   280  234    |  18,6        14,3 |   -               

Mine tall er mer i retning NEDC, noe jeg ikke hadde forestilt med, snitt, vanlig bytrafikk, på ca 11 kwh

Husk at været også hjelper til i disse dager i Sør Norge;vi er langt fra vinterrekkevidder :)

Er du en lite aggressiv sjåfør som kjører du mest flat vei, jevn fart og ikke motorvei så hjelper det også på lavt energiforbruk og dermed lengre rekkevidder.

Fra egen erfaring med i3 så er jeg nærmere WLTP sommerstid med en krevende topografi på min daglige 50 km til og fra jobb.

Disqusor

Mitt snittforbruk er 10,8 Wh/km med normalt kjøremønster, bynære områder

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Autobest (en sammenlsutning av uavhengige eropeiske motorjournalister) har sammen med den spanske bilmarkedsplassen Coches.net (eid av Schibsted) gjennomført det de kaller «Første uavhengige Europeiske test av reel rekkevidde for elbiler». Testen ble gjennomført med de 10 elbilene med antatt lengst rekkevidde som selges i Europa i dag.
Samtidig ønsket man å se på hvordan målt rekkevidde ble i forhold til WLTP som blir obligatorisk å bruke i EU fra og med 1.september i år.
Testene ble kjørt rundt Barcelona fra fulladet til tomt batteri og med bruk av aircondition (husk at det er ikke påkrevde å bruke aircondition i WLTP test syklus).
I-Pace var en tidligutgave og hadde et usedvanlig høyt energiforbruk. JLR forventer at endelig programvare i produksjonsversjon vil gi et bedre resultat.
Hyundai Ioniq, Kia Soul og VW eGolf var gode på energieffektivitet, mens Leaf skuffet nok en gang i test.

Oppnådde rekkevidde fra fullt til tomt ble som følger:
Hyundai Ioniq:  212km
Kia Soul (30):  218km
Nissan Leaf (40): 228km
BMW i3 (94Ah): 231km
VW eGolf (36):  231km
Renault Zoe: 284km
Jaguar I-Pace: 313km
Opel Ampera-e: 377km
Tesla Model X 100D:  400km
Tesla Model S 100S: 422km

Med de oppgitte tekniske data som lå til grunn fremkom den forhåpentligvis første indikasjonen på oppgitt WLTP for kombinert forbruk for Hyundai Ioniq og VW eGolf (36).

________________________________________
Alle WLTP tall + EPA tall for biler i salg er i post 1:
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=34844.0
Nye oppdateringer mhp rekkevidde etter WLTP/EPA kommer etter hvert som de lanseres.
Kommende biler + offisielt energiforbruk for alle kjente
post 3post 3

"Lanseringskalender" for kommende elbiler (når de er forventet å komme på norske veier) er her.
Prisen er i Norge vs Nederland; gir en indikasjon på importørs avanse i Norge.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA