Skrevet av Emne: WLTP + EPA rekkevidde for elbiler i Norge.  (Lest 98766 ganger)

knut.aulie

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 6237
    • Vis profil
Sv: Realistisk tabell over rekkevidder - WLTP/EPA i stedet for NEDC
« Svar #75 på: fredag 09. mars 2018, klokken 07:48 »
Har nettopp bestilt i-Pace og må si det er foruroligende at den ikke kan forventes å ha lengte rekkevidde enn Ampera-e som vi har i dag. At den dermed har 50% høyere forbruk enn Ampere sitt nærmest sinnsyke vinterforbruk er nærmest en dealbreaker
Tror du kan roe ned en god del. Jeg har Ae og bestilt I-Pace.

Vinterforbruket er ikke så ille som de hardeste kritikerne skal ha det til. Jeg kjører like langt som min kollega med Tesla S70.
Sommerforbruket er en drøm og da er jeg i S100 land.

Som andre er inne på så må en se hvordan I-pace klarer seg i den virkelige verden. Disse målingene er bare indikasjoner. Men Epa og Wltp er milevis bedre enn Nedc.

turfsurf

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 5267
  • For en elektrisk fremtid.
    • Vis profil
Sv: Realistisk tabell over rekkevidder - WLTP/EPA i stedet for NEDC
« Svar #76 på: fredag 09. mars 2018, klokken 07:58 »
Sommerforbruket er en drøm og da er jeg i S100 land.
Pisspreik.
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Perl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Perl White S 85 2013 (Beta)

Stikkkontakt

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1577
    • Vis profil
Sv: Realistisk tabell over rekkevidder - WLTP/EPA i stedet for NEDC
« Svar #77 på: fredag 09. mars 2018, klokken 08:05 »
Har nettopp bestilt i-Pace og må si det er foruroligende at den ikke kan forventes å ha lengte rekkevidde enn Ampera-e som vi har i dag. At den dermed har 50% høyere forbruk enn Ampere sitt nærmest sinnsyke vinterforbruk er nærmest en dealbreaker
Tror du kan roe ned en god del. Jeg har Ae og bestilt I-Pace.

Vinterforbruket er ikke så ille som de hardeste kritikerne skal ha det til. Jeg kjører like langt som min kollega med Tesla S70.
Sommerforbruket er en drøm og da er jeg i S100 land.

Som andre er inne på så må en se hvordan I-pace klarer seg i den virkelige verden. Disse målingene er bare indikasjoner. Men Epa og Wltp er milevis bedre enn Nedc.

Nå har jeg hatt A-e i 8 mnd, så jeg kjenner også sommerforbruket. Og det er ekstremt bra. Jeg oppnådde lett 12 kwh/100 km. Men på vinterkjøring ligger den jevnt over 20. Riktignok med min kone bak rattet 80% av tiden. Som ofte står 1 time med full  varme og venter på fergen..
i-Pace FE 03.2019-
Ampera-e 06.2017-
e-Golf 01.2015-08.2017
e-up! 12.2013-08-2015
Reservert e-tron(spares til Sportback)
Reservert ID3 1st #8X

knut.aulie

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 6237
    • Vis profil
Sv: Realistisk tabell over rekkevidder - WLTP/EPA i stedet for NEDC
« Svar #78 på: fredag 09. mars 2018, klokken 08:16 »
Har nettopp bestilt i-Pace og må si det er foruroligende at den ikke kan forventes å ha lengte rekkevidde enn Ampera-e som vi har i dag. At den dermed har 50% høyere forbruk enn Ampere sitt nærmest sinnsyke vinterforbruk er nærmest en dealbreaker
Tror du kan roe ned en god del. Jeg har Ae og bestilt I-Pace.

Vinterforbruket er ikke så ille som de hardeste kritikerne skal ha det til. Jeg kjører like langt som min kollega med Tesla S70.
Sommerforbruket er en drøm og da er jeg i S100 land.

Som andre er inne på så må en se hvordan I-pace klarer seg i den virkelige verden. Disse målingene er bare indikasjoner. Men Epa og Wltp er milevis bedre enn Nedc.

Nå har jeg hatt A-e i 8 mnd, så jeg kjenner også sommerforbruket. Og det er ekstremt bra. Jeg oppnådde lett 12 kwh/100 km. Men på vinterkjøring ligger den jevnt over 20. Riktignok med min kone bak rattet 80% av tiden. Som ofte står 1 time med full  varme og venter på fergen..
En times venteøkter på vinter så vil jo varmepumpe spille en vesentlig rolle.

knut.aulie

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 6237
    • Vis profil
Sv: Realistisk tabell over rekkevidder - WLTP/EPA i stedet for NEDC
« Svar #79 på: fredag 09. mars 2018, klokken 09:07 »
Sommerforbruket er en drøm og da er jeg i S100 land.
Pisspreik.


Et lite tips er å sjekke hvilke smilefjes som står ved siden av et utsagn
Er det et av de skøyeraktige er det lurt å tenke at det ikke er strengt bokstavelig.

turfsurf

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 5267
  • For en elektrisk fremtid.
    • Vis profil
Sv: Realistisk tabell over rekkevidder - WLTP/EPA i stedet for NEDC
« Svar #80 på: fredag 09. mars 2018, klokken 09:59 »
Joda, så det. Men de kan jo tolkes som så mangt. Og står allikevel ved kommentaren.  ;)
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Perl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Perl White S 85 2013 (Beta)

knut.aulie

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 6237
    • Vis profil
Sv: Realistisk tabell over rekkevidder - WLTP/EPA i stedet for NEDC
« Svar #81 på: lørdag 10. mars 2018, klokken 18:34 »
Ukvemsord sier mest om den som bruker dem. Blir lite presist.


Finnøy (Arne Johan Larsen)

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1546
  • Elbilentusiast
    • Vis profil
Sv: Realistisk tabell over rekkevidder - WLTP/EPA i stedet for NEDC
« Svar #82 på: lørdag 17. mars 2018, klokken 09:40 »
Hyundai har nå publisert tall for Kona electric 39kWh: offisiell WLTP rekkevidde for short range modell er 312km etter kombinert syklus

Til referanse har vi fra før av:
- nye Nissan Leaf 40kWh som har 270/285 offisiell WLTP rekkevidde etter kombinert syklus med henholdsvis 17" og 16" hjul
- Renault ZE40 som har fått oppgitt offisiell WLTP rekkevidde til 300km med R110 motoren. Sannsynligheten er stor for at samme verdi gjelder for dagnes ZE40 utgave med 16" hjul.
- Kona electric leveres med 17" hjul.



Alle WLTP tall + EPA tall for biler i salg er i post 1
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=34844.0

Kommende biler + offisielt energiforbruk for alle kjente ligger i post 3
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=34844.msg599868#msg599868

OBS! Dette er offisielle tall for energiforbruk, ikke "fake news" tall som har spredd seg diverse steder.

Nye oppdateringer mhp rekkevidde etter WLTP/EPA kommer etter hvert som de lanseres.


"Lanseringskalender" for kommende elbiler (når de er forventet å komme på norske veier) er her:
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=38371.0
[/quote]
« Siste redigering: lørdag 17. mars 2018, klokken 09:45 av Finnøy »

Tellus

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1730
    • Vis profil
Sv: Realistisk tabell over rekkevidder - WLTP/EPA i stedet for NEDC
« Svar #83 på: lørdag 17. mars 2018, klokken 11:13 »
Ser du opererer med offisielle EPA tall for I-Pace. Så langt har jeg kun sett det tallet Jaguar har operert med (240 miles). Dette er ikke et offisielt tall. Har det kommet et offisielt tall eller opererer du med dette foreløpige ?

Finnøy (Arne Johan Larsen)

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1546
  • Elbilentusiast
    • Vis profil
Sv: Realistisk tabell over rekkevidder - WLTP/EPA i stedet for NEDC
« Svar #84 på: mandag 19. mars 2018, klokken 06:58 »
Ser du opererer med offisielle EPA tall for I-Pace. Så langt har jeg kun sett det tallet Jaguar har operert med (240 miles). Dette er ikke et offisielt tall. Har det kommet et offisielt tall eller opererer du med dette foreløpige ?
Jaguar har enda ikke lansert offisielle tall for energiforbruk ihht til EPA, normalt blir ikke disse lagt fram før bilen sår i butikken for å bli registrert. Da blir de også publisert her:
https://www.fueleconomy.gov/

Jaguar i USA/Canada har publisert en EPA rekkevidde på 240miles/386km (ref www.jaguarusa.com og www.jaguar.ca)

Dette er også publisert i salgsbrosjyrene i USA etter I-Pace offisielt ble lansert i begynnelsen av mars i år:
https://www.jaguarusa.com/Images/Jaguar-I-PACE-Brochure-1X5901910000BUSEN02P_tcm97-497681.pdf
Det betyr at når en kjøper i USA eller Canada i dag vurderer å kjøpe seg en I-Pace kontra annen batterielektrisk bil, så er det 240miles/386km det tallet denne kjøperen må forholde seg til.

Sammenlikner vi nå Kona Electric LR med oppgitte tall for I-Pace ser vi at begge disse ligger nær hverandre på de 3 målesyklusene vi kjenner (EPA/WLTP/NEDC) med 2-4 km i Kona favør; alle tall i henhold til det begge produsenter har publisert i pressemeldinger, på sine hjemmesider eller i sine brosjyrer.

                    EPA /WLTP/ NEDC  100-0% batteri
I-Pace          386 / 480 / 543 km
Kona el (64) 390 / 482 / 546 km       

Finnøy (Arne Johan Larsen)

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1546
  • Elbilentusiast
    • Vis profil
Sv: Realistisk tabell over rekkevidder - WLTP/EPA i stedet for NEDC
« Svar #85 på: søndag 01. april 2018, klokken 11:13 »
Hyundai har nå publisert EPA tall for Kona electric 64kWh

Alle WLTP tall + EPA tall for biler i salg er i post 1
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=34844.0

Kommende biler + offisielt energiforbruk for alle kjente ligger i post 3
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=34844.msg599868#msg599868


Nye oppdateringer mhp rekkevidde etter WLTP/EPA kommer etter hvert som de lanseres.


"Lanseringskalender" for kommende elbiler (når de er forventet å komme på norske veier) er her:
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=38371.0

Tellus

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1730
    • Vis profil
Sv: Realistisk tabell over rekkevidder - WLTP/EPA i stedet for NEDC
« Svar #86 på: søndag 01. april 2018, klokken 11:23 »
Fortsatt estimerte EPA tall. Endelige tall foreligger ikke.

Hansi

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 937
    • Vis profil
Sv: Realistisk tabell over rekkevidder - WLTP/EPA i stedet for NEDC
« Svar #87 på: søndag 01. april 2018, klokken 20:16 »
Er WLTP nesten like optimistisk som NEDC? Jeg syns det var overraskende liten forskjell på mange av modellene i tabellen, fra 11-13% bare på flere av bilene? Hvorfor er det så liten forskjell på noen og såpass stor forskjell på andre?
Buskerud
Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

Finnøy (Arne Johan Larsen)

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1546
  • Elbilentusiast
    • Vis profil
Sv: Realistisk tabell over rekkevidder - WLTP/EPA i stedet for NEDC
« Svar #88 på: tirsdag 17. april 2018, klokken 06:55 »
Er WLTP nesten like optimistisk som NEDC? Jeg syns det var overraskende liten forskjell på mange av modellene i tabellen, fra 11-13% bare på flere av bilene? Hvorfor er det så liten forskjell på noen og såpass stor forskjell på andre?
Ingen tvil om at WLTP er snillere enn EPA; jeg vil si det slik at WLTP er oppnåelig ved økonomisk kjøring, EPA kan alle klare mens NEDC er tall for en elbile i nedoverbakke, medvind og hjemlengsel ;)

Det at det bare er 11-13% forskjell på noen biler mellom NEDC/WLTP betyr enten at produsentene ikke lengre jakter eventyrlengder i NEDC, eller at de begynner å bli like "kreative" på WLTP som man i sin tid ble på NEDC. Fasiten dukker vel opp etter hvert som de aktuelle modellene faktisk begynner å rulle på veiene våre.


Finnøy (Arne Johan Larsen)

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1546
  • Elbilentusiast
    • Vis profil
Sv: Realistisk tabell over rekkevidder - WLTP/EPA i stedet for NEDC
« Svar #89 på: lørdag 21. april 2018, klokken 18:59 »
Foreløpige WLTP tall for kommende Audi e-tron quattro er publisert av Audi
https://www.audi-mediacenter.com/en/press-releases/ultra-high-voltage-the-audi-e-tron-prototype-in-a-faraday-cage-10164

Som vanlig ved tidlig lanseringer kan tall for produksjonsversonen ofte være enda litt bedre, men det gir en "minimumsverdi" vi kan forvente.

Alle WLTP tall + EPA tall for biler i salg er i post 1
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=34844.0

Kommende biler + offisielt energiforbruk for alle kjente ligger i post 3
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=34844.msg599868#msg599868


Nye oppdateringer mhp rekkevidde etter WLTP/EPA kommer etter hvert som de lanseres.


"Lanseringskalender" for kommende elbiler (når de er forventet å komme på norske veier) er her:
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=38371.0

#elbilforeningenLM18
« Siste redigering: lørdag 21. april 2018, klokken 19:06 av Finnøy »