WLTP ? = i3 (94Ah) (19") 255 ? I såfall helt ok som bybil med trolig max 2 stopp til feks Bergen Oslo...
Det blir feil måte å regne ut langtursrekkevidde: første etappe starter man med 100% og på langtur leter man etter en hurtiglader når man har en 10-20% igjen (usikkerheten om hurtiglader er ledig/ute av stand gjør at man ikke presser mer). Man lader opp til ca 80% før man fortsetter, det betyr at førtse etappe kjører man ca 80-90% av max rekkevidde, mens de neste stoppene er på 60-70% av max rekkevidde. Det betyr at man har minst 3 ladestopp på strekningen Bergen Oslo så sant man har et energiforbruk som tillater opptil 255km ved 100% batteri.
Finnøy, EPA VS WLTP, hvilken av disse anser du som mest realistisk ? Oppfatter WLTP som noe i "overkant positiv", har du en konklusjon ?
Basert på de første WLTP tallene tror at det mest realistiske for en "gjennomsnittsbilist" ligger mellom EPA og WLTP, det samsvarer for øvrig med hva for eksempel BMW selv sier på sine hjemmesider.
WLTP mangler testelementer som inkluderer bruk av a/c og simulering av kalde omgivelser i motsetning til EPA.
EPA elementene inneholder høyere fart i "highway" tester som favoriserer biler med lav luftmotstand noe mer enn hva vi behøver å ta hensyn for her i Norge (men vil være ekstremt relevant i Tyskland).
WLTP er sikkert oppnåelige for alle med litt økonomisk kjøring, men ikke alle kjører like økonomisk

Uansett håper jeg alle kjøper seg en elbil som passer deres eget behov og en som minimum leverer av det de forventer av kjørelengde i det daglige og på tur.