Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Oversikt av WLTP rekkevidder m.m. oppdatert mar 2024

Startet av Finnøy (Arne Johan Larsen), onsdag 09. august 2017, klokken 23:38

« forrige - neste »

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: Joar Øverland på fredag 12. januar 2018, klokken 09:53
Vet ikke om det er interressant, men påstås at det er wltp tall for nye leaf her:

https://pushevs.com/2018/01/11/2018-nissan-leaf-gets-wltp-ratings/
Klart dette er interessant, mange takk for tipset!

Ser her forskjellen mellom 16" og 17" hjul som ikke fremkommer av hverken NEDC eller EPA da kun  WLTP som stiller krav til at ulike oppsett på bilen (f.eks. hjul) skal testes for seg.

Oppdatert post 1 i WLTP tabellen.
https://elbilforum.no/forum/index.php/topic,34844.msg599866.html#msg599866

Joltus

Ja det var overraskende stor forskjell... 15km er jo litt det!

Joltus

Hva er det som gjør at i3 har såpass høy WLTP i forhold til EPA?

geear

Hvordan får de til at WLTP combined er 285km samtidig som at elektrisch verbrauch combined (WLTP) er 19,4kWh/100km når batteriet er 40kWh?

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: gr på fredag 12. januar 2018, klokken 11:57
Hvordan får de til at WLTP combined er 285km samtidig som at elektrisch verbrauch combined (WLTP) er 19,4kWh/100km når batteriet er 40kWh?
Leaf II har også oppgitt 170wh/km forbruk på NEDC som heller ikke rimer...
https://www.nissan-cdn.net/content/dam/Nissan/de/brochures/pkw/LEAF-2018-broschuere-preisliste.pdf

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: Joar Øverland på fredag 12. januar 2018, klokken 11:54
Hva er det som gjør at i3 har såpass høy WLTP i forhold til EPA?
Det er et annet mysterium; selv sier BMW i sine spesifikasjoner at i3 har 200km reell kjørelengde, dvs mellom EPA og WLTP.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Da har det kommet WLTP tall for kombinert forbruk for Nissan e-NV200.
Foreløpig er det WLTP tall fra Opel, BMW og Nissan.

Oppdatert post 1 i WLTP tabellen.
https://elbilforum.no/forum/index.php/topic,34844.msg599866.html#msg599866

magenuss

Eks: 97 RS125; 98 CB600F; 92 MX5; 07 A4 Cab S-line 1.8T; 02 R1150RT; 12 Leaf
Nå: 19 Tesla Model 3 LR AWD+, blå/hvit <3, hengerfeste, HW 3.0, Acceleration boost 504,3 hk / 564 Nm.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Diverse oppdateringer;
-offisielt EPA tall for Smart Fortwo nyeste utg
-div oppdatering som inkl Fiat 500e (US utgave), eldre I-MIEV, Model X 60D etc som manglet i "totaloversikten".

https://elbilforum.no/forum/index.php/topic,34844.msg599866.html#msg599866

in

Sitat fra: Finnøy på onsdag 09. august 2017, klokken 23:42
Foreløpige EPA tall + antakelser for noen kommende biler.

år   Merke      Modell          Rekkevidde  anb.daglig  pendling   
                                              lading     sommer  vinter 80%                           
_____________________________________________________
2018 Audi       e-tron Quattro (95)                                         
2018 Peugeot    Partner Tepee el    113                       
2018 Nissan     eNV200 Evalia (40)       
2018 Kia        Niro EV (43)             
2018 Hyundai    Kona el (43)           
2019 BMW        i3 (120Ah)   

Jeg har ikke Tapatalk og derfor blir ikke sitater særlig bra, men til saken:
Hvordan finner man kwh for batteriet når BMW skriver dette:
2019 BMW        i3 (120Ah)
Hva er den midlere batteri-spenningen som 120 Ah må multipliseres med for å finne kwh? Jeg forstår at man i tillegg til å vite midlere batteri-spenning, kanskje også må legge inn et tap på kanskje 20%.
Nissan LEAF 2018

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: in på onsdag 07. februar 2018, klokken 12:45
...
Hvordan finner man kwh for batteriet når BMW skriver dette:
2019 BMW        i3 (120Ah)
Hva er den midlere batteri-spenningen som 120 Ah må multipliseres med for å finne kwh? Jeg forstår at man i tillegg til å vite midlere batteri-spenning, kanskje også må legge inn et tap på kanskje 20%.

Hei, jeg overlater dette til offisiell BMW informasjon etter hvert, BMW velger å presentere sine ulike batteripakker med xxAh for i3 (merk også at 120Ah batteripakken for i3 fortsatt er antakelse).

Men vi kan se på data for BMW i3 60Ah som hadde brutto kapasitet på 22kWh, netto tilgjengelig på 18,8kWh. Multipliser disse med to og vi er nok i nærheten av hva en 120Ah vil tilby ;)

in

Sitat...
Men vi kan se på data for BMW i3 60Ah som hadde brutto kapasitet på 22kWh, netto tilgjengelig på 18,8kWh. Multipliser disse med to og vi er nok i nærheten av hva en 120Ah vil tilby ;)
Takk for det tipset. Hvis vi finregner på dette må vi ta hensyn til at bilen med større batteri også får større vekt og da blir også tapet større, men ditt regnestykke er jo bedre enn ingenting.
Nissan LEAF 2018

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Det Hyundai presenterte i dag at Kona Electric med største batteripakke får 470km rekkevidde etter WLTP standarden er imponerende!

I denne "disiplinen" har for eksempel Ampera-e 380 km og nye Leaf med 16"/17" hjul hhv 285/270km.

Nye oppdateringer mhp rekkevidde etter WLTP/EPA kommer her etterhvert:
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=34844.0

Agmuns

Kan ikke si at jeg forstår helt denne tabellen jeg heller (uten at jeg kaller den vås av den grunn). Nå er jeg relativt fersk elbileier og har sikkert mye å gå på for å bruke så lite energi som mulig, men selv jeg som er "fersking" opplever store avvik mellom rekkevidden som beskrives i tabellen og det jeg ser til daglig. Da kan jeg ikke forstå hvor stort avvik det må være for de som er gode på å kjøre økonomisk.

Jeg kjører i de absolutt verste situasjonene en elbil kan befinne seg i. Normaltemperatur i kupéen, motorveikjøring nesten hele veien og stillestående rykk og napp-kjøring siste biten frem til jobb (fra jobb på vei hjem). Gjennomsnittsforbruket øker når jeg står i kø etter å ha kjørt på motorvei, bare for å illustrere hvor mye energi køkjøringen krever.

Til tross for mine ugunstige utgangspunkt (ny elbileier og aldri optimale kjøreforhold), så opplever jeg at det som beskrives som "pendling sommer" er reell vinterrekkevidde nå som det er litt kjølig ute. Når det er litt mer normale vintertemperaturer på Østlandet (nullføre) opplever jeg "rekkevidde" som reell rekkevidde for meg. Ikke engang på det kaldeste (hvor visstnok varmepumpen ikke var i bruk ifølge instruksjonsheftet) var rekkevidden i nærheten av så dårlig som "pendling vinter" tilsier. Det kaldeste jeg har kjørt i er for øvrig -16 grader.

Når jeg kjører på landevei i nærområdet (veier med fartsgrense mellom 50 og 70 km/t) melder bilen mer enn 200 km rekkevidde nå på vinteren etter den er fulladet igjen. Og det er i komfort-modus - ikke ecopro som øker estimatene enda mer.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Hei @Agmuns,
Takk for din interesse for denne oversikten.
Jeg skal prøve å forklare litt om bakgrunnen, så får du se om du fortsatt synes dette er vås, evt. om du har gode innspill til hvordan dette kan presenteres på en bedre måte ;)
Først av alt: denne oversikten er ikke ment som en konkurranse av typer «min bil går lengre enn din». Meningen er en nøytral veiledning som spesielt kan være nyttig for kommende elbilkjøpere eller de som vurderer en annen elbil enn den de har i dag.
Dagens målemetode (NEDC) for å beregne rekkevidde for elbiler, energiforbruk og utslippsdata for bensin og dieselbiler er for lengst utdatert og gir urealistiske verdier og vil bli ugyldig innen EU fra september 2018. Norge følger etter fra 1. januar 2019.
Nå målemetode (WLTP) som i større grad speiler virkeligheten er vedtatt, men bilprodusentene vegrer seg mot å bruke den fordi alle resultater vil bli betydelig dårligere enn hva de tidligere har markedsført. WLTP målemetoden vil likne mye på den amerikanske EPA målemetoden, dermed er sammenlikningstall basert på EPA mye mer realistiske.
For de som har kjørt elbil en stund så oppdager man elbilen og kjenne både sommer og vinter, men for kommende kjøpere er det viktig at man ikke har urealistiske forventninger.
-   Q: Jeg opplever at jeg flere ganger har fått lengre rekkevidde i min nye elbil enn det som er opplistet i denne tabellen?
-   A: Så bra! Det betyr at EPA er en realistisk rekkevidde som ikke bare kan oppnås ved «hypermiling», men også av de fleste i hverdagen uten å kjøre spesielt økonomisk (i motsetning til NEDC rekkevidde)
-   Q: Hvorfor oppgi pendlerrekkevidde sommer som er kortere enn «full rekkevidde»?
-   A1: Rekkeviddeverdier oppgitt etter NEDC/EPA/WLTP er alle basert på at man starter med 100% og kjører helt ned til 0%. I virkeligheten er det de færreste som kjører bilen helt tom hver eneste dag man jobbpendler, i praksis tror jeg de fleste synes det er mer praktisk å ha minst 5-10% igjen. Kanskje skjer det noe uforutsett, ulykke og man må ta en omkjøring eller ekstra ærend. Dermed blir praktisk pendlerrekkevidde om sommeren noe mindre enn max oppnåelig rekkevidde. Kjører man en langtur om sommeren så må man kanskje tenke enda større buffer; man bør nå neste hurtiglader og normalt skal man bare beregne hurtiglading opp til max ca 80% av kapasitet.
-   A2: Husk også at selv om en moderne elbil vil være fullt brukbar i like lang tid som en fossilbil, så er det også et faktum at batteriet sakte men sikkert vil miste kapasitet. For min egen del betydde det at min første elbil, en Leaf jeg kjøpte i 2011, ikke klarte å kjøre fram og tilbake fra jobb (50+50km) etter 4 år og 100.000km var passert selv om dette ikke var et problem da bilen var ny.
-   Q: Hvorfor er pendlerrekkevidde vinter enda kortere enn sommerrekkevidde?
-   A: Håper dette er selvforklarende: Om vinteren bruker man mer varmeapparat som bruker mye energi, batteriet yter faktisk enda mindre i kulde og man har større rullemotstand pga snø/is/våt veibane. Siden ingen av målemetodene tar hensyn til varmeapparat (dvs EPA krever at A/C har vært brukt og noe av kjøringen skal være i kaldt vær) kan det være større utslag her mellom biler med eller uten varmepumpe enn den direkte matematiske utledningen av «max» EPA rekkevidde.
Alt i alt er dette et forsøk på å gi enn nøytral utledning om hvilke avstander man bør tenke på ved jobbpendling i hverdagen selv om bilen er blitt noen år og fått noen kilometer på baken og sjåføren kjører i samme hastighet og med samme temperaturkomfort som en fossilbilist.
Etter hvert kan det være et WLTP blir et enda bedre utgangspunkt.

Hvis noen kan komme med et enda bedre måte og presentere realistiske, praktiske avstandsverdier som også kan gjelde elbiler om vinteren som har hatt noen år, så vær så snill og kom med de gode innspillene :+1:

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA