Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Er det noe poeng å sitte på en reservasjon?

Startet av tut, onsdag 09. august 2017, klokken 08:40

« forrige - neste »

tut

Hei
Jeg var en av de som reserverte model 3 tidlig for å kunne ta ut en som bil nr 2 i heimen.
Nå ser det jo ut til at dette kan ta lang tid og mine 1000 dollar ligger som gratis lån i lomma til Musk :).

Vil det være slik at når først leveringa virkelig kommer i gang her i Norge, så er det såpass store volum at den reservasjonen jeg har sittet på i 2-3 år kanskje bare gir noen dager/uker raskere levering enn de som bestiller neste år? I såfall, hva er poenget med å sitte med reservasjonen da? :)

anorway

Ikke noe poeng, bare å melde seg av reservasjonen  ;D

Løve

Eneste grunnen til at jeg ikke har kansellert ennå er fordi jeg venter på spekk, priser og leveringstider fra Nissan. Blir spennende å se hva som kommer ut fra Frankfurt neste måned. Det kommer nok mer enn gode nok elbiler lenger før Musk klarer å få en eneste Model 3 til Norge. Jeg blir overrasket om vi ser noen så tidlig som Q1 2019. Så strengt tatt, det er bare å kanslere.

1000kwh

Vi bestillte like greit en Model S pga ventetid og unge på vei. Men jeg beholder reservasjonen. Man vet jo aldri om man får bruk for den og pengene kan jo like gjerne Musk oppbevare ;)

At det kommer så mange flotte elbiler FØR vi får Model 3 til Norge er jo en håpløs spekulasjon. Så vidt jeg vet kommer det ingenting sammenlignbart. Nissan leverer jo en ganske liten elbil som man ikke vet leveringsdato til. I tillegg er jo Nissan sine biler ganske plastic-fantastic og uten AWD :P

Poenget må være at du ønsker en Tesla og alt det som følger med :)

Counterpointer

Er det noen grunn til å tro at Norge får alle reserverte biler samtidig? Dette høres lite trolig ut for min del.

Tesla har et lite apparat for salg og utlevering så jeg tror TTT. Derfor er en reservasjon greit å ha.

ludwig_holberg

Med ca 500.000 reservasjoner, og (veldig ambisiøst) mål om årsproduksjon på 500.000, så kan jo en reservasjon ha mye å si. Antallet reservasjoner kan fortsatt øke betydelig frem mot neste sommer også.

tut

Hvor mange av disse reservasjonene er i Norge? Mulig Tesla holder dette hemmelig...

Amoss

Sitat fra: tut på onsdag 09. august 2017, klokken 08:40
Vil det være slik at når først leveringa virkelig kommer i gang her i Norge, så er det såpass store volum at den reservasjonen jeg har sittet på i 2-3 år kanskje bare gir noen dager/uker raskere levering enn de som bestiller neste år?

Enkelt og greit: Nei.

Greit, forskjellen i levering på reservasjon gjort i fjor vår og en gang til neste år blir ikke 2 år, men blir fort noen måneder. Og kommer du midt i rushet med nye reservasjoner som rimelig sikkert kommer når folk begynner å se bilen her til lands, så kan det fort bli opp i mot ett år å vente. Tesla får nok opp ett høyt volum, men de serverer noen flere markeder enn det norske :p
Model S 85D

THE

Samtidig som "nyheten" om 63000 kansellerte reservasjoner kom, så sa jo også Tesla at de hadde fått 1800 reservasjoner hver dag de første dagene etter presentasjonen av Model 3. Hvis vi sier 1800 nye reservasjoner hver dag, 5 dager i uken, så blir det neste 40000 biler i måneden. 40000 biler i måneden er neste full produksjonskapasitet som de skal opp i for Model3 i løpet av 2018.

Etterhvert som det blir levert ut Model3 til kunder, så tror jeg også det vil bli lagt inn mange nye reservasjoner. Det er mange faktorer som kan påvirke etterspørselen etter Model3, så det er jo egentlig umulig å si hvor stort markedet for bilen er. Jeg ser ikke bort fra at det kan ta minst et år ekstra å få levert ut en Model3 hvis du kansellerer en 31. mars 2016 reservasjon, og heller bestiller bil når de første bilene blir levert ut i Norge.

Kanskje de som bestiller bil i Norge tidlig 2019 må vente på bil til alle reservasjonsholdere i resten av Verden har fått sine biler. I tillegg kommer alle de som har bestilt bil fra nå og fram til 2019 sine biler først også.

Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Espen Hugaas Andersen

#9
Jeg vil tro ventetiden for en ny reservasjon vil falle til 3-6 måneder i første halvdel av 2019. Men da er det jo slik at om du bestiller i første halvdel av 2019, så kan det hende at du må vente til andre halvdel av 2019 for å få bil.

Hvis alternativet til å låne Tesla 10.000 kroner er å ha pengene i banken, med 2% rente, så syns jeg de 200-300 kronene man taper i renteinntekter er vel anvendte.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: tut på onsdag 09. august 2017, klokken 10:07
Hvor mange av disse reservasjonene er i Norge? Mulig Tesla holder dette hemmelig...
Det er ikke kjent hvor mange reservasjoner som er i Norge. Ett sted mellom 5.000 og 20.000, vil jeg tro.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

bno

Sitat fra: Løve på onsdag 09. august 2017, klokken 09:12
Eneste grunnen til at jeg ikke har kansellert ennå er fordi jeg venter på spekk, priser og leveringstider fra Nissan. Blir spennende å se hva som kommer ut fra Frankfurt neste måned. Det kommer nok mer enn gode nok elbiler lenger før Musk klarer å få en eneste Model 3 til Norge. Jeg blir overrasket om vi ser noen så tidlig som Q1 2019. Så strengt tatt, det er bare å kanslere.
Vel det ryktes jo om demobiler slutten av året ref. Tesla Drammen...

Løve

Sitat fra: bno på onsdag 09. august 2017, klokken 11:30
Sitat fra: Løve på onsdag 09. august 2017, klokken 09:12
Eneste grunnen til at jeg ikke har kansellert ennå er fordi jeg venter på spekk, priser og leveringstider fra Nissan. Blir spennende å se hva som kommer ut fra Frankfurt neste måned. Det kommer nok mer enn gode nok elbiler lenger før Musk klarer å få en eneste Model 3 til Norge. Jeg blir overrasket om vi ser noen så tidlig som Q1 2019. Så strengt tatt, det er bare å kanslere.
Vel det ryktes jo om demobiler slutten av året ref. Tesla Drammen...

He he, trodde det var anti-selling som var tesla sin strategi med Model 3. Tviler på vi ser noe som helst før om rundt et år. Alt etter hvor store problemer Tesla vil få med produksjonslinjene sine. Regner med ny Leaf, oppgradert Ioniq og i3 lenge før den første Model 3 lander på norsk jord.

Øyvind.h

Ja Tesla skal vel levere ganske store volumer i USA før de shipper mot europa? Og ventelisten for Model 3 er skrekkelig lang, og blir sikkert lenger når bilene faktisk ruller på veiene og kan prøvekjøres.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

tut

Da konkluderer jeg med at Musk får låne 1000 dollar en stund til av meg :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA