Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvor langt er din Ampera-e kjørt?

Startet av zbk, tirsdag 08. august 2017, klokken 13:35

« forrige - neste »

zbk

Har nå passert 5500km på 2,5mnd og er alt i alt strålende fornøyd. Skjønte ikke hvor mye mer tungvint det er med langtur og kortrekkeviddebiler før jeg fikk testa god rekkevidde i praksis.  8)

Har ikke vært utsatt for problemer av alvorlig grad, men har noen småting å ta opp med forhandler i nærmeste framtid.

Mest alvorlig medfølgende ladekabel oftest stopper ladingen en gang like etter start (med blink som indikerer problem med ladekabel) slik at jeg må ut og trekke ut kontakten ut av veggen og plugge inn igjen.  ???

Speilet på førersiden har tre-fire ganger stått i en rar vinkel når jeg har kommet tilbake til bilen. Har nesten sett ut som om noen har dunka borti det, men kun en gang har bilen stått slik at dette er en sannsynlig forklaring. Virker nesten som en software/sensorbug. Å ta speilene inn og ut igjen får de på riktig plass igjen.  :o

Ellers er det mest softwarebugs som må rapporteres, feks. random låsing av ladekabel som potensielt kan bli et dyrt problem.  :(
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

kammiz

5300km her og har opplevd det samme med speil. Opplever også random låsing av kabel. Ingen logikk ifht ampere styrke. Har kabel som lader opp til 16a.

Har ikke opplevd andre bugs enda?

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Thomas Kamrud Jahnsen

Kia Soul EV Exclusive Pearl White/Electric Blue - Bestilt 15/09-14 - Levert 24/04-15
Opel Ampera-E Mineral Black - alt utstyr & kontraktsnummer #41 - Bestilt 16/09-16 - Produsert 25/02-17 - anslått leveringsdato 22/05-17

Ipadjove

7500 km. Jeg bor 1 km fra jobb, så det meste av km er fra noen turer Ulsteinvik-Bergen og en 11-dagers-langtur Ulsteinvik-Stockholm-Gotland-Öland-Odense-Kiel-Hamburg med retur via Hirtshals-Larvik til Ulsteinvik.

Har ladet på hurtiglader for ivertfall over tusen kroner, kanskje to.
Har ikke måttet vente på lading. To hurtigladere i Sverige kom det feilmelding på men fikk ladet likevel.

Har hatt litt lade-angst en gang, et strekke uten hurtiglader på kartet. Men fant heldigvis en likevel :)

Feil/mangler:
Som de fleste Ampera-e er bakluken litt skeiv, ser det spesielt på venstre side. Det var antydning til metall-mot-metall i starten, men Opel har justert den slik at metallet ikke treffer metall. Men utseendemessig ble det litt verre, skeivt. Det viktigste for meg er at det ikke er lekkasje der av vann/støy, men håper de klarer å få det litt bedre senere.
Som flere andre er det noe dill med taket innvendig oppe på pasasjersiden. Men bryr meg ikke særlig om den. La ikke merke til det før jeg hørte om det på forum.
Måtte tilbake til Opel andre eier-dag da en dekktrykksensor ikke var kalibrert. Pga en transportskade ble høyre fremhjul byttet, uten at de oppdaterte sensoren.
De første ukene lyste nærlys/fjernlys opp i tunnelltaket, måtte skru de manuelt helt ned og likevel var de alt for høye. Opel har justert de slik at de nå er ok.
Midtskjermen har låst seg en gang. 'Home' + spol-til-høyre noen senund og skjermen restartet og og har fungert siden.
Viskerene har hatt 2 'drypp' der de har hatt merkelig oppførsel. F.eks den ene står i ro midt på ruten og den andre helt/langt nede :o Men det har bare vart et sekund eller to.
Ladekabelen varierer mellom låst/ulåst uten at jeg ser helt system i det.
Litt unøyaktighet i bagasjerommet men fikk det fikset med å tilpasse isoporen.

Dette er bare små detaljer, jeg er veldig fornøygd med bilen. Kunne godt tenkt meg LITT større batteri slik at den turen jeg oftest tar kunne være uten å tenke på hurtiglading. Nå er den i grenseland. Å joda, pauser får jeg nok av i fergekø/ferger uansett.

Zuexi

Finnes det ikke en egen tråd om feil/mangler/problemer?

0 km her så langt - venter fortsatt på bil som kommer like om hjørnet.

Så en på FB gruppa som hadde rundet 10.000 km og en bil med Oslo Taxi logo på. Blir vel den som ruller flest km her i landet. Spent på hvor driftsikker bilen er i bruk som taxi.

bno

#4
Rundet 5000 Km. Flere problem og et par alvorlige. sjekk ut denne tråden.
http://elbilforum.no/forum/index.php

Tom E.

Passerte også 5000 km i dag. Er på langtur og ble utskjelt av en kar med en E golf i dag.

Stoppet på en 50KW lader på E 18 og gikk inn på bensinstasjonen for en chillipølse. Etter 8 minutter kom jeg ut og en sint kar i en E-golf skrek til meg at jeg og resten av Opel gjengen var roten til alt ondt her i verden. Han måtte bestandig vente i timesvis på at disse forbannede Ampera e skulle ferdiglades. Han kunne lade sin E golf 190 på 20 minutter mens min "gjeng" brukte timesvis. Han var helt tom for strøm og kona, i stilletthæler, var varm uten AC.

Vel sa jeg, jeg har både en god og en dårlig nyhet til deg.........

Den gode nyheten er at jeg egentlig ikke trenger å lade. Jeg har 200 km med rekkevidde igjen for å nå mitt mål som er 80 km unna. Jeg koblet meg bare til for å sjekke hvordan laderen fungere slik at jeg vet hvordan jeg kobler meg til denne i fremtiden  hvis jeg trenger den.

Den dårlige nyheten er at jeg nå er usikker på om jeg ikke bare skal tilbringe den neste timen her for å fullade bilen............. Jeg liker ikke å bli skreket til.

Karen ble fullstendig rosa i ansiktet og stønnet frem noen adjektiver som jeg ikke forstod før jeg smilte til kona hans og sa at dette ordner seg bare han roer seg litt ned. Hun sa; Inn i bilen nå og hold kjeft!

Han var en lydig kar og etter 1 minutt var jeg frakoblet og Golfen tilkoblet.

zbk

2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

bno


Counterpointer

Har kjørt 4500 problemfrie kilometer.

Har vært noe softwaresmårusk, men bilen er bare glimrende.

Har nesten glemt hvordan en hurtiglader og glemmer jo nesten å lade i det daglige også

Etter å ha hatt Chevrolet Lazetti som leiebil en uke på Kypros så blir jeg bare enda mer velsignet glad over å kjøre en nydelig elbil i stedet for et fossil fra he******te


pilt

6200 km og mer skal det bli, for jeg digger bilen og langturer, så nå drar jeg til Sverige igjen bare for å kunne kjøre, kjøre og atter kjøre.  ::) Har sett at det er en gratis hurtiglader i nærheten av hotellet jeg bestilte, så dette blir både billig og bra.  ;D

Mannen hadde forresten glemt å lade Leaf'en til mandag, så da ungene skulle fraktes til to forskjellige steder på sommerskole, så måtte vi bytte bil. Jeg hadde ikke kjørt Leaf'en på måneder, så da jeg kjørte den nå, så virket den veldig treig og seig. Mulig den var treigere enn vanlig pga lite batteri igjen, men den er uansett ikke like sprek og rask som min er. (Egentlig er visst begge bilene mine, for de står i mitt navn, mens han har fossilen. 8))

Oslo
🤍 P106 - mai 2005 til mai 2017
Nissan Leaf Tekna - juli 2014 til feb 2019
❤ Opel Ampera-E - mai 2017
Hyundai Kona - feb 2019 til 2022
💙 Tesla model Y - juni 2023

anki

6104km på 10 uker.

Har endel høyere forbruk enn det endel viser her (20 kWh/100km), men så kjører jeg også 5 mil på motorvei hver dag i 126km/t :D Behagelig varme i bilen og mye landeveiskjøring i 80+
Herlig med en bil som gjør at jeg kan kjøre i behagelig fart igjen uten angsten for om jeg kommer meg helt hjem eller ikke. Veldig fornøyd med bilen :)

tsjaavik

Kjørt 3000km så langt. Min første elbil. Har ikke kjent på rekkeviddeangst, bare rekkeviddegleden.  Har klart rett over 40 mil på fullt batteri. (Fint sommervær uten airconditionen) Min bil ser ut til å være skrudd sammen riktig og har ikke opplevd noen bugs så langt.      Er spent på om jeg er like fornøyd midt i januar etter å ha fått testet kjøreegenskapene på vinterføre

Counterpointer

Synes det virker som varmeapparat trekker en del strøm. Er spent på hvordan dette blir til vinteren.

Ipadjove

Sitat fra: knut.aulie på torsdag 10. august 2017, klokken 15:24
Synes det virker som varmeapparat trekker en del strøm. Er spent på hvordan dette blir til vinteren.

Helt enig!
På rolig småkjøring med litt start og stopp brukes lett over 25% til varme, selv om det er 14-16 grader ute.

Gnilre

7350 km på ca 11 uker. Og nå er jeg 500 km hjemmefra, så det blir snart enda mer. Har vært mange langturer og til sammen 5 Vestlandsturer.
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016.
Opel Ampera-e mai 2017-november 2017.
Kia e-Niro 2019.
Volvo XC40 pure electric 2021.
VW ID4 1st april 2021 - januar 2022.
VW ID4 GTX februar 2022 -.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA