Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nitrogen i dekkene

Startet av Griffel, fredag 14. september 2007, klokken 18:07

« forrige - neste »

Griffel

I en annonse i Budstikka idag averterer Toyota (Rud Bærum) med fylling av Nitrogen i dekkene. I følge annonsen 5% senket bensinforbruk, og 25% øket levetid på dekkene.

Dersom det er sant gjelder dette sikkert strømforbruket (rekkevidde) for elbiler også.  Pris 290 kr/bil
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Lynet

#1
Tviler MEGET sterkt på det med bensinforbruk da det er deformeringen i dekket og veien som gir rullemotstand. Med 100% nitrogen istedet for 78% blir nok deformasjonen akkurat den samme.

For de som har fyllt kan de nok kreve pengene tilbake på grunn av villedende markedsføring.

Gummien i dekkene fungerer som en membran som luften sakte trenger igjennom. Dermed blir trykket i dekket etter hvert for lavt. Siden molekylene i nitrogen har andre egenskaper enn oksygen, lekker ikke nitrogenet like fort ut. Og du "slipper" å kontrollere trykket så ofte!!??
Og feil (for lavt) dekktrykk øker helt klart bensinforbruket.

Kontroller dekktrykket en gang i måneden med vanlig luft, og bruk de 290 kronene på noe mer fornuftig, kanskje en dekktrykkmåler av god kvalitet  ;)
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Griffel

Jeg tror du har rett i at drivstoffbesparelsen ligger nettopp i dette at de større og mer stabile N2 molekylene lekker mye saktere ut av dekket enn oksygen og at gassen er ren og tørr, slik at trykket er mer stabilt selv om en ikke sjekker og etterfyller så ofte. 

Men er det ikke så at løpsbiler også benytter Nitrogen, og de sjekker vell trykket meget nøye og kjører ikke spesielt lenge på på ett sett dekk? Der er kanskje forholdet at marginene er så små at selv ubetydlige forbedringer kan avgjøre seier eller tap.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

I Tyskland får en også tilbud om Nitrogen i dekkene. Syntes det er værd et forsøk, selv om tallene her virker vel optimistiske.

Dersom en bensinbil får 5 % lavere forbruk betyr dette 35% lavere rullemotstand. (Ref. dekkstest i auto motor).

På elbil blir redusert rullemotstand mye bedre utnyttet enn i en fossilbil, og vi kan få 30% lengre rekkevidde. Det betyr med disse tallene opp til 130 km rekkevidde. Dersom det ikke holder stikk kan en alltids klage. :D

Det kan være billigere å kjøpe Nitrogen på flaske selv, enn å betale dyrt for det på verksted. Tror jeg selv tar den ruten, og kan så fylle Nitrogen på alle kjøretøyene mine. Har nesten 50 dekk når en tar med vinterdekk, som kunne fått Nitrogen.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

janhelge

Er det ikke slik at i og med nitrogen er lettere enn luft, så vil rullemotstanden reduseres ved to forhold. For det første vil selve dekkvekten bli redusert, og det vil redusere energimengden som skal til for å akselerere/retardere hjulrotasjonen. I tillegg til dette er det vel også en god del "indre sirkulasjon" inni dekket ved at den delen av dekket som vender ned også trykkes sammen og derfor "flytter på" gassen inni dekket. Dette "flytter på" er en kontinuerlig akselreasjon av gassen inni dekket, og energimengden for dette vil være avhengig av gassmassen.

Men om dette er forhold som er avgjørende for elbiler, vet jeg ikke. Egentlig tror jeg ikke redusert dekkvekt er veldig vesentlig for elbiler i og med regenerative bremser.

mvh Jan Helge
Først Th!nk, men nå iMiev.

El rayo

Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Griffel

#6
Sitat fra: El rayo på søndag 16. september 2007, klokken 22:28
Nitrogen er tyngre enn luft.

Luft er nær 80% Nitrogen. Men også mye annet f.eks oksygen og vanndamp.

Det var jo Toyota som sto bak annonsen og ikke hokus & pokus AS, så jeg hadde lyst å prøve, men fikk det for travel på lørdag.

Med det kjøremønsteret jeg har vill jeg se om det har noe for seg på ganske kort tid. Får se om/når tilbudet kommer igjen.

En ting som kan ha betydning er fuktighet. Nitrogen er jo helt tør luft. Fuktikhet følger med luft fra kompressor. Dersom vann kondenserer og fordamper kan nok det forårsake uønskede trykkvariasjoner og ha andre effekter.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Cobos

Luft består av hovedsaklig N2, O2, Ar, CO2 og H2O. Av disse er det hovedsaklig N2 78% og O2 21%. O2 er tyngre enn N2 slik at det vil bli noe lettere. Om dette har noe å si er en helt annen grunn. Jeg tipper vektforskjellen er helt minimal, muligens noen få hundre gram.

Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

El rayo

#8
Sitat fra: Griffel på søndag 16. september 2007, klokken 23:16
Med det kjøremønsteret jeg har vill jeg se om det har noe for seg på ganske kort tid. Får se om/når tilbudet kommer igjen.
Hvis det funker kunne vi kanskje spleise på en slik nett liten 600 kilograms "lavpris" sak:
http://www.scanvi-interyards.no/nitrogen_generator.html

eller kjøpe flaske rett fra gassleverandøren Aga
http://www.aga.no/international/web/lg/no/likelgagano.nsf/docbyalias/newbusiness_nitrogenbildekk
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

eledille

El Rayo: Nitrogen er lettere enn luft. Ved 0 grader C og 101,325kPa veier nitrogen 1,251kg/kubikkmeter, mens luft veier 1.292kg/kubikkmeter.

Men nitrogenmolekylet er ørlite større enn oksygenmolekylet, selv om nitrogen har mindre atommasse. Det er derfor det trenger langsommere gjennom gummidekket. Det rare forholdet at det tyngste grunnstoffet (oksygen) også er det minste kommer av at det er større tiltrekning mellom elektronene og kjernen hos oksygen, siden oksygenkjernen har ladning +8 i stedet for +7. Dette litt mer enn oppveier den større frastøtningen mellom elektronene.

Kilde: http://www.getnitrogen.org/pdf/graham.pdf

Griffel: Jeg ser ikke hvorfor nitrogen skulle være noe tørrere enn vanlig luft? Vanndamp er en gass og blander seg vel like gjerne med nitrogen som med 78% nitrogen/21% oksygen?

Etter hva jeg har forstått er hele poenget med dette at nitrogenet ikke lekker ut like fort som oksygen, og dermed holder dekktrykket seg mer stabilt. I tillegg kan jeg se for meg at dekket aldres litt langsommere siden lufta faktisk vandrer gjennom dekket og ut, oksygen er jo som kjent oksiderende... :)

Til 290,- pr. fylling synes jeg dette høres lite lønnsomt ut - hva med en god pumpe i garasjen?
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Griffel

Sitat fra: eledille på mandag 17. september 2007, klokken 10:54
Jeg ser ikke hvorfor nitrogen skulle være noe tørrere enn vanlig luft? Vanndamp er en gass og blander seg vel like gjerne med nitrogen som med 78% nitrogen/21% oksygen?


Eneste grunn er at når luft komprimeres eller fylles i dekket med en fotpumpe som jeg pleier å gjøre, har det som går inn i dekket samme fuktighet som det er i luften den dagen. Når N2 trekkes ut av luften industrielt eller med nitrogen generator er resultatet ren eller nesten ren nitrogen, altså bare N2 og ikke O2  H2O etc. og følgelig tørr.

Det med aldring på grunn av oksidasjon er nok riktig, men for de fleste er det vell slitasje ned mot lovlig mønstredybde som bestemmer levetid på dekkene. Men jeg har selv måttet kassere dekk som har feilet på grunn av rust i cord.

Jeg tror egentlig ikke at dette er lønnsom bruk av 300kr, men det kunne være morsomt å prøve og jeg klarer nokk denne utgiften på mitt private forskningsbudsjett. Fotpumpen min med manometer dekker forøvrig alle praktiske behov helt gratis.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

El rayo

Sitat fra: eledille på mandag 17. september 2007, klokken 10:54
El Rayo: Nitrogen er lettere enn luft. Ved 0 grader C og 101,325kPa veier nitrogen 1,251kg/kubikkmeter, mens luft veier 1.292kg/kubikkmeter.
Du har rett, Eledille. Ved romtemperatur, 20o C, er dog luft lettere enn nitrogen. Det skyldes at luft - de 28 % bestanddelene som ikke er nitrogen - utvider seg med stigende temperatur mens nitrogenet har konstant volum. Et flydekk fylt med luft vil eksplodere når flyet kommer opp i høyden.

En tanke: dersom det er oksygenet som lekker ut av dekket og vi stadig etterfyller med luft vil innholdet av nitrogen inne i dekket stige gradvis.

Aga og Toyota kan nok ha sine ord om 5 % drivstoffbesparing i behold dersom de sammenligner med firmabiler der ingen tar ansvar for å holde riktig dekktrykk. For oss som etterfyller luft hver måned er det neppe noen merkbar besparing.

Griffel's metode med fotpumpe tilfører mindre vanndamp til dekket enn om man fyller komprimert luft fra en trykktank.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

eledille

El Rayo: Det er ikke riktig. Ved så lave trykk oppfører gasser seg nesten som ideelle gasser, dvs. at hvis volum er konstant er trykk en lineær funksjon av temperatur. Se f.eks. her, ved 21 grader er egenvekten til nitrogen null-komma-noenognitti ganger vekten av luft: http://encyclopedia.airliquide.com/Encyclopedia.asp?GasID=5

Angående flydekk: Trykkforskjellen mellom innsiden og utsiden av flydekket kan umulig endre seg med mer enn én atmosfæres trykk pga. høydeforskjell, så det tåler de fint.

Angående tørking av trykkluft: Dette er svært vanlig, fordi hvis lufta ikke tørkes vil det kondensere temmelig mye vann i trykktanken når temperaturen faller. Da ruster den innvendig. Det ville overraske meg hvis det ikke er tørkere installert på bensinstasjonene.

Griffel: Ok, men jeg tipper altså at bensinstasjonluft er tørket for å unngå rust i tanken (kan være jeg tar feil, har ikke sjekka). Hvis du vil tørke lufta selv kan du enten kjøpe en trykklufttørker eller lage en selv av litt filterduk eller finmasket netting, noen rørbiter og en halvkilo silicagel. Silicagel kan tørke vannet til duggpunktet er på ca -40 grader. Når silicagel'en er mettet kan du tørke den igjen i steikeovnen  :)
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

eledille

Når vi først er i gang: Hvorfor ikke karbondioksid? CO2-molekylet er mye større enn både nitrogen- og oksygenmolekylet, CO2 er ikke så stabilt som nitrogen, men ganske stabilt likevel (bedre enn oksygen, i hvert fall) og lettere tilgjengelig. Dessuten tiltaler ironien i å kjøre elbil med CO2 i dekkene meg  ;D
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

elektrolux

Må bare passe på å ikke punktere, for da blir det utslipp av CO2 og påfølgende gebyr. ;D

Fra spøk til alvor. CO2 har enhver oppegående garage som sveisegass. Er der noen kjemikere der ute som har peiling om dette er lurt.

Vet at CO2 og stål ikke er helt uproblematisk grunnet oksydering, og herding. Vet ikke om dette kan påvirke styrken i stålfelger. ???
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA