Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla Supercharging som primær ladekilde?

Startet av bergen88, mandag 07. august 2017, klokken 20:03

« forrige - neste »

bergen88

Hei,

Jeg har et  problem med at borettslaget ikke har ladepunkt tilgjengelig og det står en haug med folk i kø. De har heller ingen planer om å bygge ut flere i nærmeste framtid.
Det finnes en supercharger ca 10km fra hvor vi bor, vil det fungere å bruke supercharger som primært ladepunkt?
Tenker da på batteriet, vil det forkorte levetiden med slik lading eller har det ingenting å si?

Det er på vei til jobben så det er ikke noe problem å sette av 45 min der 1 gang i uken .
Tesla S75 D Bestilt

Muffinman

Tesla mener tydeligvis at det ikke er heldig, for de begrenser hastigheten på SC etter et visst antall ladinger på pakker med ny kjemi. Vet det gjelder 90-pakkene, men muligens også 75.

Uansett tror jeg du kommer til kort med en lading i uka. Mulig det går nå, men så kommer vinteren. Da går det mer strøm.

Superchargerene er jo heller ikke tiltenkt daglig lading, men bruk på langtur.

olavxxx

Spørs nå på kjørelengde. Mange lader mye hjemme, men kjører mye på langtur med superlading.

Batteriet er aktivt kjølt og den justerer lesehastighet etter temp. Men bør ikke parkeres med 100% SoC eller veldig lav.

bergen88

så det skal i teorien ikke ha noe påvirkning om man lader med SC til 80% i hverdagen ?
Tesla S75 D Bestilt

keepitsimple

Jeg hadde fokusert mer på ulempen for deg av å sitte ved SuC flere ganger i uken. En av de store ulempene med elbil er jo ladehastigheten og selv SuC er langsamt hvis en må sitte i bilen.
Tesla Model S 75D - 2016 Solgt 2022
Model Y Long range - 2022

arnkl

Du vil også få treg lading om vinteren. Sidan du berre har køyrt eit kort stykke til SuC har ikkje batteriet blitt varmt, og ladefarta blir svært begrensa.
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

krl

Sitat fra: bergen88 på tirsdag 08. august 2017, klokken 01:26
så det skal i teorien ikke ha noe påvirkning om man lader med SC til 80% i hverdagen ?
Tesla har aldri gått ut og sagt at dette er et problem, så regner med at det er OK. Men det høres svært kjedelig ut å sitte i bilen og lade hver uke... Uten at det er snakk om lengre kjøreturer hvor du har behov for pausen.

Muffinman

Sitat fra: krl på tirsdag 08. august 2017, klokken 10:08
Tesla har aldri gått ut og sagt at dette er et problem
Ikke i offentligheten, nei. Men det finnes interne notater om omhandler temaet. Man skal ikke overdramatisere, men man må anta at også Tesla vet at rask lading sliter mer på batteriet enn mindre rask. Et annet moment er at om man skal basere seg på å lade langt opp og kjøre nesten helt ned før man lader en sjelden gang vil de lange syklusene i seg selv medføre unødig degradering, ref utvidelses/sammentrekningsproblematikk.

SitatDu vil også få treg lading om vinteren. Sidan du berre har køyrt eit kort stykke til SuC har ikkje batteriet blitt varmt, og ladefarta blir svært begrensa.
Dette er et kjempepoeng. Du kan risikere at de 45 minuttene blir til to timer når det er kaldt. Kan forvarme før kjøring og få batteritempen opp til 11-12 grader og kanskje et par til på turen ut til lader, men det vil fremdeles gå ekstremt treigt. Superlading fungerer optimalt når batteriet nærmer seg 30 grader, og  det tilsvarer 30 minutter forvarming + minst 10 mil kjøring når man starter i 10-12 minus.


OlaM

Du kan også komme borti ladekø. Har sett det på søndager i Åsane, lite trafikk på veien, men merkelig nok kø på superladeren. Mistenker at det er pendlere som ikke har lading hjemme og som fyller opp ukesbehovet hver søndag. De sørgelige søndagstimene du kaster bort på slikt sparer du fort inn ved å flytte til et sted med parkeringslading.
'21 3LR

olavxxx


Øyvind.h

Ville dessverre aldri kjøpt Tesla om supercharger var primærkilde til strøm. Tesla har forsåvidt heller ikke solgt Superchager som alternativ til hjemmelading.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

SabreMan

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 08. august 2017, klokken 19:45
Ville dessverre aldri kjøpt Tesla om supercharger var primærkilde til strøm. Tesla har forsåvidt heller ikke solgt Superchager som alternativ til hjemmelading.

Ikke ennå, men det kommer superladere i byene snart, i alle fall i California. Det kommer nok til å bli et alternativ for mange som kjøper Model 3.
Model S 75. Bekreftet 20.07.17. Levert 29.09.17.

N00b

Å vente på at en bil skal lades er kjempekjipt. Det vil du gå lei av etter 2 uker.

Du har ikke mulighet til å finne en stikkontakt på / i nærheten av jobben?

olavxxx

Sitat fra: N00b på tirsdag 08. august 2017, klokken 20:52
Å vente på at en bil skal lades er kjempekjipt. Det vil du gå lei av etter 2 uker.

Du har ikke mulighet til å finne en stikkontakt på / i nærheten av jobben?
En kompis av meg er nå straks på sin andre tesla, han har aldri hatt lademulighet hjemme.
Jeg tror det går fint så fremt man er entusiastisk nok, men hvis man "bare skal ha elbil", vil man nok kanskje synes det blir et irritasjonsmoment.

Når det er sagt, ville jeg prøvd å fått på plass lading hjemme eller annet sted. Da kan man forvarme bilen uten å tape rekkevidde osv. ladeprisen er jo også lav! Men dessverre er det ikke mulig å få til alle steder i byene :-(

Men man kan jo alltids stå på kommunale elbilplasser om natten, de gangene man får plass. Selv om det gir lite rekkevidde, vil det jo muliggjøre forvarming av interiøret, batteriet osv.

bergen88

Takk for tilbakemeldinger . For min del er det ingen problem å bruke 2 timer i uken på SC. Kjøper Tesla fordi det er mer enn et framkomstmiddel, hvertfall for vår del.

Har mulighet for å lade på jobb, men dett er via vanlig stikk (16A) . Hvor mye får man ladet på en ca 7 timer i vanlig stikk?
Tesla S75 D Bestilt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA