Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

5,6 eller 7 seter

Startet av Mc_Herreington, mandag 07. august 2017, klokken 19:28

« forrige - neste »

Mc_Herreington

Hei.

Har bestilt en X som familiebil så S´en skal få slippe å pakkes full av alt mulig dritt på hytteturer, skiturer osv.

Skal bekrefte specen i løpet av uken så trenger litt input på setevalg.

Skinnseter er must, da en småunge er på plass og en til kommer sikkert i løpet av et par år.

Har hund ( mellomstor ), så må være mulig å avgrense et område til den ( plass til bur. I model S en har hunden hele bagasjerommet ).

Hadde egentlig bestemt meg for 5 seter, men er et par ting som jeg lurer på :

-Har 5 seter den gamle benken til model S som 2.seterad ? I så fall er isofixen der helt håpløs ( stor mulighet for å skjære opp setet med stengene som skal festes ).

- Regner med det er den gamle 7-seteren som blir levert i Norge, har noen erfaring med å få langrennski inne i den ?

- Har 7 seteren samme setene som 6 seteren ? Dvs. at det er en flikk som brettes ned der isofixen skal settes inn ?

- 6 seteren er i tillegg til å være dyr, upraktisk med hensyn til bagasje ?

Takk for svar på forhånd :)

Aug 2013 P85, Solgt
Okt 2015 BMW i3, Solgt
April 2016 S90D Solgt
Sep 2017 X100D
Nov 2018 I pace Solgt
Jan 2019 Model 3P Solgt
Aug 2018 BMW i3S

Nasatech

Jeg har 6-seteren og har hatt den i ett år. Er kjempefornøyd og alle som sitter på er veldig imponerte. Barna elsker den og vi har god plass til bagasje. Vi har 4 barn og har ikke problemer med å reise på ferie med 6-seteren.

Sjekk forøvrig statistikken: http://teslastats.no

Paul

På 7 seteren blir det benk(fold flat) eller den gamle oppsett?

Hrc

Pratet med Tesla i dag og de sa ved bestilling av 7-seter i dag leveres den med den gamle løsningen. Men hvem vet...

olavxxx

Sitat fra: Hrc på mandag 07. august 2017, klokken 21:30
Pratet med Tesla i dag og de sa ved bestilling av 7-seter i dag leveres den med den gamle løsningen. Men hvem vet...
Ja, det er et røverkjøp med 7 seteren nå ja.
Vil gjette at man får den gamle løsningen med elektriske stoler.

Jeg vet noen spekulerer i at lavere pris betyr at de ikke er elektriske (prisen i USA gikk jo ned med nye løsningen, samt 6-seter er jo dyrere nå). Jeg tror lavere pris = tesla vil sluttselge lageret av de stolene som ikke kan legges flate. I USA og noen andre markeder har de jo nye setene allerede.

Men klart at man kan jo få de nye stolene også, hvem vet :)

Paul

Etter tlf med Tesla selger i Stavanger det er uklart hvilken 7seter løsning det  blir levert ved bestilling nå.
Det besilles med gamemelt løsning, men ingen garanti for å få bil med "pedestal" eller "benk" seter..

jeg vil helst ha den ny løsning med benk. mer praktisk i hverdagen.

geear

Jeg har bestilt 7-seter, og vet ikke forskjellen engang. Har ikke sett inni en 7-seter engang. Fikk med meg at det var en forskjell og antageligvis de samme selgerne du har snakket med svarte meg det samme, men hva er egentlig forskjellen? Noen som har bilder/info? Fordel/ulemper?

Espen Hugaas Andersen

Med den nye sjuseteren kan andre seterad legges flatt. Det er den største forskjellen.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

geear

Ok. Betyr ikke allverdens for meg, har henger og TMX har hengerfeste. Er det noen negative sider med benken? Tre individuelle seter betyr vel mange justeringsmuligheter og en av de største fordelene jeg ser med  7-seteren i TMX kontra bilen jeg har i dag (X5) er at setebeltet sitter festet i setene, i stedet for C-stolpen, og dermed slipper man å løsne beltet fra barnestol når noen skal inn og ut i 3. seterad. Det betyr MYE! Forferdelig løsning i BMWen. Håper ikke Tesla har samme løsning på benken.

nie

Sitat fra: gr på onsdag 09. august 2017, klokken 11:24
Ok. Betyr ikke allverdens for meg, har henger og TMX har hengerfeste. Er det noen negative sider med benken? Tre individuelle seter betyr vel mange justeringsmuligheter og en av de største fordelene jeg ser med  7-seteren i TMX kontra bilen jeg har i dag (X5) er at setebeltet sitter festet i setene, i stedet for C-stolpen, og dermed slipper man å løsne beltet fra barnestol når noen skal inn og ut i 3. seterad. Det betyr MYE! Forferdelig løsning i BMWen. Håper ikke Tesla har samme løsning på benken.
Setebeltet sitter  fast i setet/seteryggen både på benkesetene og løsningen med tre separate seter.
Jeg har bestilt 7 seter men fant ut at jeg måtte til butikken og forske litt mer på funksjonalieten på dagens 7-seter. Kjørte fremseter og bakseter frem og tilbake, tiltet setene og herjet på. Hadde også med en lasermåler og målte litt lengder i lasterom med ulike posisjoner på de forskjellige setene.

Min konklusjon er iallfall at dette blir en super løsning for oss.
"Oss" er en familie på to voksne og to barn på 8 og 10 år.
Familien reiser mye på helgeturer både sommer og vinter. Da er vi fire i bilen og guttene kommer til å sitte som konger med en noenlunde trygg rad med seterygger mellom seg og bagasjen. I hverdagen har vi ofte behov for å ha med noen småkompiser og da er de to ekstra setene kjekk å ha, men det blir kun for kortere turer.
Jeg var likevel nysgjerrig på hvordan plassen på de to bakerste setene er. Satte meg (191cm) derfor inn for å teste. Basert på alt jeg har hørt, ble jeg positivt overrasket over plassen der bak. Slapp å bøye nakken og beina hadde det også greit etter litt justering av posisjonen på setene på 2.rad. Bak der vil de nevnte småkompisene sitte veldig bra også hvis de skal være med på en lengre helgetur.
(Men det er antagelig ingen god plass for svigermor på langtur(men hvem vil vel det :)))

I bagasjerommet målte jeg 170cm diagonalt med sidesetene kjørt helt frem og jeg fant også en måte som jeg tror kan funke i forhold til å få inn turski på ca 2m.

Angående å legge ned 2. seteraden så har jeg jo mulighet til det i dagens Model S men det har enda ikke vært gjort på de 41000km som jeg har kjørt med bilen, på tross av at den ikke har hengerfeste. Model X har hengerfeste så da får tilhengeren bli løsningen hvis jeg skal ha med ekstra lange greier. Slik transport blir som regel planlagt og er ikke noe som plutselig oppstår mens man står der uten henger.

Gleder oss til 7-seter med gode seter.
(...og skulle det vise seg at vi får den nye seteløsningen, så lever vi med det også selv om vi håper på de "gamle".)

Go-carter

5-seterbenken er -ikke- det samme som i S. Den er lik den "nye" i 7-seteren. Har hatt setedödaren, Cybex Sirona, ut og inn av bilen sikkert 5-6 ganger i løpet av de siste fem mnd og aldri vært i nærheten av å ripe opp stoffet :)

Jeg synes 5-seter er sjef, spesielt med hund og mye bagasje. Har du ikke behov for flere seter, ville jeg gått for den.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

geear

Med 7-seter kan en uansett løsning legge de to bakerste setene helt flate som på de fleste andre SUVer med 7-seter, right?

nie

Sitat fra: gr på onsdag 09. august 2017, klokken 13:10
Med 7-seter kan en uansett løsning legge de to bakerste setene helt flate som på de fleste andre SUVer med 7-seter, right?
Jepp, forskjellen ligger i utformingen av 2.seterad.

Øyvind.h

I motsetning til S har X en tykk flapp som dekker over isofix-festene. Denne løftes opp slik at festene er lett tilgjengelige. i S må man bare dytte og presse skinnet fra hverandre og håpe på det beste.

I S`en slo jeg ofte ned baksetene for å frakte ting. Med X og tilhengerfeste går ting stort sett på henger eller sykkelstativ. Ved noen få anledninger har jeg kjørt rad 2 fremover for å få plass til ting, og det har alltid løst seg fint. Både i situasjoner hvor det sitter noen i rad 2, og i situasjoner hvor rad 2 kjøres helt frem.
Foretrekker å frakte store ting på henger fremfor å risikere skader på interiøret.

Men ny vs gammel rad 2 er ikke bare bare. På den ene siden hadde det vært enda mer praktisk med nedfellbar rad 2. På den annen side er det da benk istedenfor individuelle seter, ikke elektriske, ikke den pene pidestallen, ikke mulig å styre fra skjermen, ikke den kjappe elektriske strøkne tilten når noen en sjelden gang skal inn på rad 3 etc.

Når jeg nylig skulle frakte en gardintrapp tenkte jeg i mitt stille sinn at det hadde vært flott om setene kunne legges flatt. Men så gikk den fint inn allikevel. Skulle ønske de kunne lage rad 2 lik som gammel, men med justerbare (og fjernbare) nakkestøtter og mulighet for å legge ned. Det hadde vært perfekt. Nå er det pest eller kolera :D

Ift antall seter:
Om du har ett barn og etter hvert får ett til er nok 5-seteren et godt valg. Jeg har 4 unger, så for meg var 7-seteren beste alternativ. De små digger den, og ene tenåringen foretrekker rad 3 da han får sitte helt i fred på sin egen rad i sin egen verden.
Veldig praktisk å kunne være 1-5 pers og fortsatt ha stort bagasjerom, og ikke minst en trygg vegg mot bagasjen! Det får du i 5 og 7-seter.

For øvrig - gled deg! Model X er en drøm for småbarnsforeldre. Selv MPV`er som tidligere var "småbarnsforeldrenes drøm" fremstår som klønete. Å stå oppreist under tak med full tilgang til barnesetet er finnes det ingen andre biler som matcher. Selv ikke Caravelle.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

geear

Jeg har tre unger, og med erfaring fra X5 og XC90 så syns jeg det er viktig at jeg kan bruke bilen UTEN å ta opp den bakerste seteraden. Det hemmer lastekapasiteten så mye. Hadde 6-seteren hatt samme pris som 7 TROR jeg fortsatt at jeg hadde gått for 7, men skal ikke si det skråsikkert.

Stusser ellers på at verdens sikreste SUV ikke har sikkerhetsnettene som alle andre har klart å få til når bakerste rad ligger flat.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA