Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Første El-Bil Tesla S 75D forventet verdifall

Startet av bergen88, mandag 07. august 2017, klokken 17:33

« forrige - neste »

arthur

Sitat fra: nix på mandag 07. august 2017, klokken 21:23

Det som er fornuftig pr dags dato, er å ikke bruke denne egenkapitalen for å få mindre lån (når pengene i praksis er gratis å låne), men derimot plassere den i noe som gir en avkastning.

Og da spår du allikevel om fremtiden og plasserer dine oppsparte penger i hva?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Gordon Retriever på mandag 07. august 2017, klokken 23:21Store deler av Norge er så tynt befolket med lange avstander at selvkjørende drosjer ikke naturlig kan forventes å dekke transportbehovet.
Ellers er jeg enig i at vi kan stå overfor en rivende teknologisk utvikling, som kan gjøre forsøk på å spå framtidens bruktpriser basert på markedet slik vi kjenner det meningsløse.
81% av befolkningen bor i byer og tettsteder. Men jeg er enig i at Norge er nok ett av de landene som passer dårligst til selvkjørende taxier. Jeg tror kanskje behovet for biler vil falle noe sånt som 50% i stedet for 80%. Uansett kan det fullstendig utradere bruktbilprisene.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

1000kwh

Sitat fra: arthur på tirsdag 08. august 2017, klokken 07:27
Sitat fra: nix på mandag 07. august 2017, klokken 21:23

Det som er fornuftig pr dags dato, er å ikke bruke denne egenkapitalen for å få mindre lån (når pengene i praksis er gratis å låne), men derimot plassere den i noe som gir en avkastning.

Og da spår du allikevel om fremtiden og plasserer dine oppsparte penger i hva?

Selv 2% høyrente er jo bedre enn å betale ned lånet nå. Da har du i tillegg tilgang til pengene.

Acustica

#18
Sitat fra: arthur på tirsdag 08. august 2017, klokken 07:27
Sitat fra: nix på mandag 07. august 2017, klokken 21:23

Det som er fornuftig pr dags dato, er å ikke bruke denne egenkapitalen for å få mindre lån (når pengene i praksis er gratis å låne), men derimot plassere den i noe som gir en avkastning.

Og da spår du allikevel om fremtiden og plasserer dine oppsparte penger i hva?

Jeg er uenig. Det er ER fornuftig er å betale ned på lånet nå som renten er lav. Det er jo nå pengene virkelig monner da mesteparten går i avdrag. Du skal ikke ha store kurset i prosentregning og rentes-rente over 25-30 år for å se at det svarer seg.

Hva tror du er mest fornuftig?
- Betale ned 400 tusen på boliglån med 2+% rente og kjøpe en elbil til 250 tusen?
- Kjøpe Tesla til 650 tusen på lav rente og ha samme mengde boliglån til 2+% rente.

Joda, man kan være heldig å investere i fond og aksjer og tjene langt mer, men da er vi i gambling-territorium - spesielt i disse tider da det lukter korreksjon av markedet på langt hold. Nedbetaling av lån er sikker avkastning. Husk at gevinst på renter og fond også beskattes.

Når det gjelder forventet verdifall er nok en Model S en bil som vil falle en del over noen år. Mange andre alternativer kommer på markedet, men jeg ser ikke mange som kan tilby størrelse/rekkevidde/premium-pakken Tesla gjør til en markant lavere pris. Uansett er ikke Model S noe du kjøper som en sparegris, men den er nok mer fornuftig enn å kjøpe en diesel-SUV i disse dager. Det som taler i mot Model S vs. andre dyre elbiler er jo at Model S nesten har blitt like vanlig som RAV4 på veiene og mange som skal fleske til i årene som kommer kanskje vil ønske seg noe litt mer eksklusivt.

arthur

Sitat fra: 1000kwh på tirsdag 08. august 2017, klokken 08:24
Sitat fra: arthur på tirsdag 08. august 2017, klokken 07:27
Sitat fra: nix på mandag 07. august 2017, klokken 21:23

Det som er fornuftig pr dags dato, er å ikke bruke denne egenkapitalen for å få mindre lån (når pengene i praksis er gratis å låne), men derimot plassere den i noe som gir en avkastning.

Og da spår du allikevel om fremtiden og plasserer dine oppsparte penger i hva?

Selv 2% høyrente er jo bedre enn å betale ned lånet nå. Da har du i tillegg tilgang til pengene.

Joda, 2% i inntekt mor 0,67% i utgift er fornuftig det, men ikke så mange steder du får 2% på pengene og umiddelbar tilgang til de. At forskjellen her gjør det til fornuftig å kjøpe en Tesla har jeg dog litt problemer med å se.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Løve

Sitat fra: arthur på tirsdag 08. august 2017, klokken 11:15
Sitat fra: 1000kwh på tirsdag 08. august 2017, klokken 08:24
Sitat fra: arthur på tirsdag 08. august 2017, klokken 07:27
Sitat fra: nix på mandag 07. august 2017, klokken 21:23

Det som er fornuftig pr dags dato, er å ikke bruke denne egenkapitalen for å få mindre lån (når pengene i praksis er gratis å låne), men derimot plassere den i noe som gir en avkastning.

Og da spår du allikevel om fremtiden og plasserer dine oppsparte penger i hva?

Selv 2% høyrente er jo bedre enn å betale ned lånet nå. Da har du i tillegg tilgang til pengene.

Joda, 2% i inntekt mor 0,67% i utgift er fornuftig det, men ikke så mange steder du får 2% på pengene og umiddelbar tilgang til de. At forskjellen her gjør det til fornuftig å kjøpe en Tesla har jeg dog litt problemer med å se.
1,95% hos Komplettbank uten begrensning på uttak. Tar vel et døgn før du har pengene over på konto med minibankkort tilknyttet.

doldis1

#21
 @ bergen 88.
Ser ut til å være stor enighet om at å ha en model S i sitt eie vil være dårlig butikk framover ..?
Jeg er slett ikke så sikker på at det stemmer...
Jeg tror vi er på vei inn i en tid der etterspørselen etter elbil vil øke MYE raskere enn tilbudet, så kan den
som vil regne ut hva jeg tror om bruktverdien på elbil kontra fossil de nærmeste 10 årene ...
Og for all del, siden du lurer på økonomien i dette bilkjøpet, det andre alternativet du lister opp er
katastrofe i så måte!
Hybrider har ikke kommet for å bli hvis noen tror det, om noen år er det slutt og bruktprisene blir deretter..
En annen ting er at " det skjer så mye innen elbil framover"
Gjør det det da ? Det nærmeste som skjer nå er at Audi og Jaguar skal klemme ut noen hundre biler hver
til priser langt over billigste model S..
Samtidig skal Tesla kjøre ut hva de kan av TM3 mens forhåndsbestillingene øker og øker...
Skal jeg si min mening bommer du ikke mye med en model S  ;)

arthur

Og siden "alle" vil ha en el-bil så vil prisen på en brukt fossil-bil bli slik at man nærmest får den slengt etter seg og i kombinasjon med at bruksincentivene for el-biler blir faset ut/fjernet så vil det vel lønne seg å kjøpe brukte fossilbiler og kaste dem etter bruk?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Espen Hugaas Andersen

#23
Sitat fra: arthur på søndag 13. august 2017, klokken 07:31Og siden "alle" vil ha en el-bil så vil prisen på en brukt fossil-bil bli slik at man nærmest får den slengt etter seg og i kombinasjon med at bruksincentivene for el-biler blir faset ut/fjernet så vil det vel lønne seg å kjøpe brukte fossilbiler og kaste dem etter bruk?
Nei. Poenget er at dette ikke vil lønne seg om de mer optimistiske scenariene slår til.

Slår de mer optimistiske scenariene til, så vil man kunne benytte selvkjørende elektriske taxier til en kostnad under 10 kr/mil. (En selvkjørende taxi som kjører 250.000 km/år vil da bringe inn 250.000 kr/år. Varer bilen da 4 år har man tjent i området 500.000 kroner på å eie en selvkjørende taxi. Eier man da 10 stk taxier så er man millionær på ett år.) Benytter man da en selvkjørende taxi i 15.000 km/år, så koster det 15.000 kroner/år. Skal man kjøre en fossilbil 15.000 km, så er det minst 15.000 kroner/år i drivstoff, årsavgift og forsikring. Så kommer det vedlikehold, dekk, bompenger, parkering, osv. I tillegg slipper man med selvkjørende taxi fylling av drivstoff, vedlikehold av bilen og å kjøre selv. Og bilen vil være maks 4 år gammel, altså veldig trygg.

Altså å benytte elektrisk selvkjørende taxi kan realistisk sett bli billigere og mer praktisk enn en *gratis* fossilbil. Hvor mange vil da i hvert fall bytte ut bil nr 2 med taxi? Hvor mange vil droppe å eie bil i byene, der en parkeringsplass kan koste 500.000 kroner? Dumpes det 500.000-1.000.000 fossilbiler på markedet så vil det merkes på bruktbilprisene. Eldre biler, som er mer enn 10 år gamle vil trolig koste nøyaktig 3000 kr (vrakpanten). Nyere biler vil kunne koste noe mer.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

doldis1

Enig Espen, dette er svært trolig regnestykket om en 10-15 års tid . Et annet fenomen som inntreffer mye
tidligere og som er i ferd med å skje i Europeiske storbyer nå er at dieselen blir sosialt uakseptabel .
Og dette går faktisk mye raskere enn den teknologiske utviklingen!
Tysk bilindustri forsøker å berge stumpene av dieselen ved å kalle inn 5 mill. biler til softwareoppdatering
men sannheten er vel at dette toget har gått ..
Hvis noen tror at redningen heter bensinmotor blir det knappest mer feil enn det , nye avgassmålinger
på direkteinnsprøytet bensinmotor er vel nærmest en garanti for at så fort dieselen er borte, er også
bensinmotoren på tur ut av europeiske storbyer...!

ludwig_holberg

Det er definitivt noen forhold som taler for at Model S har et noe kraftigere verdifall enn ellers (generell utvikling i teknologi, nær forestående Model 3, noen flere konkurrenter i premiumsegmentet (i-Pace, e-tron ++).

Det er imidlertid andre forhold som kan tale for at Model S får et mindre verdifall enn ellers. Bensin- og dielselavgifter kan fort øke. Oljeprisen kan i tillegg øke. Bomprisene blir stivere for fossilbiler ++. Det kan bli en svært stor etterspørsel etter brukte elbiler etterhvert, og bortimot ikke-eksisterende marked for å kvitte seg med en fossilbil ila 1-3 år. Moms blir lagt på elbiler en eller annen gang ila de 30 neste månedene. Model S er i tillegg godt foran på en del områder som om noen år blir å anse som "viktig utstyr"; stor berøringsskjerm, selvkjørende egenskaper, og kanskje vil man sette større og større pris på gratis superlading inn i evigheten etterhvert som folk merker køene og de stive prisene som ladenettverk ellers har.

Lurt å regne 50% verditap på 3 år for å ikke få en helt uventet smell. Men da kan du til gjengjeld få en hyggelig overraskelse hvis noen av de "positive" sidene for prisutviklingen slår til.

Oddaa

Sitat fra: doldis1 på søndag 13. august 2017, klokken 10:15
Hvis noen tror at redningen heter bensinmotor blir det knappest mer feil enn det , nye avgassmålinger
på direkteinnsprøytet bensinmotor er vel nærmest en garanti for at så fort dieselen er borte, er også
bensinmotoren på tur ut av europeiske storbyer...!
Dette tror jeg du har veldig rett i. Ser at mange "bensinhoder" fryder seg stort over dieselens motgang. Og de må bare holde på, for det blir garantert en kortvarig glede.



Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

Elmo

Jeg forstår ikke hvorfor man bekymrer seg over mulig verdifall ved kjøp at bil :o ???
Kjøper du ikke bil for å få bil ??  Så lenge du beholder bilen så har vel verdifall ingenting å si ??
Hvis du kjøper i den intensjon å selge den igjen uten tap innen få år så dropp å kjøpe bil.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Oddaa

Sitat fra: Elmo på søndag 20. august 2017, klokken 01:04
Jeg forstår ikke hvorfor man bekymrer seg over mulig verdifall ved kjøp at bil :o ???
Kjøper du ikke bil for å få bil ??  Så lenge du beholder bilen så har vel verdifall ingenting å si ??
Hvis du kjøper i den intensjon å selge den igjen uten tap innen få år så dropp å kjøpe bil.
Veldig enig. Men det virker som om dette er en helt egen "elbilgreie", kanskje trigget av det faktum at Tesla og også andre pga valuta og etterspørsel i en periode har hatt det jeg vil kalle unormal verdiutvikling?


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

bergen88

Sitat fra: Elmo på søndag 20. august 2017, klokken 01:04
Jeg forstår ikke hvorfor man bekymrer seg over mulig verdifall ved kjøp at bil :o ???
Kjøper du ikke bil for å få bil ??  Så lenge du beholder bilen så har vel verdifall ingenting å si ??
Hvis du kjøper i den intensjon å selge den igjen uten tap innen få år så dropp å kjøpe bil.


Selvfølgelig er verditap relevant . Bil er ingen investering, men handler om å tape minst mulig. Og selvfølgelig sett i forhold til hvilken bil man velger. Om du ikke gjør deg opp en formening om hva bilen kan forvente å falle så har man etter min mening for mye penger..
Tesla S75 D Bestilt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA