Vi er inne i en periode der det er vanskelig å forutse verdifall noen år frem i tid. Det er et par omveltninger som kan få stor påvirkning om ett år, to år, tre år eller senere. Akkurat når disse omveltningene slår inn med full effekt har enorm betydning for verdifall over en gitt tidshorisont. Forskjellen på ett år i tidshorisont kan bety en forskjell på flere hundre tusen i verdifall.
1. Utvikling av elbiler. Her skjer det veldig mye for tiden. Ettersom de nye bilene blir bedre vil de eldre bilene miste verdien raskere. Dette gjelder ikke bare elbil, men også fossilbil. Om tre år er det fullt mulig man vil kunne kjøpe en Tesla Model Y (og lignende elbiler) med 500 km realistisk rekkevidde til 250.000 kroner. Dette er ting som vil kunne forandre markedet fullstendig.
2. Utvikling av selvkjørende biler. Det er mange som forventer at veldig mye av veitransporten vil utføres av selvkjørende biler/taxier, og at dette vil legge en enorm demper på bilmarkedet. Behovet for biler kan falle 80%, noe som vil utradere bruktbilverdiene.
Jeg har turt å kjøpe Model X, men jeg aksepterer glatt at det er en overhengende risiko for at verdifallet vil være brutalt. Jeg håper også at om de mer optimistiske anslagene for selvkjørende biler slår til, så kan Teslaene ta del i dette uten store HW oppgraderinger, men der er det en del risiko.