Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Første El-Bil Tesla S 75D forventet verdifall

Startet av bergen88, mandag 07. august 2017, klokken 17:33

« forrige - neste »

bergen88

Hei alle.

Vi har bestilling inne på en Tesla S 75 D med rentekampanjen.
Regnestykket med denne renten var for godt til å si nei til. Alternativet vi egentlig hadde dett på var en mercedes c350e plug in(500.000kr),men med vanlig billånsrente (ca 4%) så endte teslaen rimeligere per mnd.

Det jeg er litt bekymret forner foventer verditap på bilen, at det kan komme som et sjokk ved videresalg om 3-4år. Er det for optimistisk å tro at avdragene på 60.000 per år vil dekke bilens verditap på 3-4år ?

Vet det er som e se inn i den store kulen , men håper noen med erfaringer har noen form for pekepinn ?

Takker for alle svar og meninger
Tesla S75 D Bestilt

Mippen

#1
Jeg er ganske sikker på at 60000 pr år ikke vil dekke tapet. Til nå har rest verdien på brukte tesla vært unormalt høy på grunn av stor etterspørsel og at bilene har blitt dyrere fra forhandler. Nå peker prisene nedover igjen, produksjonen på nye biler går oppover. Man trenger ikke å vente i 6-12 md. for å få ny bil og med gunstig rente kjøper folk i stedet nytt for brukt. Før var enkelte villig til å bla opp for å slippe å vente, nå trenger de ikke å vente. Nå kommer også model 3 til Norge i løpet av 2018, og da vil i stedet mange kjøpe en slik bil til lavere pris hvis man ikke trenger den ekstra plassen. Med hengerfeste (er lovet, men usikkert) vil den "drepe" markedet for Model S i Norge. Med rente kampanjen blir det nå solgt så mye nye 75 kWh biler at markedet sannsynligvis vil bli mettet før TM3 kommer, og de som skal selge sin 75 kWh bil vil slite mer med å selge sin bil enn de som har større batteripakke. Selv de med dyrere Tesla vil oppleve å få mindre for sine biler etter hvert som konkurransen blir større. Husk også at 75 kWh pakken er den minste og erfaring tilsier at minste batteri ikke blir så populært etter hvert som det kommer oppgraderinger. Når man handler brukt er ikke prisen mellom en 75 og 100 kWh bil så stor, og da velger mange som oftest størst. Betaler man for lite på lånet risikerer man også å måtte betale ut restlån når bilen skal selges.
Fremtiden er elektrisk.

arthur

Jeg kan vanskelig tro at ikke en amerikansk produsert bil vil falle raskere i verdi (i prosent per år) enn en Mercedes eller en annen tyskprodusert bil, men ser en viss motstand mot denne tenkningen fra eiere av Tesla. Vi får se, men jeg vedder ikke på at jeg tar feil!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Mippen

Sitat fra: arthur på mandag 07. august 2017, klokken 18:36
Jeg kan vanskelig tro at ikke en amerikansk produsert bil vil falle raskere i verdi (i prosent per år) enn en Mercedes eller en annen tyskprodusert bil, men ser en viss motstand mot denne tenkningen fra eiere av Tesla. Vi får se, men jeg vedder ikke på at jeg tar feil!

Jeg støtter deg og jeg er Tesla eier selv. Som jeg skrev over er tilbud og etterspørsel grunnen til at bruktnivået har vært høyt, kombinert med sterkere dollar i forhold til norsk krone. Nå har dette snudd så da vil prisene normaliseres og man kan ikke forvente å få like mye igjen for en brukt Tesla som før.  75D modellen er den billigste modellen og siden det blir solgt flest av den vil bruktbil kjøpere kunne velge og vrake i tilbud,  noe som ikke kommer selger til gode.
Fremtiden er elektrisk.

bergen88

Takk for svar. Ja er litt dette jeg har fryktet, men realistisk å legge seg på en verdireduksjon på 35-40% på 3 år da? eller enda verre?
Tesla S75 D Bestilt

arthur

Sitat fra: bergen88 på mandag 07. august 2017, klokken 20:31
Takk for svar. Ja er litt dette jeg har fryktet, men realistisk å legge seg på en verdireduksjon på 35-40% på 3 år da? eller enda verre?

Trolig enda verre! Tar da utgangspunkt i hva f.eks Toyota, VW og andre setter som restverdi etter tre år ved privatleasing og de regner med minst 40% verdifall! For en Tesla ville jeg ha brukt 50% i mitt regnestykke og da hjelper det lite at man får en "subsdiert" rente på 0,67. Tesla gir (heller) ikke bort penger så dette er deres måte å holde kjøpsinteressen oppe og ved bruk av rente som "middelet".
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Mippen

Er umulig å spå. Bedre å ta hardt i enn å regne for lite.
Fremtiden er elektrisk.

...

Det er selvfølgelig ikke lurt å løpe avgårde til Tesla for å kjøpe en dyr elbil om man ikke allerede har en relativt grei andel egenkapital i bakhånd. Men for mange vil regnestykket bety at de faktisk kan ha en utslippsfri bil som dekker stort sett alle behov, istedenfor å kjøpe en Passat til 500k.

Det som er fornuftig pr dags dato, er å ikke bruke denne egenkapitalen for å få mindre lån (når pengene i praksis er gratis å låne), men derimot plassere den i noe som gir en avkastning. Når man senere skal bytte bil, vil man i utgangspunktet fortsatt ha den samme handlefriheten.

Når det er sagt, så vil det alltid komme noe nytt fremover. Men personlig tipper jeg en TMX med AP2 og hengerfeste fortsatt vil være relativt attraktiv om 3-4 år. TMS har mye større konkurranse iogmed at det finnes svært mange av den allerede. Og hvem vet, disse såkalte politikerne snakker jo om merverdiavgift på elbiler...

Pilot

#8
Spurte det samme i Tesla butikken - hva regner de med at jeg kan få for bilen etter 3 år.

Svaret var 45-50% av nybilverdien. Dermed for en bil verdt 700, må jeg regne med 350+ i tap, dvs. mer enn 115+ årlig.

bergen88

Det hørtes jo veldig voldsomt ut. Men er vel ca der man må legge seg for å ikke få bakoversveis hvis man skal selge før garantiens utløp. Har 6 dager igjen å tenke på . (med tanke på avbestilling)
Tesla S75 D Bestilt

Knut Røe

Det høres nå litt mye ut. Men dette er elbiler, utviklingen går fryktelig fort i dette segmentet.
De fleste produsenter gjør det de kan for å ikke gjøre bilene for bra, sånn at de hele tiden kan legge til nye ting og forbedre sånn at folk får lyst til å kjøpe nytt selv om de ikke trenger det.
Slikt dreper interessen for brukte biler, særlig når de er priset himmelhøyt som de fleste Teslaer er per nå.
Hele bilbransjen sikler etter denne utviklingen med mye kjappere takt enn før, slik som mobiler og PC-er istedet for kjøretøy. Ting blir mye fortere utdatert enn før, sånn er det jo bare med cutting edge teknologi, om bare noen år vil mange ting være vesentlig bedre, og til en lavere pris.

Gordon Retriever

Å forutse framtiden er ikke lett, men noen faktorer kan være medvirkende til bruktverdien:

-En ny Ap-ledet regjering innfører avgifter på elbiler over 300-500 000 kroner.

-Tesla eksporterer innbyttebiler og begrenser utvalget bruktbiler i Norge.

-Dollarkursens innvirkning på prisen på nye Tesla gir utslag på bruktverdien.

-Mer negative nyheter om dieselutslipp vender opinionen bort fra dieselbiler.

-Hvilke el-alternativer klarer andre produsenter å stable på beina?

-Utviklingen av selvkjørende biler skyter fart og skaper etterspørsel etter bruktbiler med noen grad av autonomi.



Espen Hugaas Andersen

Vi er inne i en periode der det er vanskelig å forutse verdifall noen år frem i tid. Det er et par omveltninger som kan få stor påvirkning om ett år, to år, tre år eller senere. Akkurat når disse omveltningene slår inn med full effekt har enorm betydning for verdifall over en gitt tidshorisont. Forskjellen på ett år i tidshorisont kan bety en forskjell på flere hundre tusen i verdifall.

1. Utvikling av elbiler. Her skjer det veldig mye for tiden. Ettersom de nye bilene blir bedre vil de eldre bilene miste verdien raskere. Dette gjelder ikke bare elbil, men også fossilbil. Om tre år er det fullt mulig man vil kunne kjøpe en Tesla Model Y (og lignende elbiler) med 500 km realistisk rekkevidde til 250.000 kroner. Dette er ting som vil kunne forandre markedet fullstendig.
2. Utvikling av selvkjørende biler. Det er mange som forventer at veldig mye av veitransporten vil utføres av selvkjørende biler/taxier, og at dette vil legge en enorm demper på bilmarkedet. Behovet for biler kan falle 80%, noe som vil utradere bruktbilverdiene.

Jeg har turt å kjøpe Model X, men jeg aksepterer glatt at det er en overhengende risiko for at verdifallet vil være brutalt. Jeg håper også at om de mer optimistiske anslagene for selvkjørende biler slår til, så kan Teslaene ta del i dette uten store HW oppgraderinger, men der er det en del risiko.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Gordon Retriever

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 07. august 2017, klokken 22:57Det er mange som forventer at veldig mye av veitransporten vil utføres av selvkjørende biler/taxier, og at dette vil legge en enorm demper på bilmarkedet.

Store deler av Norge er så tynt befolket med lange avstander at selvkjørende drosjer ikke naturlig kan forventes å dekke transportbehovet.
Ellers er jeg enig i at vi kan stå overfor en rivende teknologisk utvikling, som kan gjøre forsøk på å spå framtidens bruktpriser basert på markedet slik vi kjenner det meningsløse.

Elbil fundamentalist

Sitat fra: Gordon Retriever på mandag 07. august 2017, klokken 22:26
Å forutse framtiden er ikke lett, men noen faktorer kan være medvirkende til bruktverdien:

-En ny Ap-ledet regjering innfører avgifter på elbiler over 300-500 000 kroner.

-Tesla eksporterer innbyttebiler og begrenser utvalget bruktbiler i Norge.

-Dollarkursens innvirkning på prisen på nye Tesla gir utslag på bruktverdien.

-Mer negative nyheter om dieselutslipp vender opinionen bort fra dieselbiler.

-Hvilke el-alternativer klarer andre produsenter å stable på beina?

-Utviklingen av selvkjørende biler skyter fart og skaper etterspørsel etter bruktbiler med noen grad av autonomi.
Fossile bruktbiler vil i enda større grad falle i verdi. I et oversvømmet marked vil alle biler synke, men de mest upopulære vil synke mest. Støtter synspunktene til gordon retriever her. Norge er det markedet som kan få høy eksport av Teslaer på samme måte som Tyskland er en stor eksportør av brukte BMW 5 serie, MB'er etc. Billige avgiftsfrie Teslaer i Norge blir lønnsomme å ekportere til utlandet. Skjer sikkert allerede "as we speak"
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA