Skrevet av Emne: Hengerfeste like vell..!!??  (Lest 51950 ganger)

Sharp

• Full Member
    • Vis profil
Sv: Hengerfeste like vell..!!??
« Svar #270 på: lørdag 13. april 2019, klokken 15:23 »
Noen som vet hvorfor hengervekten er begrenset til 910 kg?
Det er ganske nøyaktig 2000lbs, kanskje? Tror ikke det er mer innviklet enn  det faktisk.

Hvis hengerfestet og bilen er konstruert til å tåle mer enn 910 kg belastning, og motor, gir og bremser tåler mer enn det, virker det rart for meg å ha en kunstig begrensning på 910 kg.

DeepFu

• Full Member
    • Vis profil
« Svar #271 på: lørdag 13. april 2019, klokken 16:17 »
Det er ganske nøyaktig 2000lbs, kanskje? Tror ikke det er mer innviklet enn  det faktisk.

Hvis hengerfestet og bilen er konstruert til å tåle mer enn 910 kg belastning, og motor, gir og bremser tåler mer enn det, virker det rart for meg å ha en kunstig begrensning på 910 kg.
Ikke uenig i det, men det spørs hvor mye energi Tesla har lagt i dette. Synes jeg hører et møte mellom ingeniørene som har jobbet med bilen; "De der jæxxa tullingene borti Norge vil ikke slutte å mase om det der henger-festet. Gir de aldri opp?? Den tåler sikkert 2000lbs, vi slenger inn ei typegodkjenning på det, så blir det fred. Kanskje de til og med slutter å mase om takstativ da..."

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk

TM3 LR Levert 15/3 i Tromsø
Kun kjørt ICE tidligere.

Kårepåsporet

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #272 på: lørdag 13. april 2019, klokken 19:50 »
910 kg på kroken er helt innafor. 90 kg på kula er også brukbart, 25 kg vekt for sykkelstativ og 65 kg sykler, klarer da to relativt lette eMTB og to MTB, totalt fire sykler.
Det blir mer og mer løp og kjøp dette!
Ville aller helst ventet på Y, men livet er for kort til å vente

Bgulhaugen

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
« Svar #273 på: lørdag 13. april 2019, klokken 23:35 »
Det er jo ikke noe nytt at hengervekt er kunstig lav. Vet at når det gjelder "vanlige" biler, så utgjør det en stoooor forskjell i utslipp og avgasskrav. Noe i forhold til testsyklusen. Derfor kunstig lav. Får jo store SUVer som er begrenset til 450 kg  :P
Men hvorfor akkurat en elbil har den begrensningen er jeg usikker på, men det er nok en grunn.

Tipper de hvertfall IKKE sitter i usa å gjetter på at den tåler 910 kg :P hehe

goggo

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #274 på: søndag 14. april 2019, klokken 00:27 »

Class I er standard tow hitch for mindre biler i USA, det er vel naturlig at Tesla bruker samme specs i Europa.
https://en.wikipedia.org/wiki/Tow_hitch#Trailer_hitch_classes

mvh
Hugo
Kjører Soul EV,  bor nær Kristiansand

Oddaa

• Hero Member
    • Vis profil
Hengerfeste like vell..!!??
« Svar #275 på: søndag 14. april 2019, klokken 07:33 »
I så fall må/bør du også justere lyset om du lastar tunge ting i trunk, eller om du har eit par tjukkasar i baksetet...
Men 374 kg nyttelast? Det må jo være i den lavere del av normalen? 21 kg mindre enn den fossilkonverterte og til dels utskjelte e-Golf f.eks.

Sent from my iPhone using Tapatalk
« Siste redigering: søndag 14. april 2019, klokken 07:36 av Oddaa »
2017 e-Golf
2016 XC90 T8

Sharp

• Full Member
    • Vis profil
« Svar #276 på: søndag 14. april 2019, klokken 11:47 »

Class I er standard tow hitch for mindre biler i USA, det er vel naturlig at Tesla bruker samme specs i Europa.
https://en.wikipedia.org/wiki/Tow_hitch#Trailer_hitch_classes

mvh
Hugo

Den forklaringen virker fornuftig.

Men, siden det uansett kreves en egen godkjenning i EU, virker det som om Tesla med litt mer innsats kunne ha fått godkjent mer enn 910 kg.

Toalmar

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #277 på: søndag 14. april 2019, klokken 22:32 »
Noen på det svenske Tesla forum mener at bilene må være produsert etter 18. mars for å få hengerfeste.
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=51&t=14139&p=324540&sid=95e2febf3f68e9ec01c97cc5a7400a5f#p324540
Tesla model 3 LR - VIN224XXX Svart

Magnus Hansen

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #278 på: søndag 14. april 2019, klokken 22:55 »
Interessant. Hadde jeg vært tesla hadde jeg sørget for at alle biler jeg solgte de siste 14 dager var produsert etter denne datoen før jeg lanserte hengerfeste. Og så tilby ettermontering til disse. Ellers blir det fort mange biler levert tilbake på angrefrist. Hvis de da ikke isteden tar hårreisende godt betalt dor hengerfeste...

Måkemannen

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #279 på: mandag 15. april 2019, klokken 00:50 »
I så fall må/bør du også justere lyset om du lastar tunge ting i trunk, eller om du har eit par tjukkasar i baksetet...
Men 374 kg nyttelast? Det må jo være i den lavere del av normalen? 21 kg mindre enn den fossilkonverterte og til dels utskjelte e-Golf f.eks.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Hvor ser du 374kg?

lintho

• Full Member
    • Vis profil
« Svar #280 på: mandag 15. april 2019, klokken 09:21 »
Kan noen oppsummere status her? 280 poster er litt mye å skumlese
TM3 LR AWD, Blå, Sort interiør

Cowboystrekk

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #281 på: mandag 15. april 2019, klokken 10:04 »
Kan noen oppsummere status her? 280 poster er litt mye å skumlese
Vi kan vell med 99,9% sikkerhet si at Model 3 får hengerfeste snart og at både RWD or AWD får opsjon. Vekt på kule max 91 kg, hengervekt uten bremser 750kg, vekt med bremser 910kg. Dette er vell det vi vet med temmelig stor sikkerhet pr i dag.
Tesla Model S siden Desember 2013 :)

Bjoris

• Gold Member
    • Vis profil
    • Elbil bloggen
« Svar #282 på: mandag 15. april 2019, klokken 10:10 »
Hvorfor tror svenskene at det bare er biler fra 18. mars og utover som kan få dette ettermontert. Var det ikke 1. januar det kom ledningsnett?

Jeg har ikke fått min enda og selv om jeg ikke tror jeg legger inn hengerfeste på denne og heller venter til Y så er det klart viktig for 2. håndsverdien at det kan ettermonteres
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Magnus Hansen

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #283 på: mandag 15. april 2019, klokken 10:39 »
Hvorfor tror svenskene at det bare er biler fra 18. mars og utover som kan få dette ettermontert. Var det ikke 1. januar det kom ledningsnett?

Jeg har ikke fått min enda og selv om jeg ikke tror jeg legger inn hengerfeste på denne og heller venter til Y så er det klart viktig for 2. håndsverdien at det kan ettermonteres

Forklaring er linket over. Det er resultat av å lese registreringsdata. Det skal jo også mer en ledningsnett til. Interessant at Y prototypen tilsynelatende har en luke som X. Kanskje det snart begynner å dukke opp 3ere med ferdige luker til å feste hengerfeste?

las^se

• Full Member
    • Vis profil
« Svar #284 på: mandag 15. april 2019, klokken 21:34 »

Forklaring er linket over. Det er resultat av å lese registreringsdata. Det skal jo også mer en ledningsnett til. Interessant at Y prototypen tilsynelatende har en luke som X. Kanskje det snart begynner å dukke opp 3ere med ferdige luker til å feste hengerfeste?

Håper ikke dette er tilfellet
VW e-up! -14