Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hengerfeste like vell..!!??

Startet av Erl_end, søndag 06. august 2017, klokken 19:26

« forrige - neste »

Kårepåsporet

910 kg på kroken er helt innafor. 90 kg på kula er også brukbart, 25 kg vekt for sykkelstativ og 65 kg sykler, klarer da to relativt lette eMTB og to MTB, totalt fire sykler.
Det blir mer og mer løp og kjøp dette!
Ville aller helst ventet på Y, men livet er for kort til å vente

nightking

Det er jo ikke noe nytt at hengervekt er kunstig lav. Vet at når det gjelder "vanlige" biler, så utgjør det en stoooor forskjell i utslipp og avgasskrav. Noe i forhold til testsyklusen. Derfor kunstig lav. Får jo store SUVer som er begrenset til 450 kg  :P
Men hvorfor akkurat en elbil har den begrensningen er jeg usikker på, men det er nok en grunn.

Tipper de hvertfall IKKE sitter i usa å gjetter på at den tåler 910 kg :P hehe

goggo

Sitat fra: Sharp på lørdag 13. april 2019, klokken 08:44
Noen som vet hvorfor hengervekten er begrenset til 910 kg?

Class I er standard tow hitch for mindre biler i USA, det er vel naturlig at Tesla bruker samme specs i Europa.
https://en.wikipedia.org/wiki/Tow_hitch#Trailer_hitch_classes

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Oddaa

#273
Sitat fra: ok67 på fredag 12. april 2019, klokken 11:28
I så fall må/bør du også justere lyset om du lastar tunge ting i trunk, eller om du har eit par tjukkasar i baksetet...
Men 374 kg nyttelast? Det må jo være i den lavere del av normalen? 21 kg mindre enn den fossilkonverterte og til dels utskjelte e-Golf f.eks.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

Sharp

Sitat fra: goggo på søndag 14. april 2019, klokken 00:27
Sitat fra: Sharp på lørdag 13. april 2019, klokken 08:44
Noen som vet hvorfor hengervekten er begrenset til 910 kg?

Class I er standard tow hitch for mindre biler i USA, det er vel naturlig at Tesla bruker samme specs i Europa.
https://en.wikipedia.org/wiki/Tow_hitch#Trailer_hitch_classes

mvh
Hugo

Den forklaringen virker fornuftig.

Men, siden det uansett kreves en egen godkjenning i EU, virker det som om Tesla med litt mer innsats kunne ha fått godkjent mer enn 910 kg.

Toalmar

Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Magnus Hansen

Interessant. Hadde jeg vært tesla hadde jeg sørget for at alle biler jeg solgte de siste 14 dager var produsert etter denne datoen før jeg lanserte hengerfeste. Og så tilby ettermontering til disse. Ellers blir det fort mange biler levert tilbake på angrefrist. Hvis de da ikke isteden tar hårreisende godt betalt dor hengerfeste...

Måkemannen

Sitat fra: Oddaa på søndag 14. april 2019, klokken 07:33
Sitat fra: ok67 på fredag 12. april 2019, klokken 11:28
I så fall må/bør du også justere lyset om du lastar tunge ting i trunk, eller om du har eit par tjukkasar i baksetet...
Men 374 kg nyttelast? Det må jo være i den lavere del av normalen? 21 kg mindre enn den fossilkonverterte og til dels utskjelte e-Golf f.eks.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Hvor ser du 374kg?

lintho

Kan noen oppsummere status her? 280 poster er litt mye å skumlese
TM3 LR AWD, Blå, sort interiør - mars 2019 (solgt for 282k mars 2023 på 82k km)

TMY LR AWD, Sort, sort interiør - mars 2023

Cowboystrekk

Sitat fra: lintho på mandag 15. april 2019, klokken 09:21
Kan noen oppsummere status her? 280 poster er litt mye å skumlese
Vi kan vell med 99,9% sikkerhet si at Model 3 får hengerfeste snart og at både RWD or AWD får opsjon. Vekt på kule max 91 kg, hengervekt uten bremser 750kg, vekt med bremser 910kg. Dette er vell det vi vet med temmelig stor sikkerhet pr i dag.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Bjoris

Hvorfor tror svenskene at det bare er biler fra 18. mars og utover som kan få dette ettermontert. Var det ikke 1. januar det kom ledningsnett?

Jeg har ikke fått min enda og selv om jeg ikke tror jeg legger inn hengerfeste på denne og heller venter til Y så er det klart viktig for 2. håndsverdien at det kan ettermonteres

Magnus Hansen

Sitat fra: Bjoris på mandag 15. april 2019, klokken 10:10
Hvorfor tror svenskene at det bare er biler fra 18. mars og utover som kan få dette ettermontert. Var det ikke 1. januar det kom ledningsnett?

Jeg har ikke fått min enda og selv om jeg ikke tror jeg legger inn hengerfeste på denne og heller venter til Y så er det klart viktig for 2. håndsverdien at det kan ettermonteres

Forklaring er linket over. Det er resultat av å lese registreringsdata. Det skal jo også mer en ledningsnett til. Interessant at Y prototypen tilsynelatende har en luke som X. Kanskje det snart begynner å dukke opp 3ere med ferdige luker til å feste hengerfeste?

las^se

Sitat fra: Magnus Hansen på mandag 15. april 2019, klokken 10:39
Sitat fra: Bjoris på mandag 15. april 2019, klokken 10:10
Hvorfor tror svenskene at det bare er biler fra 18. mars og utover som kan få dette ettermontert. Var det ikke 1. januar det kom ledningsnett?

Jeg har ikke fått min enda og selv om jeg ikke tror jeg legger inn hengerfeste på denne og heller venter til Y så er det klart viktig for 2. håndsverdien at det kan ettermonteres

Forklaring er linket over. Det er resultat av å lese registreringsdata. Det skal jo også mer en ledningsnett til. Interessant at Y prototypen tilsynelatende har en luke som X. Kanskje det snart begynner å dukke opp 3ere med ferdige luker til å feste hengerfeste?

Håper ikke dette er tilfellet
VW e-up! -14


Svolar

#284
Hvordan vet en hvilken type en har av

PP1N
BB1N
PP2N
PP2T
BB1T
PP1T

er PP1 performance, PP2 LR og BB1 rear wheel drive versjonen?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA