Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hengerfeste like vell..!!??

Startet av Erl_end, søndag 06. august 2017, klokken 19:26

« forrige - neste »

Cowboystrekk

Hadde ikke overraska meg om de lanserte dette om noen uker for å få opp bestillingene kraftig før neste kvartal. Dette kommer virkelig til å slå an i hengerlandet Norge :) Finnes jo faktisk en del greie 750kg-campingvogner og ;)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Magnus Hansen

Sitat fra: Cowboystrekk på fredag 12. april 2019, klokken 10:34
Hadde ikke overraska meg om de lanserte dette om noen uker for å få opp bestillingene kraftig før neste kvartal. Dette kommer virkelig til å slå an i hengerlandet Norge :) Finnes jo faktisk en del greie 750kg-campingvogner og ;)

Ja, først og fremst får man mulighet til å frakte hageavfall, hvitevarer, møbler etc.

Jeg vet ikke om de kunstig har holdt tilbake hengerfeste, eller om det bare dreier seg om prioriteringer internt. Eller om det faktisk er knyttet mot luftfjæring

Cowboystrekk

Sitat fra: snakkesalig på fredag 12. april 2019, klokken 10:40
Sitat fra: Cowboystrekk på fredag 12. april 2019, klokken 10:04
Sitat fra: PBL på fredag 12. april 2019, klokken 09:59
Nå finnes en europeisk typegodkjenning med hengerfeste (910kg med bremser, 750 uten). Gjeller både for bil med AWD og RWD.

Ligger i dette datasettet: https://opendata.rdw.nl/en/Typegoedkeuring/Open-Data-RDW-Basisgegevens-EEG-Uitvoering/wx3j-69ie/data

Du må filtrere på "EU Type goedkeuringssleutel" som skal være "e4*07/46*1293*02".

Alle Tesla 3 typegodkjenninger ses her: https://opendata.rdw.nl/en/Typegoedkeuring/Tesla-Model-3/qfb4-cap6
Oi! Måtte det komme asap og uten å måtte ha luftfjæring! Håper 3 kan autojustere lyktene slik at ikke det blir trøblete eller at man bare godkjenner at man kan jsutere de manuelt.
Har forstått det slik at det er justeringsmotor på frontlyktene på modell 3..? I såfall er det mest sannsynlig bare en sw-oppdatering som skal til for å få til automatisk nivåjustering.
Krysser fingrene for det! Luftfjæring er jo fint det for de som trenger det, men regner med minimum 15-20k prispåslag for det som tilvalg om det kommer i tillegg til minst 10k for hengerfeste. Håper det blir mulig å ettermontere og oppdatere vognkort for de som får biler før det blir standard!
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

PBL

Sitat fra: Cowboystrekk på fredag 12. april 2019, klokken 10:47
Håper det blir mulig å ettermontere og oppdatere vognkort for de som får biler før det blir standard!
Samme her!

Handyman

Sitat fra: snakkesalig på fredag 12. april 2019, klokken 10:40
Sitat fra: Cowboystrekk på fredag 12. april 2019, klokken 10:04
Sitat fra: PBL på fredag 12. april 2019, klokken 09:59
Nå finnes en europeisk typegodkjenning med hengerfeste (910kg med bremser, 750 uten). Gjeller både for bil med AWD og RWD.

Ligger i dette datasettet: https://opendata.rdw.nl/en/Typegoedkeuring/Open-Data-RDW-Basisgegevens-EEG-Uitvoering/wx3j-69ie/data

Du må filtrere på "EU Type goedkeuringssleutel" som skal være "e4*07/46*1293*02".

Alle Tesla 3 typegodkjenninger ses her: https://opendata.rdw.nl/en/Typegoedkeuring/Tesla-Model-3/qfb4-cap6
Oi! Måtte det komme asap og uten å måtte ha luftfjæring! Håper 3 kan autojustere lyktene slik at ikke det blir trøblete eller at man bare godkjenner at man kan jsutere de manuelt.
Har forstått det slik at det er justeringsmotor på frontlyktene på modell 3..? I såfall er det mest sannsynlig bare en sw-oppdatering som skal til for å få til automatisk nivåjustering.
Lytene kan justeres fra skjermen så det er iorden, det jeg er usikker på er om det finnes nivågiver på bakakselen, evt om det ettermonteres med hengerfestet. I så fall kan lyktene justeres helt automatisk avhengig av hvor tungt lastet bilen er bak.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

ok67

I så fall må/bør du også justere lyset om du lastar tunge ting i trunk, eller om du har eit par tjukkasar i baksetet...
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

Handyman

Sitat fra: ok67 på fredag 12. april 2019, klokken 11:28
I så fall må/bør du også justere lyset om du lastar tunge ting i trunk, eller om du har eit par tjukkasar i baksetet...
I front trunk er det uansett ikke lov å laste mer en 25kg, så det vil ikke bety enormt mye.
Model 3 specs

Kravet til automatisk justerbare lys gjelder vel biler ned Xenon lys?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Sharp

Noen som vet hvorfor hengervekten er begrenset til 910 kg?

DeepFu

Sitat fra: Sharp på lørdag 13. april 2019, klokken 08:44
Noen som vet hvorfor hengervekten er begrenset til 910 kg?
Det er ganske nøyaktig 2000lbs, kanskje? Tror ikke det er mer innviklet enn  det faktisk.

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk

TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

My2cents

Hva betyr det rent praktisk mht. 90 kg kulevekt og 900kg ellers? Sånn rent praktsik altså? Hvilken Gaupen henger kan jeg bruke da? https://gaupen.no/produkter

Takayama

Klippet fra Statens Vegvesen:

Bilens tekniske begrensninger

Selv om du med klasse B eller klasse B 96 kan trekke tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kg etter førerkortforskriften, må du alltid sjekke i bilens vognkort hva som er "tillatt hengervekt", dvs. maksimal aktuell totalvekt for tilhenger etter denne bilen. Den vekten er fastsatt av bilfabrikanten, og må ikke overskrides uansett hvilken førerkortklasse du har. Resultatet kan bli at du kan trekke tilhengeren, men ikke med full last. Bare når bilens tillatte hengervekt er lik eller høyere enn tilhengerens tillatte totalvekt, kan tilhengeren lastes fullt opp.

Du må heller ikke overskride bilens "tillatte vogntogvekt", dvs. summen av bilens og tilhengerens aktuelle totalvekter.


Det er aktuell totalvekt, altså vekten for hengeren med last som gjelder for hva du kan trekke, ikke tillatt totalvekt. Du kan altså fint trekke en henger med f.eks. tillatt totalvekt 1300 kg dersom denne kun er lastet slik at den veier maks. 910 kg. Jeg har en slik Gaupen-henger jeg tenker å trekke med Model 3. Hvis den kommer med mulighet for ettermontering av hengerfeste da...

Handyman

#266
Sitat fra: My2cents på lørdag 13. april 2019, klokken 10:05
Hva betyr det rent praktisk mht. 90 kg kulevekt og 900kg ellers? Sånn rent praktsik altså? Hvilken Gaupen henger kan jeg bruke da? https://gaupen.no/produkter
Det er maks tillatt vekt på kula.
Det vil si at du må laste hengeren slik at den ikke veier mer enn 90kg på kula.
Tenk deg å løfte nesten 4 sementsekker a 25kg samtidig. Alstå rimelig tungt uten bruk av nesehjul med sveiv.
Så lenge aktuell hegnervekt er under 910kg og aktuell kulevekt er under 90kg, kan du bruke hva slags henger du vil. NB: egne bestemmelser for bredde.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

daktari

Et annet eksempel er sykkelstativ. Eks Thule Euroway veier ca 25 kg. Hver sykkel veier ca 15 kg, så man kan kanskje frakte 4 lette sykler trygt bakpå.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Sharp

Sitat fra: DeepFu på lørdag 13. april 2019, klokken 08:48
Sitat fra: Sharp på lørdag 13. april 2019, klokken 08:44
Noen som vet hvorfor hengervekten er begrenset til 910 kg?
Det er ganske nøyaktig 2000lbs, kanskje? Tror ikke det er mer innviklet enn  det faktisk.

Hvis hengerfestet og bilen er konstruert til å tåle mer enn 910 kg belastning, og motor, gir og bremser tåler mer enn det, virker det rart for meg å ha en kunstig begrensning på 910 kg.

DeepFu

Sitat fra: Sharp på lørdag 13. april 2019, klokken 15:23
Sitat fra: DeepFu på lørdag 13. april 2019, klokken 08:48
Sitat fra: Sharp på lørdag 13. april 2019, klokken 08:44
Noen som vet hvorfor hengervekten er begrenset til 910 kg?
Det er ganske nøyaktig 2000lbs, kanskje? Tror ikke det er mer innviklet enn  det faktisk.

Hvis hengerfestet og bilen er konstruert til å tåle mer enn 910 kg belastning, og motor, gir og bremser tåler mer enn det, virker det rart for meg å ha en kunstig begrensning på 910 kg.
Ikke uenig i det, men det spørs hvor mye energi Tesla har lagt i dette. Synes jeg hører et møte mellom ingeniørene som har jobbet med bilen; "De der jæxxa tullingene borti Norge vil ikke slutte å mase om det der henger-festet. Gir de aldri opp?? Den tåler sikkert 2000lbs, vi slenger inn ei typegodkjenning på det, så blir det fred. Kanskje de til og med slutter å mase om takstativ da..."

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk

TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA