Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lading i Sverige/utlandet

Startet av SUNPWRD, søndag 06. august 2017, klokken 01:26

« forrige - neste »

SUNPWRD

Jeg har en S75D i bestilling og lurer litt på lading av denne i utlandet.
Vi har hytte i Sverige, og her fungerer vel ikke den medfølgende UMC kabelen? Dette er forøvrig ingen krise da jeg allerede har veggboks der.
Men vi har flere ganger de siste år leid feriehus i Danmark. Sist år lader jeg Soulen med skjøteledning fra kjøkkenvinduet. Ikke optimalt, men den var fulladet hver morgen..

Så hva gjør folket på ferieturer? Låner naboens ladekabel til e-Golf/i3/Ionic? Selv om SuC fungerer bra liker jeg muligheten med å lade der hvor jeg overnatter, men dette er kanskje ikke nødvendig med Tesla?
Citroën C-Zero 2017
Tesla S75D 2017

4kWp solceller på tak hjemme og hytta

Ex: Tesla X Long Range 2020 (42000km 2 år)
      Kia Soul EV 2016 (65000km 5 år)
      Citroën C-Zero 2014 (50000 km på 3 år)

GOS

#1
Sitat fra: Argi på søndag 06. august 2017, klokken 01:26
Jeg har en S75D i bestilling og lurer litt på lading av denne i utlandet.
Vi har hytte i Sverige, og her fungerer vel ikke den medfølgende UMC kabelen? Dette er forøvrig ingen krise da jeg allerede har veggboks der.
Men vi har flere ganger de siste år leid feriehus i Danmark. Sist år lader jeg Soulen med skjøteledning fra kjøkkenvinduet. Ikke optimalt, men den var fulladet hver morgen..

Så hva gjør folket på ferieturer? Låner naboens ladekabel til e-Golf/i3/Ionic? Selv om SuC fungerer bra liker jeg muligheten med å lade der hvor jeg overnatter, men dette er kanskje ikke nødvendig med Tesla?

UMC'en din fungerer helt fint i Sverige (og Danmark og andre plasser). Gled deg
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

jkirkebo

Sitat fra: GOS på søndag 06. august 2017, klokken 01:38
Sitat fra: Argi på søndag 06. august 2017, klokken 01:26
Jeg har en S75D i bestilling og lurer litt på lading av denne i utlandet.
Vi har hytte i Sverige, og her fungerer vel ikke den medfølgende UMC kabelen? Dette er forøvrig ingen krise da jeg allerede har veggboks der.
Men vi har flere ganger de siste år leid feriehus i Danmark. Sist år lader jeg Soulen med skjøteledning fra kjøkkenvinduet. Ikke optimalt, men den var fulladet hver morgen..

Så hva gjør folket på ferieturer? Låner naboens ladekabel til e-Golf/i3/Ionic? Selv om SuC fungerer bra liker jeg muligheten med å lade der hvor jeg overnatter, men dette er kanskje ikke nødvendig med Tesla?

UMC'en din fungerer helt fint i Sverige (og Danmark og andre plasser). Gled deg
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

SUNPWRD

Aha! Så våre IT UNC fungerer på TN, men ikke motsatt? Takk for svar folkens. Jeg skal skaffe div adaptere slik at jeg kan bruke kontakter jeg møte på min vei  :)
Citroën C-Zero 2017
Tesla S75D 2017

4kWp solceller på tak hjemme og hytta

Ex: Tesla X Long Range 2020 (42000km 2 år)
      Kia Soul EV 2016 (65000km 5 år)
      Citroën C-Zero 2014 (50000 km på 3 år)

thilo

Norsk UMC funker også i utlandet (men ikke omvendt på norsk IT-nettet).

Etter 2 år med S85D og reiser til Sverige og Tyskland har jeg ikke trengt mer en UMC (+ rød adapter) og Type2-kabel. På reise klarer jeg meg stortsett med Superchargere og Destinationchargere. Brukte Chademo-adapter to ganger i år i Sverige, sparte litt tid, men hadde klart meg uten også.
S85D rød - EL677xx (Tromsø).
Medlem i elbilforeningen og TOCN (signaturmedlem)

daktari

#5
Skjøteledning, en kniv og liten skrutrekker viktigst!

Hvis du skal kjøre vilt rundt utenom SuC trenger du mange adaptere. Hvis du skal ett sted trenger du evnt. adapter for den kontakten. Såvidt jeg vet bruker svenskene schuko utekontaker? Danskene derimot...

På vår tur glemte jeg skjøteledningen. Da fikk jeg trøbbel på hytta i DK. Måtte kjøpe en dansk skjøteledning på bauhaus og en schuko hunn som jeg monterte.
Hadde jeg hatt skjøteledningen min kunne jeg lånt en dansk kontakt (hann) fra hytta og skjøtet.

Set er ikke vits å ha med Type-2 kabel uten også sikre deg tilgang til ladestasjoner som f.eks. Clever, Fortum m.fl.i det landet du besøker.

Tesla selger også adaptere til UMC, men tar dessverre blodpris.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Muffinman

Sitat fra: daktari på søndag 06. august 2017, klokken 12:04
Tesla selger også adaptere til UMC, men tar dessverre blodpris.
Tenker du på standard blå, rød og schuko-adapter eller har de kommet opp med noe annet?

thilo

Sitat fra: daktari på søndag 06. august 2017, klokken 12:04
Set er ikke vits å ha med Type-2 kabel uten også sikre deg tilgang til ladestasjoner som f.eks. Clever, Fortum m.fl.i det landet du besøker.

Tesla selger også adaptere til UMC, men tar dessverre blodpris.

Finnes Type2 ladere som er fritt til bruk, Type2 kabel bør være med alltid.

Blodpris til rød og blå adapter? Ikke virkelig, men finnes ikke noe alternative da.
S85D rød - EL677xx (Tromsø).
Medlem i elbilforeningen og TOCN (signaturmedlem)

daktari

Sitat fra: Muffinman på søndag 06. august 2017, klokken 13:06
Sitat fra: daktari på søndag 06. august 2017, klokken 12:04
Tesla selger også adaptere til UMC, men tar dessverre blodpris.
Tenker du på standard blå, rød og schuko-adapter eller har de kommet opp med noe annet?
Adapter for danske kontakter til UMC skulle ha 1350,- for. Vet ikke hva de tar for de andre. Mente å ha lest noen hundringser så ble litt lang i maska på servicesenteret...
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

smurf

Sitat fra: daktari på søndag 06. august 2017, klokken 16:57
Sitat fra: Muffinman på søndag 06. august 2017, klokken 13:06
Sitat fra: daktari på søndag 06. august 2017, klokken 12:04
Tesla selger også adaptere til UMC, men tar dessverre blodpris.
Tenker du på standard blå, rød og schuko-adapter eller har de kommet opp med noe annet?
Adapter for danske kontakter til UMC skulle ha 1350,- for. Vet ikke hva de tar for de andre. Mente å ha lest noen hundringser så ble litt lang i maska på servicesenteret...

1350? Er det for hele Pig tail da? En schuko adapter til Dansk stikk kjøpte jeg i Danmark for en femtilapp... Den jeg kjøpte er vel ikke ideell ved høy ampere vil jeg tror. Brukte den bare på lav ampere...
2014 Hvit S85 Tech Panorama Luft HIFI Vinter Alarm P-sensor (solgt 2017)
2017 Hvit X100D 7seat kremfarget, Premium, oppgradert AP: Lev sen Nov -Des 2017. (Endret til sen oktober- november)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA