Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Status Arctic Roads

Startet av moderator 2, lørdag 05. august 2017, klokken 21:13

« forrige - neste »

tomrh

Jeg skrev opprinnelig kWh i svar #127, så må ha blitt feilsitert underveis.

Ut i fra tapstallene så virker det plausibelt at Veefil-laderen faktisk viser antall kWh hentet fra nettet, mens Leafspy sitter helt i andre enden av pipeline'n og beregner netto kWh inn på batteri ut fra cellespenninger på CAN-bussen.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Robert Sund

#166
Ja det ser ut til at du har brukt riktige benevnelser/begrep hele tiden (kanskje jeg skulle brukt en annen farge enn rød for å vise at det sto en h bak kW i innleggene dine)

Andre har tydeligvis oversett dette selv om de siterte deg riktig. Det er en (overraskende) vanlig misforståelse.


Jeg synes kWh levert (på pistolen) er det som bør oppgis fra laderen. Men jeg vet ikke hva de forskjellige leverandørene har valgt. Og heller ikke hvilken nøyaktighet som er typisk.

Hvis det blir vanligere å oppgi både kW, kWh, spenning og strøm, tror jeg det ville hjelpe folk med begrepene (på litt sikt).


(Edit: Omformulerte innlegget litt, og gjorde det mer klart at tomrh hadde brukt riktig benevnelse)

Joltus

Tviler. kW og kWh kommer til å bli rotet med så lenge vi snakker om effekt og energi.


Ferry

Burde bruke joule i stedet for kWh. Evt. kJ eller MJ.

Eyvind Bernhardsen

MJ er vel mest nærliggende, 1 kWh = 3,6 MJ. Burde være spiselig for markedsføringsvdelingene også; 60 kilowattimer høres ganske stusselig ut i forhold til 216 megajoule.

Myrvang

Bare meg, eller har diskusjonen gått veldig off topic?  :police:
2017 i3 Fully Charged
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

Amatøren

VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA