Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Status Arctic Roads

Startet av moderator 2, lørdag 05. august 2017, klokken 21:13

« forrige - neste »

moderator 2

Flere har rapportert om at hurtigladerne til Arctic Road ikke fungerer, til tross for at de står som som operative hos NOBIL.

Tenkte jeg skulle ta dette opp videre med Arctic Roads og Elbilforeningen som drifter Nobil-basen. Da hadde det vært greit om de av dere som har prøvd å lade der, kan gi en tilbakemelding om når du prøvde og hvilken lader.

Det er jo litt krise hvis man ikke kommer seg videre fra Hjerkin.....

Lars
Forum admin
Mvh Lars, moderator på elbilforum.no

hanche

Jeg ladet på ARs lader på Lillehammer 13. juli, og på Hjerkinn 15. juli. De fungerte da. Har ikke prøvd siden.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

mkaut

I den andre AR tråden (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,26279.195.html er det meldt om at hurtigladere på Hjerkinn og Dombås var nede 21. og 30. juli og ingen svarte på telefon. AC lading fungerte visst.
I tillegg var det meldt om at Bjorli var nede 10. juli, igjen uten svar på telefon.

Jeg sendte en epost til Enova i går hvor jeg spurte om det er noe de kan gjøre med AR og også hva det har å si for Fortum, som fikk støtte for å sikre 2 hurtigladere per 50 km på E6 mellom Trondheim og Oslo .. mens nå har vi fått et "ladehull" på 125 km (for hvem tørr nå å stole på at Hjerkinn og Dombås funker).

Men det er selvfølgelig mye bedre hvis Elbilforeningen kommer på banen.
VW e-Golf 2017

TorS

Jeg vil anta at det ikke er mange med årsabonnement med forhåndslasting av brikkenr. til laderne, slik at man er helt avhengig av at GoCharge appen eller SMS fungerer. I mitt tilfelle, 10. juli. om kvelden på Bjorli, meldte GoCharge appen at den ikke fikk kontakt med laderen og brukerstøtte var telefonsvarer. (Jeg prøvde mer enn en gang for å si det slik.) Da hjelper det lite om selve laderen virker som den skal. Jeg har opplevd at laderen på Bjorli har stått åpen når jeg har prøvd å starte lading. Det bør jo være et krav at dersom laderen ikke får kontakt med omverden, bør den automatisk settes åpen. Jeg vil anta at AR / GoCharge har oversikt på når og hvor ofte kunder opplever at kommunikasjonen mot laderne svikter. Dersom Elbilforeningen får Enova (det er vel eneste måten) til å gjøre en henvendelse til AR for å få denne oversikten og sjekke at laderne faktisk settes åpen ved kommunikasjonssvikt. Det vel krav om drop-in mulighet, så virker ikke GoCharge eller SMS er drop-in ikke mulig. Så bør vel Enova tipses om de tidspunktene som meldes i denne tråden og be om en forklaring til disse.     
iX3 fra 24.03.2021.
i3 fra 29.10.2014. Solgt 20.1.2021.
Ålesund.

torer2

Jeg var innom på Vestby i dag for å teste den 100kW laderen, og den var det ikke mulig å lade på uten RFID brikke (har ikke brikke så fikk ikke testa). Det er mulig de andre fungerer siden de kommer opp i appen, men testet ikke de.

arnkl

AR har ikkje tilsette og er nok insolvent. Så det blir nok ikkje lett for nokon å kome i kontakt med dei.
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

espenvp

Sitat fra: Forum Admin på lørdag 05. august 2017, klokken 21:13
Flere har rapportert om at hurtigladerne til Arctic Road ikke fungerer, til tross for at de står som som operative hos NOBIL.

Tenkte jeg skulle ta dette opp videre med Elbilforeningen som drifter Nobil-basen. Da hadde det vært greit om de av dere som har prøvd å lade der, kan gi en tilbakemelding om når du prøvde og hvilken lader.

Sa kan det hende at Elbilforeningen også må ta dette opp med AR og Enova.  Det er jo litt krise hvis man ikke kommer seg videre fra Hjerkin.....

Lars
Forum admin

Å eskalere dette til Elbilforeningen er absolutt på sin plass - et etterlengtet tiltak sådan.
I etterpåklokskapens tegn burde dette vært gjort for lenge siden, men bedre sent enn aldri :)

Håper det kommer noe positivt ut av det til slutt...
Tesla Model Y LR, 2023
Tesla Model ≡ LR, FSD, 2019
eGolf 2016
Merida E-Spresso Steps 900 2016

bdsigrid

Hei,
Jeg ble nesten stuck på Hjerkin ja.. Er på min første hurtigladingstur nå idag, og så langt er det ikke akkurat en fornøyelse takket være Arctic Roads. Kjøpte medlemskap før jeg dro, og lading hos fortum og grønn kontakt gikk fint. Men ladestasjonene på Hjerkinn fungerte ikke. Kom meg så vidt ned til Dombås hvor det også er to AR-ladere. Funket ikke. Kom en annen kunde som skulle lade også, og han fikk det heller ikke til å funke. Nå står jeg å lader i vanlig stikkontakt og kommer mest sannsynlig kjempemye for sent dit jeg skulle i kveld. :/

Porsgrunn

Dersom du har kjøpt årsabonnement synes jeg du skal benytte deg av denne garantien de gir i vilkårene

Sitat
To redninger fra Viking Redningstjeneste pr år, ved behov for veihjelp eller nødstrøm. Ingen egenandel.

Og også denne når det passer

SitatInntil 1500 kroner årlig refusjon for bruk av 3. parts hurtigladere, samt fri lading hos Lyse.

http://arcticroads.com/bli-medlem/priser-og-vilkar/

Om de faktisk har vilje og økonomi til å oppfylle løftene er kanskje et annet spørsmål

moderator 2

#9
Da har jeg snakket med Arctic Roads.

De har hatt problemer med ustabil kommunikasjon med laderne, etter at de la om noen systemer 20. juni i år. I en periode fremover vil de "åpne slusene" på laderne, slik at lading blir gratis og vi får ladet elbilen, inntil problemet er løst.

Brukere med medlemskap hos AR skal ikke være berørt, mens det har rammet brukere med GoCharge appen og SMS.

"AR fortsetter med videre drift på de lokasjonene de allerede har, og avventer åpning av nye hurtigladere inntil spørsmål rundt effektavgift er nærmere avklart" -i følge AR.

Fint hvis noen kan gi en tilbakemelding på om de nå får ladet.

Lars
Mvh Lars, moderator på elbilforum.no

Counterpointer

Sitat fra: Forum Admin på fredag 11. august 2017, klokken 11:59
Da har jeg snakket med Arctic Roads.

De har hatt problemer med ustabil kommunikasjon med laderne, etter at de la om noen systemer 20. juni i år. I en periode fremover vil de "åpne slusene" på laderne, slik at lading blir gratis og vi får ladet elbilen, inntil problemet er løst.

Brukere med medlemskap hos AR skal ikke være berørt, mens det har rammet brukere med GoCharge appen og SMS.

"AR fortsetter med videre drift på de lokasjonene de allerede har, og avventer åpning av nye hurtigladere inntil spørsmål rundt effektavgift er nærmere avklart" -i følge AR.

Fint hvis noen kan gi en tilbakemelding på om de nå får ladet.

Lars
En jeg kjenner ringte meg i går og fortalte at han hadde nå prøvd i en uke å lade på AR på Vestby, med abonnement . Får ikke ladet og får ikke kontakt med kundeservice.

Orbit

#11
Ladet i dag (11 august) på Vestby. Det var kun Delta-laderen i midten som var operativ; de andre lyste rødt i streken over displayet. Fikk ladet, men måtte bruke en vilkårlig RFID-brikke for å starte/stoppe laderen. Prøvde med Elbilforeningens brikke, og Ruter sitt reisekort, begge fungerte fint. Jeg har ikke noe abonnement hos AR, så ladingen fungerer og er gratis selv for "utenforstående".

Denne laderen har 100kW (velg "2x"-lading etter å ha koblet til bilen, men før RFID), så her er det mulighet for Soul/Ampera-e (og andre) å prøve hva de får av hastighet når laderen ikke er begrenset til 125A. Fikk tidvis litt over 50kW (52-53kW på laderens skjerm) med i3.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

jkirkebo

Sitat fra: Orbit på fredag 11. august 2017, klokken 22:36
Ladet i dag (11 august) på Vestby. Det var kun Delta-laderen i midten som var operativ; de andre lyste rødt i streken over displayet. Fikk ladet, men måtte bruke en vilkårlig RFID-brikke for å starte/stoppe laderen. Prøvde med Elbilforeningens brikke, og Ruter sitt reisekort, begge fungerte fint. Jeg har ikke noe abonnement hos AR, så ladingen fungerer og er gratis selv for "utenforstående".

Denne laderen har 100kW (velg "2x"-lading etter å ha koblet til bilen, men før RFID), så her er det mulighet for Soul/Ampera-e (og andre) å prøve hva de får av hastighet når laderen ikke er begrenset til 125A. Fikk tidvis litt over 50kW (52-53kW på laderens skjerm) med i3.

Interessant. Jeg skal jammen svinge innom og teste med CHAdeMO-adapteret mitt ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

pudderjagar

Kvifor poster dere tips om korleis ein kan åpne ein AR lader. AR følger med her inne og når dei ser dette så stenger dei denne muligheten så snart systemet deres er oppe å går igjen. Lite lurt synest eg.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Orbit

Se over. AR har selv informert (via forumadmin Lars) at laderne nå er til fri benyttelse i en periode.
Sitat fra: Forum Admin på fredag 11. august 2017, klokken 11:59
De har hatt problemer med ustabil kommunikasjon med laderne, etter at de la om noen systemer 20. juni i år. I en periode fremover vil de "åpne slusene" på laderne, slik at lading blir gratis og vi får ladet elbilen, inntil problemet er løst.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA