Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Strøm i bakre 12V kontakt

Startet av stefse, fredag 04. august 2017, klokken 01:21

« forrige - neste »

stefse

I de fleste fossile biler jeg har hatt er det alltid vært strøm i den bakre kontakten, men i eGolf slås strømmen av når bilen slås av. Litt irriterende dette, at kjøleboks og matvarer ikke skal kunne holdes avkjølt i en bil med plenty strøm, når det på en fossilbil er fritt frem for å tappe startbatteriet. ::)
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Battello

Jeg har en Golf 2014 modell (bensin). På den bakre 12V kontakten går strømmen av når jeg slår av tenningen.

stefse

Ja, jeg tenkte at dette er nok modellspesifikt for 12V anlegget og har ikke noe med fremdriftsystemet å gjøre.
Men det er litt dumt at en bil med plenty strøm ombord ikke kan drive en kjøleboks da  ::)
Hadde det vært en gammel bil eller behovet hadde vært prekært hadde jeg trekt en egen ledning rett fra batteriet. For jeg mener å ha sett at den fyller 12V batteriet innimellom, selv når bilen er avslått.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

geear

Min har stått med dashcam (og online på carnet) i 11-12 dager uten at 12V gikk tomt, så den lader nok opp. Ikke kabel tilkoblet såklart.

Det er alltid strøm i OBDII-porten, så om den leverer nok der for en kjøleboka kan du kjøpe adapter til det på eBay for en hundrelapp, ellers er det bare å kable litt... :)

Ellers har jo e-Golf kjøling i hanskerommet.  :+1:

ReneM

Volkswagen har jo tenkt på dette folkens ;) ikke nødvendig med store tiltak her.

Flytt sikring F40 1 hakk oppover og 12V uttakene i bilen er endret til permanent på.

Se vedlagt (lånt) bilde:


2021: P2 launch edition - non PP - 20 inch
2016: 2016 mod E-Golf med VP
Solgt: 2014 mod E-Up

Trond.m


Counterpointer

Sitat fra: ReneM på mandag 07. august 2017, klokken 09:05
Volkswagen har jo tenkt på dette folkens ;) ikke nødvendig med store tiltak her.

Flytt sikring F40 1 hakk oppover og 12V uttakene i bilen er endret til permanent på.
Et eksempel til etterfølgelse

Oddaa

Suverent, dette løser også problemet jeg har med en 4g router som må startes manuelt når batteriet går ut. Med denne løsningen kan den bare stå på kontinuerlig.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

Cydonia

#8
Er det virkelig tilfelle at e-Golf automatisk vedlikeholdslader 12v-batteriet på egenhånd, uten å ha på tenningen eller stå plugget inn?
Sikre kilder på dette? 11-12 dager på dashcam høres nesten overbevisende ut. Man kan jo prøve å følge med på Soc% om holdes ved like selv om parkert og trekker 12v konstant. (Holde inne turtellerknappen for å se status på batteriet.)

Edit: triptellerknappen! :)
Hyundai KONA electric 2018

Trond.m

@Cydonia..Hviken knapp skulle man holde inne for å lese ut %SOC på e-Golf ?

Cydonia

#10
Jeg mente knappen som nullstiller tripteller.  :)
Rett etter at bilen låses opp eller tenningen slås av: Når klokka vises i kjøredisplayet: Trykk og hold inne knappen. Istedenfor å nullstille tripteller så vil kjøredisplayet rullere mellom modus for å stille klokka eller vise SOC. Slipp knappen når displayet viser "Battery charge" eller tilsvarende på Norsk. State of charge for 12-V batteriet vil vises i et par sekunder. Antar at dette gjelder alle Golf 7 inkl e-Golf. Virker på min GTE.


https://www.youtube.com/watch?v=UerbtSKytGY

Sitat fra: TM på mandag 07. august 2017, klokken 17:29
@Cydonia..Hviken knapp skulle man holde inne for å lese ut %SOC på e-Golf ?
Hyundai KONA electric 2018

ReneM

2021: P2 launch edition - non PP - 20 inch
2016: 2016 mod E-Golf med VP
Solgt: 2014 mod E-Up

stefse

Sitat fra: Cydonia på mandag 07. august 2017, klokken 17:03
Er det virkelig tilfelle at e-Golf automatisk vedlikeholdslader 12v-batteriet på egenhånd, uten å ha på tenningen eller stå plugget inn?
Sikre kilder på dette? 11-12 dager på dashcam høres nesten overbevisende ut. Man kan jo prøve å følge med på Soc% om holdes ved like selv om parkert og trekker 12v konstant. (Holde inne turtellerknappen for å se status på batteriet.)

Edit: triptellerknappen! :)

Den vedlikeholder 12V batteriet ja. Har separat trackingsystem på bilen, og tilførselspenningen logges samtidig med bilens posisjon bla. Kan sikkert grave opp en logg på dette, men bilen er stort sett i bruk, så noe mer enn en ukes stillstand har ikke blitt loggført enda. Men spenningen er stort sett jevn rundt 12,5-12,6V.

Ellers ser jeg at 12V batteriet boostes når bilen regenererer, og kuttes på ned når hovedbatteriet nærmer seg tomt.

Takk til ReneM og hans instruksjoner, har jeg nå permanent strøm i 12V uttaket! :+1:
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

stefse

hadde kjøleboks i bilen på i natt og avlesningene var som følger:

Tid        Spennning

04:02    12,13 V
06:02    12,16 V
08:02    11,93 V
10:02    11,83 V
11:24    12,23 V (Bilen settes i gang)

Bilen var avslått, med ladekontakten i. Bilen var fulladet ca 05 tiden. Så det kan hende jeg må gå tilbake på mine antagelser her...

Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

stefse

Siste natts avlesinger, uten kjøleboks, bilen ikke tilkoblet lading:

Tid        Spennning

00:17    12,55 V
02:17    12,58 V
04:17    12,57 V
06:18    12,56 V
08:18    12,55 V
08:53    14,22 V (Bilen i gang)

Jeg er omtrent like klok :-\
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA