Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sette bilen i fri under kjøring

Startet av jcnorway, torsdag 03. august 2017, klokken 21:51

« forrige - neste »

jcnorway

Hei.

Setter noen av dere bilen i fri under kjøring hvis man f.eks kommer til en nedoverbakke og man ikke vil regenerere, men heller trille?

Er dette helt uproblematisk for bilen? Er noen ganger jeg innbiller meg at det er "smartere" å trille enn å forsøke å regenerere - men spørsmålet er vel om det teknisk er mulig å sette bilen i N under kjøring og om dette på noen måte er skadelig for bilen.
Bosted: Oslo
Kjøretøy: Tesla Model S 75D (2017)

Roma

Helt uproblematisk å gjøre det, men hvorfor gjøre det? Det er det samme som å passe på at gass indikatoren eller hva jeg skal kalle det ligger i null (ingen gass ingen regerering). Da slipper du jo å skifte gir.

Muffinman

Ikke skadelig. Bedre å trille enn å regenerere, og bedre å regenerere enn å bremse. Man kan jo faktisk balansere dette med pedalen også.

Og det har vel uansett lite for seg, rekkevidden holder uansett.

Thor2014

Sitat fra: Roma på torsdag 03. august 2017, klokken 22:00
Helt uproblematisk å gjøre det, men hvorfor gjøre det? Det er det samme som å passe på at gass indikatoren eller hva jeg skal kalle det ligger i null (ingen gass ingen regerering). Da slipper du jo å skifte gir.
Motoren vil fortsatt bruke strøm når du gjør dette.

LA-Thing

Sitat fra: Thor2014 på torsdag 03. august 2017, klokken 22:05
Sitat fra: Roma på torsdag 03. august 2017, klokken 22:00
Det er det samme som å passe på at gass indikatoren eller hva jeg skal kalle det ligger i null (ingen gass ingen regerering).
Motoren vil fortsatt bruke strøm når du gjør dette.
Hvorfor det? Hva er forskjellen mellom å kjøre i D med 0 watt eller kjøre i N? Det er jo ikke noe fysisk N, motoren er til enhver tid mekanisk koblet til hjulene.
Drammen, Tesla Model S #2510

Thor2014

Fordi du vil tilføre motoren spenning for å kjøre på tomgang. Du vil nok ikke klare helt 0 som ved å sette den i N.

elekTrond

Clutch eller ei, jeg merker godt forskjell når jeg bryter strømmen i mjauen min i lange, slake utforbakker på E6 og andre steder på flatbygdene langs Mjøsa. Energi-nåla forteller meg at det går med noen kilowatt for å opprettholde en gitt fart på f.eks. 80 eller 90 ned Bergshøgda og Rudshøgda. (Sistnevnte er tre-felten opp til Grønn Kontakt ved Coop Obs! Førstnevnte er tre-felten mellom Tesla Brumunddal og Hamar.)

Så fremt tyngdekraften ikke drar bilen opp i flere hundrede kilometer per time, føler og ser jeg på nevnte energi-nål at batteriet påføres et netto tap ved å holde maskineriet i gang. Med girspaken i N, går nåla i "N". Litt slik som med mine polske naboer og andre hypermilere som river fossil-girspaken i fri så fort de lukter unnabakke.  :laugh:
'13 Mjau

BMW850

P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

petersv

Sitat fra: Thor2014 på fredag 04. august 2017, klokken 00:26
Fordi du vil tilføre motoren spenning for å kjøre på tomgang. Du vil nok ikke klare helt 0 som ved å sette den i N.

Dette må du forklare litt nærmere, hva mener du med: "Fordi du vil tilføre motoren spenning for å kjøre på tomgang."? 8)

Thor2014

Sitat fra: petersv på fredag 04. august 2017, klokken 09:23
Sitat fra: Thor2014 på fredag 04. august 2017, klokken 00:26
Fordi du vil tilføre motoren spenning for å kjøre på tomgang. Du vil nok ikke klare helt 0 som ved å sette den i N.

Dette må du forklare litt nærmere, hva mener du med: "Fordi du vil tilføre motoren spenning for å kjøre på tomgang."? 8)
Tuvlete skrevet. Jeg mente tomgangsstrøm på motoren. Den strømmen motoren bruker for å gå rundt helt uten belastning.
Jeg tror det er veldig vanskelig å treffe akkurat 0A ut på motorene.
De vil trekke litt strøm eller generere litt med mindre de Tesla legger inn en større "dead sone" mellom pådrag og generering, som igjen ville resultert i en dårligere kjøreopplevelse.

automat

Tapet pga økt luftmotstand er større enn tapet ved regenerering. Så i det øyeblikk frirullingen medfører økt hadtighet, så taper man energi.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Counterpointer

Sitat fra: automat på fredag 04. august 2017, klokken 11:50
Tapet pga økt luftmotstand er større enn tapet ved regenerering. Så i det øyeblikk frirullingen medfører økt hadtighet, så taper man energi.
Luftmotstand er ikke konstant, du kan ha både med og motvind. Uansett snakker en om så små marginer her at det har lite å si. Blir mer en smaksak

petersv

Sitat fra: Thor2014 på fredag 04. august 2017, klokken 11:15
Sitat fra: petersv på fredag 04. august 2017, klokken 09:23
Sitat fra: Thor2014 på fredag 04. august 2017, klokken 00:26
Fordi du vil tilføre motoren spenning for å kjøre på tomgang. Du vil nok ikke klare helt 0 som ved å sette den i N.

Dette må du forklare litt nærmere, hva mener du med: "Fordi du vil tilføre motoren spenning for å kjøre på tomgang."? 8)
Tuvlete skrevet. Jeg mente tomgangsstrøm på motoren. Den strømmen motoren bruker for å gå rundt helt uten belastning.
Jeg tror det er veldig vanskelig å treffe akkurat 0A ut på motorene.
De vil trekke litt strøm eller generere litt med mindre de Tesla legger inn en større "dead sone" mellom pådrag og generering, som igjen ville resultert i en dårligere kjøreopplevelse.

Trenger ikke "tomgangsstrøm" på en AC induksjonsmotor.

GOS

Sitat fra: automat på fredag 04. august 2017, klokken 11:50
Tapet pga økt luftmotstand er større enn tapet ved regenerering. Så i det øyeblikk frirullingen medfører økt hadtighet, så taper man energi.
Det kommer helt an på hastighet og drag /frontareal på bilen det er snakk om.

Går fort 10-15% tap vekk i regjeringen og det skal litt hastighetsøkning for at du taper dette. Ligger du under 80-90 med Tesla'en så tenker jeg at du kan seile (trille) opp i hastighet opp til 100-110 før du har sløst vekk disse 10-15%.

Så i moderate nedoverbakker så mener jeg at det er mer å spare på å seile enn å regenerere.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

automat

Sitat fra: knut.aulie på fredag 04. august 2017, klokken 12:09

Luftmotstand er ikke konstant, du kan ha både med og motvind. Uansett snakker en om så små marginer her at det har lite å si. Blir mer en smaksak
Hvis målet er å sammenligne energiforbruk, så må ytre forhold være sammenlignbare.

Folk må selvfølgelig få sette bilen i fri nedover bakkene hvis de vil det. Men man sparer neppe energi på det. Det tilhører fossilalderen.

Får man lavere forbruk ved å kjøre saktere oppover og seile nedover, så er det fordi snitthastigheten har blitt lavere enn når man kjører jevnt.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA