Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Førstegangs kjøper trenger tips!

Startet av oggy007, torsdag 03. august 2017, klokken 16:31

« forrige - neste »

snd

Kan berolige deg med at jeg 25 og at han jeg ga rådene mine til i mitt forrige innlegg er 26 år. Fint å se at vi kan presse gjennomsnittsalderen ned. Gå for rentekampanjen og ny bil  ;)
P85D (+)
Roadster Signature 250 Sport
P85 RIP 19.11.2013 - 9.8.2014

oggy007

Sitat fra: snd på lørdag 05. august 2017, klokken 17:19
Kan berolige deg med at jeg 25 og at han jeg ga rådene mine til i mitt forrige innlegg er 26 år. Fint å se at vi kan presse gjennomsnittsalderen ned. Gå for rentekampanjen og ny bil  ;)

Tørr jeg spørre hvordan din økonomi er i forhold til min? xD
Altså i hovedsak har jeg:
INN:
25.000 jobb
6250 leie
UT:
13.000 PR mnd av dette går til lånet på 2.700.000

Så skal jeg ikke ta med noe av det andre, for de fleste tingene kan en jo gjøre litt med selv :)
Tesla Model S75D Des 2018 Deep blue Premium+FSD
Vest-Agder
Mandal

DagfinnN

Go for it. Det er nå du lever. Går det galt, kan du alltids selge bilen.
Jeg har hatt Tesla i 2 år og gliser fortsatt når jeg setter meg i bilen.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

steam

Sitat fra: oggy007 på lørdag 05. august 2017, klokken 17:55
Sitat fra: snd på lørdag 05. august 2017, klokken 17:19
Kan berolige deg med at jeg 25 og at han jeg ga rådene mine til i mitt forrige innlegg er 26 år. Fint å se at vi kan presse gjennomsnittsalderen ned. Gå for rentekampanjen og ny bil  ;)

Tørr jeg spørre hvordan din økonomi er i forhold til min? xD
Altså i hovedsak har jeg:
INN:
25.000 jobb
6250 leie
UT:
13.000 PR mnd av dette går til lånet på 2.700.000

Så skal jeg ikke ta med noe av det andre, for de fleste tingene kan en jo gjøre litt med selv :)

Jeg vet ikke om du fikk PM-en min.

Jeg er i en lignende situasjon og bestilte for 14 dager siden. Tre ord til deg:

Go. For. It.
Model S 75D 24. oktober 2017
- Premium, Luft, Glasstak, Skinn, Karbon, EAP, FSD

Reservasjon Modell 3 01.04.2016 04:40

- Jeg kan ingenting om bil

Øyvind.h

På en bil til 750" bør du ikke se på avskrivning lineært. Plutselig skjer noe som gjør at du ønsker/må selge bilen. Da er det dumt å stå der etter et år eller to og ha bokført verdi langt høyere enn reell verdi. Dvs mye større lån enn sikkerhet.

Regn 10k i måneden i verditap første år.

Mtp hvordan Tesla skuffer ut tilbud om dagen kan det være noe nytt rundt hjørnet.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

ludwig_holberg

Enig i dette. Kan fort bli realiteten. Nå kan det også hende at Tesla skuffer ut tilbud på S75D akkurat nå, fordi det akkurat nå er viktigst å lokke Model 3-interessenter over på Model S. Etter noen sommermåneder med kampanjer, har de imidlertid mer eller mindre maxet ut potensialet der. Så da kan det hende det neste de gjør (ila høsten/vinteren) er å oppgradere S og X med enda større batteripakker, enda mer premiumfeel, for da er Model 3 uansett så nært at det viktigste er å få et litt større premiumsprang til de dyrere bilene. Og i såfall vil nok S75D holde seg bra. Det er jo en særdeles god bil uansett.

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 05. august 2017, klokken 19:17
På en bil til 750" bør du ikke se på avskrivning lineært. Plutselig skjer noe som gjør at du ønsker/må selge bilen. Da er det dumt å stå der etter et år eller to og ha bokført verdi langt høyere enn reell verdi. Dvs mye større lån enn sikkerhet.

Regn 10k i måneden i verditap første år.

Mtp hvordan Tesla skuffer ut tilbud om dagen kan det være noe nytt rundt hjørnet.

GOS


Må si jeg er rimelig overrasket over at dere unge og i etableringsfasen velger å kjøpe bil til 750.000 med full lånefinansiering og 10 års nedbetalingstid.

Som regel så drar etablering (og gjerne barn) mye kostnader med seg. Det er som regel også vanskelig å få med seg all kost når en prøver å sette opp ett budsjett.

Selv om jeg ikke har noe tror på at renten vil stige noe særlig nå i nærmeste tid, så kan jo renten på dette lånet også stige med noen prosent.

Har selv 2 barn i alderen  25-30 år,, begge med 5 årig universitets utdannelse og med grunnlønn langt over 500.000. Jeg ville aldri ha rådet de til å kjøpe en bil til langt over 1/2 million nå når de er i etableringsfasen.

Men at dere blir gira og veldig lysten på en slik bil skjønner jeg veldig godt.

Lykke til med valget.

Hilsen en som nok er litt lite risikovillig.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

steam

Sitat fra: GOS på lørdag 05. august 2017, klokken 19:55

Må si jeg er rimelig overrasket over at dere unge og i etableringsfasen velger å kjøpe bil til 750.000 med full lånefinansiering og 10 års nedbetalingstid.

Som regel så drar etablering (og gjerne barn) mye kostnader med seg. Det er som regel også vanskelig å få med seg all kost når en prøver å sette opp ett budsjett.

Selv om jeg ikke har noe tror på at renten vil stige noe særlig nå i nærmeste tid, så kan jo renten på dette lånet også stige med noen prosent.

Har selv 2 barn i alderen  25-30 år,, begge med 5 årig universitets utdannelse og med grunnlønn langt over 500.000. Jeg ville aldri ha rådet de til å kjøpe en bil til langt over 1/2 million nå når de er i etableringsfasen.

Men at dere blir gira og veldig lysten på en slik bil skjønner jeg veldig godt.

Lykke til med valget.

Hilsen en som nok er litt lite risikovillig.

Barn er mange år unna.

Bolig er kjøpt og stor del betalt ned.

Sparer 35 % av nettoinntekt hver måned.

Tror jeg klarer meg :)
Model S 75D 24. oktober 2017
- Premium, Luft, Glasstak, Skinn, Karbon, EAP, FSD

Reservasjon Modell 3 01.04.2016 04:40

- Jeg kan ingenting om bil

oggy007

Tusen takk for mange gange gode tilbakemeldinger å erfaringer. Også dere som har sendt pm. Er ute på pokerkveld med gutta, så svarer dere senere men setter skikkelig pris på å få så flott ned tilbakemeldinger.
Tesla Model S75D Des 2018 Deep blue Premium+FSD
Vest-Agder
Mandal

ModelS_Oslo88

Vi er også 28 og 29 og går for dette ;)

Man lever kun en gang og det er ingen vits å utsette alt til man er 50 (ikke alle som blir 50 heller gitt), hvis du har råd.. go for it  :+1:

AirCanada

Sitat fra: ModelS_Oslo88 på lørdag 05. august 2017, klokken 20:57
Vi er også 28 og 29 og går for dette ;)

Man lever kun en gang og det er ingen vits å utsette alt til man er 50 (ikke alle som blir 50 heller gitt), hvis du har råd.. go for it  :+1:

Nærmer meg 40, så kan vel kalle det midtlivskrise? Eller vent, mulig det er ved 40 vettet begynner å sive inn?
TMS 75D (levering oktober 2017)

ModelS_Oslo88

Sitat fra: AirCanada på lørdag 05. august 2017, klokken 21:38
Sitat fra: ModelS_Oslo88 på lørdag 05. august 2017, klokken 20:57
Vi er også 28 og 29 og går for dette ;)

Man lever kun en gang og det er ingen vits å utsette alt til man er 50 (ikke alle som blir 50 heller gitt), hvis du har råd.. go for it  :+1:

Nærmer meg 40, så kan vel kalle det midtlivskrise? Eller vent, mulig det er ved 40 vettet begynner å sive inn?

Haha ;)

N00b

Det er en fattigdomsfelle å kjøpe noe som er garantert å falle i verdi.

Tenk på det og sug på ordene. Ja det frister med en Tesla det skjønner jeg godt.  Men det er jaggu mye avskriving som skal taes.

Vi tjener 2x av det som legges frem og har ikke mer lån.  Men det ble rett og slett for mye penger å hoste opp for en ny X når den kom, 1 million!. Vi kjører ut vår 2013 S som har over 140000km nå.  Om 2 år selger vi den for 250~300k og sitter med verditap på 50% fra ny. 

Der ligger det, regn med å få tilbake ca 50% av kjøpesummen ved salg om 5-6 år.  Enda verre om dollaren fortsetter å svekke seg.

Ja vi har råd men ikke villig til å kaste bort så mye penger for å ha nybil følelsen.

Vidar1979

Det N00b skrev.

Allerede før jeg har fått bilen så ergrer det meg litt at jeg har brukt så mye penger på bil. Selv om det ikke påvirker privatøkonomien i noen særlig grad.

For prisen av bilen kan man jo kjøpe aksjer som gir flere tusen i utbytte pr kvartal og sannsynligvis en langsiktig verdistigning.

Djur1


Å kjøpe en 85 fra 2013. Hva kan en forvente seg her av utgifter på servicebesøk? Bilen har gått  103k. Slik det var med min 2013 mod så var den nærmest som en beta versjon i forhold til dagens viler. Kvaliteten har vel økt noe fra den tid. Jeg bare tenker hvor mye det blir i månedlige i forhold til ny med 0.25%.
Model S P85 solgt

e-golf 16

Signature x - kansellert

Model 3 bestilt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA