Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Førstegangs kjøper trenger tips!

Startet av oggy007, torsdag 03. august 2017, klokken 16:31

« forrige - neste »

oggy007

 Får høre i Kristiansand når jeg er der om de har noen som ikke ligger ute på tesla sine sider, og da får jeg vertfall prøvd en. (Bare sittet på i tesla).. Ulempen er vell at jeg sikkert blir "solgt" med ei gang xD
Ser det ligger noen 75Der ute også til rundt 750.
Myyyye penger spørr du meg, for en kar med vanelig inntekt og ei kjerring som enda ikke er i jobb ant en 3 vær helg. Menmen!

Virker som om så å si alle mener teslaer er veldig overpriset på Finn, så da begynner jeg å bli veldig i tvil her!
Tesla Model S75D Des 2018 Deep blue Premium+FSD
Vest-Agder
Mandal

Kim Kim

Sitat fra: oggy007 på torsdag 03. august 2017, klokken 22:44
Får høre i Kristiansand når jeg er der om de har noen som ikke ligger ute på tesla sine sider, og da får jeg vertfall prøvd en. (Bare sittet på i tesla).. Ulempen er vell at jeg sikkert blir "solgt" med ei gang xD
Ser det ligger noen 75Der ute også til rundt 750.
Myyyye penger spørr du meg, for en kar med vanelig inntekt og ei kjerring som enda ikke er i jobb ant en 3 vær helg. Menmen!

Virker som om så å si alle mener teslaer er veldig overpriset på Finn, så da begynner jeg å bli veldig i tvil her!
Model S P100D Des 2017 - Bananas
Model X 100D - Aug 2017 -Okt 2017 med alt ink FSD, Ultrawhite interior. Solgt, bomkjøp
Model S 90D AP2 -Jan 2017-aug 2017 med Light Harmonics oppgradering
Model S 85D - 2015 - Desember 2016
Model 3 - Reservert

daktari

Jeg synes i3, e-golf m.fl. ser overpriset ut. Det vet vi først når Nissan lanserer Leaf 2 den 6. September.

Hvis jeg forstår deg rett behøver du en bil nr 2. Din kjære skal pendle 8 mil t/r uten lading. Da kan en brukt Leaf 1 være godt egnet, også lille batteriet på 24 kWh. Hvis du hadde lenger pendlervei er jo Renault Zoe gunstig priset, men har ikke hurtiglading for lange turer og du får verdens største ladekladd.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

oggy007

Hmmmmm, ja e-golf ser vertfall ut som en "vanelig" bil. Men ligger til rundt 220 tusen med litt utstyr for en 2015-2016 modell, samt rekkevidden er jo i teorien 150 mil. Nå holder dette til meg, men jeg tenker også litt videresalgs verdi når jeg evt skal selge den igjen? Regner med det ikke er lenge før golfen kommer med lengre rekkevidde, amp kommer neste år, og da blir model 3en også snart muligheter å få tak i innen rimelig tid.. hmmmmm
Tesla Model S75D Des 2018 Deep blue Premium+FSD
Vest-Agder
Mandal

Rolf Gjerdsjø

Sitat fra: Beamer Screamer på torsdag 03. august 2017, klokken 21:59
Problemet er bare at de aller fleste kjøpere ikke gidder å forholde seg til selgere med urealistiske forhåpninger.

Exactly! Dette er gjerne de samme som argumenterer med "jammen jeg betalte jo...". Styr unna.
2020 Mercedes EQC
2021 Tesla Model 3 LR

x: 2019 Tesla Model 3 LR, 2020 Polestar 2, 2017 Tesla Model S 75D

oggy007

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=101438496

Sånn som dette feks, den har ikke AP, og ikke som. Jeg kan se vinterpakke, men den har takrails og boks som hadde vært veldig greit for min del.

Kan en få den ned i underkant av 400 så er det vell ikke helt på jordet?
Tesla Model S75D Des 2018 Deep blue Premium+FSD
Vest-Agder
Mandal

ludwig_holberg

1. Bilhold er i det store og det hele en stor kostnad, og ikke bra for miljøet. Kan man greie seg med én bil, gjør jeg helst det. Men det høres kanskje ikke enkelt ut i dette tilfellet.

2. Det er en fordel om den bilen dere kjøper nå, kan bli bil nr. 1 når dere eventuelt ikke lengre trenger to biler, og dermed kan kvitte dere med dieselbilen.

3. Det baller fort på seg med kjerring..

4. Hyundai Ioniq eller neste generasjon LEAF som straks lanseres kan være svært gode alternativer til Tesla. Det kommer an på hva lommeboken tåler.

5. Skal du velge Tesla, virker ny S75D på dagens kampanjerente som det soleklart beste alternativet. Du klarer deg lenge med vinterdekk og premiumpakke som de eneste tilvalg.

6. En brukt LEAF, Zoe eller Mercedes B-klasse er heller ikke dumt. LEAF Tekna 2014 er f.eks. veldig mye bil for pengene, og nokså pen og fin er den også.

oggy007

Tusen takk for mange bra tips!
Blir å sette seg ned med madammen å prøve finne ut av hva vi tenker oss å gå for.. Dyr bil, deilig bil, lite penger til å finne på ting.
Ikke så dyr bil, ikke så fin, men mere penger til å finne på ting..
Hmmmmmm
Tesla Model S75D Des 2018 Deep blue Premium+FSD
Vest-Agder
Mandal

snd

Har en venn med som er i tilsvarende situasjon som deg. Jeg anbefalte han følgende alternativer:

1) Kjøpe nytt med rentekampanjen
2) Kjøpe bruktbil fra Tesla. Se etter AP1 og 4år/80k km garanti. Ekstrautstyr er bonus.

Bruk https://teslainventory.com, https://www.tesla.com/no_NO/used eller snakk direkte med en selger hos Tesla
P85D (+)
Roadster Signature 250 Sport
P85 RIP 19.11.2013 - 9.8.2014

oggy007

Sitat fra: snd på fredag 04. august 2017, klokken 15:48
Har en venn med som er i tilsvarende situasjon som deg. Jeg anbefalte han følgende alternativer:

1) Kjøpe nytt med rentekampanjen
2) Kjøpe bruktbil fra Tesla. Se etter AP1 og 4år/80k km garanti. Ekstrautstyr er bonus.

Bruk https://teslainventory.com, https://www.tesla.com/no_NO/used eller snakk direkte med en selger hos Tesla

Okei! Spørsmål.. Vi skal inn te tesla idag så får sikkert svar på det da. Men den gunstige renta gjelder kun ved kjøp av ny tesla? Eller kan du få det på brukt tesla også?
Tesla Model S75D Des 2018 Deep blue Premium+FSD
Vest-Agder
Mandal

AirCanada

TMS 75D (levering oktober 2017)

JorgenM

Som 27-åring og med kone på skole bør du ha rimelig høy inntekt godt over snittet for å klare lånet på ny Tesla. Ikke la deg lure av lav rente, lånet skal uansett betales tilbake.

Sett opp busjett så ser du hva du tåler. Husk å ta i skikkelig på matutgifter, 'diverse' og ha alltid en egen konto med buffer for uforutsette utgifter (minimun 30.000,-).
Tenk langsiktig. Sprenger du budsjettet nå kan du muligens glemme å kjøpe bil i samme klasse om 5 år. Gjør du et fornuftig valg nå kan du (og bør du) allerede nå begynne å spare til neste bilkjøp. Men prioriter alltid huslån.

Sjekk brukte Model S på Finn og husk at de prisene som står ikke er det du må betale. En Model S til 450k kan prutes ned til 400-410k osv. 10% pruting er normalt og dette legger de fleste selgere inn når de setter prisen (de som ikke gjør det går på en smell). Selv kjøper jeg alltid fra forhandler fordi det føles tryggere, men du kan spare litt ekstra på å kjøpe fra privat. Uansett bør du gjøre research på selger og gjerne ta med noen med erfaring ved befaring/kjøp.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

steam

Sitat fra: JorgenM på lørdag 05. august 2017, klokken 13:09
Som 27-åring og med kone på skole bør du ha rimelig høy inntekt godt over snittet for å klare lånet på ny Tesla. Ikke la deg lure av lav rente, lånet skal uansett betales tilbake.

Sett opp busjett så ser du hva du tåler. Husk å ta i skikkelig på matutgifter, 'diverse' og ha alltid en egen konto med buffer for uforutsette utgifter (minimun 30.000,-).
Tenk langsiktig. Sprenger du budsjettet nå kan du muligens glemme å kjøpe bil i samme klasse om 5 år. Gjør du et fornuftig valg nå kan du (og bør du) allerede nå begynne å spare til neste bilkjøp. Men prioriter alltid huslån.

Sjekk brukte Model S på Finn og husk at de prisene som står ikke er det du må betale. En Model S til 450k kan prutes ned til 400-410k osv. 10% pruting er normalt og dette legger de fleste selgere inn når de setter prisen (de som ikke gjør det går på en smell). Selv kjøper jeg alltid fra forhandler fordi det føles tryggere, men du kan spare litt ekstra på å kjøpe fra privat. Uansett bør du gjøre research på selger og gjerne ta med noen med erfaring ved befaring/kjøp.

Hva tenker du er god nok lønn da?
Model S 75D 24. oktober 2017
- Premium, Luft, Glasstak, Skinn, Karbon, EAP, FSD

Reservasjon Modell 3 01.04.2016 04:40

- Jeg kan ingenting om bil

Christiansen

Godt over snittet lønn for å kjøpe Tesla? Hvorfor det? Jeg får månedlige utgifter på rett over 4000 på billånet. Min gamle bil kostet meg 2700 i billån, over 1000 i bompenger og rundt 1000 i diesel i måneden. Forsikring er billigere på teslaen enn den gamle (8500 i året). Ja 4000 i mnd er med nedbetaling på 10 år, men det blir ikke spesielt dyrt å betale ned lånet på 7 eller 8 år heller.
Bestilt Model S 75D, levering August-September

oggy007

#29
Jeg har nå vært å prøvekjørt en Tesla 100D idag. H E R R E G U D for en deilig bil. Fruen var enig. Beste bilen vi noengang har kjørt, og vi ble ganske revet med begge 2. Var sånn at jeg virkelig fikk lyst til og bare få med meg en hjem med en eneste gang. Søkte opp kreditt hos DNB for å fullfinansiere bilen, så det er i orden å klart HVIS vi skulle velge å bestille bilen.

Bilen ble en 75D, med blue metallic lakk (fruen falt veldig for denne fargen, samme som vi prøvekjørte), soltak (pga vi skal mye på fjellet), 19" felger med piggfrie vinterdekk, og standard interiør. Autopilot hukket på, og oppgraderingspakka er med. (hvis det er noe som skal ryke så er det oppgraderingspakka, for adaptiv cruise er noe jeg har veldig lyst på og det var i tillegg det selger rådet meg til, så er 40.000 å spare i teorien på bilen).

Bilen fikk da en pris på 753.000. Og med innskudd på 30.000 på reservasjon så blir finansiert beløp 725.000 noe som utgjør 6120 kroner mnd i 120 mnd hos dnb. De kjører rentekampanjen frem til 11 aug. 0,64 i effektiv rente.

Jeg har en ganske OK lønn. Har ca 650.000 i året avhengig av hvor mye overtid jeg jobber. (havner på rundt 700.000 i år).
Har regnet meg frem til sånn som jeg har med utgifter nå, og 25.000 utbetalt i mnd (har ikke tatt hardt i, og trekker 3000 ekstra i skatt også her)
Jeg har ganske høyt lån, 2.700.000 og 13.000 i utgifter pr mnd her, men boligene har leilighet i kjelleren og langtidsleier, så det gir meg 6250 kroner mnd er inn, så dette er veldig gunstig.
Etter alle utgifter som mat, forsikring, diesel, huslån, tv, ja rett og slett alt jeg kan komme på, så har jeg 8000 igjen til og bruke på "megselv".


Kjerringa er kommet inn i bildet og ho betaler seg ikke inn i hus eller lån før ho får seg jobb og dette vil jo gjøre ting ENDA mer lettere. Ho har hatt sommerjobb i sommer, og fått fast 3vær helg. Ho tenker å ta fult studielån dette siste året på skolen pga bilkjøpet, med det, sammen med det faste ho skal jobbe, som er 1 helg i mnd så har ho ca 12.000 inn i mnd frem til juni neste år (så blir det etter alle solemerker sommerjobb på sykeheimen og vikariat/fast fra høsten som lærer hvis ho er heldig). Fast utgifter vi kom frem til på ho er 6000, så da har ho igjen ca 6000 til evt bil og segselv.

Samlet har vi da 14.000 som vi i teorien kan bruke på "andre ting" en faste utgifter, som ut å spise, reise osv osv.
For å spare mest mulig så er det også det å få bilen nå, så vi kan dra fult utnytting av å kjøre gratis gjennom bom dette ene året ho skal på skole i Kr.sand
Begynner å se mer og mer ut som om dette faktisk kan gå fint. Jeg ser på pris på forsikring er på rundt 2000 kroner mnd, så vi snakker da ca 8000 kroner i utgifter på bil. Da har vi 6000 igjen til "oss selv".
Dette er selvfølgelig grovt regnet. Men hva mener dere?
Dette bør vell absolutt kunne gå fint?
Jeg ble jo helt dårlig etter å ha prøvd å kjøre denne bilen for første gang, fikk frysninger når jeg gikk ut av bilen og skulle inn å snakke med selgerne igjen, var så rått!
Og nå sitter jeg å prøve å regne meg frem til hvorfor dette ikke skal være lurere enn å låne 250.000 til en feks e-golf med 190km rekkevidde, 5% rente over 5 år osv.
Jeg finner ikke så mange grunner til hvorfor ikke heller låne til rundt 1/4 av lånet jeg har på huset til en BIL når det virker som du faktisk får så utrolig mye luksus for pengene...

Takk for svar folkens! Hilsen en ganske "opphisset og gira" 27 åring  ;D

Tesla Model S75D Des 2018 Deep blue Premium+FSD
Vest-Agder
Mandal

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA