Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sikkerhetssvakhet i Leaf via 2G-forbindelse

Startet av rogersen, mandag 31. juli 2017, klokken 10:18

« forrige - neste »

bob-bob

Sitat fra: Burger på fredag 11. august 2017, klokken 13:26
Spørsmålene jeg tenker er :

1 - Er det mulig å bytte fra 2g til 3g/4g/sikker 2g? 2g blir vel lenger i Norge enn 3g?
2 - Ev kostnad?
3 - Bør Nissan dekke skifte?

Jeg har betalt for en bil som har mulighet til å bruke carwings for å styre varme og lading så det er funksjonalitet de bør enten erstatte eller gjøre det sikkert. Ikke for en bil som har nok rekkevidde til å komme meg hjem når jeg parkerer på jobb og for liten rekkevidde når jeg skal dra.

Nei , du kan ikke bytte.  Det er annen sender/mottager i nyere Leaf. 2G skal ikke utfases før 2025 i Norge , så det er nok ikke sikkert du har din gamle Leaf lenger da. Når det gjelder kostnader ble det sagt 3 år da jeg kjøpte min 2013 modell (solgt , byttet ut med ny i fjor ) men såvidt jeg vet har ingen fått noen regning ennå. Uansett er det et spesialabonnment med kun data-trafikk , og så vidt vites koster det ca 100kr pr bil pr. år å drifte det. Muligens enda billigere. Så å lage storm i vannglass gidder ihvertfall ikke jeg.

Burger

Jeg mener bytte fordi det er usikkert og slik kan man ikke ha det. Nissan bør fikse opp i dette. Ev legge press på de som produserte 2g modulen. Hva den byttes til er ikke så farlig bare det byttes til noe som er sikkert.

Å anta at resten av bilen er trygg nå som man har fått en større angrepsflate er litt naivt og fraskriver seg ansvar.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

sylwester

USA planlegger å bygge full dekning i 3G og slå av 2G

Norge planlegger å bytte ut 3G-utstyr med 4G. 4G er først og fremst rent nett og selv om det i teorien kan ha tale over det så er det mest vanlige at samtalene går over 2G. Dvs. Norge blir mer avhenig av 2G enn før.

For en bil med lavt krav til hastighet så passer 2G GPRS utmerket siden signalene bærer lengre. Det ville være tullete å bytte til 4G da bilen vil være mye i blindsoner.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA