Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrekkhistorier: egenimport av US Leaf

Startet av oggaman, onsdag 02. august 2017, klokken 21:35

« forrige - neste »

oggaman

Jeg vurderer å importere en US Leaf. Har sett på en del 2014 og 2015 modeller som kan fås til en relativt rimelig penge. F.eks https://www.cars.com/vehicledetail/detail/708837337/overview/
Denne koster 75000,- pluss ca. 20000,- for å få den hjem til Norge. 95000,- for en 2015 Leaf er en temmelig god deal. Billigste 2015 Leaf på finn.no koster 135000,-

Samtidig er risikoen ved egenimport temmelig stor. Worst case scenario er at bilen får store problemer som koster en formue å fikse i Norge. Men Leaf er vel kjent som en temmelig driftsikker modell? Er det noen som har noen skrekkhistorier å fortelle om US Leafer? Er det idioti å prøve å spare noen tusenlapper?



leafnor

Det er vell som i tipping, gevinst og ikke gevinst. Tenker OK å importere, og så bruke litt av overskuddet i å tegne en OK forsikring.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

skysurfer

Når du ser prisene på deler til Leaf så hadde jeg aldri i verden turt å importere.
2019 Tesla Model 3 LR AWD med HW3, Homelink og Voldermort ;)
2016 Leaf Tekna 6,6Kw med OVMS
2015 Leaf Tekna 6,6 Solgt
2014 Leaf Tekna 6,6 Solgt

bob-bob

#3
Sitat fra: oggaman på onsdag 02. august 2017, klokken 21:35
Jeg vurderer å importere en US Leaf. Har sett på en del 2014 og 2015 modeller som kan fås til en relativt rimelig penge. F.eks https://www.cars.com/vehicledetail/detail/708837337/overview/
Denne koster 75000,- pluss ca. 20000,- for å få den hjem til Norge. 95000,- for en 2015 Leaf er en temmelig god deal. Billigste 2015 Leaf på finn.no koster 135000,-

Samtidig er risikoen ved egenimport temmelig stor. Worst case scenario er at bilen får store problemer som koster en formue å fikse i Norge. Men Leaf er vel kjent som en temmelig driftsikker modell? Er det noen som har noen skrekkhistorier å fortelle om US Leafer? Er det idioti å prøve å spare noen tusenlapper?
Bilen er meget driftsikker. Dog har jeg måttet skifte varme-element i varmeapparatet i min første Leaf ( 2013 med VP) - og forhandler sa at pris med arbeid lå på ca 45000,- ... Jeg slapp å betale. Etterpå har det vært noe småtteri ( 1 vannlekkasje i bagasjerom på den første bilen) - etterpå bare småplukk. Alt på garanti.
Du kan helt klart spare litt penger , men om det skjer noe så er fortjenesten vekk.... og litt til. Dessuten vil din bil sannsynligvis ha en lavere annenhåndsverdi enn biler med Norsk garanti.  Ditt valg.... men det visste du sikkert likevel. 8)


Trekkoppbil

#4
Pass på:

  • At ikke batteriet er brukt i varme strøk
  • At bilen har vært registert mer enn 6mnd før eksport til Norge, for å få enkeltgodkjenning i Norge
  • Før var det krav om rein Title for å få bilen godkjennt i Norge. Jeg er usikker på reglene nå.
  • At ikke SD-kortet eller reservenøkkel er borte på veien. På S er SD-kort kanskje ikke noen sak.
  • At bilen har nødvendig utstyr som QC. Kjøper du S, bør du passe på at den har ladepakke med ryggekamera.
  • Alderen på 2015-modeller kan være ymse. Den kom våren 2014.
  • Sjekk om bilen har tilbakekallinger.
  • Prisene i Norge kan gå mye ned, innen du får bilen.
  • Husk at det koster ca 5000kr i Norge før du får bilen registrert. Havnekostnader, vrakpant, prøveskilt, visning etc. Oppgradering av EVSE kan koste ca 300usd +frakt. Er du heldig, finner du en bil som har nivå2-evse.
Ellers kan det være visse fordeler med å handle på auksjon, framfor å handle i retail-markedet, for å unngå ekstra mellomledd, og for å få tilgang til tilstandsrapport.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA