Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

X75D rekkevidde

Startet av Pilot, tirsdag 01. august 2017, klokken 16:05

« forrige - neste »

Pilot

Hei igjen,

Siden jeg ble usikker på om jeg bør gå for S75D eller X75D, skal jeg prøvekjøre begge denne uken.

Leser på ulike forum at rekkevidden på X75D er alt fra 200km til 400km.

Er det noen her som har erfaring med reel rekkevidde under norske forhold og om X75D egner seg til langturer, eller bør jeg gå for S75D siden den har ca. 70km (teoretisk) mer rekkevidde?

Har lekt litt med abetterplanner og den viser snittforbruk for X75D på 250W/h.

Takk!

Red_Harvest

Hei!

Dette har akkurat blitt diskutert her ift rekkevidde på X75D: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,34221.0.html

Nå er jo S og X litt forskjellige biler, uavhengig av rekkevidde, men på generelt grunnlag vil det være høyere forbruk med X.

Nasatech

Sitat fra: Pilot på tirsdag 01. august 2017, klokken 16:05
Hei igjen,

Siden jeg ble usikker på om jeg bør gå for S75D eller X75D, skal jeg prøvekjøre begge denne uken.

Leser på ulike forum at rekkevidden på X75D er alt fra 200km til 400km.

Er det noen her som har erfaring med reel rekkevidde under norske forhold og om X75D egner seg til langturer, eller bør jeg gå for S75D siden den har ca. 70km (teoretisk) mer rekkevidde?

Har lekt litt med abetterplanner og den viser snittforbruk for X75D på 250W/h.

Takk!

Hei igjen,

Da skal du få skikkelig oppdatert info :) Er på vei til Sveits med min Model X nå. Har P90D med 22" så du kan trekke fra litt på 22" og litt på Performance. Kanskje 15-20%.



Her kan du se at jeg har ca. 300Wh/km, men det er på motorveier med 120-130 km/t.

Er du på langtur så er det aldri langt mellom laderne og det er alltids bra med en liten pause nå og da. Man før over 100kW om man kommer inn med lav SoC, som i dag:



Kommer til å kjøre over 100 mil i dag. Har ladet to ganger i Sverige og en gang i DK. Kan se når jeg ladet i Tyskland hva gjennomsnittet er på hele turen :)

Pilot

Flott og tusen takk for presise svar!

Nasatech

Sitat fra: Pilot på tirsdag 01. august 2017, klokken 17:13
Flott og tusen takk for presise svar!

Bare hyggelig :)

Var på fergen. Sitter i bilen igjen nå. Fra Norge til Tyskland via Sverige og Danmark så har jeg nå 267Wh/km i gjennomsnitt etter ca. 70 mil. Dette er da noe regn, men mest overskyet og sol.

I Sverige er det 110 og 120 og i Danmark er det 110 og 130.

Range mode er ikke på og AC er på hele tiden.

Pilot

Høres bra ut. Hvis jeg ikke tar feil, så viser kalkylen ca. 320km på tilsvarende langtur med X75D (redusert for P og 22").

Prøvekjører X i morgen og hvis resten lever opp til forventningene så blir det kjøp!

Nasatech

Sitat fra: Pilot på tirsdag 01. august 2017, klokken 21:34
Høres bra ut. Hvis jeg ikke tar feil, så viser kalkylen ca. 320km på tilsvarende langtur med X75D (redusert for P og 22").

Prøvekjører X i morgen og hvis resten lever opp til forventningene så blir det kjøp!

Så kult! Lykke til

chimay1969

Kjørte ned til Kroatia i sommer og det ble en tur på ca 480 mil. Jeg hadde 228 Wh/km i snitt med fem i bilen og fullpakket bil. I Tyskland var snitt hastigheten 150 km/h. I de øvrige landene er det max 130 km/h og det var ca det jeg holdt. X90 med 20" originaldekk. Si i fra om du trenger referral code.

Go-carter

Jeg er akkurat ferdig med ferietur i øst-, midt- og vest-norge med en X60 (som jo er det samme som X75 rent fysisk) med 20". 1300km, ørten fjelloverganger og turer opp til seterstøler, tre voksne, barn, bikkje, og fullpakket bil, og snittet endte opp på 191 wh/km. Åpenbart hjelper norske fartsgrenser til på det forbruket, men på motorvei har det gått i 120.

Dette gir en teoretisk rekkevidde på 329km på X60, og 382km på X75.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA