Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Levering oktober - november 2017

Startet av Tuten, tirsdag 01. august 2017, klokken 15:54

« forrige - neste »

geear

Lucky bastard. Jeg bekreftet fire dager etter og har enda en måned til utlevering.

ilLegaL

Sitat fra: arthur_ols på fredag 10. november 2017, klokken 07:09
Er det inventory eller en du selv designet? Kommer det frem i faktura hva reduksjonen er?

Designet selv, det står bare "Adjusted price reduction", har stått i viewspec og nå i Final invoice

Einar Kristian Olsen

Har fått utlevering av Tesla x i Brumunddal kl.14.00 mandag 13.11.2017. Veldig fornøyd, bekreftet 05.08.2017. :)

automat

Utlevert i dag hos Tesla Drammen. Selve prosessen gikk veldig fint, men det var noen issues med bilen som gjorde at det tok litt tid.

Ikke DAB tilgjenglig. De mente dette ville dukke opp igjen ved en oppdatering. Men fikk det ført det opp i skjema.
2 små lakkskader.
Chromelister ved FWD matchet ikke helt.
V FWD må justeres (var 1-2 mm lavere enn taket i foran, i ytterkant)
Gummilister på tak ved FWD lå i klem.


Den ble levert på 20" vinterdekk istedet for 19". Det er jo i utgangspunktet en oppgradering, men ikke for rekkevidde og dekkkostnad.

De sa de ikke hadde fler type-2-kabler på lager, men når jeg sa at det måtte jeg ha for å lade hjemme, så klarte de å grave frem en.

Første kjøreturen ble veldig kort, for nå står bilen til lakkforsegling. Så abstinensene er fortsatt tilstede!
[
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

AirCanada

Ang. lakkskadene; Måtte du påpeke det selv, eller gjorde de deg oppmerksom på de?
TMS 75D (levering oktober 2017)

M@rtin

Sitat fra: Einar Kristian Olsen på fredag 10. november 2017, klokken 13:52
Har fått utlevering av Tesla x i Brumunddal kl.14.00 mandag 13.11.2017. Veldig fornøyd, bekreftet 05.08.2017. :)

Ooops. Snek meg forbi deg i utleveringskøen ;)

Fikk hyggelig telefon idag og da ble det utlevering allerede på mandag, 13.11., kl. 10.00 i Brumunddal.
Bekreftet en Model S75 den 11.08.17.

Martin
2024 Polestar 2 LRDM PP, †2021 Mercedes EQC, †2019 Tesla M3LR, †2017 Tesla MS75, †2016 Mercedes B250e, †2016 VW E-Up, †2015 Mitsubishi Miev

Inti

Sitat fra: gr på fredag 10. november 2017, klokken 08:52
Lucky bastard. Jeg bekreftet fire dager etter og har enda en måned til utlevering.
Avbestillt og bestilt på nytt på grunn av alle oppgraderingene. Vært tøft uten tesla så lenge. Vanskelig å vente, forstår deg godt.

Sent from my FRD-L19 using Tapatalk


automat

Sitat fra: AirCanada på fredag 10. november 2017, klokken 15:50
Ang. lakkskadene; Måtte du påpeke det selv, eller gjorde de deg oppmerksom på de?

Jeg påpekte de. Den ene er på grensen til pirk. Den andre burde de sett. Ripe i dørkarmen.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

boyo

Har fått telefon om utlevering av X75, mandag kl. 12 I Brumunddal :)
Var innom og tittet på bilen tidligere i uken, så ut til å være feilfri.
Bekreftet 16 august.  Så langt veldig fornøyd.
Audi E-Tron 55 AS 2022
VW ID.3 2021
Tesla Model Y (bestilt)

Tai

Så da var det endelig vår tur og det ble en bittersøt opplevelse.

Fikk først en telefon fra Tesla hvor de sa at utlevering var overbooket kl 1600 og de lurte på om vi kunne komme før eller senere. Jeg sa at jeg kunne komme 1530 og etter å ha sagt at jeg har hatt en Model S før ble vi enige om at det var tidlig nok.

Møtte opp på Kokstad ca i tide og ble møtt av en kvinne jeg trodde var kunde der (sikkert greit å ha et skjørt/genser med Tesla logo på). Jeg fortalte at jeg har hatt en Model S før og hun gikk kjapt gjennom bilen. Så tok jeg en runde og sjekket paneler. Det første jeg fant var en liten klump fremst på panseret, sikkert skjedd under lakkering. Jeg fant også en liten lakkskade på venstre side bak bakdøren men det verste var det vi fant rett til venstre for skiltet bak:  Her var lakken skikkelig stygg og klumpete, nekter faktisk å tro at klargjører ikke har lagt merke til dette. Påpekte dette ovenfor utleverer og hun noterte det. Jeg sjekket raskt rundt hele bilen og uten å kunne finne flere feil synes jeg ikke lakken er så god som man bør kunne forvente av en ny bil.

Etter å ha sjekket noenlunde resten av bilen gikk vi inn for å avtale utbedring av skadene. Servicetekniker sa at ville sette opp time hos Fana bilskadesenter. Nå har jeg hatt forrige bilen min inne hos dem og de gjorde en skandaløs dårlig jobb! Grov fargeforskjell og feilmontert støtfanger var resultatet. Det tok meg over et halvt år før jeg fikk de til å utbedre problemene og det kostet meg mye tid, penger og energi!
Jeg lirte av meg noen saftige gloser for det siste du ønsker når du får ny bil er å måtte levere den inn til lakkering! Heldigvis var en annen oppmerksom kundebehandler der og sa at de hadde nettopp  godkjent et annet lakkeringsverksted for arbeid på Tesla.Det lettet litt på frustrasjonen men jeg må fremdeles få opplakkert en splitter ny bil!! Jeg sa at jeg forventet å bli kompensert for disse problemene og kundebehandler sa han ikke hadde autoritet til å godkjenne det, men han skulle bringe dette videre.

Litt om litt ble vi ferdig der og gikk til bilen. Der møtte vi hun som stod for utlevering og en annen person, tydligvis med litt mer autoritet. Han beklaget problemene vi hadde hatt og ville gjerne tilby oss en kompensasjon for dette. Det var vanskelig å gi oss rene penger men vi kunne få et komplett gummimatte sett til bilen. Dette var noe vi ville ha uansett og vi takket ja og sa oss noenlunde fornøyd. Jeg fortalte også til denne personen at jeg var svært nøye på kvaliteten på utbedring og kom til å nekte mottak av bilen vår fra lakkeringsverksted hvis jeg ikke synes det var 100% strøkent. Dette var han helt enig i!

Vi kjørte fra Tesla Kokstad, men ikke langt. Veien gikk til Obs bygg som ligger i samme bygning som Tesla. Der kjøpte jeg en sag som ble lagt i bagasjerommet. Lukker igjen bakluke som går ned, piper tre ganger og går opp igjen. Prøver flere ganger med samme resultat. Lukker luken manuelt og kjører tilbake til Tesla for å snakke med mekaniker. De tar bilen inn med en gang. fikser den på 10 minutter og så er vi endelig avgårde....

Sitter i bilen passe fornøyd og begynner å prøve ut alle "gadgets" i bilen. Prøver AP men får beskjed fra bilen: "manual driving is required when the camera is calibrating". Prøver ACC med samme resultat. Virket som om langlysene ikke fungerte heller men siden de ar adaptive kan det jo være andre grunner.

Alt i alt er jeg vel litt skuffet etter å ha brukt nesten en årslønn av husholdningen på bil. Spesielt irriterende med lakken da jeg har bestilt foliering og må nå utsette dette.  Jeg har også lest et sted at man ikke kan foliere biler som har blitt omlakkert da det er fare for at lakken ikke henger godt nok fast. Men jeg får høre med de som skal foliere. Uansett regner jeg med at man må vente en stund til lakken er herdet. I mellomtiden får den myke lakke på bilen min flere og flere skader.

Jeg er også usikker på om vi virkelig har fått kunstskinn i bilen. Den er bestilt med krem premium interiør og da skulle vi få bil med kunstskinn. Jeg synes ikke følelsen av skinnet er den samme som bilen vi fikk prøve. Dette virker som ekte skinn på meg. Men nå har jeg begrenset erfaring med skinninteriør.

Tenker jeg stikker innom Tesla i morgen for å høre hva som skjer med kameraet. har tross alt betalt veldig mye penger for AP og ACC, det skal da virke? Og hvis det trenger tid til å kalibrere, hvorfor fikk vi ikke beskjed om dette ved utlevering? Uff, trenger ikke disse tankene nå...

Tai
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

Øyvind.h

Grattis med ny bil!
Kameraene må kalibrere seg. Det gjør de over noen mils kjøring. Rart dette ikke ble nevnt, for det er jo godt kjent og ikke uvanlig kommentar.

Setene: ville du heller hatt mer plastfølelse? Den nye kremfargen kom vel etter overgang til skai. Veldig bra om man sliter med å skille den fra skinn!

Ellers var det godt å høre at de kunne ta den inn på sparket for å fikse bakluka. Hadde ikke mekanikerne vært der kunne ventetiden blitt lang.

Foliering bør ikke være noe problem så lenge lakken har fått herde.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

arthur_ols

Hører rundt om at man må kjøre ca 200km for å kalibrere til autopilot, men rart at dette ikke ble informert om...
Tesla Model S 75D
Bestilt 09.08
Zeebrugge 15.11
Utlevering 01.12 (perfekt kalendergave)

CaZpaH

Sitat fra: arthur_ols på lørdag 11. november 2017, klokken 08:26
Hører rundt om at man må kjøre ca 200km for å kalibrere til autopilot, men rart at dette ikke ble informert om...

Dette varierer litt. Har hørt alt fra noen par mil til 50 mil. Uansett så trenger systemet litt kjøring før det er kalibrert.
Nåværende: 2021 Tesla Y LR AWD
Nåværende: 2021 Tesla Model 3 LR AWD
Solgt: 2014 BMW i3 - 60Ah Charged Edition
Solgt: 2017 Tesla Model X 75D
Solgt: 2017 Nissan Leaf Nordic 30kWt
Solgt: 2014 Nissan Leaf Acenta 24kWt

Inti

Veldig spent på batteriet på X75'en. S70D'en som jeg solgte kjørte jeg 125000 på 23 måneder, med bare noen få prosent tap. Leser på forumet at mange mener den nye kjemien ikke tåler ditt og datt. Den som lever får se...

Sent from my FRD-L19 using Tapatalk


El Bilist

Sitat fra: CaZpaH på lørdag 11. november 2017, klokken 09:05
Sitat fra: arthur_ols på lørdag 11. november 2017, klokken 08:26
Hører rundt om at man må kjøre ca 200km for å kalibrere til autopilot, men rart at dette ikke ble informert om...

Dette varierer litt. Har hørt alt fra noen par mil til 50 mil. Uansett så trenger systemet litt kjøring før det er kalibrert.

Jeg fikk opplyst 'opp mot 200km kjøring' før autopilot kunne aktiveres ved overlevering på torsdag. Testet etter kun 50-60km og fikk da aktivert det. Men vet ikke om alle AP-funksjoner da var aktive, forsøkte bare i et par korte perioder. Er fersk tesla-sjåfør og har ingen erfaring med auto-pilot fra før så når bilen et par ganger begynte å sakte bevege seg ut til venstre mot bilene i sidefeltet deaktiverte jeg AP for denne gang, må bli mer vant til bilen før neste forsøk :).

Hadde for øvrig en knirkefri overlevering og positiv opplevelse i Drammen. Det var ganske avslappet stemning der og ikke så mange kunder innom (det var på formiddagen), han som hjalp meg hadde ikke hastverk og tok seg god tid til å gå gjennom alt det viktigste. Jeg gikk ikke over bilen med lommelykt og lupe men har fått alt riktig i forhold til bestillingen og kunne ikke se noen feil i lakken, dører og lister, interiøret e.l. Og alt teknisk med bilen har fungert som det skulle i ettertid. Har kun kjørt 150km men så langt er jeg strålende fornøyd, bilen er som forventet og mer til  :+1:
Leaf 2014 mod.
Model S 75D 2017 mod.
Model 3 - reservert
Leaf 2013 mod.  - solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA