Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Levering oktober - november 2017

Startet av Tuten, tirsdag 01. august 2017, klokken 15:54

« forrige - neste »

steam

Da var det endelig min tur å ha overlevering av bil hos Tesla Drammen (24.10.17) klokken 12:00. Det ble mildt sagt en uhyggelig opplevelse.

Etter å ha ventet nesten tre måneder på bilen ringte jeg Delivery torsdag 19.10 for å høre hvordan det stod til med bilen. Etter å ha snakket med en meget hyggelig dame på telefon fikk jeg vite at bilen min dessverre hadde fått en transportskade og at den måtte utbedres. Den gode nyheten var at det var en såpass liten skade at de skulle klare å utbedre det på kort tid. Jeg fikk mulighet til å velge levering mandag 23.10 16:00 eller når som helst mellom 10-16 tirsdag 24.10. Jeg ville så gjerne ha med min samboer slik at hun også kunne få med seg alt om bilen, så jeg valgte tirsdag 12:00.

Mandag 23.10 ringte jeg tilbake til delivery for å bekrefte leveringsdato og be dem om å levere bil på vinterdekk og lade til 100 % da jeg ikke har lader hjemme (det kommer) og vi skulle ut på en lengre kjøretur rett etter overtakelse. Fikk beskjed på telefon om at bilen var klar og at det ikke skulle være noe problem å få den ladet.

Da jeg endelig ankom Tesla Drammen tirsdag 11:45 så ringer samtidig delivery meg på telefonen og sier de har dårlige nyheter. Jeg ba han om å komme og prate med meg siden jeg stod i butikken. I følge den hyggelige mannen hadde service ikke en gang begynt å se på bilen min og de kunne derfor ikke levere bilen til meg før 16:00 samme dag. Jeg spurte dem om de en gang hadde sett på lakkskaden min, men det visste han ingenting om. Han løp opp på kontoret igjen for å prate med service og jeg fikk så beskjed om at de ikke ville kunne levere ut bilen i løpet av dagen hvis de også skulle fikse lakkskaden. Jeg sa "Greit, klargjør bilen og så tar vi en titt på den sammen". Jeg ba dem om å refundere meg alle reiseutgifter jeg måtte ha samme dag og da foreslo de en leiebil. Jeg takket pent ja til det tilbudet og etter 1,5 time venting fikk jeg til slutt en nitrist Audi Q3. Fin bil, men ikke det jeg ville ha.

Jeg avtalte med delivery at utleveringen skulle skje 16:00 ikke 16:01 og det sa de at skulle gå fint.

Tilbake hos Tesla 15:50 så kommer det en mann løpende bort til meg og forteller meg at bilen ikke ennå er klar, og at det skal ta maks et kvarter til. Etter en time kommer det til slutt noen og forteller meg at vi kan begynne med papirarbeidet. Jeg signerer på lånepapirer, mannen tar med seg førerkortet mitt og blir borte i over et kvarter. Hvorfor trenger de å ha førerkortet mitt så lenge uten å gi beskjed? De skulle jo bare ta en kopi.

17:15 kommer endelig samme mann som tok meg i mot 11:45 samme dag og forteller meg at bilen er klar. Vi går ut for å ta en titt og bilen i seg selv er jo flott. De har nettopp polert bilen for så å kjøre den ut i regnet så det var så mye "såpeflekker" på bilen at jeg nesten ikke så lakken på panseret. De beklager seg og sier at det var fordi de skjønte at jeg var lei av å vente. Godt poeng, men gjør ting skikkelig neste gang. To bittesmå lakkskader på bilen klarer jeg å finne med lommelykten, og dette blir notert. Bilen er ikke fulladet, den var på snaue 15 % da overtakelsesprosessen begynte. Stod heldigvis i en hurtiglader mens vi gikk gjennom ting så endte opp med litt over 50 til slutt. Men nå måtte jeg bruke 30 minutter ekstra på å lade bilen for å komme frem dit jeg allerede var 5,5 time forsinket til. Vinterdekk var ikke montert på bilen, ei heller noe sted å finne. Jeg fikk beskjed om at de skulle sende vinterdekkene til Skøyen, og at de skulle bytte dekkene kostnadsfritt. Det var jo en selvfølge. Bilen var ikke oppdatert til nyeste versjon og da jeg i går kveld prøvde å oppdatere den så feilet den. Great, ny bil med gammel software som ikke en gang klarer å oppdatere seg.

Etter alle fadesene så fikk jeg til slutt viljen min og fikk et gratis Chademo-adapter. Dette skulle jeg uansett kjøpe før jul så det sparte meg jo for mellom 3500 og 5000 kr (tocn eller privatkjøp) så det var et akseptabelt plaser på såret, men fortsatt ikke helt fornøyd.

Så en gladnyhet. Service hadde klart å fikse transportkaden på fronten, så da slipper jeg en tur til service senere for å rette opp dette.

I dag tidlig oppdaget jeg også at hjulene går inn i hjulbuene når jeg svinger maks mens bilens tår i ultra high posisjon. Noen som vet hvor lang tid Tesla bruker på å fikse det?

TL;DR

  • Levering planlagt til 12:00
  • Levering ble utsatt til 16:00
  • Levering begynte 17:15
  • 2 små lakkskader
  • Ekstremt "møkkete" bil
  • Bil ble ikke levert med vinterdekk som avtalt
  • Bil ble ikke levert med 100 % batteri som avtalt
  • Fikk gratis Chademo-adapter som plaster på såret
Model S 75D 24. oktober 2017
- Premium, Luft, Glasstak, Skinn, Karbon, EAP, FSD

Reservasjon Modell 3 01.04.2016 04:40

- Jeg kan ingenting om bil

TeslaModelX

#721
Sitat fra: Jonce på onsdag 25. oktober 2017, klokken 06:43
Alle som hadde oktober - november levering fått november - desember levering nå? Begynner å tvile sterkt på at bilen er på tarago nå

Sent fra min VKY-L29 via Tapatalk

Ser sånn ut, jeg har nå "November - tidlig desember". Jeg får den sikkert 2. Januar slik at jeg får den store ære av å betale 10 000 ekstra til staten!  :+1:

Forøvrig er det elendig at det er 2 (to!) uker til neste båt går over dammen. Hva med å få ut fingeren?

ilLegaL

Min levering ble også endret til november - tidlig desember i går.
Fikk også svar fra delivery i går, bilen skal være klar til å lastes på båt og at den skulle leveres i andre halvdel av november.

Da må den vel på første båt 8. november om de i det hele tatt skal rekke november?

kakemiks

Då har estimert levering av Teslaen vår også blitt endra frå slutten av oktober/november til november/tidlig desember.  :'(
2017 Tesla Model S 75D, Deep Blue Metallic, AP, FSD

sfinxern

Ikke for å være kjip, men det høres ut som om det er i overkant litt vel mange leveringer i desember som skal holde hardt for Tesla. Kan de virkelig klare det?

Tipper dessverre at flere får levering først i januar nå, meg inkludert.
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

Haldenser

Dersom bilen deres kommer med på WWL båt fra Baltimore 8. eller 9. nov. er den nok ikke i Drammen før helt i slutten av november. Ville da ha forberedt meg på tidlig desember levering
2013 US Leaf Tekna
TMS75D - Utlevert 1/12/17 - VIN 213646
TMS85  - Utlevert 20/12/14 - VIN 64642 - SOLGT

sfinxern

Sitat fra: steam på onsdag 25. oktober 2017, klokken 07:48
Da var det endelig min tur å ha overlevering av bil hos Tesla Drammen (24.10.17) klokken 12:00. Det ble mildt sagt en uhyggelig opplevelse.

Etter å ha ventet nesten tre måneder på bilen ringte jeg Delivery torsdag 19.10 for å høre hvordan det stod til med bilen. Etter å ha snakket med en meget hyggelig dame på telefon fikk jeg vite at bilen min dessverre hadde fått en transportskade og at den måtte utbedres. Den gode nyheten var at det var en såpass liten skade at de skulle klare å utbedre det på kort tid. Jeg fikk mulighet til å velge levering mandag 23.10 16:00 eller når som helst mellom 10-16 tirsdag 24.10. Jeg ville så gjerne ha med min samboer slik at hun også kunne få med seg alt om bilen, så jeg valgte tirsdag 12:00.

Mandag 23.10 ringte jeg tilbake til delivery for å bekrefte leveringsdato og be dem om å levere bil på vinterdekk og lade til 100 % da jeg ikke har lader hjemme (det kommer) og vi skulle ut på en lengre kjøretur rett etter overtakelse. Fikk beskjed på telefon om at bilen var klar og at det ikke skulle være noe problem å få den ladet.

Da jeg endelig ankom Tesla Drammen tirsdag 11:45 så ringer samtidig delivery meg på telefonen og sier de har dårlige nyheter. Jeg ba han om å komme og prate med meg siden jeg stod i butikken. I følge den hyggelige mannen hadde service ikke en gang begynt å se på bilen min og de kunne derfor ikke levere bilen til meg før 16:00 samme dag. Jeg spurte dem om de en gang hadde sett på lakkskaden min, men det visste han ingenting om. Han løp opp på kontoret igjen for å prate med service og jeg fikk så beskjed om at de ikke ville kunne levere ut bilen i løpet av dagen hvis de også skulle fikse lakkskaden. Jeg sa "Greit, klargjør bilen og så tar vi en titt på den sammen". Jeg ba dem om å refundere meg alle reiseutgifter jeg måtte ha samme dag og da foreslo de en leiebil. Jeg takket pent ja til det tilbudet og etter 1,5 time venting fikk jeg til slutt en nitrist Audi Q3. Fin bil, men ikke det jeg ville ha.

Jeg avtalte med delivery at utleveringen skulle skje 16:00 ikke 16:01 og det sa de at skulle gå fint.

Tilbake hos Tesla 15:50 så kommer det en mann løpende bort til meg og forteller meg at bilen ikke ennå er klar, og at det skal ta maks et kvarter til. Etter en time kommer det til slutt noen og forteller meg at vi kan begynne med papirarbeidet. Jeg signerer på lånepapirer, mannen tar med seg førerkortet mitt og blir borte i over et kvarter. Hvorfor trenger de å ha førerkortet mitt så lenge uten å gi beskjed? De skulle jo bare ta en kopi.

17:15 kommer endelig samme mann som tok meg i mot 11:45 samme dag og forteller meg at bilen er klar. Vi går ut for å ta en titt og bilen i seg selv er jo flott. De har nettopp polert bilen for så å kjøre den ut i regnet så det var så mye "såpeflekker" på bilen at jeg nesten ikke så lakken på panseret. De beklager seg og sier at det var fordi de skjønte at jeg var lei av å vente. Godt poeng, men gjør ting skikkelig neste gang. To bittesmå lakkskader på bilen klarer jeg å finne med lommelykten, og dette blir notert. Bilen er ikke fulladet, den var på snaue 15 % da overtakelsesprosessen begynte. Stod heldigvis i en hurtiglader mens vi gikk gjennom ting så endte opp med litt over 50 til slutt. Men nå måtte jeg bruke 30 minutter ekstra på å lade bilen for å komme frem dit jeg allerede var 5,5 time forsinket til. Vinterdekk var ikke montert på bilen, ei heller noe sted å finne. Jeg fikk beskjed om at de skulle sende vinterdekkene til Skøyen, og at de skulle bytte dekkene kostnadsfritt. Det var jo en selvfølge. Bilen var ikke oppdatert til nyeste versjon og da jeg i går kveld prøvde å oppdatere den så feilet den. Great, ny bil med gammel software som ikke en gang klarer å oppdatere seg.

Etter alle fadesene så fikk jeg til slutt viljen min og fikk et gratis Chademo-adapter. Dette skulle jeg uansett kjøpe før jul så det sparte meg jo for mellom 3500 og 5000 kr (tocn eller privatkjøp) så det var et akseptabelt plaser på såret, men fortsatt ikke helt fornøyd.

Så en gladnyhet. Service hadde klart å fikse transportkaden på fronten, så da slipper jeg en tur til service senere for å rette opp dette.

I dag tidlig oppdaget jeg også at hjulene går inn i hjulbuene når jeg svinger maks mens bilens tår i ultra high posisjon. Noen som vet hvor lang tid Tesla bruker på å fikse det?

TL;DR

  • Levering planlagt til 12:00
  • Levering ble utsatt til 16:00
  • Levering begynte 17:15
  • 2 små lakkskader
  • Ekstremt "møkkete" bil
  • Bil ble ikke levert med vinterdekk som avtalt
  • Bil ble ikke levert med 100 % batteri som avtalt
  • Fikk gratis Chademo-adapter som plaster på såret

Fin oppsummering av leveringen!

Hmm, dette bekrefter vel at Drammen har store problemer. Og at dette som du opplever virker å være normalen fra dette stedet. At noen har hatt gode opplevelser er nok litt "utenom normalen" med Drammen er jeg redd. Bør absolutt adresseres (som blir gjort via TOCN i disse dager).

Det at Tesla har så mye transportskader, det kan kanskje være fordi bilene har en veldig lang reise med flere omlastninger? Fremont til Baltimore via tog, Baltimore til Belgia med båt (kanskje via Tyskland i visse tilfeller), så videre til Drammen.
Eller er det at bilene er dårlig lastsikret for denne turen? Opplever andre bilprodusenter like mye transportskader?

Er det i det hele tatt transportskader eller slurv ved avlasting i Norge? Vanskelig spørsmål å få svar på helt sikkert.

2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

TeslaModelX

Når jeg bestilte kunne jeg velge mellom "Første tilgjengelige", "Oktober","November" og tror også "Desember" var et valg. Jeg valgte "Første tilgjengelige".

"Juridisk sett": Har man noen gang en "case" da? Første tilgjengelige kan vel dessverre bety så mangt.
Jeg spør siden jeg spurte om å bytte til en inventory bil, men fikk da beskjed om at jeg mister depositumet.
Mens jeg leser om andre som bare har fått det overført det til inventory bilen de ønsket seg.

Jeronan

Sitat fra: steam på onsdag 25. oktober 2017, klokken 07:48


TL;DR

  • Levering planlagt til 12:00
  • Levering ble utsatt til 16:00
  • Levering begynte 17:15
  • 2 små lakkskader
  • Ekstremt "møkkete" bil
  • Bil ble ikke levert med vinterdekk som avtalt
  • Bil ble ikke levert med 100 % batteri som avtalt
  • Fikk gratis Chademo-adapter som plaster på såret

UGH! That doesn't bode well for me to even have a chance to receive the car this week, if they still clearing out cars from Q3.  :(
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

M@rtin

#729
steam: takk for informativ tilbakemelding. Ser ut som om du opplevde en ikke helt utypisk "Drammen-experience". Skjønt, bilen kunne ha vært i verre tilstand og det er første gang jeg leser om et CHAdeMO-trøstplaster i Drammen. Så det er jo litt både-og.

Men at Tesla fortsatt legger opp til en eksistensiell opplevelse på hentedagen er det ingen tvil om. En må nok stålsette seg i forkant, ikke ta noe for gitt og og sette av hele dagen til dette, ser det ut som.

Viste de deg hvor transportskaden opprinnelig hadde vært på fronten?

Martin, i påvente av en Brumunddal-experience
2024 Polestar 2 LRDM PP, †2021 Mercedes EQC, †2019 Tesla M3LR, †2017 Tesla MS75, †2016 Mercedes B250e, †2016 VW E-Up, †2015 Mitsubishi Miev

kaaos

Min bil er ankommet Stavanger men de kunne ikke levere den ut før de hadde byttet en sensor i falcon wing dørene. Er det flere som har fått samme beskjed på biler som ble bestilt i starten på august?
BMW i3 2015
Golf GTE 2016 (nå på finn)
Tesla Model X 100D (sent oktober 2017)
Tesla Modell 3 i bestilling

Jonce

Min bil fikk nettopp dato nå. 14 november til 28 november... Lurer på hva det betyr. Burde stå på båt da

Sent fra min VKY-L29 via Tapatalk


TeslaModelX

Sitat fra: Jonce på onsdag 25. oktober 2017, klokken 10:20
Min bil fikk nettopp dato nå. 14 november til 28 november... Lurer på hva det betyr. Burde stå på båt da

Sent fra min VKY-L29 via Tapatalk

JADDA!  :D :D :D

Beregnet leveringstid: November 22, 2017 - December 6, 2017  :+1:

Må være på Tarago da?

oleredv

Samme her :)

Beregnet leveringstid: November 19, 2017 - December 3, 2017

ENDELIG litt utvikling! Tolkar det som at bilen står på Tarago :)
2020 Audi E-Tron 55 S-line
2017 Tesla Model S 75D - solgt
2015 Tesla Model S 70D - solgt

Jonce

Vil tro det. selvom har lest at tesla endrer de datoene ofte og. men må stå på båt nå skal de datoene være mulig å nå så :D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA