Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvordan få ladeløsning "i henhold"

Startet av Oddaa, lørdag 29. juli 2017, klokken 13:32

« forrige - neste »

Oddaa

#15
Sitat fra: Griffel på mandag 31. juli 2017, klokken 11:41
Sitat fra: Oddaa på mandag 31. juli 2017, klokken 10:35
Om ikke det er tillatt å la B-vernet i sikringsskapet beskytte to kurser (med separate A vern) i underfordeling,
Det er het greit og lovlig.
Hmmm, DSB skriver i sin veileder: "Ved etablering av nytt ladepunkt av Mode 2 type skal det installeres én kontakt pr. kjøretøy som forsynes av eget overstrømsvern og egen jordfeilbryter av type B."

Jeg henger meg opp i "egen" og er fortsatt litt forvirret...


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

Griffel

Sikkerhetsmessig likeverdig, men ulempe med at fellesbryter kutter to punkter.
Det greieste er å unngå felles vern.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Oddaa

Sitat fra: Griffel på mandag 31. juli 2017, klokken 12:16
Sikkerhetsmessig likeverdig, men ulempe med at fellesbryter kutter to punkter.
Det greieste er å unngå felles vern.
Felles vern er det allerede, men type A.

Jeg er kun opptatt av å få en løsning som tilfredsstiller kravene.

Skal sjekke om jeg har plass i skapet til 32A jordfeilaut type B som det linkes til lenger opp i tråden, når jeg er hjemme igjen etter ferien. Skal også forhøre meg i NK64.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

Oddaa

Sitat fra: Griffel på lørdag 29. juli 2017, klokken 14:48

I dette tilfelle med jordfeilbryter på stiger til underfordeling i garasje har en jo en slik løsning. Salto, Keba og Zaptec's innebygde DC jordfeilbryter har følsomhet for DC feil tilpasset behovet for kobling etter et A-værn.

Jeg har fortsatt ikke fått gjort noe med ladeløsningen min. Ser DC-RCD som mulig løsning, men så blir jeg forvirret igjen når jeg leser manualen til Keba P30 som om at varianten med beskyttelse mot DC jordfeil må tilkobles etter Type B vern:


Noen kommentar til dette?



Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

Griffel

Sitat fra: Oddaa på søndag 21. januar 2018, klokken 14:12
men så blir jeg forvirret igjen når jeg leser manualen til Keba P30 som om at varianten med beskyttelse mot DC jordfeil må tilkobles etter Type B vern:


Noen kommentar til dette?
Jeg leser teksten slik:
Enten må en ha KC-P30-xx... med sin spesielt utformede jordfeilbryter,
eller en kan benytte en ladestasjon uten en slik spesielt utformet jordfeilbryter og beskytte denne med en Jordfeilbryter B.
Benytter en en Jordfeilbryter B må alle ....
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Oddaa

Jeg ser at det kan leses sånn, men jeg synes ikke at det er entydig... Takk!


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

Oddaa

#21
Har sjekket litt mer og funnet Wallb-e Eco 2.0 hos Easypower.no (http://www.easypowershop.com/index.php?route=product/product&product_id=374) til det jeg oppfatter som en gunstig pris.

Noen med erfaring? Noen grunn til ikke å kjøpe denne?
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

elektrolux

Hva er en RCM modul?

Ville bedt om dokumentasjon på at den er lovlig erstatter for B vernet.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Oddaa

Sitat fra: elektrolux på onsdag 24. januar 2018, klokken 17:56
Hva er en RCM modul?

Ville bedt om dokumentasjon på at den er lovlig erstatter for B vernet.
DC-RCM benyttes sånn jeg forstår det også av bla Salto og Keba. Løser ut ved DC jordfeilstrøm >6 mA og løser dermed det «berømte» problemet med type B vern etter type A vern.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

KjellG

Hvordan løses det overliggende A-vernet ut, ved at modulen legger inn en falsk jordfeil ved å legge en faseleder til jord via en motstand som sikrer minst 30mA strøm til jord? Det er ingen nullstrømsutløser e.l. på overliggende vern?

Griffel

Sitat fra: KjellG på onsdag 24. januar 2018, klokken 22:09
Hvordan løses det overliggende A-vernet ut...
DC-RCM <6mA (Recidual Current Module) skal i tilfelle glatt DC feilstrøm sørge for at forbindelsen til feilkilden brytes. Andre jordfeil skal A jordfeilautomaten ta seg av for hele kursen.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Meryl Streep

Jeg spurte naboen som har vært skipselektriker om han
kunne bistå med å oppgradere kursen som har vært brukt til
motorvarmer. Jeg tenker å lade eUppen min hjemme m/16 amp.
Kursen har 10 amp automatsikring og 1½ mm²
ledninger m/jording. Han skrev på en lappe hva jeg måtte
kjøpe inni byen: 5 meter 2½ mm² og en
Jordfeilautomat / Gewiss 216B 16A 2-pol 2 mod B-karakteristikk
https://www.elektroimportoren.no/jordfeilautomat-gewiss-216b-16a-2-pol-2-mod-b-karakteristikk/1612733/Product.html?Event=livesearch
og en Utvendig Stikkontakt Industri CEE (2-pols + jord)
https://www.elektroimportoren.no/stikkontakt-utvendig-16a-2pol-j-230v-6h-ip44/1578111/Product.html?Event=livesearch
og en overgangsadapter til schuco:
https://www.elektroimportoren.no/overgang-schuco-til-216-6-1-5m-ip44/1578397/Product.html?Event=pathlist
Da skulle det vel gå an å lade elbilen sin hjemme på veggen?
Er det noen som mener kjøpelista er feil?

jche

Det er en jordfeilautomat med b-karakteristikk, men med jordfeilbryter type a. Du må ha jordfeilbryter type b, og den er det ikke mange som har som kombiautomat enda...

Orbit

#28
....og overgangen du lenket til er feil vel (men den er kurant å få tak i andre veien også).

Til slutt må du også ha noen som er autorisert til å sende inn samsvarserklæring (som kanskje naboen er).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

KjellG

Sitat fra: Griffel på torsdag 25. januar 2018, klokken 08:23
Sitat fra: KjellG på onsdag 24. januar 2018, klokken 22:09
Hvordan løses det overliggende A-vernet ut...
DC-RCM <6mA (Recidual Current Module) skal i tilfelle glatt DC feilstrøm sørge for at forbindelsen til feilkilden brytes. Andre jordfeil skal A jordfeilautomaten ta seg av for hele kursen.

Så DC-RCM er det samme som en jfb type B? Hva er bergunnelsen for forskjellige betegnelser?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA