Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

DSB: Ikke lov å lade uten jordfeilbryter type B på kontakt (Nyere enn 2016)

Startet av Cral, fredag 28. juli 2017, klokken 12:24

« forrige - neste »

geear

Sitat fra: keepitsimple på onsdag 09. august 2017, klokken 21:30
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 09. august 2017, klokken 21:12
Sikker på at dette var hans/hennes permanente hjemmelading og ikke nødlanding hos slektning e.l.?
Usikker, men jeg går forbi der et par ganger i uken og det er ofte den står der. Uansett, er dette greit selv som nødlading?
Dette står beskrevet i linken tråden starter med:

https://www.dsb.no/lover/elektriske-anlegg-og-elektrisk-utstyr/tema/elbil---lading-og-sikkerhet/#skjoteledninger-skal-ikke-benyttes

LMOR

I forskriften står det:

Eier/byggherre og bruker kan være virksomheter og faller følgelig inn under de krav som Internkontrollforskriften stiller til systematisk etterlevelse av forskriften. I mange tilfelle vil imidlertid disse være privatpersoner og dermed ikke underlagt de krav som Internkontrollforskriften stiller.

Privatpersoner kan ikke straffes for å ikke følge med. De straffes indirekte med avkorting av forsikringsutbetaling ved brann. Men kun ved uaktsomhet.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Griffel

Sitat fra: LMOR på torsdag 10. august 2017, klokken 08:07
Privatpersoner kan ikke straffes for å ikke følge med. De straffes indirekte med avkorting av forsikringsutbetaling ved brann. Men kun ved uaktsomhet.
Normalt er nok eneste straffen de skader, og ulemper en eventuell feil fører med seg.

Men for de som lader med skjøteledning ut av vindu, kan det nok i tilleg bli både avkortning og regresskrav når det skjer noe «uønsket».
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Sele


Ebe

Kravene i internkontrollforskiften og det generelle kravet om at huseier er ansvarlig for det elektriske anlegget er vel to forskjellige ting?
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

LMOR

Det er i denne forskriften det står:

Eiers/brukers ansvar for vedlikehold innebærer en plikt til å forvisse seg om at anlegget til enhver tid tilfredsstiller sikkerhetskravene i kapittel V.


Og denne viser til normen denne tråden diskuterer.
Uten kontrollforskriften har normen ingen juridisk betydning.

Og til eksempelet med skjøteledning, så er vi klart i gråsonen over til uaktsomhet.

Privatpersoner har et ansvar ift å bruke fagfolk, men ikke til å følge med på nye versjoner av normen. Det er heldigvis ikke slik enda at alle må ha en privat avtale med en fagperson som rådgiver.

Jeg synes det er bekymringsfullt at bransjen er med på å lage normen. Heldigvis har de ikke fått myndighetene med på å kreve at vi skal betale for oppgraderinger løpende.

Risikovurderingene normen legger til grunn er mer føre var enn basert på statistikk. Det gjør at bransjen kan få nye oppdrag løpende. Forsikringsselskapene forholder seg til statistikk, ellers ville de miste kunder.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

elkanon

Konkret eksempel.

Siden det følger med et støpsel 32A 2Pol+Jord 230V på tesla model 3, så gjør jeg følgende.
Setter inn en 2 polet 32A sikring, så et b-vern på 32A og 10 kvadrat kabel til en 32A 2Pol+Jord 230V stikkontakt.

Da må det vel dette være bra?


tolapet

Jeg ville brukt 40Amp's sikring, da en 32Amp sikring sansynligvis vil trippe
når du lader med 32Amp Jordfeilvern type er kun å få i 63Amps?? utførelse
Det var iallefall det fyren på Elektroimportøren sa
Jeg handlet hos en grossist i Bergen, skulle ha jordfeilvern type B etter en 16Amps sikring, og fikk 63Amps vern
Og så må der også være montert overspenningsvern

Amatøren

Fikk byttet 32 A sikring til 40 A på reklamasjon nettopp på grunn av det.

Elektrikeren sa også at de har ikke godt av å gå på maksimal belastning over lang tid.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

jkirkebo

Sitat fra: tolapet på fredag 20. september 2019, klokken 22:54
Jeg ville brukt 40Amp's sikring, da en 32Amp sikring sansynligvis vil trippe
når du lader med 32Amp Jordfeilvern type er kun å få i 63Amps?? utførelse
Det var iallefall det fyren på Elektroimportøren sa
Jeg handlet hos en grossist i Bergen, skulle ha jordfeilvern type B etter en 16Amps sikring, og fikk 63Amps vern
Og så må der også være montert overspenningsvern

Deter ikke lov med 40A sikring foran en 32A CEE-kontakt. Skal det brukes 40A sikring så må det monteres ladestasjon.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Amatøren

Sitat fra: jkirkebo på fredag 20. september 2019, klokken 23:41Deter ikke lov med 40A sikring foran en 32A CEE-kontakt. Skal det brukes 40A sikring så må det monteres ladestasjon.

Jeg har i hvert fall ladestasjon (Schneider EVLink smart wallbox - 32 A).   ;D
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Nordlands

Sitat fra: tolapet på fredag 20. september 2019, klokken 22:54
Jeg ville brukt 40Amp's sikring, da en 32Amp sikring sansynligvis vil trippe
når du lader med 32Amp Jordfeilvern type er kun å få i 63Amps?? utførelse
Det var iallefall det fyren på Elektroimportøren sa
Jeg handlet hos en grossist i Bergen, skulle ha jordfeilvern type B etter en 16Amps sikring, og fikk 63Amps vern
Og så må der også være montert overspenningsvern
Det er bare den billigste jordfeilbryteren type B fra CHiNT som kun er å få i 63A. Jeg har en ABB 40A som tar 1 modulbredde mindre i skapet. Elektroimportøren har for øvrig også 40A jordfeilautomat type B som kan brukes.

Fungerer fint for meg å lade 32A på 32A sikring, men har vanligvis laderen stilt på 16-20A som dekker mitt bruk med lading annenhver natt.
I-Pace HSE launch edition - Prod 30.08.18 - Levert 02.11.18

jkirkebo

Sitat fra: Nordlands på mandag 23. september 2019, klokken 11:01
Sitat fra: tolapet på fredag 20. september 2019, klokken 22:54
Jeg ville brukt 40Amp's sikring, da en 32Amp sikring sansynligvis vil trippe
når du lader med 32Amp Jordfeilvern type er kun å få i 63Amps?? utførelse
Det var iallefall det fyren på Elektroimportøren sa
Jeg handlet hos en grossist i Bergen, skulle ha jordfeilvern type B etter en 16Amps sikring, og fikk 63Amps vern
Og så må der også være montert overspenningsvern
Det er bare den billigste jordfeilbryteren type B fra CHiNT som kun er å få i 63A. Jeg har en ABB 40A som tar 1 modulbredde mindre i skapet. Elektroimportøren har for øvrig også 40A jordfeilautomat type B som kan brukes.

Fungerer fint for meg å lade 32A på 32A sikring, men har vanligvis laderen stilt på 16-20A som dekker mitt bruk med lading annenhver natt.

Chint har 40A utgaver også. Men det er ikke noe poeng med det, man kan fint bruke en 63A jordfeilbryter på en 6A kurs.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

KjellG

Kanskje en her blander sammen ren jordfeilbryter og jordfeil(bryter)automater?

Den første er en ren detektor av jordfeil med utkobling, som denne: https://www.elbilgrossisten.no/products/chint-jordfeilbryter-type-b-63a?gclid=CjwKCAjw2qHsBRAGEiwAMbPoDPU8w_dS7iQClNlnK2-GtThBRgwR01Uw8pj5vuLQgzXrPA5178WRYhoCuogQAvD_BwE
Her står 63A, det er max verdi på forankoblet sikring. Denne enheten inneholder ingen sikringsfunksjon.

Denne https://www.elektroimportoren.no/jordfeilautomat-2p-16a-b-kar-2-modul-30-ma/1616606/Product.html?Event=pathlist er en kombinert jordfeilbryter og sikring, men jorfeilbryterfunksjonen er type A.

Dette

Nordlands

Jordfeilbryter må likevel dimensjoneres for kontinuerlig last, på samme måte som en kabel, og større kapasitet er da dyrere med noen merker, f.eks. ABB.

Så feil hos elektroimportøren, men det finnes f.eks. disse Garo hos Elby som er B kar jordfeilautomater med type B jordfeilvern.
https://elby.no/elektromateriell/sikringsmateriell/jordfeilautomat-elbil.html
I-Pace HSE launch edition - Prod 30.08.18 - Levert 02.11.18

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA