Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

DSB: Ikke lov å lade uten jordfeilbryter type B på kontakt (Nyere enn 2016)

Startet av Cral, fredag 28. juli 2017, klokken 12:24

« forrige - neste »

Sele

Betyr det at du skal oppdatere ditt eksisterende anlegg til nye normer? Det vil si bytte ut skrusikringer med automatsikringer etc? De fleste normer har ikke tilbakevirkende kraft så du blander kortene til de grader her.

Øyvind.h

Boligeier trenger ikke kunne normen. Det er elektrikerens jobb :) Boligeier er ansvarlig for det elektriske anlegget, og det gjennomføres elkontroll av boligens anlegg for å avdekke uvettig bruk og farlige installasjoner. I Oslo er det såvidt jeg vet Infratek som gjør denne jobben (har hatt dem på besøk en gang i en leilighet og to ganger i huset jeg bor i nå).

Klart, noen tror oppriktig at det er OK å lade elbilen med 5 seriekoblede padder ut fra et ujordet stikk i stua. Men de fleste vet innerst inne at de burde kontaktet elektriker når de får seg elbil, selv om de ikke nødvendigvis gjør det. I enkelte elbil-manualer er medfølgende kabel sågar kalt nødlader.
Jeg kjenner faktisk ingen som har skaffet seg elbil uten å vurdere sitt elektriske anlegg.

Når bilen kostet 250.000,- sitter det langt inne å bruke noen ekstra tusenlapper på trygg lading. Av en eller annen grunn :) Forstår dog ikke hvorfor, når installasjonen har så god varighet og holdbarhet at den antakelig står der også når du har byttet elbil flere ganger.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Sele

Da er vi inne på hva DSB anbefaler og det er helt greit. Men det er noen som vil ha det til at det er totalt forbudt og lade sin elbil på schuko uten dedikert kurs og B-vern.

Jeg ser ingenting fra DSB som sier totalforbud rundt schuko kun anbefalinger.

keepitsimple

Muligens burde det gå ut et varsel til de som kontrollerer det elektriske anlegget når man kjøper elbil (omtrent som det går et varsel når du kjøper tv).
Tesla Model S 75D - 2016 Solgt 2022
Model Y Long range - 2022

Griffel

Sitat fra: Sele på onsdag 09. august 2017, klokken 14:28
Betyr det at du skal oppdatere ditt eksisterende anlegg til nye normer? Det vil si bytte ut skrusikringer med automatsikringer etc?
Det bør du i et hvert fall gjøre uansett.
Er det virkelig noen som ikke har gjordt dette ennå? :'(
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Øyvind.h

Nei jeg har ikke fått med meg totalforbud mot schuko.
Kun anbefalingen om å begrense lading på schuko til 8A, maks 10A sikring, dedikert kurs og B-vern på nye installasjoner.

Om man skal tolke all regelmessig lading på eksisterende kontakt som ulovlig må det vel være i forbindelse med at elbilen utløser bruksendring av anlegget. Det vil jeg forsåvidt mene at den gjør om man tar i bruk en stikk-kontakt i garasjen til permanent hjemmelading, om det stikket opprinnelig ikke ble lagt opp med langvarig tung belastning som hensikt. Om bruksendring krever full oppgradering vet jeg ikke.
Kan forsåvidt sparre med en nærstående i NEK om akkurat det, men i utgangspunktet er det viktigste å få fagfolk til å vurdere anleggets stand. Dernest vurdere sannsynlighet og konsekvens.
Enorm forskjell på en frittstående metallstolpe med schuko og ubrutt ny kurs fra 2014 enn en gammel stikk-kontakt på trevegg utenfor soverommet med tilførsel fra 70-tallet som går via 5 takbokser og veggbokser på vei til utestikket.
Slike ting bruker man elektriker til å vurdere. Det er bare vi spesielt interesserte som har full kontroll på kurserog kvaliteten i eget el-anlegg uten å være elektriker. :)

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Sele

@griffel

Finnes mange boliger i Norges land som ikke har byttet ut skrusikringer. Antar at risikoen ikke er stor siden det ikke er pålegg om og skifte disse ut.

Knut Røe

Sitat fra: Sele på onsdag 09. august 2017, klokken 16:04
@griffel

Finnes mange boliger i Norges land som ikke har byttet ut skrusikringer. Antar at risikoen ikke er stor siden det ikke er pålegg om og skifte disse ut.
Ingen vits å bytte ut noe som funker. Er det lovlig på tidspunktet det ble montert og fortsatt funksjonibelt kan det bare være sånn.

Øyvind.h

Sitat fra: tiger`n på onsdag 09. august 2017, klokken 16:11
Ingen vits å bytte ut noe som funker. Er det lovlig på tidspunktet det ble montert og fortsatt funksjonibelt kan det bare være sånn.

Høres ut som tidenes beste elektro-råd  ;D
Men for mannen i gata er jo strømmen OK så lenge det er lys i lampa....
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Griffel

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 09. august 2017, klokken 16:21
Sitat fra: tiger`n på onsdag 09. august 2017, klokken 16:11
Ingen vits å bytte ut noe som funker. Er det lovlig på tidspunktet det ble montert og fortsatt funksjonibelt kan det bare være sånn.

Høres ut som tidenes beste elektro-råd  ;D
Men for mannen i gata er jo strømmen OK så lenge det er lys i lampa....
Dette var nok ironisk ment fra tiger'n. ::)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.


Øyvind.h

Kan like greit pelle ur airbag også. Funker fint uten. Og før var det lov å selge bil uten esp. Gammel bil er like trygt.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

keepitsimple

Lurer på om dette nesten burde anmeldes. Jeg hadde iaf. ikke velat være hans nabo. (2 dager siden på Fornebu)
Tesla Model S 75D - 2016 Solgt 2022
Model Y Long range - 2022

Øyvind.h

Sikker på at dette var hans/hennes permanente hjemmelading og ikke nødlanding hos slektning e.l.?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

keepitsimple

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 09. august 2017, klokken 21:12
Sikker på at dette var hans/hennes permanente hjemmelading og ikke nødlanding hos slektning e.l.?
Usikker, men jeg går forbi der et par ganger i uken og det er ofte den står der. Uansett, er dette greit selv som nødlading?
Tesla Model S 75D - 2016 Solgt 2022
Model Y Long range - 2022

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA