Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

DSB: Ikke lov å lade uten jordfeilbryter type B på kontakt (Nyere enn 2016)

Startet av Cral, fredag 28. juli 2017, klokken 12:24

« forrige - neste »

Sele

Det er nok helt riktig @jkirkebo. Jeg vil bare fram til at hvis du legger opp ny kurs for elbillading så skal det installeres B-vern og ved endring av bruksmønster det samme. Men en kurs lagt opp for elbillading før 1.1.2015 omfatter ikke av kravet om B-vern.

Ferry

Sitat fra: Sele på tirsdag 08. august 2017, klokken 10:32
Merknad 2: Sporadisk bruk av vanlig kontakt ved besøk eller på reise omfattes ikke av kravet.

Er sporadisk bruk begrenset til reise og besøk også? Den har jeg ikke sett før. Kilde?


Ferry

Det står det jo, takker! Det er rett og slett ikke lov å lade på en tilfeldig schuko hjemme da, om jeg tolker det rett? Streng tolkning kanskje, men enten er det lov eller så er det ikke lov.

Sele

En ting er sikkert og det er at veldig mange lett tråkker feil mye som er uklart. Før en dato har du lov og etter en dato har du ikke lov,på reise og besøk er greit lader du engang i måneden hjemme så er det lov eller ikke lov??

Min far på 80 klarer i alle fall ikke og forholde seg til dette.
Er lading på schuko høy risiko  så må det mye klarere regler fram i dagen.

Lastebil

Nå er det slik at NEK 400 ikke er en forskrift men en norm. Ved å følge normen vil en kunne oppfylle kravene i forskriften for elektriske anlegg. Siden NEK er en norm så vil det åpne seg for tolkinger hvordan en kan oppfylle kravene i forskriften. Og det er noe de som har laget normen ønsker at det skal være muligheter for. Vis en velger å gjøre installasjonen på en annen måte en det som er beskrevet i NEK 400 må det dokumenteres at det vil oppfylle kravene i forskriften. Dette vil for de fleste være svært kostbart og komplisert. Men noen leverandører har vel muskler til å kunne si at vis en gjør det på deres måte så oppfyller deres produkt kravene i forskriften.
Forresten så gjelder NEK 400:2014 fra 01.06.2014 med en overgangsordning til 01.01.2015 slik at en kunne gjøre ferdig anlegg som var påbegynt. Arbeide utført etter 01.06.2014 etter gamle normer må ha en samsvarserklæring der det går frem at det er utført etter den gamle normen for å være godkjent.

LMOR

Dette gjelder profesjonelle aktører som offentlige ladepunkt, utleie, kjøpesenter, borettslag.

Det er ikke slik at privatpersoner skal måtte lese seg opp på dette for å be om utbedring.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Lastebil

Sitat fra: LMOR på tirsdag 08. august 2017, klokken 14:57
Dette gjelder profesjonelle aktører som offentlige ladepunkt, utleie, kjøpesenter, borettslag.

Det er ikke slik at privatpersoner skal måtte lese seg opp på dette for å be om utbedring.

Det er eier/bruker som er ansvarlig at det elektriske anlegget er i forskriftmessig stand.
Så vis en ikke kan dette, så bør en la de proffe ta et ansvar for det de har gjort og sørge for dokumentasjon for at alt er i henhold til reglene.

Sele

Er det slik at privatpersoner plikter og måtte lese seg opp på dette for å be om utbedring?





Lastebil

Sitat fra: Sele på onsdag 09. august 2017, klokken 07:56
Er det slik at privatpersoner plikter og måtte lese seg opp på dette for å be om utbedring?

En plikter ikke å kunne Norsk lov, men det er straffbart å bryte den.
De fleste av oss bryter Norsk lov bevist eller ubevist. Blir bare ikke tatt for det og dermed ikke straffet. :angel:

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: Lastebil på tirsdag 08. august 2017, klokken 23:07

Det er eier/bruker som er ansvarlig at det elektriske anlegget er i forskriftmessig stand.
Så vis en ikke kan dette, så bør en la de proffe ta et ansvar for det de har gjort og sørge for dokumentasjon for at alt er i henhold til reglene.

Det utrolige er at jeg som eier av anlegg ikke har tilgang til normen. Den burde selvfølgelig være fritt tilgjengelig, slik lover og forskrifter er.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Sele


LMOR

Nei, selvfølgelig ikke. Normen koster penger, og er ikke standard litteratur i hjemmet. Det skrives mye fake news her inne på forumet.

Som privatperson er du kun ansvarlig overfor forsikringsselskapet. Hadde de ment at dette var viktig, så hadde de satt krav til utbedring.

Hadde vi brutt loven, ville det ikke vært lov å selge elbil uten at vi hadde bekreftelse på anlegget var i henhold til normen.

Dette gjelder nye og utbedrede installasjoner, og alle "offentlige" gamle installasjoner skal oppgraderes.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

jkirkebo

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på onsdag 09. august 2017, klokken 09:11
Sitat fra: Lastebil på tirsdag 08. august 2017, klokken 23:07

Det er eier/bruker som er ansvarlig at det elektriske anlegget er i forskriftmessig stand.
Så vis en ikke kan dette, så bør en la de proffe ta et ansvar for det de har gjort og sørge for dokumentasjon for at alt er i henhold til reglene.

Det utrolige er at jeg som eier av anlegg ikke har tilgang til normen. Den burde selvfølgelig være fritt tilgjengelig, slik lover og forskrifter er.

Dette er vel ganske vanlig mhp. normer. Alt av IEC/EN-normer må du betale for, våtromsnormen er heller ikke fritt tilgjengelig osv.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Oddaa

Sitat fra: LMOR på onsdag 09. august 2017, klokken 11:39
Nei, selvfølgelig ikke. Normen koster penger, og er ikke standard litteratur i hjemmet. Det skrives mye fake news her inne på forumet.

Som privatperson er du kun ansvarlig overfor forsikringsselskapet. Hadde de ment at dette var viktig, så hadde de satt krav til utbedring.

Hadde vi brutt loven, ville det ikke vært lov å selge elbil uten at vi hadde bekreftelse på anlegget var i henhold til normen.

Dette gjelder nye og utbedrede installasjoner, og alle "offentlige" gamle installasjoner skal oppgraderes.

Svaret ditt beveger seg også i retning fake news om jeg ikke misforstår deg fullstendig. Om du søker på DSB og boligeiers ansvar vil du finne noe sånt som følgende:

"Boligeier eier det elektriske anlegget, og skal sørge for at det blir foretatt nødvendig ettersyn og vedlikehold slik at anlegget til enhver tid tilfredsstiller sikkerhetskravene i forskriften. Boligeiere er også ansvarlig for at de ikke bruker eller kobler elektrisk utstyr til anlegget slik at det kan skade liv eller eiendom..."


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA