Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

DSB: Ikke lov å lade uten jordfeilbryter type B på kontakt (Nyere enn 2016)

Startet av Cral, fredag 28. juli 2017, klokken 12:24

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

Slik jeg leser det så gjelder avsnittene ikke i det hele tatt for industristikk, da dette ikke kan være en "vanlig kontakt" slik det er definert i avsnittene. Altså utifra det som står i denne tråden så slipper man gjøre noe i forhold til å ha klasse B jordfeilvern på eksisterende industristikk (eller industristikk montert i nyere år for andre formål enn elbillading), ettersom det faller under terskelen for hva som er en "bruksendring".

Slik velger jeg å tolke det i hvert fall. ;)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Orbit

DSB åpner ikke for mye tolkning:
SitatDette innebærer at kursen ved bruksendring må oppgraderes til gjeldende regelverk, det vil si jordfeilbryter type B, samt maks 10 A sikring for vanlig kontakt (strømbegrensning gjelder ikke for CEE/EN 309 kontakt).

Industristikk fritar deg bare for 10A-grensen, mens B-vern fremdeles er obligatorisk ved bruksendring (og nyinstallasjon). Industristikk på dedikert kurs satt opp for elbilllading før 2016 (uten B-vern) kan fortsatt benyttes da dette ikke er en bruksendring.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Espen Hugaas Andersen

"vanlig jordet kontakt (på fagspråket kalt Schuko kontakt)." Altså vanlig kontakt = Schuko.

"Dersom eksisterende kurs med vanlig kontakt skal benyttes for regelmessig lading vil dette være å anse som en bruksendring etter §16 i forskrift om elektriske lavspenningsanlegg som krever at anlegget "skal være egnet til forutsatt bruk"."

Industristikk er er ikke en vanlig kontakt, ergo dekkes ikke dette av avsnittet.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Orbit

Min erfaring (uten at jeg skal si hva som er riktig tolkning):
Får selv satt opp et industristikk i disse dager, og måtte da bekrefte til elektriker at dette aldri skal brukes til elbillading for å "unngå" B-vern. Dette selv når det er et separat type-2 ladepunkt (med B-vern) som en del av samme installasjonsjobben, og industristikket er langt unna parkeringsplassen (motsatt side av huset).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Griffel

Her tolker du nok for snevert Espen:
SitatPå fast parkeringsplass for lading av elbil må sikkerhet mot overbelastning og jordfeil ivaretas...

..I tillegg vil ladesystemet i elbilen maskere en vanlig jordfeilbryter som da ikke vil fungere ved jordfeil. Da kan det oppstå livsfarlige situasjoner. Det må installeres en spesiell jordfeilbryter type B som ikke forstyrres av støyen fra ladesystemet.
...
(strømbegrensning gjelder ikke for CEE/EN 309 kontakt)

Her er det altså gjordt et untak for strømbegrensning når det gjelder denne type kontakter, ikke noe untak for krav om jordfeilbryter type B.

Alt dette står under "Bruk av eksisterende kontakter"
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Espen Hugaas Andersen

#20
Sitat fra: Orbit på fredag 28. juli 2017, klokken 15:39
Min erfaring (uten at jeg skal si hva som er riktig tolkning):
Får selv satt opp et industristikk i disse dager, og måtte da bekrefte til elektriker at dette aldri skal brukes til elbillading for å "unngå" B-vern. Dette selv når det er et separat type-2 ladepunkt som en del av samme installasjonsjobben, og industristikket er langt unna parkeringsplassen (motsatt side av huset).
Ja, da faller det under "etablering av ladepunkter", altså da skal alt være i henhold til gjeldende regelverk.

Men har man fått satt opp ett industristikk til båndsaga eller noe, og så bestemmer seg for å benytte dette til regelmessig lading av elbil, så står det ingenting om at dette da regnes som en bruksendring. Og er det ikke bruksendring, så er det ikke noe krav om at man må utbedre differansen mellom gjeldende standard og det anlegget man faktisk har.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Griffel på fredag 28. juli 2017, klokken 15:43Her tolker du nok for snevert Espen:
SitatPå fast parkeringsplass for lading av elbil må sikkerhet mot overbelastning og jordfeil ivaretas...

..I tillegg vil ladesystemet i elbilen maskere en vanlig jordfeilbryter som da ikke vil fungere ved jordfeil. Da kan det oppstå livsfarlige situasjoner. Det må installeres en spesiell jordfeilbryter type B som ikke forstyrres av støyen fra ladesystemet.
...
(strømbegrensning gjelder ikke for CEE/EN 309 kontakt)

Her er det altså gjordt et untak for strømbegrensning når det gjelder denne type kontakter, ikke noe untak for krav om jordfeilbryter type B.

(At de skriver "vil ladesystemet i elbilen maskere.." i stedet for ladesystemet kan i visse situasjoner maskere.., betyr nok lite i kravtolknings sammenheng)
Det står ingenting om at det regnes som en bruksendring å lade regelmessig på ett eksisterende industristikk. Om de har *ment* å skrive dette vet jeg ikke, men det står ikke. Når det gjelder "(strømbegrensning gjelder ikke for CEE/EN 309 kontakt)" så leser jeg dette som en anbefalning til de som skal utbedre en kurs med vanlig kontakt. Altså, om de vil unngå strømbegrensningen, så kan de benytte industristikk.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Griffel

Om du leser denne setningen i sammenheng:
Sitat fra: Orbit på fredag 28. juli 2017, klokken 15:27
DSB åpner ikke for mye tolkning:
SitatDette innebærer at kursen ved bruksendring må oppgraderes til gjeldende regelverk, det vil si jordfeilbryter type B, samt maks 10 A sikring for vanlig kontakt (strømbegrensning gjelder ikke for CEE/EN 309 kontakt).

Er det ikke vanskelig å se at 10A gjelder vanlig kontakt og krav til jordfeilbryter type B gjelder vanlig kontakt+CEE

Avsnittet dette står i heter: "2. Bruk av eksisterende kontakter" og kravene er begrunnet med endring i belastningsmønster og andre krav til jordfeilovervåking.

Sitat
2. Bruk av eksisterende kontakter
På fast parkeringsplass for lading av elbil må sikkerhet mot overbelastning og jordfeil ivaretas.

At du (og jeg i tilfelle blå kontakt i TN nett) synes at kravet er overdrevet har ingen betydning.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Ferry

Sitat fra: Orbit på fredag 28. juli 2017, klokken 14:32
Legger også merke til at det nå er spesifisert at skjøteledning kun skal brukes til nødlading. Jevnlig hyttelading med lange kabler (som har vært oppe noen ganger på forumet her) regnes nok ikke som nød.

Sitat fra: elektrolux på fredag 28. juli 2017, klokken 14:34
Lurer på om jeg med min sporadiske lading av elbil hjemme nå må søke om bruksendring av stikkontakten i garasjen?

Hvor går grensen mellom sporadisk og jevnlig? Finnes det en teknisk definisjon? Eller er det opp til hver enkelt? I så fall hvem? Bruker eller installatør?
Om jeg legger vrangvilja til, så kan jeg alltids bytte på både parkeringsplass og hvilken kontakt jeg lader fra.

Griffel

Sitat fra: Ferry på fredag 28. juli 2017, klokken 16:59
Hvor går grensen mellom sporadisk og jevnlig? Finnes det en teknisk definisjon?
Dette er ganske vanlige utrykk, som benyttes i en rekke regelverk.
For eksempel om skatt, krav til rom i bygninger, stikkontakt for lading osv.
Det sjelden tvil om hva som menes, men noen grensetilfeller er det jo.

Skifter du mellom stikkontakter hjemme for forsvare at dette er sporadisk bruk, vil nok en dommer påpeke at du gjør dette for å omgå en regel, og at andre grunner du påpeker nok vil ha "formodningene mot seg" som det gjerne heter.

Når det gjelder skjøteledning og hytte kan nok en vurdering bli vanskeligere, brukes hytta hver helg er nok gjengs oppfatning at det ikke er sporadisk. Men akkurat hvor mange gange i året du må bruke en hytte for at det ikke er jevnlig bruk har nok noen gråsoner. Her kommer nok også noen praktiske forhold inn i betraktning.

Ellers er det jo imponerende hvilken kreativitet som finnes for å omgå regler.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Ferry

Sitat fra: Griffel på fredag 28. juli 2017, klokken 17:53
Det sjelden tvil om hva som menes, men noen grensetilfeller er det jo.

Kan du da si meg eksakt hva som menes, ettersom du gjør utrykk for at dette er enkelt. (Hvis jeg forstår deg rett) Tid eller forholdstall, prosent. Hva som helst teknisk, som er enkelt, som alle kan forstå og forholde seg til.

Sitat
Når det gjelder skjøteledning og hytte kan nok en vurdering bli vanskeligere, brukes hytta hver helg er nok gjengs oppfatning at det ikke er sporadisk. Men akkurat hvor mange gange i året du må bruke en hytte for at det ikke er jevnlig bruk har nok noen gråsoner.

Hvorfor ikke sette ei eksakt grense og forholde seg til den? Det ville være meget enkelt. Så at det ikke blir gjort får meg nesten til å lure på om noen har interesse eller nytte av at regelverket er litt ullent.

Sitat
Ellers er det jo imponerende hvilken kreativitet som finnes for å omgå regler.

Kreativitet blir ikke plutselig avlært i det øyeblikket man skal forholde seg til regler. Vi er der vi er pga. av vår kreativitet og evne til tilpasning. Det er en positiv egenskap.

Men hvem definerer sporadisk og jevnlig?

Cral

Hva man velger å gjøre selv for å omgå regler er en ting som man får ta på egen kappe. Klart man kan få lov å kverulere, det er ikke meg det går utover.

Hva man derimot anbefaller andre å gjøre, når spørsmålet "Kan jeg lade med kontakten i garasjen hjemme, eller må jeg få installert en ladestasjon" kommer opp, håper jeg at man nå kan slutte å skrive at det går helt greit å lade med den gamle kontakten.

De som spør, spør for de ikke vet, og da er det bedre å gi dem det rette svaret, enn å komme med villede dem, slik at man kanskje ender opp med skade på liv og eiendom. De fleste elbilene som selges i dag, krever mer av installasjonen hjemme enn de eldre bilene med mindre batteripakker.
~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

Griffel

Sitat fra: Ferry på fredag 28. juli 2017, klokken 18:15
Kan du da si meg eksakt hva som menes, ettersom du gjør utrykk for at dette er enkelt. (Hvis jeg forstår deg rett) Tid eller forholdstall, prosent. Hva som helst teknisk, som er enkelt, som alle kan forstå og forholde seg til.
Det er jo ikke helt uvanlig i regelverk at en ikke har eksakte definerte begreper. Oftest er det liten tvil, en sjelden gang kan en lure.

Sporadisk bruk av arbeidsgivers bil privat er et annet eksempel. Det er ingen eksakt definisjon og ligningsvesenenet har sin oppfattning. Er du ikke enig blir det opp til en dommer.

Bygningsloven har ulike krav for rom med sporadisk opphold, og rom som brukes regelmessig.

Her er det DSB som nok må gi det konkrete svar de sjeldne ganger det kan være tvil. Men i 99% av tilfellene vil du nok klare å vurdere selv hva som er sporadisk bruk.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Cral

Sitat fra: Griffel på fredag 28. juli 2017, klokken 18:33

Sporadisk bruk av arbeidsgivers bil privat er et annet eksempel. Det er ingen eksakt definisjon og ligningsvesenenet har sin oppfattning. Er du ikke enig blir det opp til en dommer.

De ble lei av å krangle. Det er kommet en definisjon på dette nå :)

10 dager eller 1000 km.

http://www.statsbudsjettet.no/Statsbudsjettet-2016/Statsbudsjettet-fra-A-til-A/Yrkesbil/



~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

Sele

Lader jevnlig på jobb og sporadisk hjemme så da er det vel greit selv for en regelrytter...

Og hvordan har man tenkt og håndheve sånt? For elbiler som tar fyr under lading har vi så mange av at det er et gedigent problem for samfunnet..

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA