Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

DC-lading hjemme?

Startet av geear, torsdag 27. juli 2017, klokken 15:31

« forrige - neste »

geear

Kanskje mest kuriositet dette her, men ser nå at det begynner å dukke opp en del mindre DC-ladere til hyggeligere priser i den vide verden, til og med under 20 lapper for en 10kW DC med 400V 3-fas inn. Rent bortsett fra noe høyere kost på ladeboksen, er det noen grunn til å ikke lade DC hjemme? Dette vil redusere ladetiden kraftig på mange av dagens elbiler. Hadde en fått noe slikt på IT 230V 3-fas...

Den ene av de jeg kom over var på 13kg (10kW), og helt greit bærbart format. Fått den med type 2 plugg så kunne den til og med gitt f.eks. e-Golf 10kW DC i stedet for 3,6kW AC på type 2-ladere..

elektrolux

#1
Send gjerne link til 10 kW versjonen til under 20 000 NOK.

Vi har tatt inn en Setec 20 kW versjon for eveluering. Kom på rundt 75 000 kr med frakt og mva,  og er begrenset til 40A lading.

Det betyr igjen at ladestyrken en får avhenger av traksjonsbatteriets spenning. På e-Up får jeg rundt 16 kW lading, mens Berlingoen med like over 300V kun får rundt 12 kW lading

Den jeg tester ut har 6 DC moduler som hver gir 150V DC. Dermed kan den kobles til både IT og TN nett. Det gikk nesten 1 år før laderen vår ville lade Berlingo grunnet software begrensninger, og vi sliter enda med noen monster kabler inn og ut av laderen. I stedet for 5x6mm gummikabel inn fikk vi en 5x10mm i nærmest ubøyelig plast.

Fordelen med DC lading er at laderen ( Ja i dette tilfelle er det faktisk en lader ) snakker med bilen, og en får dermed full oversikt over ladetilstand. En annen fordel er som du sier muligheten for å utnytte 3 fase lading.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Orbit

Kanskje ikke samme, men angivelig $700-1000 for denne.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

elektrolux

#3
Samme som jeg har, bare 10 kW versjon.

Gang traksjonspenning med 20A for ladeeffekt.

eks: Berlingo / e-Golf: 330V x 20A = 6,6 kW Perfekt for 1 fase 230V
eks: e-Up: 380V x 20A = 7,6 kW Perfekt for 3 fase 16A IT om en begrenser maxs ladeeffekt til 6,4 kW
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

elektrolux

Sitat fra: Orbit på torsdag 27. juli 2017, klokken 16:05
Kanskje ikke samme, men angivelig $700-1000 for denne.

Fikk dette svaret da jeg forespurte denne:

Hi Robert,

Glad to hear from you again.

The link you sent to me is from one of our sales.
Some of them write low price on the websit to attract clients, and get more click and inquiry........
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

geear

Har ikke noen link, men med volum og sjøfrakt bør det gå an å få noe slikt ned i rundt 20. Har fått pris på ett eksemplar på rundt 30 ferdig levert, og slik jeg har forstått det kan den også håndtere 230V IT 3-fas. Kan leveres med både CCS/Chademo eller en av delene. I så fall kan en altså få noe fornuftig utav en 16A 3-fas IT-kurs, og det til og med på elbiler som normalt begrenser til 16A.


Quiste1

Er det kommet noen nye, rimeligere løsninger i det siste?
Tesla Y LR bestilt jan 2023, levering feb/mars
Fisker Ocean bestilt jan 2022, levering Q1
EQC Levert sept 2020
Tesla X 75D 7 seter, AP3 solgt
Tesla Y Preformance reservert mars 2020
Tesla 3 i kansellert
Leaf 2013
Leaf 2011 solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA