Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

2 års service ion

Startet av andy76, onsdag 26. juli 2017, klokken 10:52

« forrige - neste »

andy76

Fikk pris tilbud på 2 års service idag.
Er det omtrent dette dere andre har måttet betale også? Ca 5800 inkl mva og litt rabatt.
Øverste punktet som ikke fremkommer i sin helhet er selve hovedservice
Skulle ikke forundre meg om de vil smøre opp bremser foran også, det gjorde de i fjor.
Men trengs alle disse punktene? Feks effekt kabler.
Peugeot Ion 2015- Solgt
Skoda CitigoE 2020
Kia eSoul 64kw Excl 2020

automat

Andresen Bil på Ski har prisløfte på verkstedtjenester.
I fjor la jeg ved denne linken ved bestilling, og ba om samme pris.

http://www.b-f.no/services/fastpris-pa-service

Litt motvillig ga de meg 2 års service for 2490 kr.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

joakimg

Betalte kr 2145 for andre års service på Nordic Bil i Bodø, riktignok uten skifte av pollenfilter. Å skifte dette filteret er meget enkelt å gjøre selv. Bestilte et på Amazon til 230 kr inkl frakt (https://www.amazon.com/GKI-CF1282-Cabin-Air-Filter/dp/B01CP37SW2/ref=au_as_r?_encoding=UTF8&Make=Mitsubishi%7C72&Model=i-MiEV%7C21564&Year=2014%7C2014&ie=UTF8&n=15684181&s=automotive&vehicleId=1&vehicleType=automotive).

andy76

#3
Syns det virker litt useriøst hele greia  :-1-: Pris på selve hovedservicen utgjør  snaut 1/5 av totalprisen jeg fikk, så kommer masse greier på toppen som visstnok er nødvendig for å opprettholde garanti. Bremse væske burde vel feks ligge i en hovedservice eller bør jeg droppe denne etter kun 12ooo km?
Hva er feks denne effekt kabelen som må utskiftes?

Ellers har jeg sendt mail til lokale Peugeot forhandlere her i nedre Glomma region og spurt om noen matcher.
Peugeot Ion 2015- Solgt
Skoda CitigoE 2020
Kia eSoul 64kw Excl 2020

andy76

Automat- skiftet de bremse væske i din pris på 2490?
Peugeot Ion 2015- Solgt
Skoda CitigoE 2020
Kia eSoul 64kw Excl 2020

65lars

Sitat fra: andy76 på onsdag 26. juli 2017, klokken 15:34
Automat- skiftet de bremse væske i din pris på 2490?

Spørsmål 2:  Om de skiftet bremseveske, luftet de da også hele ut bremse-systemet, som de absolutt bør gjøre, før de heller på ny bremseveske?
Trilling, bestilt KIA

automat

Dette er snart et år siden, så husker ikke detaljene om servicen. Er bremsevæskeskift en del av 2-års service? Tror isåfall det ble byttet. Har ingen anelse om hvordan dette ble utført.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

CitB59EL

Siden jeg har jobbet en del år på Citroen verksted ut 2013 så var jeg igjennom noen servicer inkl C-zero og andre Citroen. Når det gjelder Bremseveske ble sugd ut av beholder til den var tom-ny veske fylt på. Sugd ut/luftet bremser på alle 4 hjul til ny veske ble synlig i lufte slange. Brukte ca 0,5 liter bremse veske på dette-fabrikk tid var da 0,5 timer på alle Citroen for denne jobben.  Det aller meste av vesken er da skiftet-gjorde dette likt på alle Citroen jeg jobbet på ihvertfall. Vet ikke hvordan dette gjøres idag da jeg er ute av bransjen. Men skal 2 års service på merkeverksted selv neste år når-mulig med AC service bare for å være på den sikre siden. Hadde 1 års service på merkeverksted i mai iår å betalte 2800 kr inkl pollen filter og batteri sjekk.  Vet ikke pris på 2 års service enda.

pwb

Utskifting av effektkabler? Må være lureri. Hvis de må byttes så er det jo på garanti, kabler slites ikke. Du blir nok grundig lurt her hvis det ikke står noen plass at det er 100% rabatt på dette. Når jeg har bilene inne til garantiservice så får jeg jo ofte en faktura med beløp men hvor det da kommer ut i 0,-

Karl-Wilhelm

Sitat fra: pwb på torsdag 27. juli 2017, klokken 07:28
Utskifting av effektkabler? Snip...

Dersom det gjelder skader på disse oransje kablene som traverserer elektriske kjøretøy vil det være fornuftig/nødvendig å bytte dem. Dog er jeg enig, det ser litt suspekt ut.

andy76, gitt at du kontakter dette verkstedet igjen om kostnaden på service, kunne du gjort oss en tjeneste og spurt dem om dette?
i-Miev 2012
Twoflower would be the sort to stand on top of a hill during a lightning storm wearing wet copper armour and shouting "all gods are bastards!"

alda

#10
Byte av bromsvätska ska vara inkluderat i 2-års service, och är nödvändig för att upprätthålla garantin (menar i alla fall verkstaden...).
Byta pollenfilter kan du göra själv, tar 2 minuter och du behöver inga verktyg. Filter får du billigt på nätet, t.ex på Ebay.
Byter du själv bör 2-års service kosta max. 3500 kroner.
Kan inte tänka mig att du måste byta effektkablar, bara ett stunt fra verkstaden för att flå deg på några extra kroner... Citroen gör i vart fall inte det....

Edit:
Smöring av bromsar er ju bra att göra iofs (om du inte har gjort det sedan bilen var ny), men det kan du oxå göra själv vid hjulskift. Finns en del info om detta här på forumet.

-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

andy76

Lokalt verksted ga kontra, skulle matche prisen på 2490,~ som det ble vist til over fra Mitsubishi Follo. De ville dog ha en tusenlapp til pga bremsevæske da de mente dette ikke var inkludert siden det ikke sto nevnt, men har fått bekreftet fra Follo at det er inkl, så da håper jeg de står for lovnaden om pris match. I så fall ender jeg opp med en utgift på 2490 istedet for nesten 6000 (og da smøres alle bremser opp, ikke bare bak ).
Takk til vedkommende som tipset om prisen i Follo :+1:  :+1:
Verksted skal ha pluss for at de jenket seg, men skuffende at de skal prøve seg. Dessverre for de, traff de kunden fra helxxte denne gang ;D
Peugeot Ion 2015- Solgt
Skoda CitigoE 2020
Kia eSoul 64kw Excl 2020

65lars

Veldig bra, Alda, takk!  :+1:

Sitat fra: alda på torsdag 27. juli 2017, klokken 09:18
Byte av bromsvätska ska vara inkluderat i 2-års service, och är nödvändig för att upprätthålla garantin (menar i alla fall verkstaden...).
Byta pollenfilter kan du göra själv, tar 2 minuter och du behöver inga verktyg. Filter får du billigt på nätet, t.ex på Ebay.
Byter du själv bör 2-års service kosta max. 3500 kroner.
Kan inte tänka mig att du måste byta effektkablar, bara ett stunt fra verkstaden för att flå deg på några extra kroner... Citroen gör i vart fall inte det....

Edit:
Smöring av bromsar er ju bra att göra iofs (om du inte har gjort det sedan bilen var ny), men det kan du oxå göra själv vid hjulskift. Finns en del info om detta här på forumet.
Trilling, bestilt KIA

alda

Sitat fra: 65lars på torsdag 27. juli 2017, klokken 14:16
Veldig bra, Alda, takk!  :+1:

Sitat fra: alda på torsdag 27. juli 2017, klokken 09:18
Byte av bromsvätska ska vara inkluderat i 2-års service, och är nödvändig för att upprätthålla garantin (menar i alla fall verkstaden...).
Byta pollenfilter kan du göra själv, tar 2 minuter och du behöver inga verktyg. Filter får du billigt på nätet, t.ex på Ebay.
Byter du själv bör 2-års service kosta max. 3500 kroner.
Kan inte tänka mig att du måste byta effektkablar, bara ett stunt fra verkstaden för att flå deg på några extra kroner... Citroen gör i vart fall inte det....

Edit:
Smöring av bromsar er ju bra att göra iofs (om du inte har gjort det sedan bilen var ny), men det kan du oxå göra själv vid hjulskift. Finns en del info om detta här på forumet.
Bare hyggelig! :)

Ellers bra med den linken från Follo, den kan man ju slå i bordet framöver när man ska boka service! Så tack för det automat!
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

elekTrond

Mange bra innspill her. Ellers minner jeg om den klistrede sticky-tråden Priser service Trillingene helt øverst. Der kan vi både legge inn egne samt lese andres pris-sjekker.

Jeg ser bra mye overpriset oksemøkk på det tilbudet fra Bull & Shit. Kr. 621,- med/uten/mva for å lade opp "service batteriet"? Hvis det er:

       
  • 12V batteriet kan jeg jo forstå, for det tar jo litt tid å finne panser-åpneren, røske litt i batterifestet og polskoene, før klemmene fra batteriladeren hektes innpå. Da går det fort en halvtime ...
  • framdriftsbatteriet som Mr. Zero viser til her (Svar #115: Priser service Trillingene (2017-02-04), er det i prinsipp snakk om å ta betalt for å tappe ned og lade opp igjen. Noe du som aktiv bileier gjør daglig ...
Her har du en variant av BOS's "UTSKIFTING AV ELEKTRISKE EFFEKTKABLER" á 1242,- inkl. 138,- rabatt:

Høres dette kjent ut?
Kilde: Svar #23: Servicepriser på Imiev igjen anno 2014. (Søk på "serviceskjema" i trillingforumet.)




Sakser følgende fra MMC sin PERIODIC INSPECTION AND MAINTENANCE MANUAL (PDI_4D694556_HA3W_12_003_ENG.pdf):

       
  • A1 Check high voltage cable for damage and proper connection (Except main battery) Inspection Every 40,000 km or every 2 years
  • B4 Check fluid level in brake reservoir Inspection Every 20,000 km or every 12 months
  • B5 Change brake fluid Change Every 40,000 km or every 2 years
  • B6 Check (NB! 12V) battery condition (Except main battery) Inspection Every 20,000 km or every 12 months
  • D4 Check main battery for capacity Inspection First 12 months,thereafter every 24 months
A1 - HIGH VOLTAGE CABLE CHECK - 2-5
Check the high voltage cable for the following items:

       
  • Check the connections for looseness by wiggling connectors or checking tightening torque of threaded fasteners.
  • Visually check electrical wires for damage and wire clamps for looseness.
  • Check that electrical wires do not interfere with surrounding components.
B4. CHECK FLUID LEVEL IN BRAKE RESERVOIR - 2-16

       
  • Check that the fluid level is between the "MAX"and "MIN" mark.
  • If it is below the "MIN" marks, replenish with fresh brake fluid up to the "MAX" mark.
B5. CHANGE BRAKE FLUID - 2-16 / 2-17

       
  • Jaok, dette er faktisk litt jobb, sjøl for kyndige.
    Men når skiftet du egentlig sist på den gamle slitern?
B6. CHECK BATTERY CONDITION(EXCEPT MAIN BATTERY) - 2-18

       
  • Merk: Dette gjelder 12V bly/syre-batteriet, ikke framdriftsbatteriet!

       
  • Sjekk elektrolytt-nivået
  • Mål spesifikk syrevekt - med en syremåler til 20 kr 29,90,-på Hestetema
  • Fakturér kunde vha. bingohjulet til Reidar's Mikk & Mekk i Pondus
D4. CHECK MAIN BATTERY FOR CAPACITY - 2-23

       
  • Plugg til data'n
  • Tøm batteriet til én strek (1/16)
  • Åpne alle vinduene
  • Skru opp varmen og AC på MAX, og
  • Lad opp!


Resten av servicemanualen går stort sett ut på:

       
  • If it ain't broken, don't fix it!
'13 Mjau

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA