Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Konkurranse i premiumsegmentet....!

Startet av nien, onsdag 26. juli 2017, klokken 01:24

« forrige - neste »

nien

TMS for 585'... med luft og 4,7 sek 0-100...
Nå begynner jeg virkelig å lure på hva nye El-Audi'n vil bli priset til!

Leafy

Litt urettferdig å sammenlikne e-tron med Model S. Model X100D starter på i overkant av 850K og om e-tron får 90 kWh batteri så vil nok prisen starte godt under dette. Jeg tipper rundt 700K for en ribbet versjon og i god Audi tradisjon kan man legge på greit på utstyrslisten for å få en godt spekket modell.

Og ja, Tesla får konkurranse! Utfordringen til Audi ligger først og fremst i å komme opp med en god plan for et hurtigladenettverk som leverer mer enn dagens 50 kW.
Tesla Model Y Performance m/EAP. Mottatt 12.22
Tesla Model 3 Long Range MIC. Mottatt 09.21
Tesla Model X 100D 7-seter m/alt. Mottatt 23.05.19 - Solgt!
Audi e-tron Limited Typhoon Grey. Mottatt 18.03.19 - Solgt!
Tesla Model S 75D m/alt. Mottatt 16.10.17 - Solgt!
Tesla Model X 90D 7-seter m/alt. Mottatt 10.10.16 - Solgt!
VW e-Golf m/VP og alt utstyr. Mottatt 28.05.15 - Solgt!
Nissan Leaf m/solcelle. Mottatt 15.11.11 - Solgt!

Øyvind.h

Tilbyr de autopilot, 7-seter, hengerfeste og ladenettverk er jeg absolutt interessert.

Men dollaren har nå svekket seg og er nå i 7,95. Fortsetter dette fallet settes nyprisene hos Tesla ned. Antakelig det vi ser komme nå med "showroom discount" til folk som har bestilt og har biler på vei.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Espen Hugaas Andersen

#3
Det er ikke sikkert Model S med 75 kWh batteri vil ha veldig mye mindre rekkevidde enn Audi med 90 kWh.

Aerodynamisk er Model S ekstremt bra, koseptbilen hadde nok ~9% høyere luftmotstand. Og med et så stort NMC-basert batteri blir dette ikke en lett bil, 10% tyngre er kanskje ikke urealistisk. Da vil forbruket være ca 10% høyere.

Da vil en Audi med ~90 kWh tilgjengelig kunne kjøre ca 464 km, mens Model S med ~73 kWh tilgjengelig kan kjøre 414 km. Model S 100D med ~98,4 kWh tilgjengelig kan kjøre 536 km. (Dette er EPA tall, eller *ca* WLTP tall.)

Da har altså Audien ca 50 km mer enn Model S 75D, men ca 72 km mindre enn Model S 100D. Teslaen med mest lik rekkevidde blir da Model S 75D.

Og man bør ta hensyn til superladernettverket. 50 km ekstra gir nok betydelig mindre bruksverdi enn det superladernettverket gir.

Så klart, dette er bare ett aspekt. Det kan være andre ting som gjør Audien mer attraktiv.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

bmw2002

Vanskelig å si hvordan Audi priser bilen, men det er klart at både pris på Model S/X og Jaguar I-Pace kan være med på å påvirke prisen.

Uansett er det vel normalt å tro at denne havner over Model S 75D i pris.  Mange i Norge ønsker seg SUV, da er ikke Model S et alternativ og jeg kjenner nesten ingen som kunne tenkt seg å kjøpe Model X.

Viking800

Sitat fra: bmw2002 på onsdag 26. juli 2017, klokken 14:22
Vanskelig å si hvordan Audi priser bilen, men det er klart at både pris på Model S/X og Jaguar I-Pace kan være med på å påvirke prisen.

Uansett er det vel normalt å tro at denne havner over Model S 75D i pris.  Mange i Norge ønsker seg SUV, da er ikke Model S et alternativ og jeg kjenner nesten ingen som kunne tenkt seg å kjøpe Model X.

Etter å ha lest litt på forumet her så virker det som om TMX ikke faller helt i "smak" hos en del? Tror selv jeg er blant dem.

Leste et godt innlegg om noen ankepunkter mot X, men finner det dessverre ikke igjen.

Espen Hugaas Andersen

#6
Sitat fra: bmw2002 på onsdag 26. juli 2017, klokken 14:22
Vanskelig å si hvordan Audi priser bilen, men det er klart at både pris på Model S/X og Jaguar I-Pace kan være med på å påvirke prisen.

Uansett er det vel normalt å tro at denne havner over Model S 75D i pris.  Mange i Norge ønsker seg SUV, da er ikke Model S et alternativ og jeg kjenner nesten ingen som kunne tenkt seg å kjøpe Model X.
Jeg kjenner heller ingen som kunne tenkt seg å kjøpe Model X, eller e-tron, eller I-Pace. Men hvem man kjenner har liten betydning for etterspørselen. ;)

Det naturlige er nok å prise e-tron ett sted mellom I-Pace og Model X 100D, altså noe sånt som 600-850k NOK. Men sammenligningen med Model S er ikke helt feil den heller. Model S er 10 cm lavere enn konseptbilen, men både breiere og lengre, altså plassmessig er den noe tilsvarende. Med luftfjæring som nå er standard håndterer den hytteveier og slikt ganske så bra.

Model X er betydelig større og mer SUV-aktig enn e-tron og I-Pace. Størrelsesmessig er de nærmeste ekvialente fossilbilene fra Audi noe slikt:

Model S -> A6 Avant
Jaguar I-Pace -> A4 Avant allroad
Audi e-Tron -> A6 Avant allroad
Model X -> Q7
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

bmw2002

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 26. juli 2017, klokken 15:05
Jaguar I-Pace -> A4 Avant allroad
Audi e-Tron -> A6 Avant allroad
Model X -> Audi Q7

Kanskje hvis man sammenligner utvendig størrelse.  Ser man på plass til passasjerer har f.eks Opel Ampera-E mer plass enn BMW 5 serie og Model S, noe som er viktig når man har barneseter f.eks.  I-Pace kan sånn sett mer sammenlignes med 7-serie og A8 når det gjelder innvendig størrelse.


Espen Hugaas Andersen

#8
Sitat fra: bmw2002 på onsdag 26. juli 2017, klokken 15:13Kanskje hvis man sammenligner utvendig størrelse.  Ser man på plass til passasjerer har f.eks Opel Ampera-E mer plass enn BMW 5 serie og Model S, noe som er viktig når man har barneseter f.eks.  I-Pace kan sånn sett mer sammenlignes med 7-serie og A8 når det gjelder innvendig størrelse.
Ampera-e har høyde på 1,6 meter. Det er 4 cm mer enn I-Pace, 6 cm mer enn e-tron, og 16 cm mer enn Model S. Dette merker man på visse områder.

Ampera-e har derimot bagasjerom på 381 liter, der Model S har 894 liter. I-Pace har 566 liter og e-tron konseptet 615 liter.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Tellus

Bilkjøp i denne klassen skal man kanskje ikke forsøke å rasjonalisere ihjel. Det blir gjerne subjektive argumenter som er av betydning til syvende og sist. Hvorfor kjøpe BMW X3 istedet for AUDI Q5 eller MB GLC ?

Til nå har valget kun stått mellom en sedan eller en SUV fra Tesla. For mange blir det nok et poeng å kunne kjøpe noe annet enn det naboene har. Personlig ønsker jeg en SUV/CUV og synes Model X er svært lite tiltalende. Dessuten ønsker jeg ikke å ha maken bil som alle andre. Ergo står det i 2018 mellom Jaguar eller Audi. Venter man et år kommer nok MB også på banen.

nien

Etter å ha kjørt land & strand rundt i el-bil i sommer.... må jeg bare melde at ladenettverket i Norge for ccs/ chademo IKKE er i stand til å håndtere et stort antall (audi / nissan / ampera) med store batteripakker. Sto i ladekø bak en ampera... det var ikke gøy. Tesla har en vanvittig fordel med sine superladere.... 1 time og 10 min. bak en Ampera på singel lader på Otta i sommer gjorde brått Tesla mest aktuell...

Counterpointer

Sitat fra: nien på mandag 31. juli 2017, klokken 21:00
Etter å ha kjørt land & strand rundt i el-bil i sommer.... må jeg bare melde at ladenettverket i Norge for ccs/ chademo IKKE er i stand til å håndtere et stort antall (audi / nissan / ampera) med store batteripakker. Sto i ladekø bak en ampera... det var ikke gøy. Tesla har en vanvittig fordel med sine superladere.... 1 time og 10 min. bak en Ampera på singel lader på Otta i sommer gjorde brått Tesla mest aktuell...
Det er vel heller sjåførene som trenger opplæring! Med store batteripakker burde presset på laderne bli mindre!

Jeg kjørte 74 mil på en dag med Ae og stå på hurtiglader over en time er helt unødvendig! Folk må lære seg å lade effektivt (0-60+% for Ae) og heller ta flere stopp. Det er ikke nødvendig med "full tank", det er faktisk både dyrt og usolidarisk. 50% på Ae er over 20 mil og så langt er det skjelden til neste lader.


Crown

Sitat fra: knut.aulie på mandag 31. juli 2017, klokken 21:22
Sitat fra: nien på mandag 31. juli 2017, klokken 21:00
Etter å ha kjørt land & strand rundt i el-bil i sommer.... må jeg bare melde at ladenettverket i Norge for ccs/ chademo IKKE er i stand til å håndtere et stort antall (audi / nissan / ampera) med store batteripakker. Sto i ladekø bak en ampera... det var ikke gøy. Tesla har en vanvittig fordel med sine superladere.... 1 time og 10 min. bak en Ampera på singel lader på Otta i sommer gjorde brått Tesla mest aktuell...
Det er vel heller sjåførene som trenger opplæring! Med store batteripakker burde presset på laderne bli mindre!

Jeg kjørte 74 mil på en dag med Ae og stå på hurtiglader over en time er helt unødvendig! Folk må lære seg å lade effektivt (0-60+% for Ae) og heller ta flere stopp. Det er ikke nødvendig med "full tank", det er faktisk både dyrt og usolidarisk. 50% på Ae er over 20 mil og så langt er det skjelden til neste lader.

Det viser i hvert fall hvor viktig og riktig det er at prisen er pr minutt og ikke pr kWh slik som enkelte tar til orde for. Kunne gjerne vært proporsjonal med tiden også, at minuttprisen øker jo lengre man står og lader.

Men VAG/Daimler/BMW har jo lovet CCS hurtigladenettverk med opptil 350kW ladere, så må jo ha troen på at det løser seg en gang :-D
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Counterpointer

Sitat fra: Crown på mandag 31. juli 2017, klokken 22:36
Men VAG/Daimler/BMW har jo lovet CCS hurtigladenettverk med opptil 350kW ladere, så må jo ha troen på at det løser seg en gang :-D
De ligger fem år etter i løypa. Porsche har installert de to første 350 kW (800v) laderne så noe fysisk har faktisk skjedd.

Hvis de nå satser litt skikkelig så burde det ta mindre tid for alle disse store enn lille Tesla. Men de må stå på for Tesla øker takten stadig

bmw2002

Tesla har bare brukt $300 millioner på å bygge ladestasjoner.  VAG/Daimler/BMW bygd et bedre nettverk på et år hvis de ville. Men er redd for at sitter på gjerdet i noen år før de begynner...




© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA