Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøp av El-bil og aller helst med god plass :)

Startet av Jonny Hanger Humstad, tirsdag 25. juli 2017, klokken 20:54

« forrige - neste »

Jonny Hanger Humstad

Heisann!

Jeg og samboeren skal kjøpe oss el-bil. Vi har foreløpig kun et barn, og han trenger et barnesete som tar litt plass. Hvilken el-bil er det som er romslig med plassen og som ikke koster skjorta da? Vi har sett og siklet litt på Kia Soul. Fin og rimelig. De ser ok romslig ut. Har ikke sett inn i en enda, kun fra utsiden. Har jo også barnevogn så trenger også litt plass bak.
Jeg er en ganske lang mann, 196cm. Får jeg plass i en Kia? Og får jeg plass til et barnesete bak meg om jeg skulle ønske det?
Kommer til å bruke bila mest til småkjøring. Til og fra hytte, venner, bhg osv.
Hva bør jeg tenke på når jeg skal kjøpe el-bil? Hva er viktigst?

Gi meg gjerne noen tips til andre biler enn Kia Soul også. Vi er helt blanke.
Synes noen Kia Soul ser litt tøffere og mer robust ut enn andre. Hva kommer det av? Er det forskjellige typer? Hva er i så fall forskjellen?
----------------

Kia Soul Exclusive 2016

Acustica

Testet Soul i dag faktisk. 193 cm her.

Satt veldig fint fremme i den, massevis av takhøyde. Kan sitte bak meg selv med setet i "min posisjon" foran, igjen med god kne og hodeplass. Barnesete bør går fint, i hvertfall fremovervendt.

Kia skiller seg ut fra de andre jeg har testet med at man setter seg inn og ikke ned i bilen, litt SUV-light følelse. Likte selv bilen godt, men er veldig usikker på om det er "feil tidspunkt" å handle på.

jankph

Hva er viktigst? Jeg tror du kan lære mye av å lese vurderingene og beskrivelsene av de ulike modellene på elbil.no. Ellers er det vel med elbilkjøp som med alle bilkjøp at du bør kjøpe en bil dekker ditt faktiske bilbehov i dag og noen år fremover.  Hva trenger du en bil til og hvordan vil den bli brukt og hvor skal du kjøre for det meste?

Med tanke på barn og barnesete og barnevogn så har naboene mine som er passe høye men ikke 1.96 valgt en Nissan Leaf.

Jeg ville reist til de ulike forhandlerne og lånt flere biler hjem og testet hvor lett det er å få på plass bilsete og barnevogn og deg selv og kjørt litt rundt der du pleier å kjøre for å se hva som duger.
VW e-up! 2015-mod siden juni 2017

Pigeonbay

Størst plass er det vel B-klassen som kan skilte med. Flott bil. Verdt pengene

Sent fra min FRD-L09 via Tapatalk


automat

Sitat fra: oveduesund på tirsdag 25. juli 2017, klokken 23:31
Størst plass er det vel B-klassen som kan skilte med. Flott bil. Verdt pengene



Man bør tenke seg nøye om før man går for en bil uten hurtiglading. Det legger endel begrensinger på bruken.


Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

stromifokus

Sitat fra: oveduesund på tirsdag 25. juli 2017, klokken 23:31
Størst plass er det vel B-klassen som kan skilte med. Flott bil. Verdt pengene

Sent fra min FRD-L09 via Tapatalk
De fleste bilene har vel fått VP nå, mens merca ligger litt etter?

Acustica

Sitat fra: automat på tirsdag 25. juli 2017, klokken 23:52
Sitat fra: oveduesund på tirsdag 25. juli 2017, klokken 23:31
Størst plass er det vel B-klassen som kan skilte med. Flott bil. Verdt pengene



Man bør tenke seg nøye om før man går for en bil uten hurtiglading. Det legger endel begrensinger på bruken.

Jeg hadde kjøpt Mercedesen på direkten hadde den hurtigladet.

jj44nn

Sitat fra: Jonny Hanger Humstad på tirsdag 25. juli 2017, klokken 20:54
Heisann!

Jeg og samboeren skal kjøpe oss el-bil. Vi har foreløpig kun et barn, og han trenger et barnesete som tar litt plass. Hvilken el-bil er det som er romslig med plassen og som ikke koster skjorta da? Vi har sett og siklet litt på Kia Soul. Fin og rimelig. De ser ok romslig ut. Har ikke sett inn i en enda, kun fra utsiden. Har jo også barnevogn så trenger også litt plass bak.
Jeg er en ganske lang mann, 196cm. Får jeg plass i en Kia? Og får jeg plass til et barnesete bak meg om jeg skulle ønske det?
Kommer til å bruke bila mest til småkjøring. Til og fra hytte, venner, bhg osv.
Hva bør jeg tenke på når jeg skal kjøpe el-bil? Hva er viktigst?

Gi meg gjerne noen tips til andre biler enn Kia Soul også. Vi er helt blanke.
Synes noen Kia Soul ser litt tøffere og mer robust ut enn andre. Hva kommer det av? Er det forskjellige typer? Hva er i så fall forskjellen?

Opel Ampera-E på finn, bestill prøvekjøring hos forhandler for test av plass.
Oslo/Lørenskog
Nissan Leaf Acenta - BNH Lillestrøm Mai 2014
Opel Ampera~E - Bestilt 11/04-16 - Produsert nei - anslått leveringsdato 2018

Ebe

Leaf har også overraskende lang plass i lengderetningen, vel så god som vanlige stasjonsvogner :)
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Jonny Hanger Humstad

Takk for svar, folkens! Hører gjerne mer! :)

Opel Ampera-E utgår nok. Tror den blir litt dyr, er jeg redd. Håper å holde oss rundt 200K +-.
Nissan Leaf utgår også pga utseende hehe.
----------------

Kia Soul Exclusive 2016

Kjetil1986

#10
Hva med en brukt e-golf? Bedre bagasjeplass enn i Soul'n. Får fint en sammenlagt barnevogn pluss litt bagasje baki.

(Helt tilfeldig at jeg har en til salgs ;D)
Model 3 long range 2021

chriso89

Har kia soul ev 2018 med 30 kwh batteri:).  Vil anbefale den på det varmeste!:). Lengre rekkevidde en egolf på vinteren og er som en minisuv.  Stor inni. 

Eneste minuset er bagasjerommet. Men du kan fjerne bøtta som er i bagasjerommet for å senke gulvet mer.  Får plass til barnevogn da.  Riktignokk ikke alle typer men det går

Kristian O

Er 199 cm, og har god plass i Soulen. Den er veldig romslig, men har som andre nevner et lite bagasjerom. Ville sjekket om det går med barnevogn før evt kjøp.

Angående barnesete bak deg så tror jeg det går med en babystol, og sannsynligvis neste trinn (opp til 18 kg).
Igjen; prøv før kjøp. Lån en Soul, ta den med til Barnas hus etc, og prøv å få plass til barnevognog bilstoler.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

stromifokus

#13
Du får knapt plass til de større duo-barnevognene i bagasjerommet på egolfen, men de mindre enklere går fint. Da kan man også klare å dytte inn opp til 3 små kofferter og noen små bager i tillegg. Ikke prøv å presse inn en større barnevogn med makt da plastdekslene på siden av baksete ikke tåler alt for mye press.

Å velge mellom Soul og egolfen, blir som epler og pærer, den ene har brukbar rekkevidde hele året, den andre knapt 80 km midt på vinteren.

snoemann

Rent bortsett fra takhøyde/lengde på sjåfør så synes jeg det nærmest alltid gir en veldig god pekepinn om man starter med å se på de ytre dimensjonen på bilene.

Jeg har testet mange biler opp igjennom, og de ytre dimensjonene er som regel en veldig god indikator på plass inne i bilen.

Teslaene er jo de absolutt største elbilene pr idag.

Bortsett fra disse, så er det Nissan Leaf og Hyundai Ioniq som er størst av "budsjett modellene".

Disse er ganske så mye lenger enn resten.

Tesla Model X 5.04
Tesla Model S 4.97
Hyundai Ioniq 4.47
Nissan Leaf 4.44
VW e-golf 4.25
Kia Soul 4.14
Renault Zoe 4.1
VW e-up 3.54
Mitsubishi i-miev/Citroen C-Zero/Peugeot Ion 3.4
Nissan Leaf 30kwh Tekna 2017. I eie 2017 ->
Citroen C-Zero 2011. I eie 2013 -> 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA