Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ikke lov med henger med 19" Vinterhjul.

Startet av pej, lørdag 16. desember 2017, klokken 21:48

« forrige - neste »

silverwrx

Svar fra Tesla: Det er lov med 19' og tilhenger.

Vedlagt bilde over manual.



2012 Leaf SL og Cannondale Elsykkel.
WRX Sti og Lotus Elise S2 111S

jlan

2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

silverwrx

Sitat fra: gr på søndag 17. desember 2017, klokken 11:00
Hvilken versjon er "den nye manualen"? Er det i bilen man får opp den?

Jeg får opp v8.0 både på Tesla-kontoen og på designsidene (samme link), og den er fra 2016. Mangler alt av oppdateringer i forhold til ny 7-seter, AP2 (med manglende skiltgjenkjenning og regnsensor), nye knapper for dørene etc.

Du går inn på mytesla. Logger inn.

På bilen din, under fanen kundedokumenter, der finner du din bils brukermanual.

Ny 7seter kom senere, 2016 var ap1. Derfor har ikke din bil disse endringene i manual.

Jeg har ap2 manual, og bil.
2012 Leaf SL og Cannondale Elsykkel.
WRX Sti og Lotus Elise S2 111S

Rævedilter

Uansett er det ikkje Tesla som kan fortelle meg kva dekk eg kan bruke på min bil, det er det norske lover som avgjer. Mulig dei kan gjere noko i forhold til garanti, men da må dei nå sannsynleggjere at ein skade er oppstått pga. bruk av av feil dekk, noko eg ikkje ser på som særlig sannsynlig.

Bilen er typegodkjent med 2250 kg henger heilt uavhengig av dekktype, størrelse etc. så lenge dekka er iht. lover og regler i Norge.

Øyvind.h

Så lenge dekk og felg tåler lasten og har rett innpress er alt annet totalt irrelevant. Tesla kan ikke definere hvilke dekk som er greie å kjøre med. Høres helt komiklubb ut.

Kjøp heller tredjeparts vinterhjul. Bedre og mye billigere.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

jlan

Det er sikkert OK med de fleste 19" dekk. Men ingen røk uten ild. Noe er det vel som har trigget Tesla til å skrive dette. De har jo også spesifisert betydelig høyere lufttrykk ved tilhengertauing. Jeg tror det i en eller annen situasjon har oppstått oscillasjoner -"fishtailing".  Jeg har selv opplevd dette som passasjer i en Volvo med en seilflyhenger bak. En ganske skremmende opplevelse. Nå kan det jo like gjerne skyldes forhold med tilhengeren, men jeg tror likevel det er det Tesla frykter:
https://www.youtube.com/watch?v=nd-hUX8memY
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Øyvind.h

#66
I så fall er det galskap at de tillater Nokian R2 i 19" utførelse. Det er i plussgrader den mykeste geleen du kan sette på bilen.

Men var det ikke først motsatt? Man måtte ha 20" sommerdekk for å få full vekt. Med 22" begrenset de til 1500kg eller noe? En restriksjon som raskt ble opphevet

Når det gjelder hengerens oppførsel er det helt essensielt å laste den rett. Tyngdepunktet lavt og over aksling slik at kuletrykket er korrekt. Laster man litt langt bak eller foran går det shit creek med en gang du får litt sleng.
Edit:så videoen nå. Fin demo.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Rævedilter

Sitat fra: jlan på onsdag 03. oktober 2018, klokken 22:32
De har jo også spesifisert betydelig høyere lufttrykk ved tilhengertauing.
Det er ikkje oppgitt lufttrykk for 19" 265 dekk men de fleste kjører vel allerede med rundt 3 bar i dekka.

jkirkebo

Sitat fra: jlan på onsdag 03. oktober 2018, klokken 22:32
Det er sikkert OK med de fleste 19" dekk. Men ingen røk uten ild. Noe er det vel som har trigget Tesla til å skrive dette. De har jo også spesifisert betydelig høyere lufttrykk ved tilhengertauing. Jeg tror det i en eller annen situasjon har oppstått oscillasjoner -"fishtailing".  Jeg har selv opplevd dette som passasjer i en Volvo med en seilflyhenger bak. En ganske skremmende opplevelse. Nå kan det jo like gjerne skyldes forhold med tilhengeren, men jeg tror likevel det er det Tesla frykter:

Vektfordeling er nøkkelen her. God vekt på hengerkula sørger for at dette ikke skjer. Er hengeren baktung, kan man lett miste kontrollen slik som på videoen. Da er det bare én ting å gjøre; smelle inn bremsen hardt og brutalt. Farten må ned fort for å få igjen kontrollen, prøver man bare å trille videre og håpe det går over ender det fort som i videoen.

Vektfordeling er hovedgrunnen til at jeg byttet henger fra en med 250cm plan til en med 320cm plan. Det er nesten umulig å frakte mye trevirke/materialer (som ofte er inntil 540cm lange) på en 250cm henger uten at den blir baktung. På en 320cm går det helt fint.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA