Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Biltur på over 2000km med e-Golf 24kW

Startet av .Andre, mandag 24. juli 2017, klokken 13:12

« forrige - neste »

.Andre

Nå har vi nylig hatt årets ferie i e-Golf. Turen gikk fra Bergen og oppover vestlandskysten. Kjørte via Førde, Gamleveien over Strynefjellet,  Geiranger, Trollstigen, Atlanterhavsveien, Hamar og Karlstad i Sverige og tilbake til Bergen. Totalt et sted mellom 2000 og 2200 km på en uke. En fantastisk tur. Det går overraskende fint å kjøre på tur med e-Golf 24kW. Det er godt utbygd med hurdigladere nå.

Rekkevidden på rundt 16 mil er ikke noe hinder for å reise på tur, det krever kun litt ekstra planlegging. E-Golf er en fantastisk bil å reise på tur med. Vi ladet til maks 80% på ladestoppene hele veien.   

geear

Kjekt å høre om slike langturer, men samtidig er det ikke sommerkjøring med 15-16 mils rekkevidde som ødelegger litt av gleden for min del, det er det at selv ti mil blir gambling på vinterstid. Selv med fullading, som i seg selv er en utfordring på grunn av tidsbehovet. Og neida, jeg har ikke kjøpt 190km e-Golf med formål langkjøring, men det hadde vært kjekt om det ikke var helt håpløst.

stromifokus

Her i 110-sonene på østlandet så er selv 130-140 km en utopisk drøm på en perfekt sommer dag.

Chivas

Har nå erfart ca 12 mils rekkevidde med FL på svenske motorveier...ekstremt?

j-Golf

Men Chivas, husk at nævne at du ikke kører på standard dæk men på en bredere og lavere profil (så vidt jeg forstår?)

Chivas

Stemmer, har 225/45-17. Skal kjøre roligere hjem, så får vi se hvordan det blir :-)

eivhelle

#6
Sitat fra: Chivas på tirsdag 25. juli 2017, klokken 02:11
Har nå erfart ca 12 mils rekkevidde med FL på svenske motorveier...ekstremt?
Hvis jeg simulerer effekten av å kjøre i 130 km/t med dekk som ikke er helt optimale på rullemotstand, og ferielastet bil, får jeg en rekkevidden på 123 km.

Går du ned i hastighet til 100 km/t skal rekkevidden øke til rundt 170 km. Hvis du hadde benyttet original dekk og felg skulle du fått rundt 184 km. Så det er ikke dekkene som er den største synderen.

Ved 90km/t  190 km. (206km med originaldekk)
Ved 80km/t  210 km. (230km med originaldekk)
Ved 70km/t  230 km. (257km med originaldekk)
Ved 60km/t  250 km. (282km med originaldekk)

Dette er selvsagt rent teoretisk beregnet i et excell ark, så det kan naturligvis være andre faktorer som spiller inn i praksis. For eksempel vil 5 m/s med vind rett imot gi deg luftmotstand tilsvarende 18 km/t ekstra, og på samme måten vil man få 18km/t gratis om man har vinden i ryggen. Man må også korriger for høydeforskjellen mellom start og stopp.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Peacock

Flott og høre om fin langtur langtur. Selv har jeg 300 Egolf. Har selv fine turer med min. Har ikke rekkevidde angst. Har innsett at brede hjul med høyere motstand ikke er forenelig med elbil på langtur. Samt at vi kjører i "førstegir" hele tiden. Vil forundre meg om motoren er like effektiv nær toppfart. Vil tro den bruker mere strøm PR hk. Håper neste gen elbil får et gir til. Selv har jeg Max 100 som grense, og slipper andre forbi. Går ikke det, øker jeg farten og kjører til siden når muligheten byr seg. Ligge i førstegir med brede dekk nær toppfart med elbil er ikke gjennomtenkt i min verden. Faren er at saktere kjøring skaper et elbil hat fra raske fossilbil sjåfører, eller verre: farlige forbikjøringer. Jeg er mekaniker/tekniker og tror (med fare for kjeft: vet) at nær toppturtall umulig kan øke effektivitet i en elmotor. Hilsen veldig fornøyd elbileier. God sommer
VW 300 E-golf Peacock Green Juni/2017
ID.4 first April/2021

eivhelle

Har vært på langtur selv i den nye faceliften, 4 personer i bilen og skiguard 830 takboks på taket.

Turen gikk først fra Horten til Vågå over Valdresflya (1400moh) første dagen. Det ble noen ekstra km på turen fordi vi måtte snu etter knappe 25 km for å ordne noe som ble glemt og i tillegg ble det en tur t/r Lom fra hotellet på Vågå. Total ble faciten her 487km med snittfart på 62 km/t netto stigning på 300m og et forbruk på 12.6kWh/100km. Det var optimale kjøreforhold.

Andre dagen gikk turen til Øystese i Hardanger via Sognefjellet og tindevegen til Øvre Årdal. Total 357km med snittfart 51km/t (gikk saaakte ned kjerreveien mot Årdal) netto stigning på minus 300m og et forbruk på 12.0kWh/100km. Igjen optimale kjøreforhold.

Avsluttet med retur til Horten via Hardangervidda og nummedal. Totalt 399km med snittfart 59km/t netto stigning på 0 meter og et forbruk på 14.7kWh/100 km. Kjøreforholdene var denne gangen langt fra optimale. Regn og våt vei store deler av turen og kraftig motvind langs hardangerfjorden og over vidda.

Men det var greit å få testet ut at det faktisk går fint å bruke takboksen på langtur uten at forbruket går i taket.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

eivhelle

Sitat fra: Peacock på søndag 30. juli 2017, klokken 11:31
Flott og høre om fin langtur langtur. Selv har jeg 300 Egolf. Har selv fine turer med min. Har ikke rekkevidde angst. Har innsett at brede hjul med høyere motstand ikke er forenelig med elbil på langtur. Samt at vi kjører i "førstegir" hele tiden. Vil forundre meg om motoren er like effektiv nær toppfart. Vil tro den bruker mere strøm PR hk. Håper neste gen elbil får et gir til. Selv har jeg Max 100 som grense, og slipper andre forbi. Går ikke det, øker jeg farten og kjører til siden når muligheten byr seg. Ligge i førstegir med brede dekk nær toppfart med elbil er ikke gjennomtenkt i min verden. Faren er at saktere kjøring skaper et elbil hat fra raske fossilbil sjåfører, eller verre: farlige forbikjøringer. Jeg er mekaniker/tekniker og tror (med fare for kjeft: vet) at nær toppturtall umulig kan øke effektivitet i en elmotor. Hilsen veldig fornøyd elbileier. God sommer
Stemmer nok bra at effektiviteten går noe ned ved maks belastning, men det er et stykke opp fra 100 til 150km/t som er toppfarten. Husk at luftmotstanden utgjør en faktor 2.25 mer ved 150 enn den gjør i 100. Så jeg tror en fint kan kjøre i 110 uten at det er effektiviteten i motoren som er den begrensende faktoren.

Jeg tror ellers ikke at man som elbil sjåfør treger mer enn andre. Man skal uansett respektere fartsgrensene og kjøre etter forholdene. Så lenge man gjør det, og ikke bevist hindrer de som er utålmodige i å komme trygt forbi, gjør man ikke noe galt. Om sommeren er det uansett stort sett bobilene som representerer den største kilden til kø på veiene.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Peacock

Fint innlegg eivhelle. Mitt innlegg var referert til negativt innlegg angående 120 km rekkevidde på egolf med uoriginale brede dekk i 130 km/time.
VW 300 E-golf Peacock Green Juni/2017
ID.4 first April/2021

eivhelle

#11
Jeg tror effekten av høy hastighet er det som er lettest å overse når man går fra en bil med forbrenningsmotor og over til eldrift. En forbrenningsmotor gir best effektivitet ved høy belastning, og det bidrar til at gevinsten ved å holde igjen på hastigheten ikke er like stor.

For en elbil er det vel hovedsakelig effektiviteten til inverteren og ohmske tap i elmotor og batteri, som bidrar til tap av effektivitet. Effekt går som motstand multiplisert med kvadratet av strømmen, eller som strøm multiplisert med spenning. Siden spenningen er omtrent konstant vil derfor en dobbling av effekten levert gi en dobbling av strømmen som igjen gir en firdobbling av ohmske tap i kretsløpet. Inverteren vil typisk ha lavest effektivitet når det går lav effekt og deretter flate ut. Så om du summerer tapene vil man få dårligst effektivitet ved veldig lav belastning og ved svært høy belastning. Men innenfor et passe område vil effektivitet være relativt konstant. Etter min erfaring virker det som at e-golfen har rimelig god effektivitet så lenge man holder seg mellom 30 og 110. Og med effektivitet mener jeg da at tapene i drivlinjen er relativt konstant slik at det er ytre forhold som bestemmer.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

brako79

Kjørte selv på ferie 1500km med stappfull bil med takboks og 225/45/17. 4 pers i bilen.
Brukte mellon 16-18kw/100km. Kjørte 18-22 mils etapper mellom hver lading.
///Mvh
Kristian
'21 ID.4 1st
'17 e-Golf
venter på '22 iv80X
-
'10 BMW F800ST

Chivas

Sitat fra: brako79 på mandag 31. juli 2017, klokken 00:20
Kjørte selv på ferie 1500km med stappfull bil med takboks og 225/45/17. 4 pers i bilen.
Brukte mellon 16-18kw/100km. Kjørte 18-22 mils etapper mellom hver lading.
Interessant. Selv lå jeg på 15/16 - 18/19kw/100 km men måtte lade oftere. Ladet du da til 100%?

Uten at jeg har studert dette nøye, så sitter jeg med et inntrykk av at batteriprosenten faller raskere etter at den passerer 50% enn frem til 50%. Når man lader til f.eks 80%, virker det på meg at de resterende 20% "inneholder" mer enn 20% og at det bilen rapporterer er misvisende.

Kan egentlig sammenligne med en mobiltelefon, hvor man ser den samme oppførselsen.

brako79

Tenker at målerene ikke er helt korrekte. Tror det er litt psykologisk også, med mye batteri føler man det er lenge til tomt mens på lite batteri føler man at det renner ut.
Ladet til ca 80 på hurtigladere. Unntatt de gangene vi spiste/handla eller traff kjentfolk.  Da gikk det  over 90%. På saktelading ble det som regel tilnærmet fullt.
///Mvh
Kristian
'21 ID.4 1st
'17 e-Golf
venter på '22 iv80X
-
'10 BMW F800ST

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA