Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tar ikke lading, besynderlig foranledning

Startet av Livsforvalteren, lørdag 22. juli 2017, klokken 23:03

« forrige - neste »

elekTrond

Egen helse får komme først, alt annet kan erstattes. Bilen din kommer ikke til å kjøre noen steder i mellomtiden, bokstavelig talt.   :P

Håper du kjøper deg i909, så får jeg høre hva du syns. Har *bank i dashbordet* rett og slett ikke bruk for en sjøl ennå til min '13 modell (MY13). Det blir som før sagt med paraplyer. Kjekt å ha en rede, men kjøper jeg nå blir den bare liggende til bilen er solgt eller vrak. Det slår aldri feil!  8)
'13 Mjau

Livsforvalteren

Bare kjipt om utladet 12V dytter mjauen fra brist til brudd i ryggraden. Min teori er at 0,01/8 sekunder skyltes multimeteret, men hakke peiling. Har ihvertfall tatt ut OBD-donglen :) Men kan noen fortelle hvorfor det skulle oppstå skade på det? Er jo nok strøm på hovedbatt.

Skal sannsynligvis hente i909en torsdag kveld, så får vi se om det kommer noe godt ut av det. Som noen sa, med en -11 ute av garanti (bruktbilgarantien går ut i oktober) kan den bli nyttig i fremtiden også.
2011 i-MIEV

TB

Om du har nokon form for garanti er det viktig å melde ifrå om dette. Den som du kan rette garanti / reklamasjon mot har krav på å få retta feilen. Dvs om du sjølv rettar den har du ikkje krav på å få dekka utlegg til reparasjon om du ikkje har varsla om feilen / selgar har fått sjansen til å rette.

Men, om feilen er enkel å rette, til liten kost er det ikkje nødvendigvis verdt det.

Er redd for det er batteri eller bms systemet. Det kan bety ein del arbeid for å rette feilen...  Merkeverkstad har ofte stive timeprisar. Men, dei bør og bruke mindre tid på å lokalisere feilen.

(Ref andre tråder stemmer det ikkje alltid..er nok smart å følge med og avklare kostnader før reparasjon blir påbegynt. ☺ )
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Livsforvalteren

Takk for varsku :) Får ringe IF i morgen og beskrive situasjonen. Får håpe de ikke skaper seg over at jeg har brukt tid på å prøve å avklare om det er en mindre feil med 12Ven  :-[

Kodeleseren kjøper jeg nok lell, virker som et godt kjøp. Etter oktober håper jeg jo å ha bilen i enda 10+ år.
2011 i-MIEV

Rav4_EV

All grunn til å advare mot gamle 12 volts batterier. Når drivbatteriet lades vil lading av 12 volts batteriet kobles ut i korte perioder slik at overvåkinga på drivbatteriet kan lese cellespenninger uten belastning. Med et dårlig 12 volt batteri roter man til hele ladeprosessen.

Som andre nevner koster det bare 600 kroner og lager mye unødvendig trøbbel dersom det ikke er i god stand.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

65lars

Ja, jeg har lest denne tråden et par ganger nå, og er enig.  Lån et batteri, om du kan.
Jeg er ikke "vel trent" når det kommer til 12V batteriet og forbindelsen/ effekten på/til "driv-batteriet".
Men denne tråden minner meg på at det er en god ide å ta med måleinstrument samt en (veldig god) lader, og sjekke 12V batteriet.
:)

Sitat fra: Rav4_EV på mandag 24. juli 2017, klokken 11:34
Sett inn et nytt 12 volts batteri før du ødelegger noe.
Trilling, bestilt KIA

Livsforvalteren

Byttet 12V i går til Sønnek 386. Simpel operasjon. Men løste ikke problemet :/

Så i dag kjørte Falck kjerra til MotorForum (bruktbilgarantisten ville ha den på merkeverksted, så da ble det dem), så får jeg vite mer over helgen. Greit med delkasko med veihjelp, fikk den kjørt andre gangen også med "bare" egenandel på 500,-
2011 i-MIEV

Stjerneglis

Trengte du å aktivere originalstereoen med kode etter batteriskifte?
Lykke til videre. Håper dere finner ut av problemene!
2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt...

Livsforvalteren

Har ikke originalstereo, men en 2-DIN anderoid-enhet. Veldig kjekt, og gir liiitt mer moderne bilfølelse til den ellers trauste mjauen :)

Tusen takk for det :) Håper jeg får skikkelig diagnose-info jeg kan poste her.
2011 i-MIEV

elekTrond

I mellomtiden, kan du aller vennligst poste en ny tråd om og med android radio i trilling? Er det Parrot eller no anna? Android versjon? Kan du kjøre caniOn og EVBatMon på den f.eks? Hva med HiFi og antall inn/utganger? Etc osv...

Hadde jeg bare funnet en med DAB hadde jeg kjøpt tvert, sammen med en 2-DIN midtkonsoll. Ikke var de spesielt billige, de jeg fant for et års tid siden.

Men, svar med en ny tråd du, ikke her. På forhånd takk. :+1:
'13 Mjau

Livsforvalteren

#25
Parrot, ja. Utdatert men brukbar. Ryggekamera og mikrofon i tillegg. Etter litt knot fikk jeg google maps,, som vel var det viktigste etter lyden :) Men den fulgte bilen, så har ikke noe å komme med utover brukeropplevelsen..

Nå har de somlet seg til en diagnose, sånn ca. Røket sikring. Doh... De har likevel ikke lukket saken da de sier de ikke skjønner hvordan sikringen kunne ryke. De lurte litt på om det kunne være noe med ladesystemet som da ville koste 23K + arbeid o.O Men bilen kjører, 12V tar lading så nå blir det testing for alle penga før garantien går ut i oktober. Skal prøve alle ladestasjonene i hele Bergen :)
2011 i-MIEV

bobakka

Sitat fra: Livsforvalteren på torsdag 10. august 2017, klokken 10:31

Røket sikring.

Fikk du vite hvilken sikring som var røket? Det var vel ikke bare en vanlig 12V sikring som var røket, eller?
iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?


65lars

Trilling, bestilt KIA

Livsforvalteren

#29
OBC-sikringen, sitter ikke med de andre altså?  Takk for link, skal kikke på det.

Må gi kudos til MotorForum som jeg har vært litt gretten på: Jeg har ikke betalt noe (enda ihvertfall), egenandelen betaler jeg om det blir mer ifm saken, skjer ikke mer kunne jeg slippe.
2011 i-MIEV

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA