Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Daglig lading til 100%

Startet av Pilot, lørdag 22. juli 2017, klokken 10:48

« forrige - neste »

Pilot

Hei,

Har lest en del på forumet at det anbefales å lade maks opp mot 80-90% og gå min til 20-30%. Etter min, kanskje feil, oppfattning betyr dette et bruksområde på kun 50-60% av en teoertisk range på ca. 400km (70D). Dette tilsvarer ca. 200-240tkm noe som er vel 150km reelle?

Jeg eier nå en i3 som jeg lader hele tiden opp til 100% uten å tenke på batteriets helse. Dette etter oppfordring fra forhandleren/BMW.

Siden jeg ønsker å kjøpe meg en 70D eller 90D, er det virkelig slik at jeg ikke kan bare plugge inn kabelen og lade til 100%, selv om jeg ikke trenger full range?

Etter erfaring med BMW i3 høres det litt merkelig ut at det må passes så nøye på SoC på Tesla.

Mulig jeg er på bærtur i og med at jeg ikke eier Tesla p.t. 

spirrevipp

Til daglig bruk så anbefales det å ikke lade til 100%, men du lader selvsagt til 100% når du har behov for det.

Du trenger ikke passe nøye på, sett daglig lading til 90%, skru opp til 100% når du vet du skal på langtur dagen etter. Lad batteriet når du føler for det. Easy peasy.

Selv lader jeg et par ganger i uka, plugger inn når jeg har omtrent 200 km igjen på tanken. Da har jeg alltid god rekkevidde hvis jeg på kort varsel skal avgårde noe sted.
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

litium

Hvordan er det forøvrig med hyppig bruk av hurtiglading ift batterilevetid? Jeg ukependler og har tenkt å basere meg på hurtiglading 2 ggr pr uke og  lite hjemmelading.

Kito76

Lurer på det samme... lader til ca 80% og plutselig skal jeg kjøre langt. Vår Imiev lader vi slltid til 100%

spirrevipp

Det er noen med 90 kWh pakken som har fått redusert ladehastighet etter å ha ladet mye på superlader/chademo (sannsynligvis for å beskytte batteriet mot unormal degradering). Ellers så har jo Tesla batteripakkene vist seg å holde seg meget bra.

Ikke noe stress hvis man plutselig skal kjøre langt og ikke har ladet til 100%, stor sjanse for at man har mer enn nok strøm til å rekke fram til første superlader. Husk at det er kun "første etappe" på langtur man får nytte av å starte med 100%, på superladere så lader man vanligvis nok til å komme seg til neste superlader med litt buffer. Før jeg kjøpte Tesla så tenkte jeg at jeg alltid måtte lade og ha fullt batteri i tilfelle jeg skulle noe, men det er helt unødvendig... lader et par ganger i uka og aldri noe stress.
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

Amoss

Sitat fra: Pilot på lørdag 22. juli 2017, klokken 10:48
Jeg eier nå en i3 som jeg lader hele tiden opp til 100% uten å tenke på batteriets helse.
Sitat fra: Kito76 på lørdag 22. juli 2017, klokken 14:07
Vår Imiev lader vi slltid til 100%

Nå kjenner jeg ikke detaljene ved hverken Imiev eller I3, men slik jeg har forstått det har de aller fleste - alle? - andre elbiler ett lite buffer både på bunnen og på topp som man ikke har tilgang til overhode. Dette for å spare batteriet og spare seg selv for spørsmål av denne typen :p  De kan da si at man bare skal lade til 100% - som altså i realiteten kanskje bare er 90% - så mye man vil.

Tesla har også ett buffer i bunnen - 0% er ikke "tomt batteri", men så tomt at bilen da slår seg av selv om det fortsatt er litt (~4kWt?) igjen. Men de har valgt å ikke ha noe buffer på toppen (bortsett fra på biler med SW begrenset kapasitet), slik at når man lader en Tesla 100% så lader man faktisk helt til 100%. Derfor står "daglig lading" på 90%, som Tesla da tydeligvis regner som "trygt". Helt greit å lade til 100% de gangene man faktisk trenger det, men det gjør man neppe hver dag. Og når man først gjør det så bør man time det så bilen blir stående så kort tid som mulig helt fulladet. Er ikke så mye skade av å lade til 100%, men skaden/slitasjen oppstår først og fremst dersom den forblir stående på 100% over lang tid.
Model S 85D

Roma

Når en lithium ion celle lades til 100% er den interne spenningen i cella 4.2V. Dette cellespenningsnivået er over tid og gjentatte ganger skadelig for lithium batteriene.

Cellene i Tesla batteriet har en intern spenning på 4.1V (sånn ca) ved 90% oppladet batteri og 4.2V ved 100% fulladet batteri.

På Nissan Leaf og BMW i3 (med flere) stiller dette seg litt annerledes. Her er spenningen i cellene kun 4.1V med 100% fulladet batteri. Battery management system i disse batteriene er programmert til å stoppe ytterligere lading når intern spenningen i lithium cellene når 4.1V. Med andre ord så belaster du aldri batteriet på samme måte i en BMW I3 som i en Tesla når batteriet er 100% oppladet.

Hyperstress

e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Cookie Monster

Sitat fra: Hyperstress på søndag 23. juli 2017, klokken 00:42
4.15V @ 100%

Tesla er 4.2V på 100%. Sett bort fra de som har sw begrenset batteri.
2023 Model S Plaid
2019 Model 3 LR

Hyperstress

Ok. Hvis du sier det også så tror jeg på det :)  mente 4.15 var opplest og vedtatt i gamle dager..
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

GOS

Sitat fra: Hyperstress på søndag 23. juli 2017, klokken 00:59
Ok. Hvis du sier det også så tror jeg på det :)  mente 4.15 var opplest og vedtatt i gamle dager..

Har alltid vært 4.2V på 100% SOC på Tesla frem til nå, men blir gjerne endring fremover når 3 kommer.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

snd

P85D (+)
Roadster Signature 250 Sport
P85 RIP 19.11.2013 - 9.8.2014

JorgenM

Sitat fra: Pilot på lørdag 22. juli 2017, klokken 10:48
Etter erfaring med BMW i3 høres det litt merkelig ut at det må passes så nøye på SoC på Tesla.
Det er null stress med Tesla også :)

Har selv i3 og hadde det ett år før jeg kjøpte Tesla.
Du stiller inn på bilen eller via app at maks lading skal stoppe på f.eks 80% så du slipper å tenke på dette selv. Når du en gang i blandt skal på langtur kan du lade til 100%, jeg bruker å time det slik at den er ferdigladet til avgang slik at den ikke blir stående med 100%.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

MyMuffin

Her er ihvertfall en erfaring med 100% lading HVER dag gjennom 360kkm (200k miles).

https://techcrunch.com/2016/09/29/tales-from-a-tesla-model-s-at-200k-miles/

Kort oppsummert: 6% degradering.

Tror det viktigste er at bilen ikke blir stående med 100% over lengre tid.
Timer du ladingen (schedule charging) slik at den er ved 100% ved avreise så går det ikke så hardt utover batteriene.
2024 Model 3 LR Highland
2022 Model Y (familietralla)
2021 Model 3 LR - Solgt i 2023
2019 Model 3 Base Perf - solgt i 2021
2019 Model 3 LR - konebil - solgt i 2022
2017 Model S 75D - solgt i 2019
2014 Model S 60 - solgt i 2017

Pilot

Tusen takk for uttømmende svar. Ser ut til at jeg ikke trenger å bekymre meg.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA