Jeg eier nå en i3 som jeg lader hele tiden opp til 100% uten å tenke på batteriets helse.
Vår Imiev lader vi slltid til 100%
Nå kjenner jeg ikke detaljene ved hverken Imiev eller I3, men slik jeg har forstått det har de aller fleste -
alle? - andre elbiler ett lite buffer både på bunnen og på topp som man ikke har tilgang til overhode. Dette for å spare batteriet og spare seg selv for spørsmål av denne typen :p De kan da si at man bare skal lade til 100% -
som altså i realiteten kanskje bare er 90% - så mye man vil.
Tesla har også ett buffer i bunnen - 0% er ikke "
tomt batteri", men så tomt at bilen da slår seg av selv om det fortsatt er litt
(~4kWt?) igjen. Men de har valgt å ikke ha noe buffer på toppen
(bortsett fra på biler med SW begrenset kapasitet), slik at når man lader en Tesla 100% så lader man faktisk helt til 100%. Derfor står "
daglig lading" på 90%, som Tesla da tydeligvis regner som "
trygt". Helt greit å lade til 100% de gangene man faktisk trenger det, men det gjør man neppe hver dag. Og når man først gjør det så bør man time det så bilen blir stående så kort tid som mulig helt fulladet. Er ikke så mye skade av å lade til 100%, men skaden/slitasjen oppstår først og fremst dersom den forblir stående på 100% over lang tid.