Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Daglig lading til 100%

Startet av Pilot, lørdag 22. juli 2017, klokken 10:48

« forrige - neste »

OleJA

Sitat fra: MyMuffin på søndag 23. juli 2017, klokken 20:10
Kort oppsummert: 6% degradering.

Dette er vel litt unyansert: Bilen hadde en reduksjon i indikert rekkevidde på 6%. Men den gikk faktisk tom når den enda indikerte 10miles gjenværende.  Tar man også med i betraktning at en ny bil normalt klarer ~10miles etter at den indikerer tomt batteri, så har denne bilen et ekstra tap på 20miles i tillegg til disse 6% . Dvs i realiteten nærmere 15%.

OlaM

Sitat fra: OleJA på søndag 23. juli 2017, klokken 21:46
Sitat fra: MyMuffin på søndag 23. juli 2017, klokken 20:10
Kort oppsummert: 6% degradering.

Dette er vel litt unyansert: Bilen hadde en reduksjon i indikert rekkevidde på 6%. Men den gikk faktisk tom når den enda indikerte 10miles gjenværende.  Tar man også med i betraktning at en ny bil normalt klarer ~10miles etter at den indikerer tomt batteri, så har denne bilen et ekstra tap på 20miles i tillegg til disse 6% . Dvs i realiteten nærmere 15%.

De 10 manglende miles var pga feil i software da.
'21 3LR

OleJA

Then, just as the car hit 200,000 miles, the range estimator became inaccurate. Though the car didn't actually lose any range, the estimator would say it could go another ten miles—and then power down. Tesla looked into the issue, and told Tesloop that there's a battery chemistry state that high-mileage cars go into, and the software isn't properly compensating for that change 

'Battery chemistry state'  Tolker ihvertfall jeg som at det har skjedd en negativ endring (degradering) i batteriet som er et faktisk tap av rekkevidde. Software feiler er at guessometeret ikke har fanget opp dette, men like fullt er det et reelt tap. 'Fiksen' på denne software feilen ville ha medført en reduksjon av indikert rekkevidde på 10miles.

spirrevipp

Sitat fra: OleJA på søndag 23. juli 2017, klokken 22:20
Then, just as the car hit 200,000 miles, the range estimator became inaccurate. Though the car didn't actually lose any range, the estimator would say it could go another ten miles—and then power down.

Står det ikke ganske klart her at det var snakk om feil ved estimering av gjenværende rekkevidde og ikke videre degradering av batteriet?
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

GOS

#19
Sitat fra: OleJA på søndag 23. juli 2017, klokken 22:20
Then, just as the car hit 200,000 miles, the range estimator became inaccurate. Though the car didn't actually lose any range, the estimator would say it could go another ten miles—and then power down. Tesla looked into the issue, and told Tesloop that there's a battery chemistry state that high-mileage cars go into, and the software isn't properly compensating for that change 

'Battery chemistry state'  Tolker ihvertfall jeg som at det har skjedd en negativ endring (degradering) i batteriet som er et faktisk tap av rekkevidde. Software feiler er at guessometeret ikke har fanget opp dette, men like fullt er det et reelt tap. 'Fiksen' på denne software feilen ville ha medført en reduksjon av indikert rekkevidde på 10miles.

Slik jeg leser dette så ble det INGEN forandring på hvor langt bilen virkelig kunne gå, men en forandring i hvor langt den trodde den kunne gå. Det virker faktisk som den trodde den kunne gå 10 miles i tillegg utover det den tidligere estimerte (før den oppnådd disse 200.000 miles).
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

OlaM

OleJA har muligens et poeng når jeg leser det et par ganger til. Det er kanskje en degradering som software ikke fanger opp og som heller reddes av brick protection. Hvis det er så mye som 15% etter 320kkm med daglig 100% lading er det jo en del, men langt mindre enn hva skeptikerne trodde. Og veldig mye bedre enn gen 1 Leaf i varme klima.
'21 3LR

Muffinman

Tesla 'fikset' jo også dette ved å skifte batteriet.

sigurdi

Det er tiden på 100% som er viktig som flere skriver her.
En bil som kjører svært langt på kort tid vil ikke få samme konsekvens av 100% lading som en bil som kjøres lite.
Tiden med 100% blir mindre.

Det som skjer når batteriet står på 100% er at anode og katode er i sin mest reaktive tilstand og kan binde seg permanent med forurensning i elektrolytt.
Ikke nødvendigvis at dette merkes med en gang men spiller større og større rolle når baturlig degenerering oppstår pga bruk og alder.
Så sammenlign litt med hørselen, skade i ung alder ofte 8-12000hz så kompenseres det for men man opplever ofte mye bråere fall opp i alder da det naturlige tapet kommer frem.
Naturlig 16-20kHz

Men enig i konklusjonen over at batteriet hadde nærmete 15% reelt tap siden BMS var på sykkeltur og bilen stoppet godt over 0.
4kWh blir satt av som reserve under 0 utenom brick.
Tesla har og endret verdier på typical og Rated så ikke sikkert man sammenligner like verdier. :-(


Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

Horten
Model X90D (18.03.17)

Counterpointer

Sitat fra: sigurdi på mandag 24. juli 2017, klokken 23:46
Det er tiden på 100% som er viktig som flere skriver her.
En bil som kjører svært langt på kort tid vil ikke få samme konsekvens av 100% lading som en bil som kjøres lite.
Tiden med 100% blir mindre.

Det som skjer når batteriet står på 100% er at anode og katode er i sin mest reaktive tilstand og kan binde seg permanent med forurensning i elektrolytt.
Har et relatert spørsmål til dette med 100%

Har kjøpt robotklipper med Li-ion batteri, der står det uttrykkelig at batteriet skal lades fullt før vinterlagring hvis ikke kan det bli ødelagt.
Skjønner ikke helt dette, er det forskjell på li-ion batterier.

Beklager hvis dette oppfattes off topik, jeg synes det er on topik.

Porsgrunn

Sitat fra: knut.aulie på mandag 24. juli 2017, klokken 23:55
Har et relatert spørsmål til dette med 100%

Har kjøpt robotklipper med Li-ion batteri, der står det uttrykkelig at batteriet skal lades fullt før vinterlagring hvis ikke kan det bli ødelagt.
Skjønner ikke helt dette, er det forskjell på li-ion batterier.

Beklager hvis dette oppfattes off topik, jeg synes det er on topik.

Nei det er ikke forskjell sånn sett. Alle liker best å være rundt halvladet.

Kjenner ikke robotklipperen din men vet at på f eks bærbare datamaskiner er det ofte svært enkel elektronikk i batteripakkene som kan gi problemer når de ikke brukes på lang tid. Brikken som måler gjenværende spenning fortsetter å bruke små mengder strøm til batteriet er fullstendig tomt, noe som vil skade og kan drepe batteriene.

Sett fra produsentens ståsted kan det da være bedre å gi råd om å lade fult slik at det ikke skjer og dermed unngå mulige garantiansvar. Det betyr ikke at det er beste rådet for en kunde som er istand til å følge med et par ganger i løpet av vinteren og lader litt om nødvendig.

Muffinman

Enig der. Jeg har en Bosch batteridrevet gressklipper og lader alltid batteriet like før klipping. Da ligger det med 30-40% på kjølig gulv i kjellerboden 99,9% av tiden. Tenker nok at det skal vare temmelig lenge :)

For øvrig består innmaten av 20x18650 celler.

Counterpointer

Sitat fra: Porsgrunn på tirsdag 25. juli 2017, klokken 00:54
Sitat fra: knut.aulie på mandag 24. juli 2017, klokken 23:55
Har et relatert spørsmål til dette med 100%

Har kjøpt robotklipper med Li-ion batteri, der står det uttrykkelig at batteriet skal lades fullt før vinterlagring hvis ikke kan det bli ødelagt.
Skjønner ikke helt dette, er det forskjell på li-ion batterier.

Beklager hvis dette oppfattes off topik, jeg synes det er on topik.

Nei det er ikke forskjell sånn sett. Alle liker best å være rundt halvladet.

Kjenner ikke robotklipperen din men vet at på f eks bærbare datamaskiner er det ofte svært enkel elektronikk i batteripakkene som kan gi problemer når de ikke brukes på lang tid. Brikken som måler gjenværende spenning fortsetter å bruke små mengder strøm til batteriet er fullstendig tomt, noe som vil skade og kan drepe batteriene.

Sett fra produsentens ståsted kan det da være bedre å gi råd om å lade fult slik at det ikke skjer og dermed unngå mulige garantiansvar. Det betyr ikke at det er beste rådet for en kunde som er istand til å følge med et par ganger i løpet av vinteren og lader litt om nødvendig.
Høres fornuftig ut.

mnemo

Sitat fra: knut.aulie på mandag 24. juli 2017, klokken 23:55
Sitat fra: sigurdi på mandag 24. juli 2017, klokken 23:46
Det er tiden på 100% som er viktig som flere skriver her.
En bil som kjører svært langt på kort tid vil ikke få samme konsekvens av 100% lading som en bil som kjøres lite.
Tiden med 100% blir mindre.

Det som skjer når batteriet står på 100% er at anode og katode er i sin mest reaktive tilstand og kan binde seg permanent med forurensning i elektrolytt.
Har et relatert spørsmål til dette med 100%

Har kjøpt robotklipper med Li-ion batteri, der står det uttrykkelig at batteriet skal lades fullt før vinterlagring hvis ikke kan det bli ødelagt.
Skjønner ikke helt dette, er det forskjell på li-ion batterier.

Det er forskjell på li-ion-batterier, men ut fra det lille jeg har lest meg til, høres det ut som et dårlig tips å lade til 100% før vinterlagring.

Ut fra det som står skrevet her http://batteryuniversity.com/learn/article/how_to_prolong_lithium_based_batteries, vil en SoC på 30-40% være nært optimalt for lagring.

Men det er selvfølgelig også et poeng som Porsgrunn påpeker, at det kan være elektronikk som tapper batteriet etterhvert. Dersom du skal lade i løpet av vinteren, bør du passe på at batteriet holder minst 5 grader C når du lader, så du ikke får belagt anodene med litium.

Sitat fra: knut.aulie på mandag 24. juli 2017, klokken 23:55
Beklager hvis dette oppfattes off topik, jeg synes det er on topik.

Syns det er innafor, jeg og :-)

Brede

Jeg har en Husqvarna robotklipper og fikk fortalt fra forhandler at 100% ikke egentlig er 100%. Ligger visstnok en grei buffer i toppen som aldri blir benyttet.

sigurdi

Man regner vel med at allt av batterier til privat bruk vil fases over slik at 100% er rundt 85-90% slik at vi privat personer slipper å tenke på ladingen.

Men pr idag passer jeg og på å ha ryobi batteriene på 2-3 "prikker" når jeg legger dem bort
Ikke 100% og ikke tomme.

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

Horten
Model X90D (18.03.17)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA