Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Prisreduksjon og luftfjæring nå inkl. På 75 utgaver.

Startet av MyMuffin, lørdag 22. juli 2017, klokken 08:39

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Rolf Gjerdsjø på torsdag 27. juli 2017, klokken 21:06
Jeg kjører såpass mye og i mange forskjellige biler at jeg kjenner geometrien ja.  ;)
Det er hittil kun en gang det du beskriver har vært et tema, og det var med en leid Mercedes E-klasse (med AMG-senking) i Sør-Spania. Parkeringshusene der har mye brattere ramper enn her hjemme, og E-klasse stiller med drøyt 10 cm bakkeklaring i den utgaven og kun 0,9 cm kortere akselavstand enn Model S. Den skrapet såvidt nedi over de aller bratteste, men ikke mer enn at man såvidt hørte det. Har kjørt samme type bil her hjemme, og da var det absolutt ikke noe tema engang. Std. E-klasse stiller forøvrig med 11,3 cm bakkeklaring i standard utgave.

Min gamle P85+ med luft skrapet nedi rampen på ene parkeringshuset i Fredrikstad hver gang, om den sto i normal. Måtte sette i high. I Normal var det vel drøye 15cm bakkeklaring på 2013-modellene?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rolf Gjerdsjø

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 27. juli 2017, klokken 23:22
Min gamle P85+ med luft skrapet nedi rampen på ene parkeringshuset i Fredrikstad hver gang, om den sto i normal. Måtte sette i high. I Normal var det vel drøye 15cm bakkeklaring på 2013-modellene?

Det betyr i praksis at ganske mange biler vi skrape nedi, blant annet nevnte E-Klasse og Mondeo. Og sistnevnte er jo ikke akkurat sjelden. Spørsmålet er om bakkeklaringen virkelig var 15 cm den gangen - eller om det er et p-hus i Fredrikstad som har veldig høy andel kunder med SUV?  :)
2020 Mercedes EQC
2021 Tesla Model 3 LR

x: 2019 Tesla Model 3 LR, 2020 Polestar 2, 2017 Tesla Model S 75D

MyMuffin

Min 2014 S60 med standard fjærer er oppgitt til 155mm klaring. Har aldri vært nedi noe, snart 3 år og 53000km.
Hadde en loaner i vinters
som tydelig var av den nyere typen senket fjæring, dunket nedi ved 2 anledninger på grusvei.

Her er en norsk test av 75D fra i år. de bemerket også at bilen subbet lett.
https://elbil.no/test-av-tesla-model-s-75d-aldri-hatt-lavere-stromforbruk/
2024 Model 3 LR Highland
2022 Model Y (familietralla)
2021 Model 3 LR - Solgt i 2023
2019 Model 3 Base Perf - solgt i 2021
2019 Model 3 LR - konebil - solgt i 2022
2017 Model S 75D - solgt i 2019
2014 Model S 60 - solgt i 2017

Rolf Gjerdsjø

Sitat fra: MyMuffin på fredag 28. juli 2017, klokken 00:21
Her er en norsk test av 75D fra i år. de bemerket også at bilen subbet lett.
https://elbil.no/test-av-tesla-model-s-75d-aldri-hatt-lavere-stromforbruk/

Det stod strengt tatt at det var merkbart på en parkeringsplass med svært hullete grus... faktum er unektelig at Model S er oppgitt med en ganske normal bakkeklaring, så jeg må innrømme at jeg stusser over at "alle" påstår den slår nedi hele tiden. Om feilen er i oppgitt høyde, elendig demping eller sjåføren skal være usagt. Men andre biler som har lavere høyde og samme akselavstand greier seg altså helt utmerket...
2020 Mercedes EQC
2021 Tesla Model 3 LR

x: 2019 Tesla Model 3 LR, 2020 Polestar 2, 2017 Tesla Model S 75D

Øyvind.h

Lang akselavstand og omtrent like lav under hele bilen. Det er årsakene til at den slår så lett nedi.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

1000kwh

Luft er helt klart å foretrekke på steder man vet på forhånd at det blir vanskelig å komme seg fram.

Men i det daglige blir det vel det samme? Når man kommer til en tilfeldig fartshump stopper man vel ikke for å heve bilen? Eller for den saks skyld hull i en gruslagt parkering?

alda

Sitat fra: Rolf Gjerdsjø på fredag 28. juli 2017, klokken 01:37
Sitat fra: MyMuffin på fredag 28. juli 2017, klokken 00:21
Her er en norsk test av 75D fra i år. de bemerket også at bilen subbet lett.
https://elbil.no/test-av-tesla-model-s-75d-aldri-hatt-lavere-stromforbruk/

Det stod strengt tatt at det var merkbart på en parkeringsplass med svært hullete grus... faktum er unektelig at Model S er oppgitt med en ganske normal bakkeklaring, så jeg må innrømme at jeg stusser over at "alle" påstår den slår nedi hele tiden. Om feilen er i oppgitt høyde, elendig demping eller sjåføren skal være usagt. Men andre biler som har lavere høyde og samme akselavstand greier seg altså helt utmerket...
Kunde inte ha varit mer enig! :+1:
Okej, bilen är lååång så det är mer axelavstånd än höjde som gör att man bör vara lite extra försiktig om man kör över stora ojämnheter osv.
Men så länge man kör mest på asfalt och "normala" grusvägar är det helt problemfritt med stålfjädrar. Om man inte planerar att köra "off-road" med bilen behöver man inte luft...
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

Rolf Gjerdsjø

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 28. juli 2017, klokken 06:59
Lang akselavstand og omtrent like lav under hele bilen. Det er årsakene til at den slår så lett nedi.

Det er den forklaringen jeg ikke kjøper uten videre. Som jeg har nevnt i tråden flere ganger, Ford Mondeo og Mercedes E-klasse har begge i praksis lik akselavstand som Model S. Begge disse er lavere, med hhv 12,8 og 11,3 cm. De to har ikke dette problemet (jeg kjører Mondeo til daglig). Bakkeklaring måles som minste avstand, og det er denne som da slår nedi. Det er ikke sånn at det er store variasjoner i høyden på tilsvarende ICE-biler langs understellet, selv om drivlinjen ligger litt høyere.
2020 Mercedes EQC
2021 Tesla Model 3 LR

x: 2019 Tesla Model 3 LR, 2020 Polestar 2, 2017 Tesla Model S 75D

jkirkebo

Sitat fra: Rolf Gjerdsjø på fredag 28. juli 2017, klokken 10:40
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 28. juli 2017, klokken 06:59
Lang akselavstand og omtrent like lav under hele bilen. Det er årsakene til at den slår så lett nedi.

Det er den forklaringen jeg ikke kjøper uten videre. Som jeg har nevnt i tråden flere ganger, Ford Mondeo og Mercedes E-klasse har begge i praksis lik akselavstand som Model S. Begge disse er lavere, med hhv 12,8 og 11,3 cm. De to har ikke dette problemet (jeg kjører Mondeo til daglig). Bakkeklaring måles som minste avstand, og det er denne som da slår nedi. Det er ikke sånn at det er store variasjoner i høyden på tilsvarende ICE-biler langs understellet, selv om drivlinjen ligger litt høyere.

Test gjerne en tur opp i 2.etg i St.Croix-parkeringshuset (v/jernbanen) i Fredrikstad om du er der innimellom ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Øyvind.h

Sitat fra: Rolf Gjerdsjø på fredag 28. juli 2017, klokken 10:40
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 28. juli 2017, klokken 06:59
Lang akselavstand og omtrent like lav under hele bilen. Det er årsakene til at den slår så lett nedi.

Det er den forklaringen jeg ikke kjøper uten videre. Som jeg har nevnt i tråden flere ganger, Ford Mondeo og Mercedes E-klasse har begge i praksis lik akselavstand som Model S. Begge disse er lavere, med hhv 12,8 og 11,3 cm. De to har ikke dette problemet (jeg kjører Mondeo til daglig). Bakkeklaring måles som minste avstand, og det er denne som da slår nedi. Det er ikke sånn at det er store variasjoner i høyden på tilsvarende ICE-biler langs understellet, selv om drivlinjen ligger litt høyere.

Ta en titt under så skjønner du. Model s er flat og like lav under hele bilen. Det er ikke en ice bil.

Men forsåvidt likegyldig for meg om du ikke vil kjøpe noen forklaring eller vil akseptere at mange opplever bilen som lav. Jeg har kjørt en del 70D med stål. Den er i hvert fall mye lavere enn Passaten jeg hadde før, og i innkjørselen til mine foreldre går det på millimeteren (hans 70D fra 2015).
2017 med stål er slik jeg forstår det lavere enn 2015-modellen.
Vurderte å kjøpe 90D'en med stål (S), men når jeg tenkte på hvor ofte jeg brukte luft-funksjonaliteten så ble det et lett valg.

Hvorvidt høyden er et problem for deg eller ei er det du som avgjør.
Det avhenger helt av bruksmønster.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Rolf Gjerdsjø

Det handler om å prøve å forstå. Jeg har sett under en Model S, men jeg har også sett under utallige ICE-biler. Og jeg har kontrollmålt Mondeoen, og den er ikke høyere bak eller midt under i forhold til foran. Og den er lavere hele veien enn Model S er ifølge oppgitte data, og har cirka samme akselavstand. Det er det som gjør at jeg ikke får det til å gå opp at Model S stort sett subber bakken hele tiden uten luftfjæring når ingen andre biler med tilsvarende mål og lavere høyde har det samme problemet.

Men jeg får erfart dette selv tidsnok. Bare håper dette ikke betyr at fjæringen Tesla bruker er av fryktelig dårlig kvalitet, slik at bilen "nikker" veldig mye.
2020 Mercedes EQC
2021 Tesla Model 3 LR

x: 2019 Tesla Model 3 LR, 2020 Polestar 2, 2017 Tesla Model S 75D

Roma

På enkelte ferjer kan man med S85 2013/2014 std stålfjærer passe ekstra godt på. Et eksempel er ferjene som går mellom Krokeide/Hufthammer (Austevoll, Hordaland). På flo sjø ligger ferja høyt og de bommene du kjører over for å komme ombord kan da ha en ganske skarp V-form oppover.

Jeg har tatt nedi her 2 ganger så det small. Ene gangen var vi tre herremenn i bilen og andre gang kun meg og fruen.

Nå kjører jeg konsekvent etter flo og fjære tabellen samt på skrått over disse bommene.

mack_

Bestilte vår aller første Tesla i går. En S75D. Har betalt depositum, men ikke bekreftet enda. Nå ser det ut som prisen ble ca. 6000 høyere på basismodellen I løpet av gårsdagen. Mener prisen var 611k da jeg bestilte og nå står det 617k. Noen som kan bekrefte dette?  Trodde prisen ble låst ved bestilling, men det var ikke tilfelle. Håper det ikke skjer større endringer nå etter m3 reveal..

bertin


msater

Det er kanskje pris med og uten vrakpant/leveringskostnader? Hva står på View Spec på Mytesla?
BMW iX50 - levert 17.01.2022
Blå X90D - levert 22.09.2017
e-Golf - levert 24.05.2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA