Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Crashtest e-Golf - batteri

Startet av jensjacob, fredag 21. juli 2017, klokken 21:47

« forrige - neste »

jensjacob

Hej

Er der nogen herinde der kender til om der er blevet udført standard crashtests af e-Golfen hvor fokus (også) har været på hvordan batteriet har det efterfølgende ? Og om almindelige folk som os har tilgang til sådanne resultater ?

Jeg spørger fordi jeg gerne vil få en fornemmelse af hvad man skal forvente sig af et batteri der har siddet i en skadet bil. Jeg går ud fra at det er forsikringsselskaber og ophuggere man skal spørge først hvis man gerne vil erhverve sådan et batteri til en rimelig pris.

Det er i forbindelse med et evt. afgangsprojekt på en teknisk skole omkring restaurering og opgradering af et brugt batteri til en eksisterende elbil.

Der vil det være helt afgørende at have et batteri til rådighed. Helst et funktionelt et. Jeg stillede i princippet gerne min egen bil til rådighed men vil nødig undvære den i perioden. Desuden skal der også være mulighed for at lave destruktive undersøgelser samt at begå fejl, så min bil er nok alligevel ikke så aktuel.
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

nortrahof

#1
Det er utført flere forskjellige crashtester med E-UP og E-Golf - både med sidepåkjørsler og frontsammenstøt.
Så vidt jeg kjenner til, har ikke disse testene forårsaket kortslutning i batteriet med påfølgende brann.
Husk at E-Golf og E-UP har fabrikken forsterket kupeen og særlig rammen rundt batteriet med mer høyfast stål. Dette for å tåle den økede vekt av batteriet og å beskytte batteriet bedre enn en "vanlig" fossilutgave.

En del av disse kollisjonsskadde testbilene ble fraktet til Norge for trening av brannvesenet i Follo og Oslo. Jeg overvar en "klipping" av en sidekollidert E-Golf. Den tok heller ikke fyr under klippingen. Etter dette ble batteriet satt fyr på for å trene brannmannskaper i slokking/kjøling.

Mest imponerende var det å se en E-UP som hadde frontkollidert i en betongfender i 65 km/h! Den var helt flat frem til frontruten. Dørene hadde ikke beveget seg en mm. og torpedoveggen var like hel!!!

Det burde brenne ca. 20 elbiler i året i Norge dersom elbiler skulle være like utsatt som fossilbiler. Siste statistikk jeg kom over brant det "bare" 2.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

e-curious


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA